رنگ دریاچه ها هم دستخوش تغییرات آب و هوایی شد

انتظار می‌رود بسیاری از دریاچه‌های آبی سبز و قهوه‌ای شوند.

رنگ دریاچه ها هم دستخوش تغییرات آب و هوایی شد

به نقل از ارث، مطالعه جدیدی که توسط اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا منتشر شده اولین بررسی جهانی رنگ دریاچه‌هاست. در حالی که این موضوع ممکن است موضوع مهمی به نظر نرسد، اما رنگ مستقیماً با سلامت اکولوژیکی دریاچه مرتبط و کاملاً تحت تأثیر آب‌وهواست.

از آنجایی که آب‌وهوا در حال تغییر است، جلبک‌ها و رسوبات آب دریاچه نیز تغییر می‌کنند و رنگ آن از آبی به قهوه‌ای تغییر می‌کند.

کمتر از یک سوم دریاچه‌ها به‌طور طبیعی رنگ آبی دارند. این دریاچه‌ها عمدتاً دریاچه‌های عمیقی هستند که در محیط‌های خنک و با عرض جغرافیایی بالا با پوشش یخی زمستانی و بارش زیاد یافت می‌شوند. در سراسر جهان، ۶۹ درصد از دریاچه‌ها در حال حاضر سبز و قهوه‌ای هستند.

شیائو یانگ، هیدرولوژیست در آمریکا می‌گوید: هیچکس رنگ دریاچه‌ها را در مقیاس جهانی مطالعه نکرده است. مطالعات قبلی بر روی حدود ۲۰۰ دریاچه در سراسر جهان انجام شده اما مقیاسی که ما در اینجا تلاش می‌کنیم از نظر تعداد دریاچه‌ها همچنین پوشش دریاچه‌های کوچک بسیار بسیار بزرگ‌تر است. اگرچه ما تک تک دریاچه‌های روی زمین را مطالعه نمی‌کنیم اما سعی می‌کنیم نمونه بزرگ و معرف دریاچه‌هایی را که در اختیار داریم پوشش دهیم.

رنگ دریاچه‌ها می‌توانند به صورت فصلی با رشد جلبک تغییر کنند.

محققان دریاچه‌ها را بر اساس رنگی که بیشتر در طول هفت سال نشان داده شده است، دسته‌بندی کردند. کارشناسان همچنین چگونگی تأثیر تغییر آب‌وهوا بر رنگ دریاچه‌ها را بررسی کردند. دریاچه‌های کوه‌های راکی، شمال شرقی کانادا، شمال اروپا و نیوزیلند احتمالاً در آینده از آبی به سبز و قهوه‌ای تبدیل می‌شوند.

کاترین اوریلی در دانشگاه ایالتی ایلینویز می‌گوید: آب گرم‌تر که شکوفه‌های جلبکی بیشتری تولید می‌کند، تمایل دارد دریاچه‌ها را به سمت رنگ‌های سبز تغییر دهد.

دانشمندان می‌گویند: در حالی که مطالعات سلامت دریاچه‌ها در سطوح محلی و منطقه‌ای انجام شده رنگ دریاچه معیار خوبی برای اندازه‌گیری سلامت دریاچه‌ها در مقیاس جهانی است. این روش همچنین راهی برای بررسی سلامت اکوسیستم‌های دریاچه‌های دوردست است.

این مطالعه در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها