آیا کمردرد و یبوست به هم مرتبطند؟

درد کمر و یبوست می‌توانند علایم یک اختلال منفرد یا علایمی نامرتبط به هم باشند که همزمان بروز می‌کنند. علایم هر دو اختلال بسیار شایعند و به ندرت نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی هستند مگر اینکه شدید یا طولانی باشند.

آیا کمردرد و یبوست به هم مرتبطند؟

به هر حال اگر یبوست و کمردرد به شکل همزمان بروز نمایند، مردم باید به دکتر مراجعه کنند.

بیماری‌هایی که می‌توانند یبوست و درد کمر ایجاد کنند

موارد زیر مثال‌هایی از اختلالاتی هستند که باعث می‌شوند تا مبتلایان همزمان دچار کمردرد و یبوست شوند:

• انسداد روده: انسداد روده ممکن است بر اثر جمع شدن توده مدفوع سفت در روده یا به علت چیزی که بر روده فشار آورده و مانع از حرکت رو به جلو مدفوع می‌شود ایجاد گردد.

• اندومتریوز: در زنان دچار اندومتریوز، بافتی که به طور معمول مربوط به جدار رحم است در نقطه دیگری از بدن رشد می‌کند. این اغلب اوقات شامل لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، روده و مثانه می‌شود.

• فیبرومیالژی: مردم مبتلاء به فیبرومیالژی معمولاً با افزایش حساسیت نسبت به درد، درد در کل بدن، مشکلات خواب، خستگی مفرط، و علایم گوارشی روبرو می‌شوند.

• بیماری التهابی روده (IBD): بیماری التهابی روده شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است. این اختلالات می‌توانند باعث ایجاد التهاب روده شوند که به اسهال و یبوست منجر می‌شود.

• سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS): علایم سندرم روده تحریک‌پذیر اغلب شامل یبوست، اسهال، یا هر دو، و همچنین نفخ شکم و کرامپ است.

• اختلالات کبد: اختلالات کبد مثل سرطان کبد، سیروز، و هپاتیت کبدی، می‌توانند باعث علایمی شامل تهوع، یبوست، درد شکم و ورم، و خارش شوند. اگرچه مورد نادری است، ورم کبد همچنین می‌تواند بر عصب‌های کمر فشار آورده کمردرد ایجاد کند.

• سرطان لوزالمعده: سرطان لوزالمعده معمولاً در مراحل اولیه خود علایمی ایجاد نمی‌کند. به هر حال، با پیشرفت بیماری، شخص ممکن است دچار طیفی از علایم مثل خارش پوست، درد پشت، درد شکم، و مشکلات گوارشی شود.

• پریتونیت: پریتونیت زمانی رخ می‌دهد که التهاب، عفونت، یا هر دو در جدار حفره شکمی بروز می‌کنند. پریتونیت می‌تواند سبب بروز علایمی مثل یبوست، احساس پربودگی شکم، خستگی مفرط و درد جسمانی شود.

• عفونت دستگاه ادراری (UTIs): عفونت دستگاه ادراری عفونت قسمتی از سیستم ادرار شامل کلیه‌ها، مثانه، حالب و مجراهای ادراری است. در کنار مشکلات گوارشی عفونت‌های دستگاه ادراری - به ویژه عفونت کلیه یا سنگ کلیه - می‌توانند باعث ایجاد درد پشت و درد پهلو شوند.
زنان ممکن است این هر دو علامت را به صورت همزمان در طول بارداری تجربه کنند که در آن افزایش سطح هورمون‌ها به یبوست منجر شده و رحم در حال رشد می‌تواند فشار اضافی بر ناحیه کمر وارد کند.

سالخوردگی نیز می‌تواند باعث افزایش میزان بروز کمردرد و یبوست شود. وقتی کسی پا به سن می‌گذارد دیسک‌های کمر ممکن است شروع به کوچک شدن کنند، که این باعث کاهش توانایی جذب شوک می‌شود و بنابراین عاملی تقویت کننده برای درد پشت است.

پیری در عین حال می‌تواند به تغییراتی در سطح فعالیت شخص و سرعت حرکت روده منجر شود. این تغییرات عامل تقویت یبوست هستند.

منبع: مهرین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها