طعم فناوری G5 در ایران را ابتدا پزشکان چشیدند/ گام بعدی کشاورزی یا صنایع پتروشیمی؟

پیشرفت دنیای ارتباطات و ورود به نسل پنجم فناوری که جدیدترین تکنولوژی اینترنت است، تغییرات زیادی را در ماهیت صنایع اعم از پزشکی، آموزش، کشاورزی و... به وجود آورده است، قدمی رو به جلو در راستای دیجیتالی شدن دنیا که اپراتورهای ارتباطی کشور ما نیز با سوار شدن بر لبه تکنولوژی، از قافله عقب نمانده و اقدامات چشمگیری را در این زمینه انجام داده‌اند.

طعم فناوری G5 در ایران را ابتدا پزشکان چشیدند/ گام بعدی کشاورزی یا صنایع پتروشیمی؟

این روزها دنیای ما انسان ها به هم نزدیک تر شده و جهان به کوچکی یک دهکده درآمده است. به طوری که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب دنیا در کسری از ثانیه به هم متصل می شوند. این وظیفه را تکنولوژی‌های ارتباطی به دوش می‌کشند و روز به روز با بسط خود، دامنه سرویس‌دهی و کیفیت را ارتقا می‌بخشند.

تکنولوژی نسل اول ارتباطات که کار خود را در سال 1987 در دنیا آغاز کرد و با مشکلاتی مانند مکالمه‌های بدون امنیت بالا و قطع شدن‌های مکرر تماس‌ها مواجه بود، اکنون به نسل پنجم خود رسیده است.

فناوری 5جی که همان نسل پنجم ارتباطات است، کار خود را در سال 2020 آغاز کرده و تازه ترین و جدیدترین تکنولوژی به حساب می آید.

هرچند که بیشتر کاربران اینترنت تفاوت نسل ها را صرفا در سرعت اینترنتی که استفاده می کنند، می دانند اما تفاوت های عمیق تری بین این نسل ها وجود دارد.

نسل پنجم ارتباطات، با تکیه بر طول موج های کوتاه و افزایش پهنای باند، علاوه بر سرعت، در کیفیت اینترنت و ارتباطات هم تاثیرات بسیاری می‌گذارد که نمونه اجرای پایلوت و تجاری آن را اکنون در کشور خود شاهد هستیم.

از مباحث فنی که بگذریم، به صنایع و کسب‌وکارها می‌رسیم که از امکانات ارتباطی برای توسعه و پیشرفت خود و دستیابی به اهداف تجاری خود استفاده می‌کنند؛ البته نوع استفاده و کیفیت زیرساخت‌های ارتباطی را نهایتا مردم در شیوه سرویس‌دهی آنها شاهد خواهند بود.

ظهور نسل پنجم فقط پیشرفت تکنولوژی اینترنت نیست بلکه یک تغییر اساسی و بنیادین در همه سطوح مختلف است به طوری که تمامی جوامع و کشورها را به سمت دیجیتالی شدن سوق می دهد.

از جمله تاثیرات اینترنت نسل پنجم می‌توان به افزایش بهره وری در صنعت «کشاورزی» با تبدیل آن به کشاورزی خودکار و ارسال سریع اطلاعات با استفاده از حسگرها و «هواپیماهای بدون سرنشین»، «آموزش از راه دور» از طریق آنلاین شدن کلاس ها و تاثیر افزایش سرعت و کیفیت، صنعت «لجستیک هوشمند» با افزایش سرعت دریافت و ارسال اطلاعات و کاهش تاخیر انتقال داده بین مبدا و مقصد و شکل‌گیری یک شبکه پاسخگوتر و یکپارچه‌تر اشاره کرد.

فناوری نسل پنجم ارتباطی آماده است تا کشاورزی را همانطور که می‌شناسیم به تحول بکشاند؛ شرکت‌ها در حال توسعه سیستم‌های کشاورزی هوشمندی هستند که می‌تواند از G5، هوش مصنوعی و محاسبات لبه‌ای بهره ببرد.

به عنوان نمونه «تراکتور خودکششی جان دییر» که در نمایشگاه CES توجه همه را به خود جلب کرد.

فناوری نسل پنجم می‌تواند مدیریت هوشمند مزرعه را به جای تفکر منسوخ و سنتی که هدررفت منابع در آن زیاد بود، به ارمغان آورد و فرضا مدیریت اثربخشی بر مصرف آب، آفت‌کش‌ها و ضایعات ایجاد کند.

تراکتور کاملا خودمختار جان دیر نیز که در ژانویه 2022 رونمایی شد، در این مقوله گنجانده می‌شود. این تراکتور مجهز به شش جفت دوربین استریو است که با استفاده از هوش مصنوعی امکان تشخیص موانع 360 درجه، آگاهی جغرافیایی و محاسبه فاصله را دارد.

کشاورز به سادگی می‌تواند تراکتور را در یک مزرعه برای انجام عملیات مستقر کند و سپس از طریق یک برنامه تلفن همراه با تمرکز بر سایر وظایف، آن را راه‌اندازی، مدیریت و نظارت کند.

این برنامه دسترسی به ویدیو، تصاویر، داده‌ها و معیارهای زنده را فراهم می‌کند و در عین حال به کشاورز اجازه می‌دهد سرعت و عمق را تنظیم کند. در صورت بروز هر گونه ناهنجاری، به کشاورز اطلاع داده می‌شود تا تنظیماتی را برای بهینه‌سازی عملکرد دستگاه انجام دهد.

طبیعی است که با تولید گسترده و تجاری‌سازی «تراکتورهای خودمختار» که سوخت آنها G5 است، می‌توان کشاورزی دقیق‌تر و کار فشرده‌تری را به منصه انجام گذارد.

با توجه به اینکه تراکتورهای خودمختار می‌توانند در محدوده‌ای از فضاهای وسیع عملیات سمپاشی، چمن‌زنی و دیسک را انجام دهند، تبدیل ناوگان تراکتورهای موجود مزارع به تراکتورهای رباتیک و داده محور، می‌تواند بهره‌وری را بسیار بهبود بخشیده و در عین حال وابستگی به نیروی کار دستی، خطای انسانی و هزینه‌های تجهیزات و تولید را کاهش دهد.

مهم‌ترین نکته هم اینکه استفاده از این تکنولوژی در تراکتورهای خودران عاملی بر حفاظت از کشاورزان در برابر مواد شیمیایی مضر، حوادث احتمالی و سایر خطرات شغلی است.

این تکنولوژی همچنین بر صنعت پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی هم از طریق هوشمند شدن وسایل و تجهیزات و مواردی مانند تشخیص از راه دور و جراحی به کمک ربات‌ها تاثیرگذار بوده است.

در ادامه نیز می توان به تاثیرات تکنولوژی نسل پنجم ارتباطی بر بهبود عملیات تولید، معادن مدرن، عملیات نفت و گاز، خرده‌فروشی شخصی‌تر و کارآمدتر، مدیریت هوشمندتر و خدمات دولتی، آب و برق کارآمدتر و موثرتر، حمایت قوی‌تر از نیروی کار و به طور کلی ساختن "شهر هوشمند و دیجیتال" که از چشم اندازهای بلندمدت این تکنولوژی است، اشاره کرد.

در راستای همین اهداف و چشم‌اندازها اپراتورهای ارتباطی تلفن همراه کشورمان نیز همپای دنیا با تکنولوژی روز قدم برداشته و اقداماتی را به انجام رسانده‌اند.

به عنوان مثال نخستین اپراتور تلفن همراه ایران که تکنولوژی نسل پنجم را به شکل واقعی و عملیاتی روی شبکه تجاری خود پیاده‌سازی کرد و توانست «رکورد سرعت اینترنت ایران» را جابجا کند، همراه اول است.

این اپراتور نه تنها بسترساز تکنولوژی نسل پنجم بود، بلکه برای اولین بار پای یوزکیس‌های 5G را نیز باز هم به شکل عملیاتی به کشور باز کرد که انگشت حیرت جامعه پزشکی را به دهان دوخت.

همراه اول بیش از اینکه بر ماهیت تکنولوژی نسل پنجم و مزایای آن مانور دهد و دیتای از خصوصیات آن بدهد، سعی کرد تا با توسعه و طراحی کیس‌های کاربرد مبتنی بر 5G به جامعه نشان دهد که این فناوری قادر به چه میزان تحول‌آفرینی در عرصه‌های مختلف است.

بر همین اساس «نخستین جراحی رباتیک از راه دور ایران روی شبکه نسل جدید» این اپراتور به اجرا درآمد و با کسب موفقیت توانست سرعت طراحی دیگر یوزکیس‌ها را ارتقا بخشد و موانع پیش‌پای توسعه این تکنولوژی در کشور را بردارد.

این عمل جراحی رباتیک از فاصله 7 کیلومتری بین بیمارستان‌های امام‌خمینی (ره) و سینا بر روی یک حیوان  بر بستر شبکه امن و پرسرعت نسل پنجم اپراتور اول تلفن همراه به انجام رسید.

بنابراین باید اینگونه گفت، این اقدامات تازه شروعی برای این نسل از تکنولوژی در کشور است و تا شهرهای هوشمند و دیجیتال همچنان فاصله زیادی داریم اما با توجه به انگیزه و فعالیت اپراتورها، رسیدن به این اهداف دیگر در حد رویا نیست و محقق خواهد شد.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها