سیگارهای الکترونیکی چه بلایی سر دندان می‌آورد؟

تحقیقات انجام شده توسط هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تافتس نشان داده است، افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می ‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی هستند.

سیگارهای الکترونیکی چه بلایی سر دندان می‌آورد؟

بر اساس نظرسنجی های ثبت شده، ۹.۱ میلیون بزرگسال و ۲ میلیون نوجوان آمریکایی، از محصولات ویپینگ مبتنی بر تنباکو استفاده می کنند.

محققان گفته اند: یافته ‌های ما هشدار می دهد که این عادت به ظاهر بی ‌ضرر می تواند برای سلامتی دندان ها، بسیار مضر باشد. برخی تحقیقات قبلی، ارتباطی را بین استفاده از سیگارهای الکترونیکی (ویپ) و افزایش نشانگرهای بیماری لثه و همچنین آسیب به مینای دندان، نشان داده اند. با این حال، مطالعات نسبتا کمی در رابطه با اشتراک بین استفاده از سیگار الکترونیکی و سلامت دهان، وجود دارند.

پژوهشگران افزوده اند: میزان تأثیر ویپ بر سلامت دندان، به ‌ویژه پوسیدگی دندان، هنوز نسبتاً ناشناخته است. این مطالعه اولین مطالعه ‌ای است که به طور خاص به بررسی ارتباط سیگارهای الکترونیکی و تاثیر آن بر افزایش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان می ‌پردازد.

تیم تحقیقاتی، داده های بیش از ۱۳ هزار بیمار بالای ۱۶ سال تحت درمان، از سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان دریافتند:تفاوت آماری معنی داری در سطوح خطر پوسیدگی دندان، در میان گروهی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند و گروه کنترل وجود دارد؛ به طوری که حدود ۷۹ درصد از افراد گروه سیگار الکترونیکی، در مقایسه با ۶۰ درصد از افراد گروه کنترل، در معرض خطر پوسیدگی قرار داشتند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: یکی از دلایلی که استفاده از سیگارهای الکترونیکی می ‌تواند در افزایش خطر پوسیدگی دندان، نقش داشته باشد، محتوای قندی و ویسکوزیته مایع ویپ است که وقتی در هوا پخش و سپس از طریق دهان استنشاق می ‌شود، به دندان‌ ها می ‌چسبد. علاوه بر این، مشاهده شده است که استفاده از ویپ، باعث ایجاد پوسیدگی در لبه های پایینی دندان های جلو، می شود؛ ناحیه ای که معمولا دچار پوسیدگی نمی شود. یافته های تحقیقاتی در مجله Journal of the American Dental Association منتشر شده اند.

منبع: سیناپرس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • صدرالدین
    0

    حیف تحریمیم وگرنه میومد تو ایران جوونای ما هم بجای سیگار اینا رو میکشیدن و مطمئنا بی ضرره نسبت به سیگار و خوبیش اینه مثل سیگار فرد رو ترغیب تمیکنه سمت مواد مخدر بره
    سیگار این ویژگی بد رو داره ولی اینا ندارن
    منم میخوام :(

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها