فواید داشتن حیوان خانگی برای کودکان

روان‌ درمانگران در بررسی های تازه ای که درباره روابط انسان‌ها و حیوانات انجام‌شده، به این نتیجه رسیده اند که داشتن حیوانات خانگی اثرات روانی زیادی برای کودکان دارد.

فواید داشتن حیوان خانگی برای کودکان

فواید داشتن حیوان خانگی برای کودک

شاد زیستن

یکی از فواید داشتن حیوان خانگی روی کودک بازی کردن و احساس آرامش است. کودکان هنگام بازی با یک موجود زنده بیشتر شاد می شوند تا یک عروسک بی جان. حیوان خانگی به علت احساس داشتن به انسان می تواند ایجاد وابستگی یا دلبستگی کند.

اغلب کودکانی که یک حیوان خانگی دارند شاداب تر و سر زنده تر هستند.

افزایش احساس مسئولیت پذیری

کودک با غذا دادن، تمیز کردن حیوان خانگی و محل زندگی اش، بیرون بردن و مراقبت کردن از آن حس مسئولیت می کند و به تدریج مسئولیت پذیری را یاد می گیرد.

برای این کار، هنگامی که کودک درخواست می کند که حیوان خانگی داشته باشد، باید از قبل برایش بگویید که همه مسئولیتش با خود اوست و شما هیچ دخالتی در کارهای آن نخواهید داشت. تا کودک به کم کم متوجه پذیرفتن مسئولیت خود شود.

یکی از فواید داشتن حیوان خانگی روی کودک این است که در آینده کودک مسئولیت پذیری خواهیم داشت.

فواید داشتن حیوان خانگی برای کودک,فواید داشتن حیوان خانگی برای کودکان,فواید نگهداری حیوان خانگی برای کودک

داشتن یک دوست خوب

فواید داشتن حیوان خانگی روی کودک اغلب تک فرزندها بسیار حس تنهایی می کنند. کودکانی که هم بازی هم سن و سال ندارند به داشتن یک دوست خوب احتیاج دارند تا این احساس تنهایی را رفع کنند.

پس داشتن یک حیوان خانگی می تواند تنهایی کودک را برطرف کند. چون کودک با او صحبت می کند، به او غذا می دهد، با حیوان خانگی درد و دل می کند.

حرف زدن نوزاد

بررسی ها نشان داده است که کودکانی که حیوان خانگی دارند، زودتر از دیگر کودکان آغاز به حرف زدن می کنند.

چون تلاش می کنند تا با حیوان تعامل برقرار کنند و صداهای آن ها را هم می شنوند. می گویند شنونده های خوب سخن گویان بهتری هستند.

کم شدن حس تنهایی

امروزه که بیشتر خانواده ها تک فرزند هستند و والدین هر دو مشغله های بسیاری دارند. وقت کمی برای فرزندان می گذارند. زندگی ها ماشینی شده است. حتی سر زدن ها هم به یک تماس تصویری ختم می شود.

کودکان در این شرایط با کمبود های عاطفی مانند بغل کردن و در آغوش بودن، بوسیدن و حس یک موجود زنده روبرو می شوند. با داشتن یک حیوان خانگی می توانید حس تنهایی کودک را کاهش دهید.

مادر کافی بودن

یکی از فواید داشتن حیوان خانگی روی کودک این است که به مادرش فرصت می دهد تا یک مادر کافی باشد. به این گونه که بیشتر زمانش را با حیوان مورد علاقه اش می گذراند و مادر زمان بیشتری برای خودش پیدا می کند. مادر کافی یعنی اینکه بعضی اوقات کودک را به حال خود بگذارید و به کارهای خودتان رسیدگی کنید. رصد تمام وقت کودک را آزرده می کند.

کاهش بیماری قلبی

داشتن گربه در خانه سبب کاهش استرس می شود. کاهش استرس نیز سبب آرامش قلبی و عروقی می گردد. پس کسانی که در خانه گربه نگه داری می کنند کمتر از دیگر افراد دچار بیماری قلبی و عروقی می شوند.

البته داشتن حیوانات دیگر در منزل نیز به همین صورت است ولی گربه ها مستقل تر و آرام تر از بقیه حیوانات خانگی هستند.

به طور کلی می توان گفت که داشتن گربه در منزل می تواند بدن شما را نسبت به همه بیماری ها ایمن کند.

یادگیری بهتر

در آمریکا مدارسی وجود دارد که، کودکانی که مشکلات یادگیری در درس پرورشی دارند. سگ ها موظف اند با آن ها درس بدهند.

اجتماعی شدن

روان شناسان معتقد هستند که کودکان خجالتی و آن هایی که گوشه گیر هستند، با داشتن حیوان خانگی روابط اجتماعی قوی تری را تجربه خواهند کرد. چون آن ها با حیوان خانگی صحبت،درد و دل می کنند. علاقه مشترک پیدا می کنند.

دانشمندان متوجه شده اند که وقتی کودکان می ترسند و یا رازی دارند بیشتر دوست دارند که آن را با حیوان خانگی اشان در بین بگذارند.

فواید داشتن حیوان خانگی برای کودک,فواید داشتن حیوان خانگی برای کودکان,تاثیرات روانی حیوانات خانگی برای کودکان چیست

استحکام خانواده

زمانی که همه اعضای خانواده تلاش می کنند تا در تمیز کردن،غذا دادن و بیرون بردن حیوان خانگی به هم کمک کنند، بنابراین بیشتر با هم وقت می گذرانند، می خندند و حرف می زنند. پس یکی از اثرات داشتن حیوان خانگی روی کودک تقویت استحکام خانوداه است.

اعتماد به نفس

زمانی که حیوانات خانگی عشق بی قید و شرط خودش را به کودکان نشان می دهند، سبب بالا رفتن عزت نفس در او می شود. به جز این، یادگیری احساس مسئولیت پذیری در کودکان یک عامل اساسی برای افزایش اعتماد به نفس در آنها است.

صبر

گاهی وقت ها برقراری ارتباط درست و مناسب و یادگیری ترفند ها و یاد دادن رفتار های مناسب با حیوان خانگی وقت می برد و احتیاج به صبر و حوصله بسیاری دارد که کودکان شما می توانند با نگهداری از حیوان خانگی صبر و تمرین زیاد را تقویت کنند.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • سعید
    4

    این چرت وپرت ها چیه؟حیوان خانگی چه اسم مضحکیه؟ حیوان که خانگی نمیشه این اسم راعده ای روی این موجودات بخت برگشته گذاشته اند تا آنها را اسیروبازیچه دست خود وفرزندانشان کنندحیوان که اسباب بازی نیست موجودی زنده است که بایددرطبیعت وبا همنوعان خودش زندگی کند،بهترین الگو و آموزگار وهمبازی ورفیق کودکان ما هم به ترتیب مادروپدر وخواهر وبرادرانشان هستندنه یک حیوانی که نه نوع زندگیش،نه شکل ظاهریش،نه صداش ونه فهم ودرکش ونه روح و طبیعت درونیش ،هیچکدام کوچکترین تطابق وسنخیتی با انسانها ندارداین چرندیات موضوع گزارش شما منبعث ازنگاه منحط ومنحرف فرهنگ آمریکایی غربیست البته آمریکا وغرب کشورهای صنعتی وپیشرفته ای هستند درمسایل اجتماعی هم بعضاچیزهای خوبی دارندمثل وجدان کاری وروحیه قانونمندی امااینها دلیل نمی شودهرمزخرفی هم که گفتندماچشم بسته قبول کنیم.

  • یاور
    3

    در ولایت اسلامی اخوندها اگر قصد اوردن حیوان خانگی دارید باید از گاو ،گوسفند ، شتر و امثالهم استفاده کنید و نه حیوانهایی که در تصاویر بالا نشان داده شده و بخصوص سگ که نجس است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      تو هنوز درکت نرسیده این حیوانات را نمی آورند در کنار هم باشند بلکه در خارج از محیط خانه می مانند و مانند یک انسان هم با خود نمی برند

  • کیوان
    5

    به جای سگ می توان گربه های مو کوتاه یا شورت هیر به بچه ها داد....ولی باید واکسن و انگل زدایی کرد......پیدا کردن این گربه ها سخت نیست در کوچه و خیابان زیاد هستند... فقط بچه شان را بیاورید که خود کودک ان را بزرگ کند

  • ناشناس
    0

    غلط کردید که به خاطر اجتماعی شدن!!! 100 برابر ضرر بر این افراد می زنید با این نسخه هایتان
    این تفکرات این کارشناسان دوریالی در چیزهای دیگر هم نسخه دادن که زندگی ها را نابود کردن
    جمعش کنید و این خبر ضد خانواده را حذف کنید

  • بهرلم
    0

    به ناشناس بی اطلاع . در تمام کشورهای بجز چند کشور مسلمان حیوانات ومانند کرده و بخصوص را در خانه و اتفاقآ درهر نقطه از خانه حتی رختخواب حضور دارد

  • ناشناس
    4

    آره حیوان بیاورید در کنار بچه هاتون که تک فرزند باشند هیچ با آنها هم ازدواج کنند
    فرهنگ نحس غربی را برای خانواده خودت بخواه و نه برای مردم

  • ناشناس
    0

    فواید داشتن حیوان خانگی برای کودک
    شاد زیستن.......... شکر قهوه ای خوردن با این تحقیقشان......

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها