راه های جلوگیری از سفید شدن مو

سفید شدن موها برای هیچ‌کس خوشایند نیست چراکه نشان‌دهنده بالارفتن سن است که همه از آن فراری‌اند اما می‌دانیم که سفید شدن موها اجتناب‌ناپذیر است و دیر یا زود موهای افراد با بالارفتن سن به سفیدی می‌گراید اما می‌توان با راه‌کارهایی این روند را به تاخیر انداخت.

راه های جلوگیری از سفید شدن مو

 کسی نیست که دوست داشته باشد سنش بالا رود و موهایش سفید شود. این موضوع چیزیست که همه از آن گریزانند، اما می‌دانیم که سفید شدن مو‌ها اجتناب‌ناپذیر است و دیر یا زود مو‌های افراد با بالارفتن سن به سفیدی می‌گراید، اما می‌توان با راه‌کار‌هایی این روند را به تاخیر انداخت.

سفیدی مو چیست؟

هنگامی‌که مو رنگ طبیعی خود را دارد دارای رنگ‌دانه‌هاییست که این رنگ‌دانه‌ها به مرور و با بالارفتن سن کم‌کم رنگ خود را از دست می‌دهند. هنگامی که فولیکول‌های مو مقدار قابل توجهی از رنگدانه خود را از دست می‌دهد، خاکستری و هنگامی که هیچ رنگدانه‌ای ندارد، سفید می‌شوند. همان‌گونه‌که بیان کردیم معمولا افراد دوست ندارند موهایشان سفید شود بنابراین به‌دنبال راه‌هایی برای درمان آن هستند.

اگر مقدار ملانین در تار مو کم شود آن‌ها سفید می‌شوند و اگر کاری برای متوقف‌شدن این روند انجام نشود این فرایند ادامه پیدا می‌کند و تولید ملانین در بدن متوقف می‌شود.

با چه چیزهایی سفیدی موهایمان را کم کنیم؟

دلایل سفید شدن مو

سفید شدن مو همیشه هم به دلیل بالارفتن سن نیست و عوامل زیادی در این روند تاثیرگذارند. این مشکل می‌تواند علل بسیاری داشته باشد از جمله، سابقه ژنتیکی، تغذیه نامناسب، نوسانات هورمونی، سیگار کشیدن، آلودگی هوا، استرس، استفاده از محصولات نامناسب مو و برخی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی مزمن، سینوزیت و اختلالات تیروئید.

چگونه مو‌ها را به رنگ اولیه خود برگردانیم

همان‌گونه‌که اشاره کردیم مو‌ها به دلایل گوناگون سفید می‌شوند بنابراین اگر سفیدی مو‌های شما بسیار زودهنگام است و ربطی به بالارفتن سن و ژنتیک ندارد (چراکه برای این دلایل نمی‌توان کاری انجام داد) باید دلیل اصلی آن را پیدا کرد چراکه درمان و بازگشت رنگ اولیه به مو‌ها ارتباط مستقیم با دلیل آن دارد.

برای دانستن دلیل اصلی سفید شدن مو‌های خود باید از پزشک و متخصص این حوزه کمک بگیرید تا درمان اساسی را شروع کنید. با آغاز درمان به احتمال زیاد رنگ‌دانه‌ها به مو‌های شما بازمی‌گردند و موهایتان به رنگ اولیه خود می‌شود.

عامل دیگری که به این بازگشت کمک می‌کند مصرف ویتامین B است.

باید بدانید دلیل سفیدی مو‌های شما هرچه باشد هیچ ضمانتی برای بازگشت رنگ‌دانه‌ها به تار‌های مویتان وجود ندارد پس در این مورد آگاهی خود را بالا برید تا اگر درمان کارساز نبود افسردگی بر شما چیره نشود.

راه های جلوگیری از سفید شدن مو

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک آنتی اکسیدان است و فواید ضد پیری دارد. رنگدانه موجود در فولیکول‌های مو را باز می‌گرداند. روغن نارگیل در ریشه مو نفوذ کرده و از کاهش پروتئین جلوگیری می‌کند و سبب بهبود سلامت مو‌ها می‌شود.

روغن را در پوست سر و روی مو‌های خود ماساژ دهید. پس از ۳۰ دقیقه آن را بشویید. فراموش نکنید برای شستن مو‌های خود از شامپوی ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. شما می‌توانید روغن نارگیل را روی مو‌ها و پوست سرتان بمالید و کلاه پلاستیکی سر کنید و شب تا صبح با آن بخوابید و صبح سر خود را بشویید.

چای سیاه

آنتی‌اکسیدان یکی از موادیست که برای مو و جلوگیری از سفید شدنش ضروریست. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد مو‌ها و در نتیجه، سفیدی زودرس کمک کنند. در ضمن افزودن درخشش به تیره شدن رنگ مو نیز کمک می‌کند. همچنین، چای سیاه به کاهش استرس کمک می‌کند. همانطور که گفته شد، استرس عامل مهمی در سفید شدن زودرس مو است.

دو قاشق غذاخوری چای سیاه را در یک فنجان آب بجوشانید تا خوب دم بکشد. دم کرده را کنار بگذارید تا خنک شود. مایع را صاف کرده و آن را روی مو و پوست سر بمالید. چند دقیقه روی پوست سر خود ماساژ داده و حدود یک ساعت صبر کنید. مو‌های خود را با شامپوی ملایم بدون سولفات و نرم کننده آن را بشویید.

راه های جلوگیری از سفید شدن مو

رژیم غذایی جلوگیری از سفیدی مو

باید بدانید رژیم غذایی برروی تمامی ابعاد زندگی انسان اثر می‌گذارد پس آن را دست‌کم نگیرید و مراقب تغذیه و موادی که مصرف می‌کنید باشید. از عواملی که برروی سفیدشدن مو‌ها و جلوگیری از آن وجود دارد و تاثیر می‌گذارد رژیم غذایی مناسب است.

اگر موهایتان به دلیل کمبود ویتامین B سفید شده است باید غذا‌های دریایی، تخم مرغ و گوشت بیشتری از جمله گوشت گاو و گوسفند مصرف کنید. محصولات لبنی مانند شیر و پنیر نیز منابع خوبی هستند. کسانی که رژیم غذایی گیاهی یا وگان دارند، می‌توانند پس از مشورت با پزشک، مکمل یا محصولاتی که با این ویتامین غنی شده اند گزینش کنید.

در این‌جا برخی غذا‌هایی که می‌توانند به رشد مو کمک کرده و خاکستری شدن زودرس مو راعقب بیدازند اشاره می‌کنیم:

مصرف حبوبات را فراموش نکنید به‌ویژه لوبیا که منبع غنی پروتئین است.

هویج

این سبزی خوشمزه سرشار از ویتامین A است و از سفیدشدن زودهنگام مو‌ها جلوگیری می‌کند.

اسفناج

همان‌گونه‌که گفتیم داشتن رنگ در تار‌های مود ارتباط مستقیم با تولید ملانین در بدن دارد و اسفناج سبب تولید آن در بدن می‌شود.

تخم‌ مرغ

تخم‌ مرغ جزو موادی غذایی بسیار سودمند است. درون این ماده انواع ویتامین‌ها و موادمعدنی مفید برای بدن وجود دارد که نقش مهمی هم روی پوست و مو دارد.

انواع توت‌ها

توت میوه‌ایست که سرشار از ویتامین C است که برروی مو تاثیر مهمی دارد پس به فصل این میوه خوشمزه خود را از آن سیراب کنید.

جگر

یکی از دلایل ریزش مو و البته سفیدشدن آن‌ها کم‌خونی و فقر آهن است. جگر منبع خوب و غنی از آهن است بنابراین با این بیماری مبارزه می‌کند.

گردو

همان‌گونه‌که توضیح دادیم برای داشتن رنگ در تار‌های مو بدن باید ملانین تولید کند و تولید آن نیاز به مس دارد چیزی که در گردو بسیار وجود دارد پس مصرف آن را فراموش نکنید.

تخمه آفتابگردان

تخمه این خوراکی خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنیست که برای مو بسیار مفید است.

سبزیجات

برگ سبز سبزیجات سرشار از ویتامین‌های B و مواد معدنی مانند سلنیوم، ید، روی و آهن است چیز‌هایی که به مو جلوگیری از سفیدشدنش کمک می‌کند. مصرف آن‌ها را دست‌کم نگیرید و هر روز آن‌ها را در برنامه و رژیم غذایی خود بگنجانید.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها