چرا فست فود مضر است و باید آن را کنار گذاشت؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد اگر ما یک رژیم غذایی مناسب و سالم با توجه به قد، سن و وزن‌مان داشته باشیم، هیچ‌وقت سراغ جانک‌فود یا غذا‌های بازاری که فقط لعاب و شکل و قیافه زیبا و گول‌زنکی دارد نمی‌افتیم.

چرا فست فود مضر است و باید آن را کنار گذاشت؟

معمولا در زمان گرسنگی رفتار‌هایی بروز می‌دهیم که ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد. در این زمان معمولا در منزل و خارج منزل، محیط کار و ... هر چیزی را که آماده مصرف بوده و سریع بتواند گرسنگی ما را برطرف کند، مصرف می‌کنیم، در حالی که معده ما گرسنه و خالی بوده و به دلیل عطشی که برای خوردن داریم، بدون اینکه بدانیم خوب و بد خوراکی مورد نظرمان چیست آن را مصرف می‌کنیم.

تبلیغات برای غذا‌های تهی از مواد مغذی

دکتر محمد طاهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در این باره گفت: رفتار هر فرد زاییده افکاری است که طی سال‌ها در او شکل گرفته است. افکار می‌تواند زاییده مطالعات، فرهنگ، آگاهی و حتی شبکه‌های مجازی باشد؛ بنابراین اگر در موضوعی که شاید اطلاعات کافی یا مطالعه کافی نداشته باشیم، نظری بدهیم و اجتهاد کنیم بعضا می‌تواند از علم تهی بوده و سطحی‌نگر باشد.

این نویسنده کتاب‌های تغذیه کودکان ادامه داد: منظور من از شبکه‌های مجازی، تبلیغات زیبا و لعاب داده شده به یک سری مواد غذایی تهی از مواد مغذی است که در اختیار جامعه و بازار است. این مورد با توجه به اطلاعات اندک افراد جامعه درخصوص تغذیه مناسب، به یک تصمیم نادرست در انتخاب مواد غذایی، غذا و وعده‌ها تبدیل می‌شود؛ به عبارت دیگر یک تغذیه ناسالم و همراه با خطر برای سلامتی.

چرا فست فود مضر است و باید آن را کنار گذاشت؟

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: وقتی یک رفتار نامناسب درخصوص انتخاب مواد غذایی در حین گرسنگی و مشغله و درگیری‌های روزانه، تبدیل به انتخاب و تصمیم نهایی فرد برای خوردن می‌شود، به معنای آن است که ما نتوانستیم یک انتخاب و تصمیم خوب بگیریم.

نویسنده دو کتاب «گام به گام در تغذیه کودکان از یک ماهگی تا شش سالگی» و «تغذیه‌ای برای نوزدان و کودکان» عنوان کرد: وقتی ما یک رژیم غذایی مناسب و سالم را با توجه به قد، سن و وزن فرد به وی توصیه کرده باشیم، هیچ وقت این فرد سراغ جانک‌فود‌ها و غذا‌های بازاری که فقط لعاب و شکل و قیافه زیبا و گول‌زنکی دارد، نمی‌رود.

طاهری گفت: داشتن یک تغذیه سالم در انتخاب مناسب و رفتار غذایی فرد موثر است. اگر فردی صبح، صبحانه میل کند، ساعت ۱۰ یک میان وعده شامل مثلاً میوه یا کمی آجیل بردارد و یک نهار مناسب داشته باشد، عصرانه یک لیوان شیر یا کمی میوه استفاده کند و شب هم یک غذای کامل نه پرحجم داشته باشد، این فرد حتی در میان مشغله‌های روزانه به فکر غذا‌های دیگر نخواهد افتاد.

چرا فست فود مضر است و باید آن را کنار گذاشت؟

اصلاح میان‌وعده‌های غذایی در سنین بالا

وی اضافه کرد: اگر میان‌وعده‌ها را هم بین صبحانه و نهار و شام تقسیم کنیم دیگر فرد به فکر استفاده از شکلات و بیسکویت نخواهد افتاد، هرچند که بعضاً اگر به صورت سالم مصرف شود می‌تواند یک میان وعده کوچک باشد، ولی بهتر است در سنین بالاتر مثلاً ۳۵ و ۴۰ سالگی که با وزن‌های بالا و بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و چاقی و ... دست و پنجه نرم می‌کنند، میان‌وعده‌ها هم تصحیح شده و سالم مصرف شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این سوال که چکار می‌توان کرد تا فرد در چنین شرایطی تصمیم درستی بگیرد، تاکید کرد: اولا باید یک رژیم مناسب و اصلاح شده داشته باشیم و دوم آنکه گول تبلیغات و سیستم‌های تجاری را نخوریم، به علاوه اینکه باید توجه کنیم که چه مواد خوراکی را می‌توانیم در دسترس داشته باشیم. واقعیت این است که مصرف وه‌ها، سبزیجات و آجیل‌ها، دمنوش‌های خانگی و خرما، اسنک‌های در حد نون و پنیر و سبزی، نون و پنیر و گردو، نون و پنیر و خیار و گوجه و حتی ماست میوه‌ای و شیر، شیر‌های با ترکیبات مثل شیر زعفران، شیر خرما، شیر با چند لقمه نان و عسل و ... می‌توانند بسیار کمک کننده باشند.

چرا فست فود مضر است و باید آن را کنار گذاشت؟

وی گفت: اگر افراد بیماری خاصی نداشته باشند یا مثلاً دیابت نداشته باشند باید مراقب میوه و عسل باشند. چاق یا لاغر بودن فرد، داشتن کبد چرب یا مشکلات کلسترول و... همگی در انتخاب‌ها تاثیر می‌گذارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: وعده‌های اصلی ما صبحانه، نهار و شام باید کامل باشد، به این صورت که در آن‌ها حتما سبزیجات، نشاسته‌جات و گوشت‌ها به کار رفته باشند تا گروه‌های غذایی روزانه و مواد مغذی روزانه مانند پروتئین‌های ونشاسته‌جات را به صورت کربوهیدارت روزانه، چربی روزانه، ویتامین‌ها و مواد مغذی مینرال‌های روزانه تامین کنند.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها