به دنبال گرفتن فتوا برای پژوهش روی جسد هستیم

به دنبال گرفتن فتوا برای پژوهش روی جسد هستیم

دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان گفت: هر دستور دینی که درباره بیماران مرگ مغزی و جسد داریم، برای درمان است و هنوز هیچ فتوایی از علما در خصوص پژوهش بر روی این بیماران صادر نشده است.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا عمانی سامانی در نخستین سمپوزیوم علمی سلول‌های بنیادی که روز پنجشنبه، 28 بهمن ماه در دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد، اظهار کرد: هرچقدر برای گرفتن فتوا سوال می‌کنیم هنوز جوابی برای پژوهش بر روی جسد نگرفته ایم و به دنبال متقاعد کردن علما برای صدور فتوا هستیم.

وی افزود: امروز تنها برای اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی، آن هم برای نجات جان فردی و بر اساس قوانین، فتوا داده شده و این کار انجام می‌شود.

وی احترام به فرد، نفع رسانی و عدم ضرررسانی، عدالت و رضایت آگاهانه را اصول چهارگانه اخلاق پزشکی عنوان کرد و افزود: امروز رضایتی که در بیمارستان‌ها از بیماران و یا همراهان آن‌ها می‌گیرند، رضایت آگاهانه نیست و بر اساس این رضایتنامه‌ها خود را از هر گونه اتفاق تبرئه می‌کنند.

سامانی با بیان اینکه رضایت سه ستون دارد، گفت: ستون آزادانه یعنی اخذ رضایت بدون دروغ، زور و اجبار و فریبکاری، رضایت آگاهانه بر اساس دریافت اطلاعات کافی بیمار و داشتن وقت مناسب برای اعلام نظر خود و اهلیت به معنای اینکه چه کسی رضایت می‌دهد و آیا توانایی تصمیم گیری را دارد، تقسیم بندی می‌شود.

وی با اشاره به اخلاق پژوهشی در پزشکی گفت: درجنگ جهانی دوم فاشیست‌های آلمان یک کار تحقیقاتی را روی اسرای جنگی به بدترین شیوه‌ها مانند تشریح بدن انسان زنده انجام می‌دادند که پس از پایان جنگ همه محاکمه و اعدام شدند و موجب ایجاد معاهده نونبرگ در سال 1946 شد.

دبیر کمیته اخلاق پزشکی پژوهشگاه رویان گفت: در مورد سلول‌های بنیادی مسائل اخلاقی در سه بخش پژوهش بر روی سلول‌ها، بانک بند ناف خصوصی و بانک بند ناف عمومی تقسیم می‌شود.

سامانی افزود: برای پژوهش بر روی خون بند ناف در صورت گرفتن رضایت ناآگاهانه مشکل اخلاقی ندارد، زیرا گرفتن این سلول‌ها برای مادر و نوزاد ضرری ندارد که بیشتر بحث بر این است که رضایت چه کسی لازم است.

وی ادامه داد: بیشتر اخلاق‌دان‌های دنیا به دلیل اتصال جفت به بدن مادر و تاثیرگذاری آن بر سلامت وی تنها رضایت مادر را لازم می‌دانند ولی عده‌ای دیگر به ویژه حقوقدانان ایرانی به دلیل اتصال ژنتیکی جفت به نوزاد، پدر و مادر را مالک آن دانسته و گرفتن رضایت هر دو را لازم می‌دانند.

وی درباره فروش سلول‌های بنیادی در بانک خصوصی و بانک عمومی گفت: باید در موقع فروش توجه کنیم که مقدار پولی که دریافت می‌شود آیا باید نفعش به شخص هم برسد و میزان درصدی که به شخص و بانک برسد، چقدر است ؟

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها