آیا ارتباط با شبکه های اجتماعی بر رشد مغزی نوجوانان تاثیر دارد؟

کودکان در دوران نوجوانی در شبکه‌های اجتماعی فعال می‌شوند که این زمان، دوره حیاتی رشد آنان محسوب می‌شود و در آن مغز به ویژه به بازخورد اجتماعی حساس و ممکن است بررسی مکرر رسانه‌های اجتماعی بر نحوه واکنش مغز نوجوانان به دنیای اطراف تأثیر بگذارد.

آیا ارتباط با شبکه های اجتماعی بر رشد مغزی نوجوانان تاثیر دارد؟

به نقل از ارث، محققان دانشگاه کارولینای شمالی، رشد عصبی نوجوانان را در رابطه با استفاده از فناوری در یک دوره سه ساله مورد بررسی قرار داد تا بتواند ارتباطات را با بررسی رفتار معمولی شناسایی کند.

محققان ۱۶۹ شرکت‌کننده با میانگین سنی ۱۲.۹ سال را انتخاب کردند. در شروع مطالعه، دانش‌آموزان کلاس ششم و هفتم نظرسنجی را در مورد اینکه چند بار پلتفرم رسانه‌های اجتماعی محبوب خود را را بررسی می‌کنند، تکمیل کردند. به دنبال آن، فعالیت مغزی آنان در حین پیش‌بینی بازخورد اجتماعی از همسالان، اندازه‌گیری و تحت بررسی قرار گرفت.

نتایج مطالعات قبلی نشان داده است که ۷۸ درصد از افراد ۱۳ تا ۱۷ ساله دستگاه‌های تلفن همراه خود را حداقل هر ساعت چک می‌کنند و ۳۵ درصد از نوجوانان گزارش می‌دهند که تقریباً به‌طور مداوم از حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

در مطالعه حاضر، تعداد دفعاتی که شرکت‌کنندگان، رسانه‌های اجتماعی خود را بررسی کردند، بین کمتر از یک بار تا بیش از ۲۰ بار در روز متغیر بود.

یافته‌های تحقیق که در نشریه JAMA منتشر شده است، نشان داد که نوجوانان ۱۲ تا ۱۳ ساله که رسانه‌های اجتماعی خود را بیشتر (بیش از ۱۵ بار در روز) چک می‌کردند، الگوهای متفاوتی از رشد عصبی در برخی از نواحی مغزی نسبت به افرادی که کمتر رسانه‌های اجتماعی را چک می‌کردند، داشتند. در دوره سه ساله، شرکت‌کنندگانی که بیشتر شبکه اجتماعی را چک می‌کردند، نسبت به بازخورد اجتماعی به شکل پاداش و تنبیه حساس‌تر شدند.

نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط طولانی‌مدت بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی، رشد عصبی نوجوانان و سازگاری روان‌شناختی به منظور درک تاثیرات بر رشد نوجوانان امروزی مورد نیاز است.

میچ پرینشتاین، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: اکثر نوجوانان در یکی از مهم‌ترین دوره‌های رشد مغز در طول زندگی‌ از فناوری و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که بررسی رفتارها در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند پیامدهای طولانی‌مدت و مهمی برای رشد عصبی نوجوانان داشته باشد که برای والدین و سیاست‌گذاران برای درک مزایا و مضرات بالقوه مرتبط با استفاده از فناوری نوجوانان بسیار مهم است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    آره!به خصوص شبکه های داخلی که اثر منفی زیادی در رشد مغز نوجوانان دارد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها