چه بیماری هایی بر روی مو تاثیر می گذارد

بیماری هایی که روی مو تاثیر می گذارد بسیار زیاد هستند، برخی از بیماری ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم یا عوارض داروهایی که استفاده می کنیم می تواند باعث ریزش مو و سفیدی زودرس موها شود.

چه بیماری هایی بر روی مو تاثیر می گذارد

با افزایش سن ، رنگ موها رو به سفیدی می رود و عمر موها کاهش پیدا کرده و در نتیجه ریزش مو بیشتر شده و حجم موها و ضخامت موها کمتر خواهد شد. ولی در برخی موارد عوامل دیگر از جمله رژیم غذایی ، استرس یا بیماری هایی که بر مو تاثیر می گذارند ، در سنین پایین تر باعث ریزش مو یا سفیدی مو یا مشکلات دیگر برای مو می شوند. 

در ادامه مقاله بیماری هایی که بر مو تاثیر می گذارند را با شما در میان می گذاریم. 

بیماری هایی که بر مو تاثیر می گذارند 

معمولا  هر تغییری در به هم خوردن تعادل بدن میتواند روی موها تاثیر بگذارد از جمله مصرف برخی داروها ، تغییرات هورمونی ، استرس های روحی که برای رفع مشکلات مو در هر مورد باید علت زمینه ای آن را رفع نمود.

تاثی اختلالات هورمونی بر مو

یکی از بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند تغییرات ناگهانی هورمونی است . هورمون تستوسترون و دی هیدرو تستوسترون در آقایان و خانم ها وجود دارد ولی مقدار آن در آقایان خیلی بیشتر است. افزایش مقدار این هورمون ها در بدن نسبت به حالت طبیعی می تواند باعث ریزش مو شود. در مواردی که فرد دچار ریزش مو ناگهانی شده یکی از اولین اقدامات آزمایش سطح هورمون های بدن است. 

از بیماری هایی که باعث سفیدی مو می شوند میتوان به اختلال غده تیروئید و هیپوفیز اشراره کرد که باعث از بین رفتن رنگدانه های مو و سفید شدن زودرس موها می شوند. 

تاثیر سوء تغذیه، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی بر مو 

معمولا افرادی که تغذیه نامناسب دارند یا از رژیم های کاهش وزن و لاغری غیر اصولی پیروی می کنند یا دچار بیماری های دستگاه گوارش شده اند و بدنشان توان جذب مواد معدنی و ویتامین ها را ندارد با ریزش مو ناگهانی یا سفید شدن موها روبرو می شوند. 

رژیم غذایی غیر اصولی و سوءتغذیه جزو بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند . سوء تغذیه هیچ ارتباطی با چاقی یا لاغری ندارد و بیشتر به غیراصولی بودن رژیم غذایی مربوط می شود. افرادی که رژیم غذایی سالم ندارند معمولا با ریزش مو یا سفید شدن یا شکنندگی و بی حالت شدن موها روبرو می شوند. 

ماده اصلی تشکیل دهنده موها پروتئین است بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی ( ماهی ، مرغ ، گوشت قرمز ، تخم مرغ ، حبوبات و لبنیات ) باعث ریزش مو یا نازک شدن موها یا سفیدی زودرس مو می شود. 

ویتامین های گروه B به خصوص بیوتینو نیاسین برای سلامت موها ضروری هستند و کمبود مصرف آن ها به سرعت روی موها تاثیر می گذارد.

کمبود مواد معدنی به خصوص آهن ، کلیسم و منزیم و روی که در ساختار اصلی تارهای مو وجود دارند و برای خونرسانی مناسب به فولیکول های مو ضروری هستند باعث تضعیف و ریزش موها می شود. 

کمبود ید ، پروتئین ، مس ، سلنیوم و ویتامین ب 12 باعث سفیدی زودرس موها می شوند. 

تولید ملانین کافی برای حفظ رنگ موها ضروری است، تامین ویتامین های گروه ب و پروتئین برای حفظ سلامت و حفظ رنگ مو و پیشگیری از سفید شدن موها ضروری هستند. 

مواد غذایی که مانع از سفید شدن زودرس موها می شوند عبارتند از :

- مرغ

- بوقلمون

- گوشت قرمز

- سویا

- سفیده تخم مرغ

- غلات کامل به خصوص گندم ، جو و جو دوسر

- سبزیجات تازه

- موز

- شلغم

- اسفناج

- قارچ

- عدس

- بادام

- جگر گاو

- تخمه آفتابگردان

- ماهی

- هویج

- گردو

- ذرت

- صدف خوراکی

 

بیماری هایی که باعث سفیدی مو می شوند, علل سفیدی زودرس موها, سندرم تخمدان پلی کیستیک و رشد موهای زائد

 

تأثیر استرس شدید و قطع عضو یا جراحی بر مو

استرس شدید روحی یا  جسمی مثل جراحی عمومی باعث سرکوب سلول های فولیکول مو شده و تولید تارهای موی جدید را کاهش می دهد و مرحله رشد موها را کوتاه می کند و در عوض مرحله استراحت فولیکول های مو طولانی تر می شود . معمولا حدود 3 ماه بعد از تجربه استرس شدید  فرد دچار ریزش مو ناگهانی می شود. 

این عارضه به نام تلوژن افلوویوم شناخته می شود که معمولا بعد از برطرف شدن عامل استرس به صورت خود به خود و به مرور زمان بهبود پیدا میکند. 

از آنجا که استرس باعث اختلال در خون رسانی به ریشه مو می شود ، ارتباط مستقیم با سفیدی زودرس موها دارد. 

عواملی که باعث ایجاد استرس در بدن می شوند عبارتند از :

- رژیم غذایی نامناسب  

- افسردگی 

- تب شدید 

- صدمات جسمی شدید

- کاهش وزن ناگهانی 

- قطع عضو

- جراحی عمومی 

- غم ناگهانی مثل از دست دادن عزیزان

- فشار شدید روحی مثل آزمون کنکور یا طلاق و جدایی در رابطه عاطفی

تاثیر سرطان همراه با شیمی درمانی بر مو

معروف ترین داروهایی که روی مو تاثیر می گذارند و باعث ریزش مو می شوند ، داروهای شیمی درمانی هستند. مصرف این داروها برای مهار سلول های سرطانی و پیشگیری از تقسیم و رشد این سلو لها است که سرعت تکثیر بسیار بالاتری نسبت به سلول های طبیعی بدن دارند. 

از آنجا که سلول های فولیکول مو هم نسبت به سایر سلول های بدن سرعت  تقسیم بیشتری دارند بنابراین هدف داروهای شیمی درمانی قرار میگرند و تقسیم سلولی در فولیکول های مو سرکوب شده و فرد دچار ریزش مو می شود.

تاثیر بارداری و پیشگیری از بارداری بر مو

بارداری یا استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری را نمی توان جزو بیماری ها طبقه بندی کرد ولیدر اغلب موارد با ریزش مو همراه هستند. 

مصرف داروهای پیشگیری از بارداری باعث به هم خوردن تعادل هورمونی طبیعی در بدن می شود که عاملا صلی ریزش مو به حساب می آید. 

ریزش موها بعد از زایمان و شیردهی هم در خانم ها بسیار شایع است . در دوران بارداری سطح هورمون استروژن و پروژسترون در بدن مادر بالا می رود و باعث می شود دوره رشد موها طولانی تر شده و موهای زنان کمتر بریزد و پرپشت تر شود ولی بعد از زایمان سطح این هورمون ها به سرعت افت پیدا کرده و به حالت طبیعی بر می گردد و موها شروع به ریزش ناگهانی می کنند و فولیکول های مو به حالت استراحت می روند و در نتیجه موها کم پشت خواهد شد. این مشکل معمولا در طول یک سال اول بهبود پیدا می کند و نیازی به نگرانی ندارد. 

تاثیر عفونت ها بر مو 

یکی دیگر از بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند ، عفونت ها هستند به خصوص عفونت قارچی که در کودکان و افراد دچار ضعف ایمنی دیده می شود. 

بیماری تینه آ کاپتیس یا درماتوفیز یا کچلی قارچی که یک بیماری مسری است و به راحتی با وسایل شخصی منتقل می شود معمولا پوست سر را درگیر می کند به دلیل تجمع قارچهای درماتوفیت در محیط های گرم و مرطوب مثل لا به لای موها ایجاد می شود که باعث ریزش مو ناگهانی و درد می شود.

ریزش موها بعد از کنترل و درمان عفونت به حالت اولیه باز میگردد. عفونت فولیکولیت که باعث ایجاد التهاب در فولیکول های مو می شود هم تاثیر مستقیم بر ریزش موها دارد و باعث ایجاد طاسی و از بین رفتن فولیکول مو می شود. 

سندرم تخمدان پلی کیستیک و رشد موهای زائد, بیماریهای تاثیر گذار روی مو, بیماری هایی که روی مو تاثیر می گذارد

تاثیر کم کاری غده تیروئید بر مو 

یکی از نشانه های اصلی کم کاری غده تیروئید ، ریزش مو است که میتواند همراه با ضعف و خستگی ، چاقی و پف صورت ، کند شدن حرکات و خشکی پوست باشد. 

اختلال وسواس کندن مو

اختلال وسواس کندن مو یا تریکوتیلومانیا اغلب در دختران جوان شایع تر است و باعث می شود فرد به صورت وسواس گونه ای موهایش را بکند.

تاثیر بیماری لوپوس بر مو

لوپوس یک بیماری خودایمنی است که معمولا با ضایعات قرمز رنگ پوستی به شکل پروانه روی بینی و گونه ها تشخیص داده می شود. بیماری لوپوس روی موها هم تاثیر می گذرد و موها دچار ریزش سکه ای می شوند. ریزش موها در این بیماری بسته به شدت آن میتواند موقت یا دائمی باشد.

تاثیر آلوپسی آره آتا بر مو 

این بیماری خود ایمنی فقط پوست سر را درگیر می کند . در آلوپسی آره آتا سلول های سیستم ایمنی به فولیکول های مو حمله می کنند و باعث ریزش مو سکه ای می شوند. در این بیماری موهای سر به صورت منطقه ای با شعاع 2 – 3 سانتیمتر دچار کچلی می شوند. 

در صورتی که این بیماری باعث ریزش تمام موهای سر یا موهای بدن شود به نام آلوپسی توتالیس و سونیورسالیس شناخته می شود. آلوپسی آره آتا معمولا در موارد خفیف به صورت خود به خود درمان می شود ولی در برخی موارد نیاز به تزریق موضعی کورتون توسط متخصص پوست وجود دارد. 

تاثیر سندرم تخمدان پلی کیستیک بر مو

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS بیماری ای مخصوص به خانم ها است که تاثیر آن روی موها باعث رشد بیش از حد موها در صورت یا بدن می شود. پرمویی صورت خانمها به خصوص در قسمت ریش و سبیل می تواند با این بیماری مرتبط باشد. 

سندرم تخمدان پلی کیستیک با ریزش موی سر ، جوش های چرکی ، چرب شدن پوست و بی نظمی قاعدگی همراه ا ست. 

اختلالات هورمونی و ریزش مو, ارتباط دیابت و ریزش مو, علت ریزش مو از ریشه

بیماری هایی که باعث سفیدی مو می شوند

سفید شدن زودرس موها میتواند جزو علایم بروز بیماریهای زیر باشد :

کم کاری تیروئید

کم خونی

بیماری های خود ایمنی

بیماری های عروق کرونر

سندرم ویرتیلیگو

یکی از عوارض برخی داروها که برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد ، سفید شدن موها ها است. در برخی موارد قطع دارو  باعث توقف سفیدی موها می شود ولی در برخی مواد سفیدی موها تثبیت شده و دیگر قابل بازگشت نیست. داروهایی که باعث سفیدی زودرس موها می شوند عبارتند از :

- استفاده از رنگ مو به خصوص رنگ موهای حاوی پراکسید

- کلروکین

- اترتینات

- هالوپریدول

- والپروات

- وراپامیل

- فلوروبوتیروفنون

- تریپارانول

- بلئومایسین

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها