غذاهای محلی و سنتی خوشمزه ترکمن

غذاهای محلی و سنتی ترکمنی ها نام جالبی دارند که شاید تا به حال به گوشتان نخورده باشد.

غذاهای محلی و سنتی خوشمزه ترکمن

ترکمن ها یکی از اقوام استان گلستان به شمار می روند که دارای مذهب سنی می باشند و نوع پوشش خاصی دارند و از پیراهن و چارقد استفاده می کنند. ترکمن ها عادات غذایی بسیار خاص و منحصر به فردی دارند و برای خوردن غذا اکثراً روی زمین و به دور سفره ای جمع میشوند که ثاچاق نام دارد.

جالب است بدانید یکی از عادات ارزشمندی که ترکمن ها دارند این است که پیش از شروع به غذا خوردن «بسم الله» می گویند و پس از اتمام غذا خوردن بزرگ خانواده که معمولاً پدر است شروع به تلاوت آیاتی از قرآن کریم می کند و بقیه اعضای خانواده به شکرانه نعمتی که از آن بهره مند شده اند آمین می گویند.

ترکمن ها فرهنگ غذایی خاصی دارند و غذاهای محلی بسیار خوشمزه و منحصر به فردی را در برنامه غذایی خود گنجانده اند و اینکه اسامی غذاهای محلی این منطقه بسیار جالب توجه است. چنانچه تمایل به آشنایی با این فرهنگ خاص ترکمن ها دارید در این بخش با ما همراه باشید.

پیشمه

پیشمه یکی از شیرینی های پرطرفدار منطقه ترکمن است که در میان مردم ایران نیز زبانزد است. عطر و طعم دلپذیر این شیرینی باعث شده است که مردم این منطقه به طور حتم از این خوراکی در مراسم ها و میهمانی هایشان تهیه کنند. این شیرینی شباهت زیادی به بامیه دارد.

پیشمه

قاوور تماچلی چوروک

قاوور تماچلی چوروک یکی از نان های محلی ترکمن ها به شمار می رود که خمیر آن را با دنبه ریز شده گوسفند ، پیاز و قاورتماچ مخلوط می کنند و در داخل تنور آن را طبخ می کنند و یک نان بسیار خوشمزه و لذیذ به دست می آید.

قاتلاما

قاتلاما نوعی نان به شمار می رود که معمولاً در مراسم های عروسی استفاده میشود و البته به عنوان سوغاتی نیز در بین ترکمن ها کاربرد دارد. این نان با استفاده از موادی همچون تخم مرغ، آرد، شکر و روغن که به شکل خمیر های ورقه ای در می آید تهیه می شود و سپس در روغن سرخ می گردد. جالب است بدانید که بعضی افراد پس از پخته شدن این نان روی آن شکر میریزند.

پتیر چوروک، نان فتیر

از نان های دیگر ترکمنی ها پتیر چوروک ، نان فتیر نام دارد که با ترکیبی از شیر، جوش شیرین، روغن و شکر به دست می آید. این نان بسیار خوشمزه است و در بین ترکمنی ها طرفداران بسیار زیادی به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند که این نوع نان نیز داخل تنور پخته می شود.

پتیر چوروک

بوروک

بوروک نوعی نان محلی ترکمنی ها می باشد که معمولاً در ماه مبارک رمضان طرفداران زیادی دارد و در این مناسبت بیشتر پخته میشود. ترکمنی ها از این نان به عنوان یک وعده غذایی استفاده می کنند. ناگفته نماند این نان از لحاظ پخت شبیه به پیراشکی می باشد.

اکمک

اکمک نان تقریباً شیرینی است که به همراه چای در وعده صبحانه میل می شود. اکمک در ترکمنستان به چلفلک معروف است. روغن نقش چندانی در تهیه این نان ندارد و جالب است بدانید که مانند شیرینی کاک کرمانشاهی پخته میشود و با ریختن شکر لابلای آن در کنار چای طعم بسیار بی نظیر و دلچسب به کامتان میبخشد.

باسترمه

یکی از انواع پلو های محلی که متعلق به ترکمنی ها است و یکی از غذاهای محلی گلستان نیز به شمار می رود باسترمه نام دارد. در تهیه این پلو موادی همچون نمک، فلفل، سیب زمینی، انار دون شده، ماهی و برنج به کار برده می شود. اگر بخواهید این غذا را به اصیل ترین شکل ممکن بپزید از ماهی اوزون برون استفاده کنید.

باسترمه

خورشت ساک

از غذاهای محلی فوق العاده دل انگیز ترکمنی ها خورشتی به نام خورش ساک وجود دارد که معمولاً در تهیه و طبخ می شود و بین اهالی پخش میکنند. این غذا طرفداران بسیار زیادی به خود اختصاص داده است و با استفاده از موادی همچون اسفناج، گوشت ادویه های مخصوص تهیه می شود.

چکدرمه

یکی از غذاهای محلی اصیل قوم ترکمن که بیشتر مواقع در مراسم عروسی پخته می شود چکدرمه نام دارد. این غذا شباهت زیادی به استانبولی داشته و طعم بسیار خوشمزه و لذیذی دارد و جالب است بدانید چکدرمه را در قابلمه های مخصوصی به نام قازان می پزند. پیشنهاد می کنیم برای یک بار هم که شده طعم بی نظیر این غذا را امتحان کنید.

بولامه

از جمله غذاهای معروف و اصیل محلی منطقه ترکمن می توان به آن اشاره کرد. این غذا شباهت زیادی به حلیم دارد و در هفتمین روز تولد نوزادان پخته می شود. در این مراسم از خانم های فامیل ، همسایه و دوستان دعوت می شوند و با همکاری هم این غذا تهیه می شود.

بولامه

ترش پلا

یکی دیگر از غذاهای محلی ترکمن ها که مزه ترشی نیز دارد و از طرفی طرفداران ویژه ای به خود اختصاص داده است ترش پلا می باشد که مواد تشکیل دهنده آن رب انار و آلوچه، دانه های انار و عدس است، به خاطر همین مزه آن به ترشی می زند.

سومسه

سومسه یا همان سمبوسه خمیر های مثلث شکل می باشد که لابلای آن را با پیاز، گوشت و مواد دیگر طبق سلیقه سرآشپز پر می کنند و سپس این خمیرها را داخل روغن سرخ کرده و سرو می کنند. این غذا بسیار خاص و خوشمزه است و طرفداران زیادی بین ترکمن ها دارد.

ماش پلو

ماش پلو را در هر خانه ای به شیوه متفاوتی طبخ می کنند بعضی از افراد به آن گوشت اضافه نمیکنند و بعضی دیگر به میزان کم یا زیاد در تهیه این غذا از گوشت استفاده می کنند. از مواد تشکیل دهنده این غذای خوشمزه میتوان به موادی همچون گوشت، ماش، برنج و ادویه های لازم اشاره کرد.

ماش پلو

قایش

از غذاهای محلی معروف ترکمن ها که در میان بانوان ترکمنی زبانزد است قایش نام دارد. دلیل اینکه ترکمنی ها این غذا را تشبیه به غذای بانوان کرده اند این است که آن را بیشتر در دورهمی های زنانه تهیه و طبخ می کنند. این غذای خوشمزه از موادی همچون گوشت چرخ کرده، خمیر مخصوص، ماست، ادویه کاری و ... به دست می آید.

ترچلو

ترچلو یا همان قارون آتی از غذاهای محلی خاص ترکمنی ها می باشد که پیشنهاد می کنیم که چنانچه سفری به این منطقه داشتید حتماً آن را امتحان کنید. این غذای خاص با استفاده از بخشی از گوشت گوساله و برنج تهیه می شود و طعم بی نظیری دارد.

ته چین

جالب است بدانید که اهالی ترکمن ته چین را با نام ترچین نیز می شناسند و در اکثر مهمانی هایشان انواع متنوع ته چین را با عنوان لوبیا ترچین، بادمجان ترچین، گوشت ترچین و ... طبخ می کنند. این غذا یکی از بهترین غذاهای محلی در میان اهالی ترکمن محسوب می شود و محبوبیت خاصی دارد.

ته چین

نخود پلو

نخود پلو یکی دیگر از غذاهای سنتی ترکمنی ها به شمار می رود که همانطور که از اسمش پیداست با استفاده از نخود، کشمش و گوشت قلقلی تهیه می شود و طعم بسیار لذیذی دارد. این غذا به همراه دوغ میل می شود.

ماهی کپور

کپور کله یکی از غذاهای محلی ترکمن محسوب می شود که به همراه ماهی کپور طبخ می کنند. در تهیه این غذا ماهی کپور را همراه با سیر، جعفری، پیاز و سایر ادویه ها می پذند و در نهایت یک غذای بسیار خوشمزه با طعم فوق العاده دل انگیز به دست می آید.

ایشلیکی

ایشلیکی نوعی کیک گوشت می باشد که در میان شن و زغال پخته می شود و در واقع در تهیه این غذای محلی ترکمنی هیچ احتیاجی به ظرف و منقل نمی باشد و جالب است بدانید که ترکمنی ها این غذا را با عنوان غذای بیابانی معرفی می کنند.

منبع: نمناک
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها