تاثیر مصرف نوعی داروی دیابت بر کاهش وزن

نتایج یک مطالعه نشان می دهد: مصرف داروی دیابت منجر به کاهش قابل توجه وزن در افراد چاق می شود.

تاثیر مصرف نوعی داروی دیابت بر کاهش وزن

نتایج یک بررسی حاکی از آن است که مصرف هفتگی یک دُز داروی دیابت منجر به کاهش قابل توجه وزن در افراد چاق می شود که کارشناسان از آن به عنوان تغییر بازی یاد می کنند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه چاقی باعث مرگ ۱.۲ میلیون نفر در اروپا می شود و انگلیس یکی از شدیدترین نرخ های چاقی را دارد. مدت‌هاست که تلاش‌ها برای مقابله با چاقی و اضافه وزن بر رژیم غذایی و ورزش متمرکز بوده است، اما بسیاری از افرادی که به این روش وزن خود را کاهش می دهند، به مرور زمان دوباره دچار افزایش وزن می شوند.

اکنون متخصصان بر اساس بررسیهای خود اظهار داشتند: مصرف یک نوع داروی دیابت در کنار چنین مداخلاتی می تواند به افراد چاق کمک کند. شرکت کنندگان در این بررسی که مدت ۷۲ هفته به طول انجامید ۲۰ درصد از وزن بدن خود را از دست دادند.

یک تیم از متخصصان بین المللی به طور تصادفی ۲۵۳۹ شرکت کننده دارای اضافه وزن یا چاق را در چهار گروه تقسیم کردند. به یک گروه برای ۷۲ هفته تزریق هفتگی دارونما پیشنهاد شد، در حالیکه به سه گروه دیگر پنج، ۱۰ یا ۱۵ میلی گرم از دارویی به نام تیرزپاتید (tirzepatide) داده شد. همچنین همه شرکت کنندگان در جلسات مشاوره منظم در مورد سبک زندگی حضور پیدا کردند تا به آنها کمک شود در رعایت وعده های غذایی کم کالری و حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته دقت لازم را داشته باشند.

به طور متوسط، وزن بدن شرکت‌کنندگان ۱۰۴.۸ کیلوگرم بود و ۹۴.۵ درصد آنها چاق بودند. اکثریت این افراد سفید پوست و زن بودند و هیچ کدام به بیماری دیابت مبتلا نبودند.

نتایج بررسیها نشان داد افرادی به فاکتورهای مداخله ای پایبند بودند و هر هفته پنج میلی گرم تیرزپاتید دریافت کردند در پایان دوره ۷۲ هفته ای، به طور متوسط ​​۱۶.۱ کیلوگرم وزن خود را از دست دادند. آنهایی که ۱۰ میلی گرم از دارو دریافت کرده بودند به طور متوسط ​​۲۲.۲ کیلوگرم وزن کم کردند و میزان کاهش وزن در افرادی که ۱۵ میلی گرم دارو دریافت کرده بودند به طور متوسط ​​۲۳.۶ کیلوگرم بوده است.

همچنین افرادی که دارونما تزریق کرده بودند به طور متوسط ​​۲.۴ کیلوگرم وزن کم کردند.

به گزارش روزنامه گاردین، متخصصان تاکید کردند باید چاقی را مشابه با بیماریهای مزمن دیگر در نظر بگیریم و آن را با رویکردهای موثر و ایمن که مکانیسم های بیماری زمینه ای را هدف قرار می دهد، درمان کنیم و این نتایج نشان می دهد که تیرزپاتید ممکن است دقیقا همین کار را انجام دهد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها