روغن خراطین چیست؟ / ۵ خاصیت روغن خراطین و نحوه مصرف آن / تشخیص اصل بودن

روغن خراطین یکی از روغن‌های طبیعی است که در چند سال اخیر خواص آن بیشتر مشخص‌ شده است. در این مطلب قصد داریم خواص روغن خراطین برای پوست، مو و سلامتی را برایتان توضیح دهیم.

روغن خراطین چیست؟ / ۵ خاصیت روغن خراطین و نحوه مصرف آن / تشخیص اصل بودن

یکی از روغن‌های طبیعی بسیار عالی روغن خراطین است که در چند سال اخیر خواص آن بیشتر مشخص‌ شده است و به همین دلیل در حال حاضر به‌وفور استفاده می‌شود. از این روغن بیشتر خانم‌ها به‌عنوان یک حجم دهنده طبیعی برای اندام مختلف بدن مانند چاقی صورت و برجستگی لب استفاده می‌کنند؛ اما این روغن خواص درمانی بسیار زیادی نیز در کنار خواص زیبایی خود دارد. در این مقاله که از منابع مختلفی گردآوری شده، قصد داریم خواص روغن خراطین برای پوست، مو و سلامتی را برایتان توضیح دهیم.

روغن خراطین چیست؟

این روغن خارق‌العاده یکی از روغن‌های طبیعی است که برای افزایش حجم نواحی مختلف بدن کاربرد دارد. درواقع شما می‌توانید با استفاده منظم از این روغن بدون نیاز به برخی از عمل‌های جراحی پروتز خطرناک و پر عارضه به‌طور طبیعی حجم دهی مناسبی در برخی از نقاط بدن خود داشته باشید. جالب است بدانید نتیجه استفاده از روغن خراطین یک رویا نیست و حتی از نظر علمی نیز خاصیت آن به اثبات رسیده است.

این روغن معمولاً از طریق نوعی کرم خاکی به نام ایزینیافتیدا که بومی کشور هند است، تهیه می‌شود. البته در حال حاضر به دلیل اثرات بسیار عالی این روغن در حجم دهی و رفع برخی عوارض، میزان مصرف آن در دنیا افزایش پیدا کرده و در بسیاری از کشورها این کرم خاکی برای تهیه روغن خراطین اصل پرورش داده می‌شود.

روغن خراطین اصل از چه درست می‌شود؟

کلاژن نوعی پروتئین در پوست است که مانند یک داربست بسیار خوب برای پوست عمل می‌کند و عامل اصلی ارتجاعی و سفت بودن پوست، وجود کلاژن است. این پروتئین به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما بعد از ۳۰ سالگی با افزایش سن و به‌مرور زمان، میزان تولید آن در بدن کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل اگر بخواهیم سال‌های بیشتری پوستی جوان و بدون چین‌وچروک داشته باشیم و از پیری زودرس مصون بمانیم، باید خودمان با روش‌های خارجی که یکی از آن‌ها استفاده از روغن خراطین اصل است، میزان کلاژن را تقویت کنیم. معمولاً برای درست کردن روغن کرم خاکی از روغن زالو نیز استفاده می‌شود؛ زیرا روغن زالو سرشار از مواد کلاژن ساز است و روغن خراطین را تکمیل می‌کند. البته نباید نسبت استفاده آن بیشتر از ۱ به ۵۰ شود.

تشخیص اصل بودن روغن خراطین

روغن کرم خاکی اصل به رنگ مشکی است، اما شما نباید برای اصل بودن آن تنها به رنگ‌ روغن اکتفا کنید؛ زیرا برخی از افراد سودجو که این ویژگی را می‌دانند، با استفاده از روغن‌های دیگر و یا حتی رنگ‌های مصنوعی این رنگ را در روغن‌های تقلبی ایجاد خواهند کرد. درواقع روغن خراطین اصل علاوه بر رنگ مشکی دارای بوی نامطبوعی است و بسیار غلیظ است؛ اما مزیت آن این است که با انواع پوست‌ سازگاری دارد و به‌راحتی جذب پوست می‌شود؛ یعنی این سازگاری باعث می‌شود که پوست‌ها حساسیت و آلرژی خاصی به آن نداشته باشند؛ بنابراین اگر دیدید یک روغن خراطین حساسیت زیادی ایجاد کرد، این احتمال وجود دارد که روغن شما اصل نیست و ناخالصی‌هایی دارد که باعث ایجاد واکنش‌های پوستی در شما شده است.

 

۱- روغن خراطین اصل دارای رنگ تیره‌ای در ابتدا است و بعد از مدتی ذرات معلق درون روغن ته‌نشین می‌شود و به رنگ زرد درمی‌آید. البته رنگ روغن خراطین اثری در اصل بودن آن ندارد و زیاد حائز اهمیت نیست.

۲- هنگام تهیه روغن خراطین باید توجه داشت که در تهیه آن از روغن‌های بسترساز همچون کنجد، شاهدانه و آفتابگردان استفاده نشده باشد.

۳- استفاده از این روغن موجب گرم شدن اندام می‌شود و نباید بر روی پوست التهاب ایجاد کند.

فواید روغن خراطین

این روغن بیشتر خاصیت زیباسازی دارد. به همین دلیل از آن برای موارد زیر استفاده می‌شود:

 

۱. افزایش حجم نواحی مختلف بدن

مهم‌ترین خواص روغن خراطین که آن را بسیار محبوب کرده است، افزایش سایز و حجم نواحی مختلف بدن است. البته این روغن یک روغن طبیعی است و نمی‌تواند معجزه کند تا با یک‌بارمصرف، افزایش حجم را مشاهده کنید. 

۲. فرم دهی مناسب بدن

همان‌طورکه توضیح دادیم، با افزایش سن مواد پروتئین و کلاژن پوست در سراسر بدن که خاصیت کشسانی و جوانی را به آن می‌دهد، کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل کل بدن به‌مرور دچار شل شدگی و افتادگی می‌شود. برای جلوگیری از این عارضه می‌توانید از روغن خراطین به‌عنوان روغن ماساژ استفاده کنید تا میزان تولید کلاژن پوست را تقویت کرده و روند پیری را کند نماید.

۳. روغن خراطین برای مو

یکی دیگر از خواص بسیار عالی روغن خراطین به کمک روغن زالو تقویت مو و افزایش رشد موها است. برای این کار باید هر بار حدود ۱۵ دقیقه موهایتان را با این روغن به‌اندازه مناسب ماساژ داده و سپس با شامپوی ملایم و آب ولرم آن‌ها را بشویید. برای گرفتن نتیجه بهتر باید این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید.

در مورد موها برای دیدن نتایج، زمان کمتری لازم است و تنها بعد از یک ماه نتیجه فوق‌العاده آن را بر روی موهایتان خواهید دید. ماساژ و روغن خراطین علاوه بر تغذیه رسانی عالی مو، گردش خون را زیرپوست سر افزایش می‌دهند و به همین دلیل رشد موها نیز بیشتر تقویت خواهند شد.

۴. افزایش آرامش روحی و روانی با روغن خراطین

با اینکه روغن خراطین بوی خوبی ندارد و مثلاً مانند روغن اسطوخدوس نمی‌توان از آن به‌عنوان یک روغن خوب در آروماتراپی یا رایحه‌درمانی استفاده کرد، اما به دلیل اطمینان از نتیجه آن برای وکیوم، کاهش وزن و فرم دهی بدن با توجه به هزینه کمی که ایجاد می‌کند آرامش روحی و روانی خاصی برایتان هدیه می‌آورد و در بسیاری از موارد دیگر نیاز به استفاده از روش‌های پرخرج دیگر نخواهید داشت.

روغن خراطین چیست ؟ | ۵ خاصیت روغن خراطین و نحوه مصرف آن | تشخیص اصل بودن روغن خراطین

فواید روغن خراطین برای زیبایی و سلامتی

هر آن چیزی که بتواند ساخت کلاژن را تحریک کند، برای رفع عوارض پوستی مانند درمان جای جوش و جوان‌سازی پوست عالی است. روغن زالو و خراطین علاوه بر تحریکات بسیار قوی که در ساخت کلاژن ایجاد می‌کنند، خودشان هم کلاژن دارند و به دلیل ترکیبات موجود در آن یک تغذیه‌کننده عالی برای انواع پوست‌ محسوب می‌شوند. ازجمله خواص روغن خراطین برای پوست عبارت‌اند از:

۱. درمان جای جوش و آکنه

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد جای جوش می‌شود، دستکاری جوش‌ها قبل از رسیدن کامل جوش و کمبود کلاژن در آن منطقه است؛ بنابراین اگر جای جوش دارید و نگران زیبایی پوستتان هستید باید از کرم‌هایی که کلاژن سازی پوستتان را تقویت می‌کنند، استفاده کنید. روغن خراطین اصل یکی از مواد طبیعی بسیار عالی است که چاله‌های به‌جامانده از جوش‌های ریز و درشت را در پوست شما زودتر از آنچه انتظار دارید، درمان می‌کند.

۲. روغن خراطین برای درمان لک

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، وجود اسیدهای آمینه فراوان در روغن خراطین اصل باعث می‌شود این روغن بتواند یک توناژ یکدست و زیبا برای پوست ما ایجاد کند و لک صورت را به‌خوبی درمان خواهد کرد یا اگر شدت لکه‌ها زیاد باشد، حداقل آن‌ها را با رنگ پوست طوری هماهنگ می‌کند که مشخص نباشند و به آرایش کمتری برای محو کردن آن‌ها نیاز داشته باشید.

۳. رفع گودی زیر چشم

یکی دیگر از فواید روغن خراطین برای پوست، درمان گودی زیر چشم است. برای این کار می‌توانید هرروز زیر چشم خود را به کمک سرانگشتان و با چند قطره کم از این روغن ماساژ دهید. توجه داشته باشید که به دلیل اینکه پوست اطراف چشم از پوست بقیه نواحی بدن نازک‌تر است، کاهش کلاژن و رطوبت در پوست بیشترین تأثیر زودهنگام را در این نواحی دارد. به همین دلیل تأکید می‌شود حتماً از کرم‌های کلاژن ساز و آب‌رسان مخصوص دور چشم حداقل از ۳۰ سالگی به بعد به‌صورت روزانه دو بار (صبح و شب) استفاده کنید.

۴. درمان چین‌وچروک و خط اخم و خنده

یکی از دغدغه‌هایی که بسیاری از خانم‌ها و آقایان به‌خصوص در سنین زیر ۳۵ سال با آن روبرو هستند، چروک‌های ریز و خط اخم و لبخند است. این افراد از طرفی نمی‌خواهند از روش‌های تزریق مانند تزریق فیلر یا بوتاکس و جراحی استفاده کنند و از طرفی دوست دارند هرچه زودتر این خطوط از بین بروند تا زیبایی‌شان بیشتر شود. یک راه حل عالی، طبیعی و بدون عارضه برای آن‌ها استفاده از روغن خراطین است. این روغن به دلیل کلاژن سازی قوی که در پوست انجام می‌دهد علاوه بر از بین بردن چین‌وچروک باعث شفافیت، درخشندگی، نرمی و لطافت پوست نیز می‌شود.

برای استفاده از روغن خراطین به‌منظور جوان‌سازی پوست باید ابتدا پوست خود را با آب و یک شوینده مناسب نوع پوستتان بشویید. سپس ناحیه‌ای را که می‌خواهید روغن خراطین بزنید به مدت یک دقیقه ماساژ دهید تا به‌خوبی گرم شود و مواد را بهتر جذب کند. برای انجام سریع‌تر می‌توانید از حوله داغ نیز استفاده کنید. البته مراقب باشید، پوستتان نسوزد. در مرحله بعد چند قطره روغن کرم خاکی را روی صورت خود به حالت دورانی ماساژ دهید. اگر این کار را تنها به مدت دو هفته و حداقل روزی یک بار انجام دهید، نتایج آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

توجه داشته باشید که گفتیم روغن خراطین اصل به ندرت ممکن است، روی پوستی حساسیت ایجاد کند؛ اما به دلیل اینکه برخی پوست‌ها بیش‌ از حد حساس بوده و روغن خراطین نیز یک ماده طبیعی است که مواد مؤثر آن اندازه‌گیری نشده است، باز هم اگر اولین بار است که می‌خواهید از آن استفاده کنید برای احتیاط بیشتر، آزمایش پچ را انجام دهید.

برای انجام این آزمایش باید مقدار کمی از روغن را روی بخش کوچکی از پوستتان مثلاً پشت گوش بزنید و ۲۴ ساعت منتظر بمانید. بعدازآن اگر واکنش‌هایی مانند قرمزی، التهاب، سوزش، خارش و … ایجاد نشد، می‌توانید با خیال راحت برای کل پوست نیز از آن استفاده کنید.

۵. رفع ترک‌های زایمان

یک نگرانی بزرگ برای خانم‌های باردار بخصوص خانم‌های جوان که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند، ایجاد ترک‌های روی شکم در طول بارداری و ماندن جای آن‌ها بعد از زایمان است. در افراد کمی این ترک‌ها اصلاً ایجاد نمی‌شوند؛ اما در اکثر خانم‌ها به دلیل کشیده شدن پوست شکم به‌خصوص در سه ماهه آخر، پوست ترک می‌خورد و بر زیبایی آن تأثیر منفی دارد. خوشبختانه روغن خراطین می‌تواند در این زمینه هم به شما کمک کند. اگر در طول بارداری هم پزشک به شما اجازه استفاده از روغن کرم خاکی را نداد نگران نباشید، زیرا مصرف منظم آن بعد از زایمان هم مؤثر است.

کافی است بعد از ۴۰ روز که از زایمانتان گذشت و کاملاً بهبود پیدا کردید، از این روغن روزانه استفاده کنید و هر بار ۵ دقیقه آن را روی ترک‌ها ماساژ دهید. تنها ۲۵ الی ۵۵ روز بسته به عمق و سطح ترک‌ها و واکنش پوستی شما طول می‌کشد تا این ترک‌ها کم‌رنگ شده و درمان شوند.

چگونه از روغن خراطین استفاده کنیم؟

همان‌طورکه در قسمت‌های مختلف توضیح دادیم، روغن خراطین معمولاً به‌صورت موضعی همراه با ماساژ در ناحیه مورد نظر استفاده می‌شود. بهترین روش استفاده نیز این است که قبل از زدن روغن، محل مورد نظر با حوله یا ماساژ تنها، کاملاً گرم شود. همچنین شست‌وشوی ناحیه قبل از استفاده و خشک‌کردن آن میزان جذب و تأثیر این روغن عالی را افزایش می‌دهد. اگر قبل از خواب برای پوست صورتتان از آن استفاده کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت.

همچنین توجه داشته باشید که نوع ماساژ باید متناسب با ناحیه مورد مصرف باشد. مثلاً روی صورت را باید به‌صورت دورانی ماساژ دهید، اما زیر چشم را بهتر است ضربه‌ای ماساژ دهید. روغن زالو و خراطین باید حداقل ۸ ساعت روی ناحیه موردنظر بماند تا تأثیر بهتری داشته باشد. سپس آن را بشویید. پس باید کمی بوی آن را تحمل کنید.

روغن خراطین چیست ؟ | ۵ خاصیت روغن خراطین و نحوه مصرف آن | تشخیص اصل بودن روغن خراطین

عوارض روغن خراطین

معمولاً محصولات مراقبتی که از مواد طبیعی ساخته می‌شوند، عوارض خاصی برای بدن ایجاد نخواهند کرد. برای روغن خراطین نیز این موضوع وجود دارد؛ اما نباید روغن وارد معده یا خون شود. پس مصرف موضعی آن خطری ایجاد نمی‌کند ولی مصرف خوراکی آن خطرناک است.

در مورد ایجاد آلرژی نیز معمولاً روغن زالو و خراطین اصل برای انواع پوست‌ها مناسب است. اگر عارضه‌ای هم ایجاد شود، احتمالاً به دلیل ناخالصی روغن تهیه‌شده است؛ بنابراین اگر این روغن دارای مواد نگه‌دارنده یا روغن‌های دیگری باشد، احتمال عوارضی مانند جوش وجود دارد.

توجه داشته باشید که این روغن یک تغذیه رسان قوی است؛ بنابراین افرادی که پوست چرب دارند، نباید ۸ ساعت صبر کنند و نهایتاً دو ساعت بعد از استفاده باید ناحیه موردنظر را کاملاً با مواد شوینده مناسب بشویند. برخی از عوارض خفیف احتمالی این روغن به دلیل طبیعی بودن آن نیز عبارت‌اند از:

تحریک پوست
راش یا برجستگی
تاول‌های پر از مایع
خارش یا سوزش

در صورت بروز این عوارض خفیف، مصرف روغن خراطین را متوقف کنید تا عوارض بعد از چند ساعت یا چند روز از بین بروند. توجه داشته باشید که اگر با بروز این عوارض، به مصرف روغن خراطین ادامه دهید ممکن است دچار عوارض جدی‌تری مانند موارد زیر شوید:

تاول و بثورات چرکی
عفونت در پوست

در صورت عدم درمان، این علائم می‌تواند منجر به زخم دائمی یا آسیب به پوست شما شوند. آنافیلاکسی نیز یک واکنش آلرژیک تهدیدکننده زندگی است و به ندرت ممکن است در صورت شدید شدن واکنش بدن به روغن خراطین ایجاد شود. اگر بعد از مصرف این روغن مشکل تنفسی، درد شدید یا تورم شدید دارید، باید به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید.

شرایط نگهداری روغن خراطین

روغن خراطین به سرما و گرما حساس است و باید در دمای متعادل ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سعیده سلطانی
    0

    سلام خسته نباشید روغن خراطین می خواستم چنده قیمتش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها