۵ ماده غذایی برای کمک به پیشگیری از سرطان پوست

برای محفوظ ماندن در برابر خطرات اشعه ماوراء بنفش، لازم است از کرم‌های ضدآفتاب استفاده شود اما این همه ماجرا نیست؛ اضافه کردن برخی از گزینه‌های غذایی به رژیم روزانه، علاوه بر کرم‌های ضد آفتاب، سدی در برابر ابتلا به سرطان کشنده پوست است.

۵ ماده غذایی برای کمک به پیشگیری از سرطان پوست

سرطان پوست، یکی از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها است که رشد غیرطبیعی سلول‌های پوستی را شامل می‌شود و اغلب در پوست‌هایی که در معرض آفتاب هستند، ایجاد می‌شود. اما این فرم رایج سرطان می‌تواند در مناطقی از پوست شما که معمولا در معرض نور آفتاب نیست نیز رخ دهد. با اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌توان خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش داد، اما این تنها راه کاهش خطر نیست.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، مصرف مواد غذایی ذیل می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان کمک کننده باشد:

_ فیبرها: برای در امان ماندن از سرطان پوست سهم کمی به مواد غذایی چرب (چربی‌های ناسالم) اختصاص دهید و تا جایی که می‌توانید فیبرهای غذایی مصرف کنید. فیبرها باعث می‌شوند که روده‌ها با سرعت بیشتری از شَر توکسین‌های سرطان‌زا خلاص شوند. در این صورت این توکسین‌ها یا همان سموم بدن انباشته نمی‌شوند و نمی‌تواند مدت زمان طولانی در ارگان‌های حیاتی بدن تلنبار شوند. خوردن مواد غذایی سرشار از فیبر مثل میوه و سبزیجات تازه و دانه‌های کامل کمک بیشتری به پیشگیری از ملانوم (سرطان پوست) می‌کند.

_ چای سبز: نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف چای سبز به خصوص زمانی که به آن لیموترش اضافه کرده باشید، از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری می‌کند. افرادی که به طور مرتب چای سبز یا چای سیاه می‌نوشند، یعنی روزانه حداقل دو فنجان، شانس بیشتری برای دور ماندن از سرطان پوست دارند. کلا چای سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که جلوی پیشرفت سلول‌های سرطان‌زا را می‌گیرد.

_ گوجه فرنگی: گوجه‌فرنگی محافظ شما در برابر ابتلا به سرطان پوست است و تحقیقات نشان داده لیکوپن موجود در آن، آنتی اکسیدانی است که از شما در برابر اثرات مخربUV محافظت می‌کند. البته فراموش نکنید که محصولات گوجه فرنگی از جمله رب و سس گوجه فرنگی به علاوه کچاپ، سرطان‌زا هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف روزانه‌ پوره‌ گوجه فرنگی مقاومت پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. از طرف دیگر مصرف این ماده‌ غذایی مفید میزان کلاژن را نیز بالا می‌برد.

_ قهوه: تحقیقات نشان داده که قهوه نه تنها باعث افزایش انرژی در طول روز می‌شود، بلکه از پوست نیز به واسطه خاصیت آنتی اکسیدانی‌اش محافظت می‌کند و سلول‌های پوست که در نتیجه آفتاب آسیب دیده‌اند را قبل از این که سرطانی شوند، از بین می‌برد. طبق نتایج به دست آمده مصرف هر فنجان قهوه احتمال ابتلا به ملانوما را کمتر می‌کند. این تحقیق نشان داده است که مصرف روزی ۳ تا ۴ فنجان قهوه در روز احتمال بروز این سرطان را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

_ فلفل: فلفل‌ها حاوی ترکیبات شیمیایی خاصی به نام کپسایسین هستند. طعم تند این مواد غذایی نیز مدیون همین ترکیبات شیمیایی است. زمانی که این ترکیبات وارد سلول‌های سرطانی پوست می‌شوند شروع به از بین بردن آن‌ها می‌کنند. در واقع فلفل‌ها به خصوص انواع تند آن سلول‌های سرطان ‌زا را به کشتن می‌دهند. برای همین اگر شما عاشق غذاهای تند و فلفل هستید شانس بیشتری برای پیشگیری از سرطان پوست دارید. از این گذشته نتایج پژوهش‌ها نشان داده است سبزیجات دیگری مانند پیاز و بروکلی نیز به نابودی سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. اگر فلفل دوست ندارید پیاز و بروکلی میل کنید.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها