دلایل خونریزی نوک سینه در شیردهی و درمان آن

خونریزی نوک سینه‌ها در دوران شیردهی یک اتفاق عادی نیست و شیردهی نباید با درد باشد. در حقیقت، درد یک نشانه هشداردهنده است که نشان می‌دهد شما مشکلی دارید که احتیاج به درمان دارید. بنابراین چنانچه نوک سینه‌های شما آغاز به ترک ‌خوردن یا خونریزی کند، به پزشک مراجعه کنید.

دلایل خونریزی نوک سینه در شیردهی و درمان آن

اگر شکاف نوک پستان در زنان باردار و شیرده شیوع دارد، ترک‌ها در هر فردی به وجود می آید. همه عللی که می‌توانند باعث زخم سینه شوند به شکل زیر دسته‌بندی می‌شوند:

بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند سبب بزرگ‌تر شدن سینه‌ها شود. این حجم اضافه شده به سینه‌ها می‌تواند سبب کشش پوست و تحریک هاله و نوک سینه شود که امکان دارد باعث زخم سینه شود.

شیردهی

زنانی که در شیردهی مشکل دارند هم امکان دارد باعث زخم سینه شوند. عواملی که در زنان شیرده امکان دارد سبب پیدایش زخم سینه شوند به شرح زیرند:

تغذیه نامناسب نوزاد

چنانچه نوازد نتواند به‌درستی از شیر مادر تغذیه کند، امکان دارد فشار بسیاری به پوست حساس هاله و نوک سینه وارد کند و این سبب تحریک و زخم نوک سینه می‌شود.

چطور ترک نوک سینه ها را درمان کنیم؟

می توانید بیشتر موارد ترک نوک سینه ها را با تعدادی از داروهای طبیعی درمان کنید. با این حال، چنانچه در قسمت نوک سینه هایتان دارای ترشحات هستید یا دچار خارش و درد در این قسمت هستید، بهتر است با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید. چون داشتن این علائم ممکن است نشانه ای از عفونت  قارچی یا باکتریایی سینه باشد و در چنین مواردی میتوانید از درمان های پزشکی استفاده کنید.

برای درمان از شیر خودتان استفاده کنید

بررسی ها نشان داده اند که مالیدن شیر مادر، بر روی نوک سینه های ترک خورده می تواند باعث بهبودی خیلی بیشتری نسبت به استفاده از پماد لانولین شود. چند قطره شیر تازه را روی نوک پستان خود بمالید و بگذارید در مجاورت هوا خشک گردد. این دارو را در صورت داشتن عفونت برفکی استفاده نکنید چون قارچ در شیر مادر رشد می کند.

بگذارید نوزادتان دهانش را به نوک سینه قفل کند

چنانچه شیردادن به نوزاد، برایتان ناراحت کننده است، به این علت است که کودک، دهان خود را به درستی قفل نمی کند. بگذارید کودکتان خودش این کار را انجام دهد، نوزاد زمان تولد به صورت ذاتی کار گرفتن نوک سینه را می داند پس چانه، گردن و سر کودک را به گونه ای قرار دهید که شرایط برای قفل شدن مناسب دهانش فراهم شود. در این صورت شیر دادن به نوزاد دردناک نیست و سبب تحریک سینه ها نمی شود.

موقعیت های گوناگون را آزمایش کنید

برای پیشگیری از سوزش بیشتر نوک پستان، تلاش کنید موقعیت های گوناگونی را برای شیردهی امتحان کنید. در آن شرایطی که کمترین درد را دارید و حس آرامی می کنید، به کودک خود شیر دهید.

قرار دادن نوک پستان در معرض هوا

تا جایی که امکان دارد نوک سینه هایتان را در مقابل هوا بگذارید تا فرآیند درمان زودتر شود. بگذارید زمانیکه در حال شیردهی نیستید نوک سینه هایتان هوا بخورد. این شیوه به جز تسریع بهبودی سبب کاهش اصطکاک و سایش آن ها با عوامل گوناگون می شود‌.

از راهکارهای خانگی خودداری کنید

دوستان و خانواده معمولا ناآگاهانه، راه کارهایی را پیشنهاد می دهند که امکان دارد شرایط را بدتر کند. حتما از این راهکارها خودداری کنید زیرا امکان دارد ترک سینه ها را بدتر کنند و سبب ناراحتی و آزار شود.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها