تاثیر رنگ بر روان کودک

دنیای اطراف ما مکانی هیجان انگیز با طیف وسیعی از رنگ‌ها است. همان طور که می‌بینید همه کالاها و وسایل از ترکیب رنگ‌ها تشکیل شده است. مثل رنگ پوست، چشم و مو که متفاوت است. هر رنگی معنی و مفهوم خودش را دارد. سن نیز بر درک و تمایل ما نسبت به یک رنگ خاص تاثیر می‌گذارد. رنگ تاثیر زیادی بر روحیه بزرگسالان دارد. در عین حال، تاثیر رنگ بر روان کودک نیز قابل ملاحظه است.

تاثیر رنگ بر روان کودک

کودکان بیشتر به رنگ‌های روشن مانند قرمز، زرد، سبز، آبی و صورتی جذب می‌شوند. چنین رنگ‌هایی باعث ایجاد حس انرژی و بازیگوشی در آن‌ها می‌شود. شادی از این رنگ‌ها نشات می‌گیرد. با افزایش سن، ترجیحات و علاقه به رنگ‌ها نیز تغییر می‌کند. در حالی که کودکان به رنگ‌های شاد علاقه دارند، بزرگسالان بیشتر به سمت رنگ‌های آرامش بخش مانند پاستلی، مات و غیره گرایش دارند.

تاثیر رنگ بر روان کودک

حتما دیده اید که بچه‌ها اسباب بازی‌ها، کتاب‌ها، کفش‌ها یا لباس‌ها رنگ روشن را بیشتر دوست دارند. از طرفی بیشتر برندها از رنگ‌های روشن برای کودکان استفاده می‌کنند. در حالی که لباس‌های بزرگسالان رنگ‌های مات تری دارند. همچنین، کودکان اتاقی با رنگ‌آمیزی روشن را ترجیح می‌دهند در حالی که بزرگسالان اتاق‌هایی با دکوری خنثی و ظریف‌تری دوست دارند.

علاوه بر این، کودکان رنگ‌های خاصی مانند قهوه ای، خاکستری و غیره را خسته کننده می‌دانند. اگر قصد دارید اتاق کودک خود را رنگ کنید، ممکن است نیاز به روانشناسی رنگ‌ها داشته باشید تا در کنار زیبایی اتاق بتوانید به سلامتی روان و تقویت روحیه کودک خود نیز کمک کنید. در این نوشتار ما رنگ‌هایی را معرفی می‌کنیم که کودکان بیشتر دوست شان دارند. همچنین می‌توانید پیام آن‌ها را نیز بدانید.

۱. تاثیر رنگ بر روان کودک؛ آبی

رنگ آبی با آرامش همراه است. باعث ایجاد احساس آرامش و کاهش اضطراب می‌شود. اگر اتاق کودک دارای دیوارهای آبی رنگ باشد، به داشتن احساس آرامش بیشتر به او کمک می‌کند. گاهی اوقات رنگ آبی با غم و اندوه نیز مرتبط است. پسرها بیشتر جذب رنگ آبی می‌شوند. هنگام نقاشی، می‌توانید کودک خود را تشویق کنید تا از رنگ آبی برای به تصویر کشیدن آرامش و صلح و صمیمیت استفاده کند. درک معنی رنگ‌ها نیز می‌تواند به دانش آموز در کلاس‌های نقاشی و هنر کمک کند.

۲. زرد

رنگ زرد نشانه تمرکز است. با رنگ آمیزی اتاق به رنگ زرد، می‌توانید به کودک خود در داشتن تمرکز بیشتر کمک کنید و سبب تحریک حافظه او شوید. همچنین رنگ زرد، رنگی انرژی زا است که بر داشتن انگیزه و خوشبین بودن فرد موثر است. در واقع رنگ زرد کودک را به درس خواندن تشویق می‌کند. زرد نشان دهنده نور و خورشید است که منبع انرژی است.

۳. صورتی

صورتی حس همدلی و شادی را در درون کودک بر می‌انگیزد. دخترها بیشتر جذب رنگ صورتی می‌شوند زیرا این رنگ به آن‌ها آرامش می‌بخشد. به معنای عام، صورتی رنگی است که سبب ایجاد انرژی و شادی در زنان می‌شود. با رنگ صورتی اتاق کودک می‌توانید احساس انرژی و شادی بیشتری به آن‌ها ببخشید.

۴. تاثیر رنگ قرمز بر روان کودک

رنگ قرمز نشان دهنده چیزهای زیادی است. قدرت، شر، شهوت، انرژی، رشد و عشق. قرمز یکی از تاثیرگذارترین رنگ‌های جهان است. این رنگ به سرعت توجه مردم را به خود جلب می‌کند و همچنین انرژی زیادی از خود به اطراف ساطع می‌کند. وقتی با شیء قرمز روبرو می‌شویم، احساس قدرت می‌کنید و در عین حال مقاومت ناپذیر به نظر می‌رسد. برای کودکان نیز رنگ قرمز می‌تواند هیجان و انرژی زیادی ایجاد کند.

۵. سبز

برای داشتن یک خواب با کیفیت شبانه، باید اتاق خواب کودک‌تان را سبز رنگ کنید. رنگ سبز به بهبود تمرکز و همچنین افزایش مهارت درک مطلب به دانش آموزان کمک می‌کند. رنگ سبز نشان دهنده طبیعت و رشد است. همچنین نشان دهنده حسادت است. اتاق کودکان را می‌توان با سایه‌های مختلف سبز رنگ آمیزی کرد تا هم نشانی از طبیعت باشد و هم انگیزه و آرامش را به آن‌ها هدیه کند.

منبع: خبرنامه
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها