طرز تهیه چیز کیک خرمالو + آموزش کیک شیفون پایه چیز کیک

چیز کیک خرمالو یکی از انواع چیز کیک‌های میوه‌ای است که میوه خرمالو از ترکیبات اصلی آن است و به همین دلیل طعم و مزه بسیار دلچسبی دارد.

طرز تهیه چیز کیک خرمالو + آموزش کیک شیفون پایه چیز کیک

چیز کیک یکی از انواع شیرینی‌های مدرن است که مواد میانی آن از پنیر خامه‌ای تشکیل شده است و پایه بیسکوییت یا کیک دارد. چیز کیک‌ها شیرینی‌های بسیار لذیذ و پر طرفداری هستند که در انواع میوه‌ای، شکلاتی، وانیلی و... تهیه می‌شوند. چیز کیک خرمالو یکی از انواع چیز کیک‌های میوه‌ای است که همزمان با فرا رسیدن فصل پاییز و رسیدن میوه خرمالو می‌توانید این چیز کیک خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

چیز کیک خرمالو برای افرادی که عاشق خرمالو هستند، طعم بسیار دلچسبی دارد و برای پذیرایی بسیار زیبا و مجلسی است. در ادامه این مطلب طرز تهیه چیز کیک خرمالو همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه چیز کیک در منزل تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه کیک شیفون پایه چیز کیک

آرد سفید قنادی: ۱ لیوان
تخم مرغ: ۳ عدد
شکر: نصف لیوان
بکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری
وانیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای تهیه لایه پنیری چیز کیک

پنیر ماسکارپونه (یا پنیر خامه‌ای کم نمک): ۲۰۰ گرم
خامه قنادی: ۲۰۰ گرم
پوره خرمالو: ۱ لیوان
پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری
آب ولرم: یک سوم لیوان

نکات مربوط به مواد اولیه

۱ ـ نکات مربوط به پنیر خامه‌ای

پنیر خامه ای

پنیر ماسکارپونه پنیر مخصوصی است که برای تهیه چیز کیک و دسر‌های پنیری از آن استفاده می‌شود که نمک ندارد و بافت آن برای تهیه کیک و دسر مناسب است. از آنجا که پنیر ماسکارپونه در همه فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس نیست، می‌توانید به جای آن از پنیر‌های خامه‌ای معمولی استفاده کنید که کم نمک باشند و همچنین چربی کم‌تری داشته باشند.

۲ ـ نکات مربوط به پودر ژلاتین

پودر ژلاتین

ژلاتین ماده‌ای بدون رنگ و مزه است و از کلاژن گرفته می‌شود که در بخش‌هایی از بدن حیوانات وجود دارد. برای حل کردن پودر ژلاتین همیشه از روش بن‌ماری استفاده کنید. به این صورت که ظرف حاوی پودر ژلاتین و آب را روی بخار آب جوش بگذارید. توجه داشته باشید که اگر ژلاتین را در دمای خیلی بالا آب کنید، بوی بدی از آن متساعد خواهد شد. همچنین یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین معادل ۴ ورق ژلاتین است. پودر ژلاتین را باید در یک ظرف در بسته و حتماً در مکان خشک و خنک نگه‌داری کنید. پس از اینکه بسته حاوی پودر ژلاتین را باز کردید، تا ۶ ماه فرصت استفاده از آن را دارید و بعد از این مدت خاصیت خود را از دست خواهد داد.

طرز تهیه کیک شیفون پایه چیز کیک

کیک شیفون

۱ ـ زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را از هم جدا کنید؛ سپس سفیده را با دور تند همزن برقی خوب هم بزنید تا حسابی کف کند و فرم بگیرد. یک سوم شکر را کم کم به سفیده‌ها اضافه کنید و همچنان هم بزنید تا جایی که وقتی کاسه را بر می‌گردانید، سفیده به ظرف چسبیده باشد و بیرون نریزید.

۲ ـ زرده‌های تخم مرغ را در ظرفی جدا همراه با وانیل و بقیه شکر هم بزنید تا کرمی رنگ و شفاف شود؛ سپس آب جوش را به آن اضافه کنید و یک دقیقه دیگر هم بزنید. بعد روغن مایع را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید و سی ثانیه دیگر هم بزنید و بعد همزن را خاموش کنید.

۳ ـ آرد قنادی را با بکینگ پودر مخلوط و سه بار الک کنید؛ سپس آرد را کم کم و طی سه مرحله به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید و با لیسک یا همزن دستی به صورت دورانی از یک جهت هم بزنید.

۴ ـ در مرحله آخر سفیده تخم مرغ را به مایه کیک اضافه کنید و با همان لیسک یا همزن دستی آرام هم بزنید تا سفیده کاملا در مایه کیک مخلوط شود. حالا مایه کیک را در یک قالب گرد ۲۳ سانتی‌متری بریزید (حتما کف قالب کاغذ روغنی پهن کنید و با کمی روی کاغذ را چرب کنید) و قالب را در فر ۱۷۵ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه قرار بدهید تا کیک کاملا بپزد. بعد از اینکه کیک پخت، آن را از فر خارج کنید تا خنک شود؛ سپس کیک را از قالب خارج کنید و کنار بگذارید.

طرز تهیه مواد پنیری چیز کیک

۱ ـ ابتدا پودر ژلاتین را با ولرم مخلوط کنید و آن را روی بخار کتری یا سماور درحال جوش بگذارید تا به روش بن ماری حل شود. اجازه بدهید ژلاتین کاملا شفاف شود؛ سپس آن را از روی کتری بردارید.

۲ ـ خامه قنادی را که بیست دقیقه قبل از فریزر خارج کرده‌اید، داخل یک کاسه بریزید و حدود ۵ دقیقه با همزن برقی بزنید تا فرم بگیرد؛ سپس پنیر خامه‌ای را به آن اضافه کنید و سی ثانیه دیگر هم بزنید تا یکدست شود. حالا پوره خرمالو و پودر ژلاتین حل شده را که به دمای محیط رسیده و خنک شده است، به مخلوط خامه و پنیر اضافه کنید و سی ثانیه دیگر با همزن برقی بزنید تا کاملا با مواد مخلوط شوند.

مرحله نهایی آماده کردن چیز کیک خرمالو

چیز کیک خرمالو

در این مرحله کیک شیفون را که حسابی خنک شده است، روی صفحه کار یا میز بگذارید. روی کیک را با چاقو به صورت خیلی نازک برش بزنید تا سطح کیک صاف باشد. حالا یک عدد طلق ۳۰ در ۴۰ سانتی را از طول برش بزنید و دور کیک شیفون ببندید و با چسب آن را ثابت کنید تا تکان نخورد. مایه پنیری را روی کیک شیفون بریزید و با لیسک یا قاشق کاملا روی آن را کاملا صاف کنید. حالا کیک را به آرامی بلند کنید و به مدت ۶ تا ۷ ساعت داخل یخچال بگذارید تا سفت شود و خودش را بگیرد. بعد از اینکه چیز کیک خرمالو را از یخچال خارج کردید، طلق دور آن را به آرامی ببرید و کنار بگذارید. می‌توانید با مقداری پوره خرمالو روی سطح چیز کیک را تزیین کنید. چیز کیک خرمالو خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است، نوش جان.

روش فرم دادن خامه قنادی

فرم دادن خامه

معمولاً برای فرم دادن خامه قنادی گفته می‌شود که آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با همزن برقی هم بزنید؛ اما همان‌طور که می‌دانید، در قنادی خیلی نباید روی این زمان‌بندی‌ها تمرکز کنید و مهم‌تر از زمان‌بندی این است که شما ابزاری را که در اختیار دارید، بشناسید.

به عنوان مثال ممکن است که همزن شما یک همزن قوی یا متوسط باشد. مسلماً نتیجه‌ای که در ۱۵ دقیقه با این دو همزن حاصل می‌شود، متفاوت است. ممکن است با همزن متوسط در ۱۵ دقیقه خامه آماده شود؛ اما همان نتیجه با یک همزن قوی در ۸ دقیقه به دست بیاید.

حالا اگر شما قدرت همزن‌تان را ندانید و با همزن قوی ۱۵ دقیقه خامه را هم بزنید، نهایتاً چیزی که به دست می‌آید، خامه فرم گرفته نیست. به زمان‌بندی‌ها توجه کنید؛ اما معیار اصلی باید آشنایی و شناخت ابزار کارتان باشد. در این قسمت طریقه صحیح فرم دادن خامه قنادی را بیان می‌کنیم.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها