اگر این علائم را دارید چشمتان ضعیف شده است

افراد در سنین مختلف ممکن است به دلایل خاصی دچار ضعیف شدن چشم شوند این مشکل، علائمی دارد که نشان می دهد چشم شما ضعیف شده است.

اگر این علائم را دارید چشمتان ضعیف شده است

چشمان سالم نعمتی است که همه ما باید قدردان آن باشیم و مراقبت کنیم تا دچار ضعیفی نشود.

چشم سالم یا همان بینایی بیست بیستم، یکی از نیازهای حیاتی برای راحت انجام دادن کارها است و اصلا نمی توان تصور کرد که دنیای بدون بینایی چگونه خواهد بود.

اما متاسفانه افراد به دلایل مختلف در معرض ضعیف شدن چشم قرار می گیرند که در این قسمت به علائم آن ها اشاره خواهیم کرد.

تاری دید

سالم بودن چشم به این معناست که ما می توانیم یک جسم را با تمام جزئیات آن ببینیم و این نشانه ی چشم سالم می باشد اما تاری دید زمانی است که شفافیت از چشم ما دور می شود و شروع به دیدن اجسام به صورت تار می کنیم و یا اینکه برای شفاف تر دیدن باید تمرکز خود را افزایش دهیم که یکی از نشانه های ضعیف شدن چشم می باشد.

حساسیت به نور

در زمان هایی که نور خورشید آن قدرها هم قوی نیست، مجبورید چشمان خود را بپوشانید تا اذیت نشوید . این یعنی به نور حساسیت دارید که حتما باید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است که در صورت درمان نشدن منجر به ضعیف شدن چشم شود.

دوبینی

دوبینی زمانی اتفاق می افتد که شما اجسام را دوتایی ببینید . این موضوع یکی از نشانه های آسیب به بینایی است که باید هرچه سریع تر تحت درمان قرار بگیرد و همچنین می تواند در یک یا هر دو تا از چشم ها اتفاق بیافتد و قرنیه را تحت تأثیر قرار دهد.

لوچ شدن چشم ها

آیا در خواندن چیزی که رو به روی تان قرار می دهید، مشکل دارید ؟ در این صورت احتمال چپ شدن یا لوچ شدن چشم ها وجود دارد که یکی از علائم ضعیف شدن چشم می باشد . علت آن می تواند تغییر شکل دادن کره ی چشم باشد یا این که ساختار قرنیه شما به طور کامل تغییر کرده است.

سردرد

سردرد اغلب نشانه استرس و فشار روی چشم هاست که سعی دارد با تمرکز نگاه کند. تاری دید یا دوبینی شما را مجبور می کند که روی اجسام تمرکز کنید و در نتیجه سردرد شدیدی خواهید گرفت.

خستگی چشم

خواب ناکافی ، سرماخوردگی ، آنفولانزا، تب یا آلرژی همگی می توانند در کوتاه مدت یا گاهی اوقات در طولانی مدت باعث شوند که چشم های شما خسته باشند . اگر به دلیل فعالیت مداوم مثل نگاه کردن به تلویزیون ، کتاب خواندن یا هر وسیله دیجیتالی دیگر دچار خستگی چشم شدید ، احتمال ضعیف شدن آن وجود دارد.

نیاز به نور بیشتر

اگر برای دیدن نشانه های واضح به نور زیاد نیاز دارید ، طوری که دیگران می توانند بدون این نور، آن را ببیند اما شما قادر نیستید، یعنی کم کم باید به فکر عینک باشید.

مشکل با دید در شب

اگر در نور کم و تاریکی با دیدن اجسام مشکل دارید ، این موضوع یکی از نشانه های ضعیفی چشم می باشد . مخصوصا اگر زیر 30 سال سن داشته باشید که علت آن معمولا به دلیل بیماری هایی مثل دیابت، کمبود زینک و ویتامین آ یا عوارض جانبی جراحی می باشد و از طرفی نور مستقیم خورشید می تواند این وضعیت را تا دو روز بدتر کند.

دیدن هاله های اطراف نور

زمانی که چشمان شما نتواند به درستی روی چیزی متمرکز باشد ، ممکن است نور را به صورت پخش شده و یا بلوری ببیند و در نتیجه احساس می کنید که در اطراف نور مورد نظر، هاله ها و بارقه هایی وجود دارد که در عالم واقعیت هیچ کدام از آثار هاله وجود نخواهد داشت و در نتیجه این موضوع می تواند یکی از علائم چشم ضعیف ، آستیگمات یا عوارض جانبی جراحی لیزیک باشد.

مالیدن چشم

مالیدن چشم به دفعات نشان دهنده خستگی چشم می باشد که گاهی اوقات عینک می تواند به ما کمک کند. همچنین به دلیل آلرژی هایی مثل چشمان صورتی، آلرژی فصلی یا چشمان خشک می باشد.

نزدیک نشستن به تلویزیون

یکی از علائم این است که چشمان شما نمی تواند از مکان مناسب تصاویر درون تلویزیون را ببیند و در نتیجه مجبور هستید نزدیک تر بنشیند که البته آسیب به چشم افزایش پیدا می کند.

گم کردن خط هنگام خواندن کتاب

این موضوع زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد اما می تواند یکی از علائم ضعیف شدن بافت عضلانی چشم باشد که معمولاً به دلیل آستیگمات است . کودکانی که در حال یادگیری برای خواندن و نوشتن هستند، باید روی کلمات اشاره کنند تا این مهارت را یاد بگیرند اما بزرگسالانی که عادت به گم کردن خط دارند، باید این مشکل را جدی بگیرند و به چشمان خود توجه داشته باشند.

نزدیک بینی

نزدیک بینی زمانی اتفاق می افتد که فردی نتواند اجسام دور را خوب ببیند و فقط قادر به دیدن اجسام نزدیک به صورت واضح باشد که این مشکل معمولاً به دلیل منحنی شدن قرنیه و یا عنبیه اتفاق می افتد که معمولاً تاری دید را در پی خواهد داشت.

دور بینی

دور بینی دقیقاً برعکس نزدیک بینی می باشد و زمانی اتفاق می افتد که فرد نتواند اجسام نزدیک را خوب ببیند و فقط قادر به دیدن اجسام دور باشد که علت آن هم انحنا نداشتن قرنیه به اندازه کافی و یا کوتاه بودن عنبیه می باشد.

در صورت مشاهده علائم زیر حتما به پزشک مراجعه کنید:

تغییر رنگ عنبیه
لوچ شدن چشم ها
پدیدار شدن لکه قهوه ای در مرکز بینایی
سختی در تمرکز حتی برای اجسام نزدیک و یا فاصله دار
دوبینی
خشک شدن چشم ها
احساس خارش و سوزش
خارج شدن ترشح و اشک اضافی از چشم
چشم درد
گل مژه
حساسیت به نور
ناتوانی در بستن پلک چشم
قرمز شدن اطراف چشم
از دست دادن ناگهانی بینایی
ناتوانی در تشخیص اجسام در اتاق تاریک
حساسیت غیرطبیعی به نور
موج دار دیدن اجسام
از دست دادن بینایی محیطی

منبع: نمناک

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها