دستور رژیم های غذایی مجازی قابل اعتماد هستند؟

در کشور کلینیک حقیقی رژیم درمانی وجود دارد اما همیشه جای کلینیک مجازی مورد تایید میان مردم احساس می شود.

دستور رژیم های غذایی مجازی قابل اعتماد هستند؟

چند سالی می‌شود که بسیاری از افراد جامعه برای رسیدن به یک اندام ایده آل از هر روشی برای رسیدن به وزن مناسب و ظاهر زیبا کمک می‌گیرند، حالا پس از نزدیک شدن به ۳ سال از به وجود آمدن ویروس کرونا و خود قرنطینگی برخی افراد، راه برای بسیاری از کلاهبرداران و شیادان در فضای مجازی باز شده است.

به طورکلی هر چه موضوع لاغری و خوش اندام شدن در این روزها شدت می گیرد، فعالیت سودجویان نیز، برای خالی کردن جیب مردم به مراتب با افزایش رو به رو می شود، از تبلیغات در سایت های غیررسمی گرفته تا صفحات مجازی آن هم با تعداد دنبال های کننده میلیونی، سوداگران و کلاهبردارانی که با افزایش اقبال مردم در حوزه تغذیه و رژیم درمانی به تازگی و علاوه بر فعالیت های خود با تاسیس کلینیک‌های مجازی سعی دارند بازار خود را پر رونق تر از قبل کنند.

براساس آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تا به امروز هیچ کلینیک مجازی برای رژیم درمانی و یا سایر بیماری های دیگر در فضای مجازی تاسیس نشده است و هر فردی که در این فضا فعالیت داشته باشد متخلف و کلاهبردار محسوب می‌شود.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، می‌گوید: در حال حاضر در کشور، فقط کلینیک حقیقی (فیزیکی) برای رژیم درمانی وجود دارد، اما به جرات می‌توان گفت جای یک کلینیک تخصصی در فضای مجازی به شدت احساس می‌شود.

او ارائه اطلاعات گمراه کننده توسط کلاهبرداران مجازی را عامل خطرناکی برای سلامت غذایی هر فرد دانست و گفت: غذا در نگاه اول، شبیه به کالای شبه استراتژیک است، ایجاد بستر دیجیتال در تمام زمینه‌های سلامت محور، اطمینان خاطری برای مردم جامعه ایجاد می‌کند، بنابراین باید مراقب ارائه اطلاعات گمراه کننده توسط کلاهبرداران مجازی باشیم تا فریب آنها و دسیسه هایشان را نخوریم.

ارائه خدمات حوزه‌های سلامت محور دیجیتالی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی

آرش خجسته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مجازی، گفت: در دوران همه گیری کرونا و با در اختیار داشتن سیستم‌های محتوای یادگیری و همچنین ابلاغ وزیر بهداشت که باید در کنار آموزش پزشکی، برنامه ریزی برای ارائه خدمات و فعالیت در تمام حوزه‌های سلامت به صورت دیجیتال انجام شود با دانشاه علوم پزشکی شهید بهشتی مقرر شد خدمات حوزه تغذیه و رژیم درمانی با همکاری انستیتو تغذیه و صنایع غذایی در این دانشگاه انجام شود.

او می گوید: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیشترین جمعیت تحت پوشش درمانی در میان سایر دانشگاه ها، بهترین گزینه برای گسترش همکاری‌های مشترک و پیاده سازی برنامه‌های عملیاتی در زمینه بیمارستان‌ها و کلینیک‌های آنلاین و هوشمند به صورت پایلوت است.

خجسته از فراگیر شدن بستر دیجیتال، توسعه یادگیری‌های ماشینی، استفاده از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی در گسترش حوزه سلامت گفت: از مسایل بسیار مهم ملی سلامت غذایی و تغذیه بهره گیری از بستر دیجیتال است که این موضوع به شدت در اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی مجازی قرار گرفته است.

به خارجی ها خدمات تغذیه داده می شود

امیرمحمد مرتضویان رییس انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی کشور در این راستا گفت: رژیم های غذایی باید توسط پزشک متخصص و طبق الگوریتم بدن فرد بیمار و یا مراجعه کننده ارائه داده شود.

او گفت: هر فردی نمیتواند یک رژیم درمانی درجه ۱ را از خود ارائه دهد، یک متخصص درجه ۱ نباید غذای افراد را کم کند و یا غذای خاص و گران قیمتی که در اصول علم تغذیه هیچگونه تاثیری بر روی بدن افراد ندارند را تجویز کنند.

او می گوید: انستیتو صنایع کشوری ۶۰ سال قدمت دارد و در این مرکز از بهترین مشاوران و متخصصان در حوزه رژیم درمانی استفاده می شود، تنها مشکل اصلی این مرکز درمانی دولتی کمبود زیرساخت ها است که به صورت کامل انجام نشده است.

مرتضویان از آخرین دستاوردهای نوین روز در انستیتو تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اگر زیرساخت های لازم از انستیتو تغذیه و صنایع غذایی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی برای تاسیس کلینیک مجازی رژیم درمانی صورت گیرد، این کلینیک می تواند به خارجی ها خدمات رژیم درمانی آنلاین ارائه دهد، زیرا میزان تعرفه های پزشکی در ایران نسبت به سایر کشورهای دیگر ارزان قیمت است و این خدمات می تواند برای آنها نیز مثمر ثمر باشد.

او می گوید: برای برخورد با کلینیک‌های کلاهبردار و سودجو در حوزه تغذیه با فعالیت ۳۰ عضو هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی برنامه ریزی‌هایی لازم صورت گرفته است. همچنین بهترین راه برای حذف چنین کلاهبردارانی رقابت مستقیم و سالم انستیتو تغذیه و صنایع غذایی است، تا مردم خود بتوانند افراد سودجو و کلاهبردار را از افراد و کلینیک های واقعی تشخیص دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها