طرز تهیه شامی بلغور خانگی

امروز با هم می خواهیم شامی بلغور درست کنیم. بلغور از برنج و آردهایی که برای نان درست می شود، کالری کمتر ولی خاصیت بیشتری دارد.

طرز تهیه شامی بلغور خانگی

مواد لازم:

بلغور گندم: ۲/۳ پیمانه

بلغور جو: ۲/۳ پیمانه

استاک مرغ: دو و نیم پیمانه

پیاز: یک عدد

پنیر خامه ای: ۱۰۰ گرم

سیر: ۴ حبه

تره، جعفری، مرزه: از هر کدام ۳۰ گرم

فلفل سیاه و نمک: به میزان لازم

روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

آرد: به میزان لازم

طرز تهیه:

مرحله اول:
ابتدا برای درست کردن این شامی میریم سراغ بلغورها.

پس بلغور هامون رو میشوریم و توی ظرف میریزیم و از ۱۲ ساعت قبل خیسشون میکنیم تا پخت بهتری بتونیم داشته باشیم. سپس بعد از ۱۲ ساعت که از خیس کردنشون گذشت اونها رو آبکش میکنیم و میزاریم کنار.

سپس میریم سراغ پیاز و سیری که داشتیم.

اول از همه پوستشونو گرفته و میشوریم. سپس پیازمون رو تو یه کاسه با دنده ریز رنده رندش میکنیم و میزاریم بمونه و بعد سیرمون رو هم بسته به میل خودتون هم میتونید رندش کنید و هم میتونید ریز خردش کنید. سپس اون هم میزاریم کنار پیازمون.

حالا یه قابلمه برمیداریم و بلغور جو و گندم او همراه با آب میریزیم داخلش و میزاریم بلغور ها بپزه تا کامل آب داخلش تبخیر بشه سپس بعد از پخت اونها رو آبکش میکنیم و میزاریم بماند.

سپس استاک مرغی که داشتیم رو میریزیم داخل یه قابلمه و میزاریم رو حرارت (البته میتونیم هم خودمون استاک مرغ تازه وسالم درست کنیم و هم میتونیم از قرص های عصاره مرغ استفاده کنیم.) سپس پیازی که رنده کرده بودیم رو هم به قابلمه استاک مرغ هارا اضافه میکنیم.

مرحله دوم:

حالا تو این مرحله بلغور ها رو که آبکش کرده بودمی به قابلمه حاوی استاک مرغ و پیازمون اضافه میکنیم و میزاریم تا کامل بلغورها با آب استاک مرغمون مجدد بپزه و آبش کامل کشیده شود، ولی حتما باید بالا سرش باشین و مداوم هم بزنید که بلغورها ته نگیرد و نسوزد. سپس بعد از اینکه آب بلغور ها کشیده شد کامل آنها را از روی حرارت بر میداریم و میریزیم داخل یک کاسه تا کامل خنک شوند و میگذاریم کنار.

حالا نوبت سبزی هامونه اول از همه خوب پاکشون میکنیم و بعد خیس میکنیم تا کثیفی بینشون نباشه و بعد سبزی ها رو شسته و آبکش کرده و میزاریم تا آبشون کامل بره و خشک شود. بعد از این که سبزی های خشک شد آنها را ریز خرد میکنیم. (حواستان باشد سبزی ها را خیس خرد نکنید که در این صورت هم خاصیت آن از بین میرود و هم اینکه آب میندازد و خلاصه طعم غذا را بد میکنن).

حالا بعد از اینکه سبزی هامون رو خرد کردیم به کاسه ای که بلغورهای پخته شده ایی که گذاشته بودیم خنک شه اضافه میکنیم و بعد سیرهای رنده شده یا خرد کردمون رو به بقیه موادمون اضافه میکنیم.

البته اگر سیر زیاد دوست ندارین میتونید از تعدادش کم کنید. سپس بعد از اضافه کردن سیرهامون، پنیر خامه ایی که داشتیم رو هم میریزیم داخل کاسه مواد شامیمون. در ادامه نوبت اضافه کردن فلفل و نمکه. استاک مرغ من نمک داره برای همین اضافه نمیکنم و فقط فلفل میریزیم داخل مواد شامیم. سپس با دست تمیز شروع میکنیم به مخلوط کردن و ورز دادن مواد شامی.

بعد از اینکه خوب مخلوط کردیم مواد و موادمون چسبندگی پیدا کرد اون رو یه ۲ الی ۳ ساعتی میزاریم تو یخچال تا خودشو بگیره و سفت و خنک بشه تا وقتی سرخ میکنیمشون وا نرن.

مرحله سوم:

حالا تو این مرحله باید بگم من مواد شامی رو از قبل به صورت توپهای گرد کوچیک در آوردم و بعد گذاشتم تو یخچال که موقع سرخ کردن به مشکل نخورم و موادم وا نره چون داخل این مواد از تخم مرغ استفاده نمیکنیم پس احتمال وا رفتنش زیاده برای همین که میزاریم تو یخچال بمونه که موقع سرخ کردن وا نره. حالا بعد از ۲ ساعت مواد شامیمون رو از یخچال درمیاریم. سپس تو یه کاسه آرد میریزیم و گلوله های شامی رو اول داخل آرد میغلطونیم تا بعد سرخ کنیم.

حالا یه تابه کمی گود برمیداریم و روغن میریزیم داخلش و میزاریم رو حرارت تا روغنمون داغ شه.

زمانی که روغنمون داغ شد گلوله های شامی که تو آرد غلطوندیم رو میندازیم داخل روغن سرخشون کنیم.

همین که انداختیم تو روغن شامی ها رو با پشت قاشق یه فشار کوچیک میدیم که کمی پهن بشن و پخت بهتری به ما بده. سپس بعد از اینکه سرخ شدن میزاریم روغنشون بره و بعد تو ظرف چینده و سروشون میکنیم.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها