دانشمندان انگلیسی:

کرم‌ لوله‌ای برای شیردهی به نوزادش خودکشی می‌کند!

دانشمندان دریافته‌اند که برخی از کرم‌های مادر برای فراهم کردن شیر برای نوزادانشان خود را فدا می‌کنند!

کرم‌ لوله‌ای برای شیردهی به نوزادش خودکشی می‌کند!

به گزارش ایندیپندنت، دانشمندان مدت‌هاست کرم‌های لوله‌ای(Nematode) را برای درک بیشتر فرآیند پیری مورد مطالعه قرار داده‌اند زیرا این کرم‌ها ساده هستند و شباهت‌های ژنتیکی زیادی با انسان‌ها دارند.

در نتیجه‌ی این مطالعات، یافته‌های جدیدی که در مجله‌ی "Nature Communications" منتشر شده می‌تواند اثر زیادی بر تحقیقات مربوط به کاهش روند پیری بگذارد.

اکثر کرم‌های لوله‌ای هر دو اندام‌های تولید مثل نر و ماده را دارند و کرم‌های ماده با داشتن ذخایر محدودی از اسپرم، تولید مثل می‌کنند. پس از پایان این ذخایر، تولید مثل متوقف می‌شود.

رفتار کرم‌ها پس از این مرحله مدت‌ها است که باعث گیج شدن دانشمندان شده است. آن‌ها میزان زیادی مایع غنی از زرده تولید می‌کنند که در درون بدن آن‌ها جمع می‌شود و باعث از بین رفتن اندام داخلی این کرم‌ها می‌شود. زرده منبع غنی از ویتامین و مواد معدنی است.

دانشمندان پیش از این تصور می‌کردند که این تغییرات بیهوده بوده و به نوعی بیماری دوران پیری است اما اکنون علت رخ دادن چنین پدیده‌ای را دریافته‌اند.

دکتر "کارینا کرن"(Carina Kern) از دانشگاه کالج لندن و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: زمانی که متوجه شدیم که این کرم‌های "الگانس" پس از تولید مثل شیر تولید می‌کنند ناگهان همه‌چیز معنا پیدا کرد.

کرم برای رساندن مواد مغذی به نوزادانشان، خود را نابود می‌کنند. تمامی تخمک‌های بارور نشده دارای شیر هستند و به تغذیه کرم‌های کوچک کمک می‌کنند.

به گفته‌ی دانشمندان این یافته‌ها نشان دهنده‌ی یک عملکرد منحصربه‌فرد است که توان زیستی این موجودات را به حداکثر می‌رساند.

پروفسور "دیوید جمز"(David Gems)، از نویسندگان اصلی این مقاله می‌گوید: ما توانستیم یک فرآیند "خودتخریبی" منحصر به فرد را در این کرم‌ها مشاهده کنیم. این فرآیند به نوعی یک شیردهی اولیه و خودکشی برای تولید مثل است.

دکتر "کرن" افزود: زمانی که این کرم‌ها قادر به ادامه روند تولید مثل نیستند بافت‌های خود را ذوب می‌کنند تا مواد مغذی را به نوزادان خود برسانند.

با توجه به اهمیت این موجودات در مطالعات مربوط به پیری در انسان‌ها، این یافته‌ها می‌تواند اثر زیادی بر تحقیقات مرتبط با کاهش روند پیری بگذارد.

دکتر "جمز" می‌گوید: نکته قابل توجه در مورد کرم‌های الگانس این است که می‌توان طول عمر آن‌ها را با دستکاری ژنتیکی تا ۱۰ برابر افزایش داد. با درک این پدیده می‌توان راهی برای کاهش روند پیری انسان‌ها پیدا کرد. اما اگر علت مرگ کرم‌ها تنها به دلیل تولیدمثل باشد نمی‌توان این تحقیقات را در انسان‌ها مورد استفاده قرار داد.

با این حال دانشمندان معتقدند هنوز موارد زیادی در مورد این کرم‌ها برای یادگیری وجود دارد و بیماری‌های مرتبط با پیری در کرم‌ها، حیوانات و انسان‌ها یکسان است.

پروفسور "جمز" می‌گوید: در نهایت آنچه که مهم است درک فرآیندهایی است که بر پیری و بیماری‌های مرتبط با آن اثر می‌گذارد. ما هنوز آن‌ها را در هیچ حیوانی درک نکرده‌ایم اما به درک آن در کرم‌های الگانس نزدیک شده‌ایم و کشف شیردهی آن‌ها ما را یک قدم به هدفمان نزدیک‌تر کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها