چطور با آرتروز زانو کنار بیاییم؟

آرتروز یا استئوآِرتریت زانو که در نتیجه تخریب مکانیکی غضروف مفصل زانو در طول زمان به وجود می‌آید، علاجی ندارد، اما می‌توانید با انجام کارهایی تاثیر این بیماری را بر زندگی خود کمتر کنید.

چطور با آرتروز زانو کنار بیاییم؟

اگر دچار آرتروز زانو هستید، باید تلاش کنید همچنان تحرک خودتان را حفظ کنید و ورزش را ادامه دهید. البته لازم است تعادلی میان میزان ورزش و استراحت برقرار کنید، چرا که فعالیت بیش از حد ممکن است درد زانویتان را تشدید کند.

ورزش می‌تواند به تقویت عضلات اطراف زانو و کاهش فشار وارد بر آن کمک کند، وضعیت قرارگیری قامت و ستون فقرات شما را بهبود بخشد و همچنین به کاهش وزن شما یاری برساند و همه اینها به کاهش درد و سایر علائم آرتروز زانو خواهند انجامید.

برای اینکه بتوانید از این سودمندی‌های ورزش بهره ببرید و در عین حال بیش از حد روی زانویتان فشار نیاورید، بهتر است با یک فیزیوتراپیست مشورت کنید تا بهترین تمرین‌ها در این مورد را به شما توصیه کند و انجام این تمرین‌ها را به صورت روتین روزانه‌تان درآورید.

فیزیوتراپیست ممکن است انجام تمرینات ورزشی را در استخرهای آب‌درمانی که دمای آنها از دمای استخرهای معمول شنا بالاتر است، توصیه کند. شنا کردن و سایر ورزش‌ها در آب به علت کاهش فشار وارد بر زانوها به علت غوطه‌وری در آب هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. در عین حال باید ورزش‌های تحمیل‌کننده وزن مانند پیاده‌روی را هم ادامه دهید، چرا که آنها هم برای حفط استحکام استخوان‌ها مهم هستنند.

اضافه وزن داشتن یا چاق بودن فشار بر مفاصل به خصوص مفاصل تحمل‌کننده وزن مانند زانوها را افزایش می‌دهد و در درازمدت احتمال دچار شدن به آرتروز زانو را بیشتر یا اگر مبتلا به آرتروز باشید، آن را بدتر می‌کند.

 

حتی کاهش مقدار اندکی از وزن از طریق ورزش منظم و حفظ یک رژیم غذایی متعادل و کاهش دریافت کالری می‌تواند تفاوت بزرگی از لحاظ فشار وارد آمده بر زانو و تسکین علائم شما داشته باشد.

برای اینکه درد زانویتان تشدید نشود، افزایش فعالیت جسمی را به تدریج انجام دهید و فواصل استراحت داشته باشید. اگر یک فعالیت جسمی باعث ناراحتی زانویتان شده است، پیش از اینکه درد غیرقابل‌تحمل شود، به خودتان استراحت دهید.

پوشیدن کفشی که کف ضخیم و جای کافی برای پنجه‌های پاهایتان داشته باشد، هم در حین ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی اهمیت دارد، چرا که از میزان ضربه‌ای که به زانوهایتان وارد می‌شود، می‌کاهد. با مشورت با پزشکتان یا فیزیوتراپیست می‌توانید با گذاشتن کفی‌هایی درون کفش بیشتر از پاهایتان محافظت کنید. استفاده از عصا هنگام راه رفتن را هم در نظر داشته باشید و استفاده درست از آن را فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر بیاموزید.

بالاخره ممکن است لازم باشد تغییراتی در خانه، ماشین یا محل کارتان ایجاد کنید تا از فشار بیش از حد روی زانویتان جلوگیری کنید. یک کاردرمانگر می‌تواند به شما درباره تجهیزات ویژه‌ای که انجام کارهای روزانه را آسانتر کند، مشورت دهد.

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها