نتیجه یک مطالعه علمی: داروی دیابت فایزر می‌تواند باعث کاهش وزن شود

براساس داده‌های منتشر شده در یک مجله پزشکی، داروی دیابت فایزر می‌تواند مانند داروی اوزمپیک شرکت «نوو نوردیسک» باعث کاهش وزن شود. این مطالعه میان مرحله‌ای روی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ آزمایش شده است.

نتیجه یک مطالعه علمی: داروی دیابت فایزر می‌تواند باعث کاهش وزن شود

پس از انتشار این خبر، سهام فایزر ۴.۵ درصد افزایش یافت. این در حالی است که علاقه سرمایه گذاران به بازار درمان کاهش وزن بیشتر شده و تخمین زده می‌شود ارزش این بازار تا پایان دهه به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. 

براساس داده‌های میان مرحله‌ای که سال گذشته توسط این شرکت داروساز آمریکایی منتشر شد، دانوگلیپرون فایزر وقتی دو بار در روز تجویز شد، قند خون بیماران را در تمام دز‌ها کاهش داد و باعث کاهش وزن بدن پس از ۱۶ هفته شد.

این مطالعه، داده‌های بررسی شده ۴۱۱ بزرگسال مبتلا به دیابت نوع ۲ را که دارو و دارونما دریافت کرده بودند، مورد ارزیابی قرار داده است. 

براساس این مطالعه، درمان با دوز ۱۲۰ میلی‌گرمی دانوگلیپرون به طور متوسط منجر به کاهش وزن حدود ۴.۶ کیلوگرمی یا حدود ۱۰ پوندی پس از ۱۶ هفته شد. این مطالعه نشان داد بیمارانی که نسخه ۱۲۰ میلی‌گرمی این دارو را مصرف کردند، به طور متوسط حدود ۱۰ پوند در این دوره زمانی وزن کم کرده‌اند. از این رو، داروی فایزر می‌تواند به عنوان یک گزینه درمان خوراکی به جای تزریق مکرر، یک مزیت محسوب شود. 

کاهش وزن با دانوگلیپرون مانند کاهش وزن سماگلوتید شرکت «نوو نوردیسک» عمل کرده است. داروهای «اوزمپیک» این شرکت برای دیابت و «وگووی» آن برای چاقی شناخته می‌شود. 

اوزمپیک اولین بار در سال ۲۰۱۷ برای دیابت و «وگووی» هم برای کاهش وزن در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ تائید شد. 

این درمان‌ها، از جمله دانوگلیپرون فایزر، متعلق به دسته‌ای از داروهایی هستند که از هورمون روده مانند گلوکاگون «پپتید-۱» تقلید می‌کنند و باعث سرکوب اشتها می‌شوند. این داروها در ابتدا برای درمان دیابت نوع ۲ تهیه شده بودند. در واقع این داروها هورمون‌های تولید شده در روده را وقتی فرد سیر است، تقلید می کنند و به مغز سیگنال می‌دهند. این داروها همچنین می‌توانند به افراد در مدیریت دیابت نوع ۲ کمک کنند، زیرا آنها ترشح انسولین از پانکراس (لوزالمعده) را تشویق می‌کنند و سطح قند خون را کاهش می‌دهند. 

فایزر همچنین در حال آزمایش یک داروی خوراکی دیابت به نام لوتیگلیپرون است که یک بار در روز تجویز می‌شود. گفته شده است که شرکت فایزر قصد دارد تنها یکی از این دو دارو را توسعه دهد. 

این شرکت معتقد است برای بیمارانی که می‌خواهند از تزریق اجتناب کنند، این درمان خوراکی می‌تواند جذاب باشد. 

شرکت فایزر مستقر در نیویورک، آخرین شرکت دارویی است که وارد بازار پرفروش داروهای کاهش وزن شده است. 

داروی اوزمپیک و وگووی از شرکت نوو نوردیسک در سال‌های اخیر به دلیل کاهش وزن معجزه‌آسا در کانون توجه قرار گرفته‌اند. 

براساس گزارش‌ها، افراد مشهور هالیوود، اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا از تزریق این دارو‌ها برای رهایی از وزن ناخواسته خود استفاده کرده‌اند. 

اما کارشناسان می‌گویند این داروها ممکن است فرهنگ رژیم غذایی خطرناکی که کاهش وزن و لاغری را ایده آل جلوه می‌دهد، تداوم بخشند. همچنین برخی از بیمارانی که مصرف داروها را قطع کرده‌اند از افزایش وزن شکایت دارند و می‌گویند کنترل آن دشوار است. 

براساس داده‌های موسسه ملی بهداشت آمریکا، از هر پنج فرد بزرگسال، بیش از دو نفر دچار چاقی هستند و از هر ۱۱ بزرگسال، یک نفر چاقی شدید دارد.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها