مراقبت ، میزان رشد و فعالیت های نوزاد در هفته دهم

هفته دهم نوزاد شامل اتفاقات و چالش های جدید برای مادران است، از جمله مسائل مربوط به هفته دهم تغذیه و خواب، فعالیت های حسی، هماهنگی بدن و جهش رشد می باشد، در این مقاله به نکات مهمی که باید در مورد هفته دهم رشد نوزاد بدانید خواهیم پرداخت.

مراقبت ، میزان رشد و فعالیت های نوزاد در هفته دهم

هفته دهم نوزاد

وقتی تعداد هفته های رشد نوزاد بیشتر می شود ما ترجیح می دهیم به جای هفته از ماه استفاده کنیم. به جای استفاده از نوزاد ده هفته ای می گوییم نوزاد دو ماهه. ولی زمانی که بخواهیم به طور خاص و دقیق سن کودک را بیان کنیم به صورت هفتگی بیان می کنیم. نوزادان به سرعت رشد می کنند و یاد می گیرند. در این سن نوزادان پر جنب و جوش تر شده و زیاد سر و صدا می کنند و بیش تر از قبل کنجکاو هستند. در وجود نوزاد ده ماهه شما مجموعه ای از تجربه ها ، بازی گوشی ها و انرژی زیاد جمع شده است.

در این مرحله از زندگی ، نوزاد به اندازه ای رشد کرده است که ممکن است لباس های نوزادی او برایش قابل استفاده نباشد. او نسبت به گذشته خواب های طولانی تری دارد و سطح هشیاری او نیز بالاتر رفته است. اما در عین حال چالش ها و دردسرهای تازه ای را تجربه خواهید کرد. بالاخره هر دوره ای از زندگی تلخی و شیرینی ها را با هم دارد.

در این مرحله از رشد نوزاد ممکن است از خود سوالاتی بپرسید که نوزاد در این مرحله چه تغییراتی خواهد کرد، خواب و تغذیه او چگونه خواهد بود، فعالیت های حسی او چگونه خواهد بود و ... که در ادامه به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

الگوی خواب در هفته ی دهم نوزاد

نوزاد در هفته دهم تولد, هفته ی دهم نوزاد, هفته دهم نوزاد

 

در این مرحله از زندگی ممکن است متوجه پس رفت الگوی خواب او شوید. آنها اغلب در بین هفته 8 تا 12 در خواب خود دچار پس رفت می شوند. پس رفت ها می توانند برای شما و کودکتان استرس زا باشند، اما خوشبختانه معمولاً فقط چند روز تا یک هفته طول می کشند. تغییرات در روال خواب کودک شما معمولاً به دلیل جهش رشد و افزایش رشد است.

بدن کودک شما در حال حاضر بیش از حد بر روی جذب اطلاعات و رشد به هر شکل ممکن متمرکز است، بنابراین ممکن است کودک 10 هفته ای شما بیشتر در خواب باشد. به طور کلی، نوزادان در این سن به 14 تا 17 ساعت خواب در هر دوره 24 ساعته نیاز دارند.

علیرغم پس رفت های احتمالی، یکی از بهترین نقاط عطف کودک 10 هفته ای این است که آنها می توانند شروع به پیدا کردن یک الگوی خواب کنند. متوجه خواهید شد که آنها مایل هستند هر روز در یک زمان معین غذا بخورند و چرت بزنند. بعد از یک دوره بی نظمی اوایل روز های نوزاد حالا داشتن یک برنامه روتین می تواند برای تان آرامش بخش باشد.

تغذیه در هفته ی دهم نوزاد

نوزاد ده هفته ای, تغذیه نوزاد در هفته دهم, مراقبت از نوزاد در هفته دهم

 

در 10 هفتگی، کودک شما هنوز تمام مواد مغذی خود را از شیر دریافت می کند، چه از طریق شیر مادر یا شیر خشک. برنامه تغذیه کودک 10 هفته ای شما ممکن است کمی غیرقابل پیش بینی باشد، اما آنها احتمالا هر دو تا چهار ساعت یک بار شیر می خواهند، بهترین راه این است که هر زمان که نوزاد گرسنگی اش را اعلام کرد به او شیر بدهید.

اغلب دلیل اینکه در این دوره نوزاد شما گرسنه و ایراد گیر می شود این است که  او در حال جهش رشد و پیشرفت ذهنی است. در این سن آنها به خوبی می دانند که چه زمانی گرسنه هستند و چه زمانی سیر، بنابر این تا زمانی که در حال افزایش وزن هستند و هوشیار و خوشحال به نظر می رسند علامت این است که به اندازه کافی غذا می خورند.

کودک شما در 6 تا 12 ماه اول به سرعت وزن اضافه می کند و سپس کاهش می یابد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می ‌شوند نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می ‌شوند با سرعت کمتری وزن اضافه می ‌کنند و وزن کمتری دارند، زیرا نوزادی که با شیر مادر تغذیه می ‌کند، وقتی سیر شود، مکیدن را متوقف می ‌کند، در حالی که نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می ‌شوند، اغلب تشویق می ‌شوند که تمام شیشه شیر خود را در هر شیر خوردن تمام کنند.

نکته ای در مورد مدفوع: با بزرگتر شدن کودک، روده او نیز در حال رشد است، بنابراین ممکن است متوجه شوید که او کمتر مدفوع می کند. کودک شما حتی ممکن است یک روز یا بیشتر بدون نیاز به مدفوع به سر برد. بنابراین اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید! در عین حال اگر او هنوز پوشک خود را پر می کند نیز طبیعی است.

بازی و حرکت در هفته ی دهم نوزاد

نوزاد ده هفته, هفته ی دهم نوزادان, رشد نوزاد در هفته دهم

 

در این سن ممکن است کودک شما دست ها و پاهای خود را کشف کند و شروع به کار در مورد نحوه استفاده از آنها کند.

این یک فرصت عالی برای نشان دادن اسباب بازی ها به او می باشد. زیرا آنها شروع به هماهنگی بیشتر می کنند و دوست دارند بتوانند اشیا را در دست بگیرند و لمس کنند. او در این سن شروع به لگد زدن می کند که می تواند برای تان خیلی هیجان انگیز باشد. همچنین شروع به قهقهه زدن می کند و زیاد لبخند می زند.

خواباندن نوزاد روی شکم به او کمک می کند تا با بالا آوردن سر ، گردنش تقویت شود. اگر خودتان نیز در کنار او دراز بکشید او بیشتر تشویق می شود  که سرش را بلند کند. در این سن آنها چون بیشتر روی شکم و پشت دراز می کشند ممکن است از پاها کمتر استفاده کنند و باید پاهای شان را ماساژ دهید و نرمش حالت دوچرخه سواری را با پاهایشان انجام دهید. 

هفته دهم زندگی نوزاد, نوزاد ده هفته, هفته ی دهم نوزادان

آنها در این سن اجتماعی تر می شوند و از شرکت کردن در گفتگو با غر غر کردن لذت می برند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که کودک شما به راحتی می تواند بیش از حد تحریک شود. اگر متوجه شدید که آنها شروع به هیاهو کردن، گریه کردن و نگاه کردن به سمت شما می کنند، به شما می گویند که حوصله شان سر رفته است و نیاز به غذا خوردن یا آغوش و نوازش دارند.

رشد حسی در هفته ی دهم نوزاد

در حواس نوزاد در این سن تغیرات و پیشرفت هایی را خواهید دید.

حس بینایی در هفته ی دهم نوزاد

حواس کودک شما به سرعت در حال رشد است. در این سن آنها قادر هستند به علت رشد و تکامل ، والدین و چهره سایر افراد آشنا را بشناسند. کودک شما شروع به نگاه کردن به اطراف و تمرکز روی چیزها می کند ، از آنجایی که بینایی آنها هنوز در حال رشد است، نوزادان به اشکال بزرگ ساده با رنگ های پررنگ واکنش نشان دهد. 

ویدیو های حسی کودک زیادی وجود دارد که از انیمیشن ها و اشکال همراه با موسیقی استفاده می کنند. یک موبایل بالای تخت کودک و یک تشک بازی با میله ای که می توانید اسباب بازی های رنگارنگ و پر سر و صدا را از آن آویزان کنید، به رشد دید سه بعدی کودک کمک می کند، دیدن این اشکال برای او جذاب می باشد.

حس شنوایی در هفته ی دهم نوزاد

هنگام حرف زدن با کودک یا آواز خواندن ، آنها به لب های شما نگاه می کنند و با حرکات مختلفی به شنیدن صدای شما عکس العمل نشان می دهند. حتی ممکن است متوجه شوید که او به یک آهنگ خاصی علاقه دارد و با شنیدن آن هیجان زده می شود. 

ممکن است کودک شما هم اکنون کاملاً اجتماعی باشد و از شرکت در گفتگو با غرغر کردن و ... لذت ببرد. آنها همچنین به موسیقی واکنش نشان خواهند داد، که برای پیشرفت آنها نیز عالی است، موسیقی کلاسیک و جاز به آنها اجازه می دهد تا انواع صداها را تجربه کنند.

حس لامسه در هفته ی دهم نوزاد

در این سن توانایی کودک شما در به دست گرفتن اشیا بیشتر می شود و به مرور از به دست گرفتن اسباب بازی هایی که با حس لامسه و شنوایی آنها سر و کار دارد مانند اسباب بازی های نرم و جغجغه لذت می برند.

همانطور که کودک شما در گرفتن و گرفتن بهتر می شود، از اسباب بازی های حسی بیشتری مانند اسباب بازی های نرم و جغجغه ها لذت می برد.

برای خواباندن او روی شکم بهتر است از تشک های بازی کودک با بافت داخلی مناسب استفاده کنید. در برخی از آنها آینه های ایمن برای کودک دوخته شده است، نوزادان عاشق دیدن عکس خود و نوزادان دیگر هستند.

برقراری ارتباط در هفته ی دهم نوزاد

او از طریق گریه کردن با شما ارتباط برقرار می کند و اگر هنگام گریه کردن کسی به سراغش نرود گریه های مختلفی را امتحان می کنند تا ببینند کدام یک جواب می دهد. اما بهتر است که اجازه ندهید گریه های آنها زیاد شود و در اسرع وقت به سراغ آنها بروید، این امر باعث می شود کودکتان برای مدت طولانی گریه کند و اغلب اوقات به این معنی است که در نهایت به کلی تسلیم می شود زیرا می داند که پاسخی نخواهد داشت. نوزادانی که به سرعت به آنها پاسخ داده می شود، در مجموع کمتر گریه می کنند، زیرا می دانند که نیازهای شان همیشه برآورده خواهد شد.

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها