طرز تهیه خورشت ملا قورمه شمالی

خورشت ملاقورمه شمالی يکی از محبوب ترين غذاهای ايرانی می باشد که به دليل عدم استفاده از گوشت در آن طرفداران خاصی دارد.

طرز تهیه خورشت ملا قورمه شمالی

مواد لازم:

تخم مرغ: 5 عدد

گوجه فرنگی: 500 گرم

بادمجان: 500 گرم

سبزی معطر: 700 گرم

پیاز داغ: 4 قاشق غذاخوری

سیر: چند حبه

آبغوره: به میزان لازم

روغن: به میزان لازم

دارچین: به میزان لازم

نمک و فلفل: به میزان لازم

زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه:

مرحله اول تهیه خورش ملاقورمه شمالی:

قبل از شروع به پخت خورشت ملاقورمه شمالی بایستی حتما سبزیجات لازم تهیه آن را آماده کنید. برای خوش طعم شدن خورش از سبزیجات تازه استفاده کنید. سبزیجات را شسته و پس از خشک شدن کامل خرد کنید.

از بادمجان های کوچک و تازه استفاده کنید تا طعم خورش شما چندین برابر شود. بادمجان ها را پوست بگیرید و آن ها را به صورت نگینی درشت خرد کنید. برای اینکه تلخی بادمجان ها از بین برود بهتر است یک تا دو ساعت قبل از سرخ کردن آن ها را در آب و نمک بریزید.

این روش باعث می شود تا علاوه بر گرفتن تلخلی بادمجان ها، در حین پخت روغن کمتری نیز مصرف کنند. در این فاصله گوجه فرنگی ها را شسته و ریز خرد کنید و برای اضافه کردن به خورشت کنار بگذارید.

مرحله دوم تهیه خورش ملا قورمه شمالی:

در این مرحله به پخت خورش ملاقورمه شمالی می پردازیم. در ماهی تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و آن را بر روی حرارت بگذاریو. بادمجان ها را آبکش کنید و پس از خشک شدن کاما آن را به روغن داغ اضافه کنید و سرخ کنید.

سپس سبزیجات خرد شده را به بادمجان ها اضافه کنید و کمی آن ها را سرخ کنید. سبزی را با حرارت ملایم سرخ کنید تا تلخ نشود پس از اینکه کمی سبزی را سرخ کردید نوبت به اضافه کردن گوجه و سیر و پیاز است.

سیر و پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و همراه با گوجه فرنگی به بادمجان و سبزی اضافه می کنیم و آن ها کاملا هم می زنیم تا همه ی مواد به خوبی سرخ شوند.

مرحله سوم تهیه خورش ملا قورمه شمالی:

خورش ملا قورمه شمالی را می توانید با یک پلوی خوشمزه سرو کنید. در مرحله پایانی تهیه خورش ملاقورمه شمالی نوبت به طعم دار کردن خورشت می رشد. پس از سرخ شدن کامل مواد می توانید نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین را به همراه مقداری آبغوره به خورش اضافه کنید.

در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا خورش به آرامی بپزد و به روغن بیفتد. پس از اینکه خورش به روغن افتاد می توانید تخم مرغ ها را به آن اضافه کنید. تخم مرغ ها را در ظرف جداگانه ای یکی یکی امتحان کنید و بعد از اطمینان از سالم بودن آن ها به خورش اضافه کنید.

اجازه دهید تخم مرغ ها بسته شوند. مقداری نمک را بر روی تخم مرغ ها بریزید و پس از چند دقیقه خورش کاملا آماده است.

می توانید از کته یا پلو در کنار این خورشت لذت ببرید. برنج را از قبل در آب و نمک خیس دهید تا همزمان با درست کردن خورشت آن را نیز آماده کنید چون با خیس دادن برنج زمان پخت کمتری نیاز دارد و دانه های برنج کشیده تر می شوند.

این خورشت برای افرادی که منع مصرف گوشت دارند خورشت کاملی از لحاظ ویتامین ها و پروتئین ها می باشد.

امیدوارم این خورشت بی نظیر را درست کنید و از طعم متفاوت آن لذت ببرید.

نکات لازم:

همانطور که گفتیم خورش ملاقورمه شمالی به زمان پخت نیم ساعته نیاز دارد پس زمانی نسبت به تهیه این غذا اقدام کنید که بلافاصله آن را سرو کنید چون با سرد شدن غذا کیفیت آن نیز پایین می آید.

اگر به سبزيجات تازه دسترسی نداشتيد مي توانيد از سبزي خشک استفاده کنيد. نسبت نعنا نسبت به ساير سبزيجات در اين خورش کمتر مي باشد پی لازم است با توجه به دستور تهيه مواد را آماده کنيد تا بعدا بر روي طعم غذا تاثير بدی نگذارد.

منبع: مامی فود

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها