بازگشت اسب‌های ترکمن به خط مسابقه

شیهه دوباره اسب‌های ترکمن و دوخون در میادین سوارکاری گلستان در پایان این هفته پس از ماه‌ها تعطیلی ناشی از شیوع کرونا شنیده شده و لبخند رضایت در چهره هزاران علاقه‌مند به اسب و سوارکاری نقش خواهد بست.

بازگشت اسب‌های ترکمن به خط مسابقه

پس از ۶ ماه توقف مسابقات سوارکاری در گلستان با پیگیری مکرر ده‌ها هزار علاقه‌مند و مشتاق ورزش سوارکاری و مسوولان این رشته قرار است که در پایان هفته جاری ‌رقابت اسب‌های ترکمن و دوخون در مجموعه سوارکاری بندرترکمن آغاز شود.

شدت علاقه اهالی منطقه به این ورزش آنگونه بود که سردسته های طرفدار این ورزش با حضور در فرمانداری بندرترکمن در غرب استان متعهد شدند برای کمک به چرخه صنعت اسب از حضور و تماشای رقابت ها خودداری کرده و همه سعی و هدف خود را فقط بر روی برگزاری مسابقات و به حرکت درآمدن چرخ ورزش سوارکاری منطقه با وجود شیوع کرونا معطوف کنند.

سرپرست فرماندار بندرترکمن گفت: با شرایط ستاد استانی مقابله با کرونا و موافقت شورای تامین، مجوز برگزاری نخستین هفته کورس اسبدوانی به شرط اجرای همه تعهدات بهداشتی صادر شد.

سید صادق شیرنگی ادامه داد: جلوگیری از ورود تماشاگر با استفاده از ظرفیت دستگاه های انتظامی و یا شرکت های حفاظتی، کم کردن تعداد کادر فنی و داوران، تقویت زیرساخت های بهداشتی، بهسازی فنس های پیرامونی مجموعه سوارکاری بندرترکمن و رعایت کامل پروتکل‌ها از جمله مواردی است که در صدور مجوز برگزاری کورس در شرایط کرونایی به عوامل اجرایی ابلاغ شده و به دلیل امکان شیوع گسترده کرونا، ذره‌ای از این ملاحظات کوتاه نخواهیم آمد.

وی گفت : تمدید هر گونه مجوز برای هفته های آینده منوط به اجرای بی عیب و نقص این تعهدات در هفته اول مسابقات است.

رئیس هیات سوارکاری بندرترکمن صدور مجوز برپایی مسابقات کورس تابستانه اسب سواری را در راستای حفظ صنعت سوارکاری بسیار ارزشمند دانست و گفت: هفته نخست این رقابت‌ها ۳۱ مردادماه در مجموعه سوارکاری شهرستان و تحت نظارت شدید و دقیق پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

یوسف قزل بیان کرد: با هدف کاهش افراد دخیل در این مسابقات، ورود تماشاگران و مالکان به مجموعه ممنوع اعلام شده و تعداد عوامل اجرایی میدان و داوران از ۱۸۰ به ۵۰ نفر کاهش یافته است.

وی بیان کرد: پس از مذاکراه با مربیان ها و گروه های طرفدار این مسابقات، اطلاعیه‌ای تنظیم و در آن از مردم خواسته شده از حضور در میدان مسابقه خودداری کرده و به جای آن کورس را از طریق پخش زنده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

عبدالقادر سلاق یکی از مالکان اسب در بندرترکمن گفت : ترس از شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلا سوارکاران به این بیماری باعث شده مجوز برگزاری مسابقات استانی در ماه های گذشته داده نشود و این موضوع صنعت اسب را به لحاظ کسب درآمد از طریق خرید و فروش و حمل و نقل اسب در معرض تهدید و آسیب قرار داده است.

وی گفت : البته هر وقت ماهی را از آب بگیریم تازه است و بر همین اساس، صدور مجوز برگزاری هفته نخست مسابقات با وجود محدودیت های اعمال شده مانند نبود تماشاگر نیز بسیار ارزشمند است .

سلاق گفت: سوارکاران به خاطر شیوع کرونا و برگزار نشدن مسابقات، رغبت چندانی به انجام تمرینات نداشتند که این امر شاید روی کیفیت مسابقات و قدرت اسب ها تاثیر بگذارد.

وی بیان کرد: اصلی ترین منبع رزق و کسب درآمد ما از محل چابکسواری است که اگر این مسابقات لغو شود در تامین معاش خانواده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

بندرترکمن، آق قلا و گنبد همه ساله در فصول مختلف میزبان مسابقات سوارکاری هستند و طبق آمار دوره های گذشته در زمان برگزاری کورس هر هفته بین ۷ تا ۱۰ هزار نفر از این مسابقات دیدن می کردند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز یکشنبه گفت: تاکنون ۳۴۳ هزار و ۲۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۹ هزار و ۶۳۹ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها