طرز تهیه مربای توت سفید

مربای توت سفید یکی از انواع خوشمزه مرباست که پخت آن هم‌زمان با فرا رسیدن فصل بهار و شیرین و آب‌دار شدن میوه توت سفید رونق می‌گیرد.

طرز تهیه مربای توت سفید

بهترین زمان تهیه این مربای خوشمزه فصل بهار و هم‌زمان با رسیدن و آب‌دار شدن میوه توت سفید است. در ادامه این مطلب طرز تهیه مربای توت سفید در منزل با روشی بسیار آسان همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این مربا تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه مربای توت سفید

توت سفید: ۵۰۰ گرم
شکر: ۵ لیوان
آبلیمو یا جوهر لیمو: ۱ قاشق چای‌خوری
وانیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری
آب: ۲ و نیم لیوان

نکات مربوط به مواد اولیه

توت سفید

 

توت سفید یکی از انواع توت‌هاست که بهترین نوع آن در ایران با نام توت خراسانی مشهور است. این میوه خوشمزه و شیرین که در فصل بهار می‌رسد، سرشار از ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم، آهن و منیزم است. توت سفید طبعی گرم و مرطوب دارد و برای سلامت قلب، کاهش کلسترول و فشار خون، کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به سرطان، درمان آلزایمر، جلوگیری از افسردگی، تقویت کلیه‌ها، رفع یبوست، پاک‌سازی کبد، درمان کم‌خونی و تصفیه خون بسیار مفید است. برای تهیه مربای توت سفید بهتر است از توت‌های تازه و سفت که رنگ شفافی دارند، استفاده کنید. توت‌هایی که له و تیره رنگ شده‌اند، برای تهیه مربای توت مناسب نیستند.

طرز تهیه مربای توت سفید

مربای توت سفید
۱ ـ ابتدا توت‌ها را خوب بشویید و داخل صافی بریزید تا آب اضافی آن خارج شود.
۲ ـ آب را همراه با شکر داخل قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم اجاق گاز قرار بدهید تا به جوش بیاید.
3 ـ وقتی مخلوط آب و شکر ۵ دقیقه جوشید، توت سفید شسته و تمیز را به قابلمه اضافه کنید. حدود ۲۰ دقیقه زمان بدهید تا توت با حرارت کم بپزد و شربت مربا به قوام برسد. در مرحله آخر آبلیمو و وانیل را به مربا اضافه کنید؛ سپس قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید و در دمای محیط بگذارید تا کاملا خنک شود. مربای آماده را داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و آن را داخل یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم برای تهیه مربا

ـ یکی از راه‌های تشخیص جا افتادن و آماده بودن مربا این است که یک قاشق از شیره مربا را توی یک پیاله یا نعلبکی بریزید و آن را کنار بگذارید تا سرد شود. بعد نعلبکی را بچرخانید، اگر شیره غلیظ بود و به‌راحتی توی ظرف تکان نمی‌خورد؛ یعنی مربای شما جا افتاده و آماده است.
ـ طی فرآیند پخت مربا هرگز درب قابلمه را نگذارید، این کار باعث تیره شدن رنگ مربا می‌شود.
ـ برای جلوگیری از خشک شدن و کپک زدن مربا بهتر است به اندازه‌ای شیره توی شیشه مربا بریزید که کاملا سطح میوه را بپوشاند.
ـ آبلیمو یا جوهر لیمو را حتما در مرحله آخر پخت به مربا اضافه کنید و سعی کنید بعد از اضافه کردن آبلیمو دیگر مربا روی شعله اجاق گاز نباشد.
ـ شیشه‌هایی را که برای مربا انتخاب می‌کنید باید حتما خشک و تمیز با درب فلزی باشند تا مربا با گذشت زمان کپک نزد.

 

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها