استفاده از گوشی قبل از رفتن به تخت خواب اثرات منفی روی بدن نمی گذارد!

به تازگی گروهی از دانشمندان دانشگاه آکسفورد تحقیقاتی انجام داده‌اند که این تصور تاریخی را زیر سوال می‌برد.

استفاده از گوشی قبل از رفتن به تخت خواب اثرات منفی روی بدن نمی گذارد!

در اینجا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که دلیل این ادعا که بنابر نظر این گروه دانشمندان، تصور سالیان دراز ما اشتباه بوده چیست؟

«قبل از رفتن به تخت خواب و یا در داخل تخت خواب و پیش از به خواب رفتن از گوشی و یا تبلت خود استفاده نکنید تا خوابی راحت و چشمانی سالم تر داشته باشد». این مورد آنقدر تکرار شده که در حال حاضر برای ما به حجتی غیر قابل انکار تبدیل شده است. اما آیا واقعاً باید استفاده از نمایشگرها پیش از خواب روی چشمان کاربر و یا بدنش اثرات منفی و مخرب داشته باشند؟

بنابر گزارش Android Authority، همانطور که گفته شد این تحقیق جدید توسط دو محقق به نام‌های آمی اُربن و اندرو پریبیلسکی از دانشگاه آکسفورد منتشر شده که به صورت خلاصه بیان می‌کند استفاده از نمایشگرها در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و یا حتی لپتاپ و رایانه شخصی نمی‌تواند آنقدر که در موردش فکر می‌کنیم بد باشد.

به عقیده این دو محقق تفاوت بین ساعات استفاده از نمایشگر در اعمال اثرات مخرب روی بدن کاربر به حدی نیست که تا به امروز به آن اشاره و تأکید شده است.

در این تحقیق از جامعه آماری با 17 هزار نوجوان در بریتانیا، ایرلند و امریکا استفاده شده و برخلاف بسیاری از تحقیقات در این مورد تنها از اطلاعاتی که توسط همین پژوهش بدست آمده برای نتیجه‌گیری استفاده شده است. به عقیده اُربن و پریبیلسکی تحقیقاتی که در این زمینه تا به امروز ارائه شده‌اند ذاتاً با تفکری اشتباه به پیش رفته‌اند!

در این مورد در مقاله خروجی طرح آمده است:

در تحقیقات قبلی همواره یک اصل نشان داده شده که تنها یک سوم از افراد جامعه آماری طرح، تصور و قضاوت صحیحی در مورد اینکه وقتی از آنها می‌پرسیم استفاده هفتگی آنها از اینترنت چیست دارند. این در حالی است که در بیشتر مواقع قضاوت‌های این افراد اشتباه است و مفهوم استفاده از اینترنت درست توجیه نشده است. به عبارت دیگر در 42 درصد مواقع مقدار استفاده از اینترنت بیشتر از حدی است که واقعاً بوده و در 26 درصد مواقع نیز این مقدار کمتر از آن حدی است که روزانه صورت می‌گیرد.
تصورات اشتباه در این مورد می‌تواند به صورت سیستمی مانند یک تابع از اتصال افراد به دنیای دیجیتال متغیر باشد: به عبارت ساده‌تر افرادی که تمایل بیشتری به استفاده از اینترنت دارند همیشه این مقدار را کمتر جلوه می‌دهند و افرادی که در این مورد استفاده کمتری دارند، آن را کمی بیشتر اعلام می‌کنند.

برای جلوگیری از کسب نتایج اشتباه در این پژوهش نشان داده شده که تنها با رصد دستگاه افراد می‌توان میزان استفاده آنها از اینترنت و به صورت کلی گوشی هوشمند و یا نمایشگر آنها را دریافت.

در فاز بعدی نیز نشان داده شده که تفاوت استفاده از اینترنت در ساعات مختلف نمایشگر بسیار زیاد نیست و نمی‌توانیم بگوییم چون افراد پیش از خواب از اینترنت استفاده می‌کنند، این حالت اثرات مخربی روی چشم آنها می‌گذارد.

به هر حال نتایج این تحقیق با یک ادعای جالب مطرح شده که می‌تواند بسیاری از تحقیقات قبلی را زیر سوال ببرد.

منبع: شهر سخت افزار

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها