دلایل گرسنگی شدید در شیردهی و راه حل آن

گرسنگی مادران در دوران شیردهی دلایل مختلفی دارد اما می توان گفت که گرسنگی در شیردهی یک امر طبیعی است، البته راه هایی برای کنترل گرسنگی در دوران شیردهی وجود دارد.

دلایل گرسنگی شدید در شیردهی و راه حل آن

آیا احساس می کنید که در دوران شیردهی میل شما به غذاهای سرخ کردنی و شیرینی جات افزایش پیدا می کند ؟ نگران نباشید. شما تنها فردی نیستید که با این مسئله روبرو هستید. به عنوان یک مادر شیرده حتما باید مواد مغذی بیشتری دریافت کنید.

در واقع خانم های شیرده باید پانصد کیلو کالری بیشتر از بقیه مصرف کنند. تا بتوانند برای نوزاد خود به اندازه کافی شیر داشته باشند. نیاز به کالری ها و داشتن یک برنامه غذایی مناسب می تواند میل شما به مواد مضر را کاهش دهد.

در این قسمت دلایلی را برای شما توضیح می دهیم که چرا میل به غذا در دوران شیردهی بیش از حد بالا می رود و چگونه می توانید آن ها را کنترل کنید.

گرسنگی در شیردهی

1. کمبود خواب

خواب ناکافی روی توانایی مغزی اثر می گذارد. در نتیجه نمی توانید خوب تصمیم گیری کنید. لوب جلوی سر که برای فرایند تصمیم گیری بسیار حائز اهمیت است، می تواند عاملی برای آشفتگی خواب باشد.

همچنین انگیزه تمایل و هدف گذاری را برای شما کمرنگ می کند و باعث می شود که به غذاهای خاصی نیاز بیشتری پیدا کنید. به عنوان یک مادری که تازه دوران شیردهی را آغاز کرده، احتمالاً نمی توانید در طول روز خوب بخوابید.

به هم خوردگی خواب باعث می شود که میل شما به غذاهای چرب و شیرین افزایش پیدا کند. پس اول از همه باید خواب خود را تنظیم کنید.

بی خوابی

2. خستگی

مادران شیرده به سادگی خسته می شوند. کمبود آب و مراقبت مداوم از کودک باعث خستگی جسمی خواهد شد که می تواند عاملی برای میل زیاد به غذاها باشد.

گرسنگی در شیردهی

3. استرس

استرس مداوم عاملی برای تولید کورتیزول است که اشتها و میل به غذا و کنترل آن را به هم می ریزد. همه ما می دانیم که مادران در این دوران استرس بیشتری را تحمل می کنند اما این استرس ممکن است چند ماه طول بکشد. همچنین در کنار آشفتگی، خواب و خستگی نیز افزایش پیدا می کند. پس بهتر است که راه هایی را برای کاهش استرس و اضطراب در پیش بگیرید.

استرس در شیردهی

کنترل گرسنگی در دوران شیردهی

خانم های شیرده همیشه قادر نیستند که میل خود به غذاها را کنترل کنند اما کاری که می توانید انجام دهید، این است که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. سعی کنید که همیشه وعده های غذایی کوچک میل کنید که به اندازه ای قند داشته باشند تا شما را راضی کنند.

از غذاهایی که قند طبیعی دارند، استفاده کنید. مثلاً خرما و انجیر خشک می تواند گزینه های مناسبی باشد. برگه زردآلو نیز نیاز بدن به قند را تامین می کند و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است.

برای میل به غذاهای سرخ کردنی بهتر است از روغن های سالم تر برای آشپزی استفاده کنید.

گرسنگی مادر شیرده

اگر می خواهید سرخ کردنی میل کنید، بهتر است غذاهای سوخاری را انتخاب کنید که به اندازه نیاز بدن شما روغن دارد. اضافه کردن کمی نمک و ادویه های گیاهی و ترکیب آن ها با روغن می تواند غذای خوشمزه ای برای شما باشد.

بیسکویت های سالم، نان و پاستا نیز می تواند میل شما به کربوهیدرات را پاسخ دهد. استفاده از غذایی که غلات کامل دارند، مثل پنیر کم چرب، سبزیجات، مربا های فاقد قند به شدت گزینه های مناسبی هستند. مثلاً مربای توت فرنگی و کراکرها و پنیرهای کم چرب برای صبحانه عالی می باشند.

آشپزخانه خود را پر از میوه ها و خوردنی های شیرین و سالم مثل هلو، موز، سیب و تمشک کنید. مثلاً می توانید موز خرد شده را با عسل ترکیب کرده و میل کنید و یا معجون بخورید.

گرسنگی در شیردهی

شیر کم چرب و ماست نه تنها نیاز بدن به کلسیم را تامین می کند، بلکه می تواند یک رسپی مناسب برای غذاهای مختلف باشد. مصرف میوه و ماست تازه بهتر از مصرف کیک های میوه ای است.

در هر حال بهتر است که خانم های باردار به میل خود نسبت به غذاها به صورت سالم پاسخ دهند تا اینکه در برابر آن مقاومت کنند زیرا گرسنگی استرس آن ها را افزایش می دهد و این مشکل را تشدید می کند. پس بهتر است در مصرف غذاهای مختلف تعادل ایجاد کنید تا مواد مغذی به بدن شما برسد.

منبع: نمناک
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها