خواص شاتوت و طرز تهیه شربت شاتوت

شاتوت که تا مدت‌های طولانی به‌خاطر خواص دارویی‌اش کاربرد داشت، میوه بومی نواحی آسیای مرکزی است، اما کشت آن به تدریج در دنیا رواج پیدا کرد. همچنین طعم و رنگ فوق‌العاده شاتوت برای انواع دسر و شیرینی عالی است. فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد و توصیه می‌شود حتما جزو تغذیه تابستانی ما باشد.

خواص شاتوت و طرز تهیه شربت شاتوت

 شاتوت میوه‌ای کم‌کالری است و هر ۱۰۰ گرم آن ۴۳ کیلوکالری دارد. این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین C و پیش ساز ویتامین A و همچنین مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی و مس است. شاتوت، میوه پرآبی است و ۸۵ درصد آب دارد. خوردن شاتوت به تامین آب بدن کمک می‌کند و در بهبود عفونت‌های ادراری، نقرس و التهاب مثانه موثر است.  

از نظر گوارش نیز شاتوت میوه ملینی است. این میوه فیبر فراوان دارد که عملکرد گوارش را تنظیم می‌کند، در دفع انگل‌های گوارشی موثر است و التهابات و سوزش معده و روده‌ها را بهبود می‌بخشد. شاتوت تاثیر ضدالتهابی عالی دارد و در کاهش التهابات لثه، حلق و حنجره موثر است. خوردن شاتوت در موارد ابتلا به آنژین، گلودرد، آفت و هموروئید توصیه می‌شود. شاتوت خواص ضدتب دارد و آب آن برای کاهش تب مفید است.  

علاوه بر همه اینها، آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات بسیار عالی شاتوت هستند. این میوه حاوی ویتامین‌های E و C است که روند پیری زودرس سلول‌ها را کاهش می‌دهد و با تاثیر بر سیستم ایمنی از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی همچنین از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند.

فلاونوئیدها نوعی از آنتی‌اکسیدان‌های این میوه هستند که با کاهش کلسترول بد خون از سیستم قلبی‌عروقی محافظت می‌کنند. فلاونوئیدها در پیشگیری از دیابت نیز نقش دارند. شاخص گلیسمی شاتوت پایین است و مصرف این میوه ممنوعیتی برای مبتلایان به دیابت ندارد.

روش‌های مصرف شاتوت

شربت شاتوت

این نوشیدنی برای تسکین درد گلو و دفع انگل‌های گوارشی توصیه می‌شود. برای تهیه شربت شاتوت، ۱ کیلوگرم شاتوت را با یک لیوان آب روی حرارت ملایم بگذارید و ۵/۱ کیلوگرم شکر بریزید. پیش از اینکه شربت بجوشد از روی حرارت بردارید و پس از صاف‌کردن دانه‌ها، آن را میل کنید. درصورت تمایل به مصرف شربت رقیق می‌توانید مقدار بیشتری آب به این ترکیب اضافه کنید.

آب شاتوت

 آبمیوه طبیعی شاتوت برای پایین آوردن تب توصیه می‌شود.

جوشانده برگ‌های شاتوت

مقداری از برگ‌های شاتوت را با آب بجوشانید و پس از صاف‌کردن طی روز برای بهبود آنژین، آفت، تحریک های گلو و عفونت‌های ادراری بنوشید.

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها