باسوادترین و کم سوادترین کشورها کدامند؟ شکاف سواد زنان و مردان ایرانی چقدر است؟

امروزه توانایی خواندن برای اکثر مردم جهان ابزاری ضروری برای گذران زندگی محسوب می‌شود. با این حال، علی رغم اهمیت سوادآموزی، حدود ۷۷۳ میلیون نفر در سرتاسر جهان به این مهارت اساسی و اغلب نجات‌بخش دسترسی ندارند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید وقتی صحبت از نرخ سواد به میان می‌آید کدام کشورها پیشرو هستند و کدام‌یک عقب مانده‌‌اند.

باسوادترین و کم سوادترین کشورها کدامند؟ شکاف سواد زنان و مردان ایرانی چقدر است؟

در این سایت نرخ سواد بیش از ۱۵۰ کشور و میزان سواد مردان و زنان هر کشور با استفاده از داده های یونسکو به تصویر کشیده شده است. تصویر زیر نرخ سواد مردان و زنان در ایران را نشان می‌دهد.

کدام کشورها بیشترین و کدام‌ یک کمترین نرخ سواد را دارند؟ جایگاه ایران کجاست؟

کشورهایی که بالاترین نرخ سواد را دارند

از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۵ سواد جهانی از ۴۲ درصد به ۸۶ درصد افزایش یافته است که با این حساب می‌توان گفت هر پنج سال یک‌بار تقریبا چهار درصد افزایش داشته است.

 

با وجود افزایش کلی نرخ سواد در جهان، برخی از کشورها نسبت به سایرین رشد بیشتری داشته‌اند. فهرست زیر کشورهایی با بالاترین نرخ سواد را نشان می‌دهد که همگی بالای ۹۹ درصد هستند و در این میان اوکراین و ازبکستان نرخ سواد ۱۰۰ درصدی دارند.

کدام کشورها بیشترین و کدام‌ یک کمترین نرخ سواد را دارند؟ جایگاه ایران کجاست؟

یکی از کشورهای موجود در این فهرست که ارزشِ پرداخته شدن دارد کوباست. نرخ بالای سواد این کشور با ۹۹.۸ درصد مسلما نتیجه کارزاری است که فیدل کاسترو در سال ۱۹۶۱ با هدف از بین بردن بی‌سوادی در کشورش راه‌اندازی کرد. در کمتر از یک سال بیش از ۷۰۰ هزار کوبایی مهارت‌های پایه‌ای سوادآموزی را آموختند.

کشورهایی که کمترین نرخ سواد را دارند

همان‌طور که داده‌ها نشان می‌دهد تعداد خیره‌کننده‌ای از جمعیت بی‌ سوادهای جهان در جنوب صحرای بزرگ آفریقا هستند. کشوری که کمترین میزان سواد را در این داده‌ها به خود اختصاص داده چاد است که در آن تنها ۱۴ درصد زنان و ۳۸.۹ درصد مردان باسواد هستند. یکی از دلایل این امر دسترسی ضعیف ساکنین این کشور به آموزش است. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۰۰ هزار کودک به مدرسه نرفتند که حدود ۵۰۰ هزار نفر از آنها دختر بودند.

کدام کشورها بیشترین و کدام‌ یک کمترین نرخ سواد را دارند؟ جایگاه ایران کجاست؟

تفاوت های جنسیتی در سواد جهانی

یکی از اهداف گسترده در فهرست رسمی توسعه پایدار سازمان ملل کاهش شکاف جنسیتی در آموزش است. همان‌طور که داده‌ها نشان می‌دهند برخی از مناطق در حال حاضر تقریبا به این هدف رسیده‌اند؛ کشورهای آسیای مرکزی، اروپا، آمریکای شمالی، آسیای شرقی و جنوب شرقی آن و آمریکای لاتین.

کدام کشورها بیشترین و کدام‌ یک کمترین نرخ سواد را دارند؟ جایگاه ایران کجاست؟

کشورهای شمال آفریقا، جنوب صحرای آفریقا، آسیای غربی و آسیای جنوبی هنوز تفاوت های قابل توجهی بین جنسیت نشان می‌دهند. گینه بیسائو در غرب آفریقا دارای بیشترین شکاف سواد جنسیتی است و نرخ سواد در مردان ۳۱.۴ درصد بیشتر از زنان است. یکی از دلایل احتمالی این شکاف، نرخ بالای ازدواج کودکان در این کشور است. زیرا تقریبا ۳۷ درصد از زنان قبل از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند.

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    4

    حدود 15 در صد بیسواد مطلق داریم. بین این کشورها رتبه مان به ته جدول نزدیکتره. این اقایون امر به معروف و ائمه جمعه و مراجع و ... مگه پیامبرتان نگفت کسب علم بر هر زن و مرد مسلمان واجبه؟ چرا اینجا سکوت می کنید؟ بیسوادی مردم به سودتونه؟

    نظرات شما -
    • شایان
      2

      برماست که بر ماست
      علامه !عقل باید باشه
      اوکراین ۱۰۰ در صد باسواد وقتی عقلی نباشه روزگارش میشه این !!!
      چرت هم ننویس ما جزء کشور های بالا هستیم
      شاید اطرافت را کمی نگاه کنی متوجه می شوی

    • ناشناس
      3

      شاید اطراف تو بیسواد زیاده 😆😆😆
      ایران در رتبه بالا قرار دارد

    • ناشناس
      0

      وقتی توایران همه متخصص هستند آقاشایان که جای خود دارد این گزارش اشتباهی اینجا چاپ شده چون گزارش به زبان فارسیه اما خبری از ایران نیست بیشتر تبلیغات کشورهای دیگره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها