روزه داری به برنامه غذایی نظم می دهد

مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ماه رمضان را فرصت مغتنمی برای نظم بخشیدن به برنامه غذایی دانست.

روزه داری به برنامه غذایی نظم می دهد

مینا کاویانی در گفت و گویی به تاثیر روزه بر سلامت انسان اشاره کرد و اظهار داشت: روزه برای بهداشت و سلامت جسم و روان انسان بسیار مفید است.

وی با بیان سخنان حکما مبنی بر این که  معده، مرکز و خانه هر دردی است، افزود: پرهیز از خوردن غذاهای نامناسب و خودداری از زیاده روی در خوردن، اساس هر درمان و از بهترین موارد شفابخش است.

 مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تجربه ثابت کرده است افرادی که به اندازه و به طور منظم غذا می‌خورند نسبت به کسانی که به طور نامنظم و بیش از حد نیاز غذا  می‌خورند، سالم تر هستند.

کاویانی ماه رمضان را فرصت مغتنمی برای نظم بخشیدن به برنامه غذایی و تمرکز بیشتر بر روی مقدار و نوع وعده‌های غذایی مصرفی عنوان کرد و گفت: چنانچه اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشیم، می‌توانیم علاوه بر بهره‌گیری معنوی به سلامت جسم خود نیز بپردازیم.

وی از دیگر مزایای روزه داری به دریافت کمتر غذا و در نتیجه کاهش دریافت انرژی اشاره کرد و افزود: روزه داری سبب تعدیل ذخایر انرژی به خصوص چربی‌ها و درنتیجه کاهش وزن می‌شود.

مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور خاطرنشان کرد: روزه داری می‌تواند به کاهش کلسترول خون به خصوص کلسترول بد (LDL-c) کمک کند و باعث افزایش کلسترول خوب خون (HDL-c) شود که مجموعه این تغییرات به پیشگیری از بیماری هایی مانند پرفشاری خون، چاقی و افزایش چربی‌های خون کمک می‌کند.

کاویانی به  بیمارانی که نیاز به مصرف منظم دارو در طول روز دارند، توصیه کرد که برای روزه گرفتن حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند. درصورت اجازه پزشک نیز باید طبق نظر وی و با یک برنامه ریزی غذایی دقیق توسط متخصص تغذیه روزه بگیرند.

وی تاکید کرد که روزه داری برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود و لازم است حتماً با نظر متخصص اقدام به روزه داری کنند.

مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تصمیم گیری در مورد روزه گرفتن کودکان و نوجوانانی که دچار سوءتغذیه یا مشکلات جسمی هستند نیز باید با نظر پزشک و متخصص تغذیه با توجه به وضعیت رشد و ذخایر بدنی آنان صورت گیرد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها