چه مواد غذایی حاوی اگزالات هستند؟

مواد غذایی حاوی اگزالات شامل چه مواردی می‌شوند؟ اگزالات چیست؟ آیا برای بدن مفید است یا نباید آن را مصرف کنیم؟ در ادامه این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد اگزالات، مواد غذایی که شامل این ماده می‌شوند و همچنین تأثیری که این ماده بر بدن می‌گذارد، صحبت کنیم.

چه مواد غذایی حاوی اگزالات هستند؟

باید ابتدا بدانید که اگزالات چیست و چگونه می‌توانیم وجود آن را در مواد غذایی تشخیص دهیم. اگزالات به نوعی ترکیب آلی گفته می‌شود که در بسیاری از گیاهان سالم همچون اسفناج‌ها و انواع سیب زمینی‌های شیرین یافت می‌شود.

اگزالات از جمله موادی هستند که می‌توانند در بدن انسان به راحتی به برخی از مواد دیگر همچون کلسیم متصل شوند. همین موضوع شاید در نگاه اول موضوع ساده و پیش پا افتاده‌ای به نظر برسد، اما در نهایت می‌تواند مشکلات مختلفی از جمله سنگ کلیه را ایجاد کند.

از سوی دیگر بد نیست بدانید که مولکول‌های اگزالات می‌توانند به طور طبیعی نیز در بدن ایجاد شوند. زمانی که از یک ماده غذایی و دارای اگزالات به اندازه بیشتر از نیازتان مصرف کنید، این ماده به مولکول‌های اگزالات تبدیل شده، این مولکول‌ها به یکدیگر و به مولکول‌های کلسیم می‌چسبند و در نهایت نیز به سنگ کلیه مبتلا خواهید شد.

مواد غذایی حاوی اگزالات بالا

چه مواد غذایی هستند که اگزالات بالایی دارند و اگر بیش از اندازه مصرف شوند می‌توانند دردسر ساز شده و سنگ کلیه را در فرد به وجود آورند؟ مسلماً ممکن است بسیاری از شما توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی خود و تک تک مواد غذایی که مصرف می‌کنید نداشته باشید. این موضوع دیر یا زود سبب بروز مشکلاتی در شما خواهد شد. برای آن که بتوانید به صورت حداکثری جلوی این مشکل را بگیرید، بهتر است این مواد غذایی که حاوی این ماده به صورت زیاد هستند را بشناسید و از مصرف کردن بی‌رویه آن‌ها جلوگیری کنید.

چه مواد غذایی حاوی اگزالات هستند؟

نوشیدنی‌ها

اولین دسته مربوط به نوشیدنی‌ها می‌شود. نوشیدنی‌های مختلفی همچون آبجو، انواع شیر‌های شکلاتی، چای سیاه، نوشیدنی‌های حاوی سویا، آب تمامی میوه‌های استوایی، انواع کوکتل میوه‌ای، هات چاکلت و... دارای اگزالات زیادی هستند و در صورتی که هر روز از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنید بهتر است کمی بیشتر به رژیم غذایی خود توجه نشان دهید.

چه مواد غذایی حاوی اگزالات هستند؟

انواع میوه‌ها

میوه‌ها معمولاً شامل اگزالات می‌شوند، اما برخی از میوه‌ها هستند که درصد و حجم اگزالات بالاتری دارند. سعی کنید در مصرف این میوه‌های خاص کمی کنترل بیشتری را داشته باشید. میوه‌هایی همچون ریواس، لیمو، انگور قرمز، نارنگی و توت از جمله این میوه‌ها به شمار می‌روند.

چه مواد غذایی حاوی اگزالات هستند؟

انواع سبزیجات و حبوبات

دسته‌بندی بعدی مربوط به انواع سبزیجات و حبوبات می‌شود. در این دسته نیز سبزیجات و حبوباتی به چشم می‌خورند که شاید نتوانید باور کنید، اما میزان اگزالات بالایی دارند و بهتر است در مصرف آن‌ها کمی مراقبت بیشتری داشته باشید.

تره فرنگی، انواع کلم، فلفل سبز، کرفس، بادمجان، چغندر، سبزی جعفری، بامیه، انواع سیب زمینی‌های شیرین، سویا، اسفناج و لوبیا از جمله همین سبزیجات و حبوبات هستند.

چه مواد غذایی حاوی اگزالات هستند؟

انواع غلات

دسته‌بندی بعدی مربوط به غلات است. در واقع اگزالات در اغلب مواد غذایی وجود دارد، اما در برخی از این مواد غذایی بیشتر بوده و می‌توانیم بگوییم که باید در مصرف آن‌ها نهایت توجه را داشته باشید.

انواع سبوس، نان گندم، بلغور‌ها، ذرت‌ها، سبوبس گندم، جوانه گندم، جو دو سر یا یولاف از جمله مهم‌ترین غلاتی هستند که دارای این ماده هستند. همان طور که می‌دانید آرد گندم اصلی‌ترین آردی است که برای پخت نان در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل سعی کنید تا مصرف نان را به صورت کنترل شده داشته باشید.

چه مواد غذایی حاوی اگزالات هستند؟

انواع آجیل‌ها و مغز‌ها

مغز‌های آجیل می‌توانند خواص بسیار زیادی داشته باشند و برای بدن فایده‌های مختلف و متنوعی را ایجاد کنند. با این وجود اگر در مصرف این مواد غذایی زیاده روی کنید علاوه بر اینکه احتمال بالا رفتن چربی خون شما وجود دارد، دچار زیادی اگزالات نیز خواهید شد و این موضوع به هیچ وجه پیامد‌های خوبی به همراه ندارد. کره بادام زمینی، دانه کنجد، دانه‌های آفتابگردان، بادام زمینی، بادام و گردوی آمریکایی از جمله مهم‌ترین موادی هستند که هم دارای چربی بوده و هم اگزالات زیادی دارند.

دیگر مواد دارای اگزالات

برخی از مواد نیز هستند که در دسته‌بندی‌های اصلی قرار نمی‌گیرند، با این وجود هم افراد زیادی آن‌ها را مصرف می‌کنند و هم آن که در رژیم غذایی روزانه بسیاری از ما قرار دارد. به همین دلیل است که در این بخش به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد تا بتوانید هرچه بهتر و بیشتر در مورد آن‌ها کسب اطلاعات کنید.

موادی همچون فلفل سیاه، انواع دارچین، پودر کاکائو، مارمالاد، سودا، سوپ گوجه فرنگی و توفو از جمله مهم‌ترین موادی هستند که اگزالات دارند و معمولاً نیز دارای حجم مصرفی بالایی می‌باشند.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

همان طور که گفته شد مصرف اگزالات در مقدار و اندازه‌های زیاد می‌تواند سبب بروز سنگ کلیه و بسیاری از مشکلات دیگر شود. ساده‌ترین راهی که می‌توانید برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه در پیش گیرید مربوط به استفاده کردن کمتر از مواد غذایی است که درصد زیادی اگزالات دارند. روش‌های ساده دیگری نیز برای حل این مشکل وجود دارد که شامل مصرف بیشتر آب، داشتن رژیم غذایی کم چرب، کم کردن میزان مصرف سدیم و ویتامین ث و ورزش می‌شود.

چه مواد غذایی حاوی اگزالات هستند؟

جمع‌بندی

اگزالات ماده‌ای است که می‌تواند برای بدن مفید واقع شود، اما در صورت مصرف بیش از حد آن دچار مشکلاتی همچون سنگ کلیه خواهید شد. برای برطرف کردن این مشکل باید رژیم غذایی درست و اصولی داشته باشید و از سوی دیگر نیز لازم است تا مواد غذایی که حاوی این ماده هستند را بهتر بشناسید تا بتوانید رژیم غذایی خود را بهتر تنظیم کنید.

منبع: جامعه 24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    درصورتاستفاده ازاگزالات بهتراست کمی کلسیم مصرف شود تا ازتولیدسنگ کلیه پیشگیری شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها