غذاهای محلی البرز و مردم بومی کرج

استان البرز یکی از خوش آب و هوا ترین مناطق ایران است، این استان علاوه بر آب و هوای خوب، دارای غذاهای محلی بی نظیر و خوشمزه ای می باشد.

غذاهای محلی البرز و مردم بومی کرج

غذا جزو جدایی ناپذیر زندگی بشر است و انسانها همیشه علاقمند به خوردن و تست غذاهای جدید هستند و این امر با مسافرت امکان پذیر است که با سفر به نقاط مختلف میتوان غذاهای جدید را امتحان کرد و لذت برد مخصوصا غذاهای محلی مناطق مختلف که بسیار خوشمزه و لذیذ می باشند.

کشور ما دارای ٣١ استان می باشد که هر شهری غذای محلی و سنتی مختص خود را دارد. در این بخش شما را با غذاهای خوشمزه ی استانهای مختلف کشورمان آشنا خواهیم کرد.

استان البرز، پنجمین شهر از نظر تعداد جمعیت و سی و یکمین استان ایران است. که از نظر آب و هوایی بسیار متنوع است، از بخش بیابانی در قسمت جنوبی تا بخش های مرطوب و نیمه مرطوب در قسمت های شمالی امتداد یافته است. در ادامه این مطلب جذاب و خواندنی با ما همراه باشید تا فرهنگ غذایی این استان را بیشتر بشناسید.

ترشی آش از غذاهای محلی البرز

آش ترش از غذاهای محلی و خوشمزه و مفیدی است که برخی از ایرانیان به عنوان آش پشت پا نیز می پزند و چون مانند آش رشته لذیذ و خوشمزه است طرفداران زیادی دارد و استان البرز هم از این امر مستثنی نیست.

برای پخت این آش از موادی همچون:نخود، عدس، لوبیا چیتی، برگ چغندر، سبزی صحرایی، آلوچه خشک، آلبالو خشک، برگه زرد آلو، برگه گلابی، مغز گردو، کشمش سرخ شده، رشته آش، پیاز سرخ شده، سیر داغ و نعنا، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می کنند.

ترشی آش

هلیم (حلیم) و گوشت گوسفند

هلیم یا همان حلیم گوسفند در شهر کرج بسیار محبوب است اگر به کرج سفر کردید در رستوان حتما از هلیم گوسفندی بخورید. چرا که این غذای منحصر به فرد طعم بسیار بی نظیری دارد و مطمئنا شما را شیفته خود خواهد کرد.

یوان آش

از آش های محلی و مغذی استان البرز یوان آش می باشد که میتوانید در رستـوران این آش خوشمزه را نوش جان کنید. برنج، شلغم، سبزی آش، گوشت چرخ کرده، زردچوبه، نمک و فلفل مواد اصلی این آش را تشکیل میدهد. شما میتوانید یوان آش را به عنوان پیش غذا و هلیم گوشت گوسفند را به عنوان غذای اصلی میل کنید.

یوان آش

خورش عدس طالقان (مرجو خورش)

خورش عدس از خورش های مقوی و خوشمزه ای است که مختص طالقان در استان البرز است. البته گیلانی ها و مازندرانی ها هم با کمی تفاوت این غذا را می پزند این غذا به راحتی پخته می شود و می توان آن را به عنوان یک وعده غذای کامل با نان یا برنج نوش جان کرد. در تهیه این غذا هم می توان گوشت افزود هم گوشت را حذف کرد.

خوراک لوبیا پیله

خوراک لوبیا پیله از غذاهای سنتی و فصلی استان البرز است که فصل پخت آن تابستان است. لوبیا پیله، همان لوبیا چیتی تازه با غلاف است و یک غذای ساده که در کمترین زمان آماده می شود.

منبع: نمناک
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها