چگونه به ابراز علاقه شخصی پاسخ دهیم؟

گفتن دوستت دارم در یک رابطه عاطفی، گامی بسیار بزرگ است و نباید بدون احساس واقعی قلبی بر زبان جاری شود ، چه احساس مشابهی نسبت به طرف مقابل داشته باشیم و چه علاقه ای به او نداشته باشیم ، مهم ترین نکته این است که بدانیم در جواب ابراز علاقه چه بگوییم.

چگونه به ابراز علاقه شخصی پاسخ دهیم؟

ابراز علاقه در یک رابطه یا گفتن جمله دوستت دارد گام بسیار بزرگی است و باید آن را جدی بگیرید ، چه احساس متقابلی نسبت به فرد داشته باشید یا این که او را دوست نداشته باشید، به هر حال باید با روشی درست و معقول پاسخ او را بدهید.

اگر می خواهید بدانید که در جواب ابراز علاقه چه بگویید ، چطور به فرد مقابل پاسخ منفی بدید یا چطور احساستان را بروز دهید با ما همراه شوید. 

قبل از این که پاسخی به طرف مقابل بدهید باید درباره احساساتی که نسبت به او دارید فکر کنید. آیا شما هم به او علاقمند هستید؟ رابطه ای که در پیش گرفته اید برایتان چه معنایی دارد؟ آیا فقط از این که در کنار او باشید لذت می برید؟ آیا آینده ای برای رابطه تان متصور هستید؟

چه احساسی نسبت به طرف مقابل دارید؟

ابراز علاقه و گفتن دوستت دارم نقطه عطف در رابطه شما است و نشان می دهد که طرف مقابلتان احساسات شدیدی نسبت به شما دارد و میخواهد شما از احساسش مطلع شوید و در نهایت می خواهد بداند که آیا احساسی متقابل در شما وجود دارد یا خیر .

زمانی که کسی به شما ابراز علاقه می کند ، سه حالت مختلف ایجاد می شود ، شما هم او را دوست دارید ، درباره احساستان نسبت به او مطمئن نیستید یا اینکه اصلا نمی توانید عاشق چنین فردی شوید. 

بیان ابراز علاقه در یک رابطه شجاعت زیادی می خواهد و  باعث آسیب پذیری فرد می شود بنابراین سعی کنید تحت هر شرایطی محترمانه با او رفتار کنید و در مورد بیان احساستان روراست باشید تا او بداند رابطه شما قرار است به چه شکل پیش برود.

دوستت دارم گفتن باید قلبی باشد نه زبانی

اگر شما هم احساس متقابلی نسبت به او دارید می توانید با گفتن یک جمله عاشقانه به ابراز احساسات او پاسخ بدهید ولی اگر احساس می کنید که نمی توانید عاشق او شوید و فقط برایتان یک دوست معمولی است بهتر است در اولین فرصت به او اطلاع دهید تا باعث سردرگمی او نشوید و بتوانید به راه خودتان ادامه دهید. 

اگر از طرف مقابل خوشتان می آید ولی عاشقش نیستید و نمی دانید که می توانید عاشقش شوید یا نه و یا سردرگم شده اید و نمی دانید باید چه بگویید که رابطه تان ادامه پیدا کند و ببینید در آینده می توانید عاشق او شوید باز هم نباید از جمله دوستت دارم برای او استفاده کنید.

اگر هنوز آمادگی عاشق شدن را پیدا نکرده اید بهترین راه این است که ضمن تشکر و قدردانی از او و حس خوبی که به شما می دهد ، صادقانه با او صحبت کنید.

شما نباید قبل از این که واقعا کسی وارد قلبتان شود ، به او بگویید که دوستش دارید. دروغ در یک رابطه به هر شکلی که باشد مشکل ساز خواهد شد. 

در جواب ابراز عشق چه بگوییم, جواب ابراز علاقه, جمله در جواب دوستت دارم

در جواب ابراز علاقه از جملات مبهم استفاده نکنید

اگر هنوز برای ابراز علاقه متقابل آمادگی ندارید باید ساده و سرراست منظورتان را برسانید نه این که از جملات مبهم و پیچیده ای استفاده کنید که طرف مقابل مجبور باشد پاسخ شما را حدس بزند و دچار اشتباه شود. وقتی کسی به شما ابراز علاقه می کند کاملا حق دارد بداند که موضع شما در مقابل او به چه شکل است. شما هم دوستش دارید ، نمی توانید به آینده با او فکر کنید یا این که از احساس خود نسبت به او مطمئن نیستید. 

یادتان باشد که رک گویی را با بی ادبی اشتباه نگیرید شما باید ضمن احترام گذاشتن به احساس طرف مقابل محترمانه جواب ابراز علاقه اش را بدهید.

در جواب ابراز علاقه کسی که دوستش نداریم چه بگوییم؟

اگر آینده ای برای رابطه خودتان متصور نیستید و می دانید که نمی توانید عاشق او شوید ، به این شکل می توانید پاسخ ابراز علاقه اش را بدهید :

- متشکرم که احساست را با من در میان گذاشتی ولی متاسفانه من چنین احساسی نسبت بهت ندارم. 

- متاسفم تو یک انسان بسیار ارزشمند هستی ولی من چنین احساس دوست داشتنی نسبت به تو ندارم .

- من واقعا ازت خوشم میاد ولی احساس عاشقانه ای نسبت بهت ندارم .

- ممنونم که چنین حسی به من دارید ولی من تو را به چشم یک دوست می بینم نه عشق. 

مسلما هر کسی بعد از ابراز علاقه از شنیدن جواب منفی احساس ناراحتی ، خجالت یا حتی خشم خواهد داشت و شما باید متناسب با موقعیت و پاسخ مثبت یا منفی خودتان نسبت به او واکنش نشان دهید. 

هجوم احساسات منفی به کسی که بعد از ابراز علاقه پاسخ منفی دریافت کرده است کاملا طبیعی است و با توجه به شخصیت فرد و رابطه بین فردی یا جملاتی که شما استفاده می کنید میتوانید کاملا متفاوت باشد.

فرد مقابل شما ممکن است با احساساتی مثل خجالت ، ناامیدی ، ناراحتی یا حتی خشم روبرو شود و یا در مواردی که فرد دچار اختلال شخصیت باشد یا شما برخوردی زننده داشته باشید یا عزت نفس پایینی داشته باشد یا فردی خودشیفته باشد شروع به توهین به شما نماید. بنابراین باید خودتان را با واکنش های احتمالی بعد از پاسخ منفی آماده کنید. 

در جواب ابراز علاقه کسی که نمی دانیم دوستش داریم یا نه چه بگوییم؟

اگر از احساس خود مطمئن نیستید و آمادگی ابراز علاقه ندارید میتوانید پاسخ ابراز علاقه اش را به این شکل بدهید :

- من هنوز از احساسم مطمئن نیستم و آمادگی ندارم بهت بگم دوستت دارم . 

- ممنونم که احساست رو بهم گفتی ولی باید در موردش فکرکنم . 

- من به زمان بیشتری نیاز دارم که به رابطه مون فکر کنم .

- منم بهت اهمیت می دم ولی به زمان نیاز دارم تا متوجه احساس واقعی ام و شدتش نسبت به تو بشم. 

- من هنوز آمادگی ابراز علاقه رو ندارم شاید زمان بتونه این مشکل رو حل کنه. 

- خیلی از شنیدن احساست خوشحال شدم ولی هنوز از خودم مطمئن نیستم . من میخواهم مدت زمان بیشتری به هم فرصت بدهیم تا بهتر همدیگر را بشناسیم . 

شما ضمن احترام گذاشتن به احساس طرف مقابل با این جملات ساده و صریح موضع خودتان را نسبت به او مشخص می کنید و او کاملا متوجه می شود که شما عشقش را رد کرده اید یا برای جواب دادن نیاز به زمان بیشتری دارید. 

جواب محترمانه به ابراز علاقه, در جواب ابراز علاقه چه بگوییم, در جواب ابراز عشق چه بگوییم

در جواب ابراز علاقه کسی که دوستش داریم چه بگوییم

در صورتی که احساس شما متقابل است بهترین کار این است که زمان را از دست ندهید و شما هم علاقه تان را نسبت به طرف مقابل ابراز کنید. 

مثلا اگر پاسختان برای ابراز علاقه او مثبت بوده است بهترین کار این است که آن ساعات و لحظات را تبدیل به خاطره ای ماندگار کنید و به جای جدا شدن از هم ، روزتان را کنار هم سپری کنید و کارهایی انجام دهید که برای هر دوی شما لذت بخش باشد مثلا بگویید ، موافقی با هم قدم بزنیم؟ می خوام این روز قشنگ رو کنار هم سپری کنیم، به نظر کجا بریم؟

ولی اگر واقعا فرصت ندارید ، حتما احساس متقابلتان را ابراز کنید و برای قرار بعدی و با هم بودن برنامه ریزی کنید مثلا می توانید بگویید ، متاسفانه الان باید برم ولی می توانیم فردا با هم برنامه بریزیم.

بهتر است از جملاتی رمانتیک برای ابراز علاقه متقابل استفاده کنید به عنوان مثال :

تو بهترین اتفاق زندگی منی

من خیلی بیشتر دوستت دارم 

لبخند تو ارزشمند ترین دارایی من است

نمی تونم زندگی را بدون تو تصور کنم

با گفتن این جمله قلب منو پر از شادی کردی

نمی دونی شنیدن احساست چقدر خوشحالم کرد

منم دوستت دارم و می خوام بقیه عمرم رو کنارت بگذرونم

تو خورشید زندگی منی که به قلبم نور و گرما میده

کاش زندگی تو همین لحظه متوقف می شود

دنبا با تو جای قشنگ تریه خوشحالم که مال منی

تو همون چیزی هستی که همیشه می خواستم

احساس افراد در یک رابطه مشابه هم پیش نمی رود

سرعت عاشق شدن و علاقمند شدن افراد در یک رابطه با هم متفاوت است و اگر فردی به شما ابراز علاقه کرد دلیل نمی شود که شما هم باید حتما همین کار را انجام دهید، نداشتن علاقه به طرف مقابل در حال حاضر به این معنی نیست که در آینده هم نمی توانید دوستش داشته باشید ، شاید شما به زمان بیشتری نیاز دارید. 

برخی افراد در قرار اول عاشق می شوند و برخی دیگر باید چند ماه از رابطه بگذرد تا احساسی پیدا کنند. شاید طرف مقابل بعد از 3 ماه آمادگی ابراز عشق داشته باشد ولی شما بعد از 5 ماه به این آمادگی برسید. بنابراین اگر از بودن طرف مقابل احساس خوبی دارید و حس می کنید فقط فعلا آمادگی ابراز علاقه را پیدا نکرده اید از او بخواهید به رابطه تان زمان بدهد تا شما آمادگی ابراز علاقه را پیدا کنید. 

اگر شما بعد از چند ماه هنوز هم عاشق طرف مقابل نشده بودید باید به احساس خودتان احترام بگذارید و با صداقت احساستان را به او بگویید و به رابطه ادامه ندهید.

 جواب ابراز علاقه, جمله در جواب دوستت دارم, جواب دوستت دارم

ناامیدی و خجالت و گریه بعد از شنیدن پاسخ منفی

بروز احساس ناامیدی ، هجوم غم و خجالت در فردی که پاسخ منفی شنیده است کاملا طبیعی است ، شما میتوانید در این شرایط با او همدردی کنید ولی مراقب باشید که در تله دلسوزی نیوفتید و حرفی نزنید که از ته دلتان نیست . شما نباید درباره ابراز صادقانه احساستان ناراحت باشید  و هرگز در این باره عذرخواهید نکنید حتی اگر شدت ناراحتی اش باعث شد به گریه بیوفتد. فقط سعی کنید با جملاتی ناراحتی او را کم کنید و سپس او را تنها بگذارید . به عنوان مثال :

- مثل این که انتظارش را نداشتید . متاسفم . اگر دوست دارید تنها بمونید ، بعدا با هم صحبت می کنیم. 

- اگر دوستان خیلی صمیمی هستید می توانید به او بگویید که من جایی نمی رم مگر این که خودت بخوای ، بهت که گفتم دوست دارم کنارت وقت بگذرونم. 

بروز خشم بعد از شنیدن پاسخ منفی 

بروز خشم و عصبانیت بعد از شنیدن پاسخ منفی ، رفتاری معمول و طبیعی نیست و اگر فرد مقابل شروع به دارد و بیداد و توهین کند یا چیزی پرت کند و بشکند یا به شما حمله کند باید به سرعت محل را ترک کنید و تا حد ممکن از او دوری کنید و تا مدتی خودتان را از چشم او دور نگه دارید و به محل های خلوت نروید و سعی کنید رفت و آمدتان را تا مدتی محدود کنید تا خشم طرف مقابل از بین برود.

این رفتارها کاملا پرخطر هستند و ممکن است فرد مقابل بخواهد اقدامی تلافی جویانه علیه شما انجام دهد بنابراین اگر دوباره شما را تهدید کرد باید به پلیس از او شکایت کنید و بدترین حالت را در نظر بگیرید ، ممکن است فرد مقابل شما سلامت روانی نداشته باشد بنابراین باید مراقب باشید و فرصتی برای آسیب رساندن به خودتان به دستش ندهید. 

منبع: بیتوته
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها