مصرف هویج و آب هویج در بارداری خوب است یا بد؟

خوردن هویج یا آب هویج در بارداری اگر به اندازه و متعادل باشد نه تنها مضر نیست بلکه برای حفظ سلامت مادر و رشد بهتر جنین مفید است ولی باید دقت داشته باشید که زیاده روی در مصرف مثلا نوشیدن روزانه یک لیوان آب هویج می تواند عواقبی برای سلامت شما به همراه داشته باشد.

مصرف هویج و آب هویج در بارداری خوب است یا بد؟

آیا هویج در بارداری ضرر دارد؟

هویج سرشار از فیبر و بتاکاروتن است که ماده پیش ساز ویتامین A در بدن محسوب می شود و با مصرف متعادل هیچ گونه آسیب یا ضرری برای بدن نخواهد داشت.  ویتامین A ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می شود و برای رشد جنین به خصوص رشد قلب ، ریه ها ، کلیه ها ، چشم ها ، استخوان ها ، سیستم گردش خون ، تنفس و سیستم عصبی مرکزی مفید و بسیار مهم است. 

ویتامین A به ترمیم سریعتر بافت های بدن کمک میکند ، با عفونت مبارزه می کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید بنابراین وجودش برای زنانی که زایمانشان نزدیک است ، ضروری است.

ویتامین A با عفونت ها مبارزه می کند و به سوخت و ساز بهتر چربی کمک میکند. 

هویج منبعی غنی از انتی اکسیدان هاست که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از پیزی زودرس جلوگیری می کنند. 

بنابراین اگر میخواهید بدانید که آیا مصرف آیا هویج در بارداری ضرر دارد ، باید بگوییم کاملا برعکس است و مصرف متعادل هویج در دوران بارداری میتواند به بهبود سلامت مادر و جنین کمک کند. 

اگر می خواهید جلوی افزایش وزن بی رویه در بارداری را بگیرید مصرف روزانه یا روز درمیان 1 عدد هویج خام به عنوان میان وعده علاوه بر این که فیبر بدن را تامین می کند ، اشتهایتان را کم می کند و جلوی پرخوری بارداری را می گیرد. 

مصرف یک عدد هویج خام 5 درصد ویتامین ث ، 3 درصد ویتامین ای ، 86 درصد ویتامین آ ، 0.1 ویتامین کا ، یک پنجم ویتامین های گروه ب ، مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. 

تاثیر هویج بر زیبایی جنین, خوردن هویج یا آب هویج در بارداری, مصرف هویج در باداری

آیا مصرف آب هویج در بارداری ضرر دارد؟

آب هویج یک نوشیدنی کاملا سالم است به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نکنید. 

از آنجایی که آب هویج فیبر کمتر و قند بیشتری نسبت به هویج دارد ، توصیه می شود که از هویج کامل هنگام بارداری استفاده کنید. محتوای فیبر بالایی که هویج دارد کمک میکند یبوست بارداری کاهش پیدا کند.

مصرف روزانه نصف لیوان هویج خام خرد شده برای مادر باردار کافی است. 

تقریبا از 3 عدد هویج خام بزرگ میتوان یک لیوان آب هویج با وزن 236 گرم گرفت ، مسلما شما نمیتوانید در یک وعده خوراکی 3 عدد هویج بزرگ را بخورید بنابراین خودن هویج کالری خیلی کمتری از آب هویج به بدن شما می رساند. 

یک لیوان آب هویج 94 کالری ، 2.24 گرم پروتئین ، 9.23 گرم قند و 1.9 گرم فیبر دارد. 

یک عدد هویج خام بزرگ 30 کالری ، 2 گرم فیبر ، 3.41 گرم قند و 0.67 گرم پروتئین دارد. 

یک لیوان آب هویج میتواند یک چهارم ویتامین ث  و نصف ویتامین ای ، سه برابر ویتامین آ،  41 درصد ویتامین کا ، 39 درصد ویتامین ب 6  ، 20 درصد تیامین ، 12 درصد ریبو فلاوین مورد نیاز بدن را تامین کند. 

مواد معدنی موجود در یک لیوان آب هویج دو برابر مواد معدنی موجود در یک عدد هویج خام است. 

مصرف هویج در باداری, مضرات مصرف هویج در باداری, خوردن هویج در بارداری

یک لیوان آب هویج یک هفتم پتاسیم و فسفر ، یک دهم منیزیم ، 6 درصد کلسیم  مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. 

مصرف آب هویج اگر به صورت روزانه نباشد برای مادر باردار مفید است حداکثر هفته ای 1 – 2 لیوان آب هویج می تواند مانند هر آب میوه دیگری به سلامت شما کمک کند ولی از آنجایی که در دوران بارداری احتمال افزایش فشار خون و قند خون در مادران بیشتر می شود باید در مصرف هر نوع آبمیوه ای به صورت روزانه احتیاط کنید. 

مصرف هر روز 1 لیوان آب هویج ممکن است باعث بالا رفتن قند یا فشار خون بارداری یا افزایش وزن یا به طور غیر مستقیم منجر به سقط جنین  شود و برای شما مضر است.

بنابراین سعی کنید تعادل را در مصرف میوه ها به خصوص ابمیوه ها که قند بیشتری دارند ، رعایت کنید. 

اب هویج بستنی در بارداری, خوردن هویج در بارداری و جنسیت جنین, خوردن هویج پخته در بارداری

فواید مصرف هویج و آب هویج در بارداری

همانطور که در بالا اشاره شد اگر در مصرف هویج و آب هویج در دوران بارداری زیاده روی نکنید ، یکی از بهترین و مفید ترین سبزیجات و آبمیوه هایی ست که می تواند به سلامت مادر و جنین کمک کند. 

البته نیازی نیست که نگران مقدار بالای ویتامین آ موجود در یک لیوان آب هویج باشید، از آن جایی که هویج حاوی کاروتن است و بدن این ماده را تبدیل به ویتامین آ می کند، مقدار اضافه آن از بدن دفع شده و فقط مقداری که قابل مصرف ذخیره شدن در بدن است ، استفاده می شود. فواید مصرف هویج و اب هویج در بارداری عبارتند از : 

فیبر موجود در هویج به بهبود حرکت روده ها و کاهش یبوست کمک میکند. 

مصرف هویج به عنوان میان وعده به کاهش اشتها و کنترل وزن بارداری کمک میکند. 

ویتامین ث و ویتامین آ موجود در هویج باعث تقویت سیستم ایمنی ، کاهش التهاب و عفونت در بدن ، بهبود سریعتر زخم ها و بهبود بینایی مادر و جنین می شود و به بهبود جذب آهن در بدن کمک کرده مانع از کم خونی مادر می شود. 

ویتامین کا موجود در هویج به تقویت پلاکت ها و خاصیت لخته شدن خون هنگام خونریزی و سریعتر بند آمدن خونریزی ها کمک میکند. 

پتاسیم و فسفر و کلسیم  موجود در هویج برای سلامت سیستم عصبی و تقویت استخوان های مادر مفید است و به رشد بهتر استخوان و دندان های جنین کمک میکند . فسفر میتواند به عملکرد بهتر عضلات در باردرای کمک کند و باعث کاهش گرفتگی های عضلانی و درد دوران باردرای شود. 

منیزیم موجود در هویج نقش مهمی در انقباضات عضلانی دارد. 

ویتامین های خانواده ب موجود  در هویج برای سلامت پوست و مو بسیار مهم هستند. ویتامین های این خانواده برای رشد سیستم عصبی و مغز جنین مهم هستند.  

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها