تاثیرات جادویی یوگا خنده بر سلامت جسم و روح

یوگا خنده یک حرکت تنفسی پرطرفدار است که هدف آن افزایش شادی، پرورش کودک درونی و کمک به شما در کنار گذاشتن عوامل استرس‌زای زندگی روزمره است.

تاثیرات جادویی یوگا خنده بر سلامت جسم و روح

با توجه به اینکه خنده مسری است، جای تعجب نیست که این نوع مراقبه از یک گروه کوچک در بمبئی، هند به بیش از 5000 باشگاه در سراسر جهان گسترش یافته است.

درباره یوگا خنده و مزایای آن بیشتر بدانید

یوگا خنده یک حرکت تنفسی پرطرفدار است که هدف آن افزایش شادی، پرورش کودک درونی و کمک به شما در کنار گذاشتن عوامل استرس زای زندگی روزمره است.

با توجه به اینکه خنده مسری است، جای تعجب نیست که این نوع مراقبه از یک گروه کوچک در بمبئی، هند به بیش از 5000 باشگاه در سراسر جهان گسترش یافته است.

اگر چه طرفداران آن ادعا می‌کنند، که یوگا خنده استرس را از بین می‌برد و خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش می‌دهد، اما ممکن است از خود بپرسید که آیا واقعاً چنین نتایج تاثیر گذاری دارد؟

آیا از این طریق می‌توان بر روزمرگی و خستگی‌های زندگی شلوغ امروزی غلبه کرد؟ در این مقاله به تمام مواردی که باید در این مورد بدانید پاسخ داده شده است.

یوگا خنده چیست؟

یوگا خنده، شامل یک سری تمرینات حرکتی و تنفسی برای تقویت خنده عمدی است. در واقع فرد به صورت عمدی شروع به خندیدن می‌کند، حتی اگر موضوع خنده داری وجود نداشته باشد.

این روش به عنوان درمانی برای بیماری‌های جسمی، روانی و روحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا طرفداران آن معتقدند خنده عمدی (شبیه سازی شده) می‌تواند مزایایی برابر با خنده‌های خود به خودی (به عنوان مثال، خندیدن با شوخی) فراهم کند.

گرچه خنده درمانی برای دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، اما یوگا خنده توسط دکتر مادان کاتاریا، (می‌توانید از طریق این لینک به توییتر ایشان دسترسی داشته باشید) پزشک خانواده در بمبئی هند، در سال 1995 به عنوان یک روش درمانی مطرح شد و پس از آن به سراسر دنیا نیز گسترش یافت.

دکتر کاتاریا ادعا می‌کند، که خندیدن عمدی در این نوع مراقبه به بالا بردن و افزایش روحیه ، کاهش و درمان استرس ، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش سطح انرژی، بهبود کیفیت زندگی و کمک به شما در مدیریت بهتر مشکلات کمک می‌کند.

وی معتقد است که یادگیری خندیدن می‌تواند با ارتقاء خوش بینی و مثبت اندیشی به فرد در کنار آمدن با شرایط استرس زا زندگی کمک کند. از آنجا که برای خنداندن افراد همیشه نمی‌توان به تاثیرات بیرونی اعتماد کرد، یادگیری خندیدن به تنهایی می‌تواند ابزاری ارزشمند باشد.

کارشناسان معتقدند که این نوع مراقبه به فرد کمک می‌کند، تا از طریق تنفس کنترل شده، استرس را بهتر کنترل و مدیریت کند. این امکان جذب بیشتر اکسیژن را فراهم می‌کند و از این طریق سیستم عصبی پاراسمپاتیک ، سیستم آرامش طبیعی بدن را فعال نگه می‌دارد.

همانطور که افراد سرگرم زندگی هستند و در حرفه و شغل خود تلاش می‌کنند، می‌توانند فعالیت‌هایی را که باعث خنده می‌شوند، در کنار دیگر امور زندگی خود قرار دهند. به همین دلیل، یوگا خنده براساس یادگیری چگونه خندیدن به جای اعتماد به مردم یا چیزهایی که برای خوشحالی افراد طراحی شده، متمرکز است.

این نوع مراقبه در بیش از 110 کشور جهان قابل دسترسی است و به طور روز افزونی از طریق فضای مجازی محبوب می شود. بعلاوه، مربیان کارگاه‌های آموزشی، کلاس‌های یوگا خنده را مستقیماً در مکان‌هایی مانند دانشگاه، محل کار افراد و محل زندگی سالمندان برگزار می‌کنند.

این شامل تمرینات مختلف حرکتی و تنفسی برای تقویت خنده عمدی است، که در درمان بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی مانند افسردگی ، اختلالات اضطرابی و سردرد بسیار موثر است.

نحوه انجام یوگا خنده

چگونه یوگا خنده انجام می‌شود؟

یوگا خنده معمولاً در یک محیط گروهی مانند باشگاه یا کارگاه انجام می‌شود و توسط مربی آموزش دیده به شرکت کنندگان آموزش داده می‌شود. مربیان از طریق تمرینات مختلف افراد را برای خنده و لذت بیشتر ترغیب می‌کنند.

مربیان در بیشتر جلسات با تکنیک‌های ساده تنفس، دست زدن و شعار دادن به افراد کمک می‌کنند، تا آرام شوند. به عنوان مثال، هنگام خواندن آواز هو-هو، ها-ها-هه، ممکن است کلاس را با دست زدن ریتمیک 1-2 ، 1-2-3 آغاز کنید.

گر چه در ابتدا ممکن است این نوع تمرینات احمقانه به نظر برسند، اما هدف از این تمرینات حذف هرگونه قضاوت درونی است که فرد ممکن است، داشته باشد. از این طریق این تمرینات به فرد آموزش داده می‌شود که منیت خود را کنار بگذارد و خصلتی مانند غرور را در خود از بین ببرد.

این جلسات همچنین ممکن است شامل تمرینات بداهه، کشش ملایم، کار تنفس یوگا و مدیتیشن باشد. در مجموع، این روش‌ها برای کمک به شما در خندیدن، شل شدن و جدی نگرفتن خود کمک می‌کند.

تا از این راه غلبه بر مشکلات برایتان آسان‌تر شود. در کل یک کلاس معمول یوگا خنده شامل تمرینات تنفسی، شعار دادن، بداهه گفتن و تمرینات مختلف یوگا برای کمک به شما برای داشتن آرامش و خندیدن است.

در زیر به نحوه چگونگی آموزش در کلاس یوگا خنده اشاره شده است:

افراد در یک گروه دور هم می‌نشینند، تا بتوانند یکدیگر را به راحتی ببینند و تماس چشمی برقرار کنند. هیچ کس نباید به هیچ وجه با دیگران صحبت کند یا سعی کند با آنها ارتباط برقرار کند (بدون پیام چشمی، چهره های خنده دار و صداهای خنده دار)، زیرا این کار ذهن آگاه را درگیر می‌کند. در این تمرینات ذهن آگاه باید از کار دور شود. با چشمان بسته در سکوت بنشینید و روی تنفس خود تمرکز کنید. پس از سکوت، چشمان خود را باز کرده و در وضعیت آرام بنشینید. با شبیه سازی خنده به آرامی و به تدریج کلاس شروع می‌شود. به زودی یک نفر خنده واقعی را شروع می‌کند و دیگران آن را دنبال می‌کنند. ممکن است با تمرینات پرانایاما دوره‌های تمرین سکوت، دیافراگم تحریک می‌شود، تا اینکه خنده طبیعی شروع شود، در این زمان فرد به طور معمول دراز می‌کشد و خندیدن شروع می‌شود. خنده ممکن است با اشک و حتی عصبانیت همراه باشد، زیرا احساسات ظاهر می‌شوند و باید آنها را بدون خشونت آزاد کرد. مربی خنده با تمرکز بر تنفس، افراد را به آرامی به سکوت باز می‌گرداند. در طول یوگا خنده، تمرینات گردش خون را تحریک کرده و فشار خون را برای مدتی قبل از اینکه به زیر سطح پایه برگردد، افزایش می‌دهند. عضلات قبل از اینکه به حالت آرامش خود برگردند، در یک جلسه خنده منقبض می‌شوند. در نتیجه، مزایای واقعی یوگا خنده در مرحله تحریک اتفاق نمی‌افتد، بلکه پس از جلسه خنده، در هنگام رسیدن به آرامش آشکار می‌شوند.

تاثیرات جادویی یوگا خنده بر سلامت جسم و روح

مزایای یوگا خنده

احتمالاً متوجه شده اید که خندیدن می‌تواند فواید فوری مانند بهبود روحیه را فراهم کند. با این حال، توجه بیشتر به مزایای طولانی مدت خنده منظم و روزمره بسیار مهم است. در زیر به برخی از مهمترین مزایای یوگا خنده اشاره شده است:

1. کاهش دردهای جسمانی و روحی

خندیدن باعث ترشح اندورفین و هورمون‌های شادی مانند دوپامین و سروتونین می‌شود. بعلاوه، هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را سرکوب می‌کند. این تأثیرات به خلق و خوی بهتر، کاهش درد، کاهش فشار خون، سیستم ایمنی قوی تر و کاهش سطح استرس و میزان افسردگی مرتبط هستند.

2. بهبود روابط با افراد دیگر

خندیدن با افراد دیگر می‌تواند ارتباط اجتماعی و تعامل انسانی را افزایش دهد و همچنین روابط بین افراد را تقویت کند. همچنین این با احساس امنیت و ایمنی مرتبط است، به فرد اجازه می‌دهد احساس آرامش بیشتری داشته باشد.

3. عدم تمایز بدن بین خنده‌های واقعی و غیر واقعی

بسیاری از محققان بر این باورند که بدن نمی‌تواند بین خنده‌های ساختگی (شبیه سازی شده) یا واقعی (خود به خودی) تمایز قائل شود، بدین معنی که شما می‌توانید با مجبور کردن خود به خنده از مزایای آن استفاده کنید.

4. رفع بسیاری از مشکلات فردی

یک بررسی در سال 2019 نشان داد خنده شبیه سازی شده میزان افسردگی را کاهش می‌دهد و به تقویت و بهبود روحیه فرد در مقابله با مشکلات و روزمرگی‌ها کمک می‌کند. محققان اظهار داشتند که تمرینات خنده به شناخت و آموزش کمی احتیاج دارند و به شوخ طبعی متکی نیستند، به این معنی که اکثر مردم به راحتی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

5. کاهش استرس و اضطراب

مطالعات دیگر نشان داده اند، یوگا خنده ممکن است به طور موقت باعث کاهش سطح کورتیزول و استرس، بهبود خلق و خو و سطح انرژی و القا ذهنیت مثبت تری شود. در حقیقت، این ممکن است به اندازه ورزش هوازی در کاهش استرس و اضطراب موثر باشد.

با این حال، برخی از متخصصان معتقدند که اندازه کوچک نمونه، ذهنیت و همخوانی بین مطالعات دشوار است و این باعث می‌شود، تا به طور دقیق مشخص نشود، که آیا این نوع مراقبه برای سلامت جسمی و روانی مفید است یا خیر. بنابراین، تحقیقات گسترده تری لازم است.

حرف آخر

اگرچه یوگا با خنده ممکن است به سلامت بهتر جسمی شما کمک کند، اما نباید جایگزین درمان‌های فعلی توصیه شده توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی شود. در واقع شما باید این روش را در کنار سایر روش‌های درمانی توصیه شده توسط پزشک تان به صورت مکمل انجام دهید.

با این وجود، انجام یوگا خنده هیچ اثر منفی به همراه ندارد و می‌تواند توسط همه اقشار جامعه انجام شود.

یوگا خنده در سال‌های اخیر به عنوان یک روش سرگرم کننده برای خندیدن و جدی نگرفتن خود، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یک کلاس معمولی شامل حرکات مختلف، تکنیک‌های بداهه سازی و تنفس است، تا ذهن فرد را از عوامل استرس زای روزمره دور کند.

در مجموع، این روش‌ها ممکن است با خنده عمدی و واقعی به کاهش استرس شما کمک کنند. در حالی که برای روشن شدن فواید این نوع مراقبه تحقیقات بیشتری لازم است، اما تقریباً هیچ نکته منفی برای آن ذکر نشده است و اکثر مردم می‌توانند به راحتی آن را انجام دهند.

با استفاده از این نوع مراقبه از مزایای آن مانند کاهش استرس، ایجاد احساس بهتر در زندگی و کاهش فشار خون در زندگی خود بهره ببرید. این همچنین به شما کمک می‌کند، تا با دیگران ارتباط برقرار کنید. در کل، یوگا خنده راهی عالی برای رها شدن، سرگرمی و یادگیری لذت دوباره خندیدن است.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها