مدیر ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان:

نقش آموزش مجازی در افزایش آگاهی کشاورزان پررنگ‌تر شده است

مدیر ترویج و آموزش سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: آموزش در بستر مجازی، فضای مناسبی برای تفهیم و آگاهی‌بخشی بهره‌برداران کشاورزی ایجاد کرده است.

نقش آموزش مجازی در افزایش آگاهی کشاورزان پررنگ‌تر شده است

خلیل پیمان با اشاره به اینکه آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت با توجه به اولویت‌ها و سیاست‌های کلان وزرات‌خانه و جهادکشاورزی استان زنجان بوده است، اظهار کرد: افزایش بهره‌وری منابع آبی و خاکی استان برای ما حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های خود را از مراکز شهرستان‌ها و روستاها آغاز کرده‌ایم، افزود: ۱۲۲ کارشناس پهنه داریم که اگر استان را به پهنه‌های مختلف زراعی، دامی، شیلات، باغی و ... تقسیم کنیم، این تعداد کارشناس نمی‌تواند توازن مناسبی بین ۱۰۰ کشاورز و کارشناسان باشد.

مدیر ترویج و آموزش کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، با بیان اینکه فضای مجازی بستر مناسبی برای آموزش فراهم کرده است، اضافه کرد: ما از ظرفیت رسانه و فضای مجازی بهره جستیم؛ چراکه این فضا تاثیرگزاری خوبی بر عملکرد و رفع نیازهای کشاورز می‌تواند داشته باشد.

پیمان با بیان اینکه بیشتر کشاورزان ما بی‌سواد یا کم سواد هستند اما به نوعی به طریق فرزندان با فضای مجازی ارتباط دارند، ادامه داد: ۸۴ هزار کشاورز در پیام‌رسان‌های مجازی داریم که با تولید محتوای آموزشی در زمینه‌های دامی، باغی، زراعت، مکانیزاسیون و ... فیلم‌های آموزشی می‌سازیم.

وی با اشاره به پیام‌رسان آموزش و ترویج کشاورزی (پات) و فاز انتقالی آموزش از فرزندان به خانواده‌ها، بیان کرد: محتواهای آموزشی به صورت فنی و بومی تولید می‌شود و بدون نیاز به هزینه برای کارگاه‌های آموزشی و اتلاف وقت این آموزش‌های موثر را به طور گسترده در فضای مجازی پخش می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به سرعت تبادل محتوا و اثربخشی مثبت آن‌ها در فضای مجازی، ابراز کرد: استفاده از موشن‌گرافی، انیمیشن، بروشور تبلیغاتی، فیلم‌های کوتاه، محتوای تولیدی را تاثیرگذارتر کرده است.

وی با تاکید بر حفظ منابع آبی، آموزش‌های کلیدی در خصوص افزایش بهره‌وری و راندمان محصولات، تشریح کرد: آموزش برای استفاده از ارقام اصلاح شده، نحوه محلول پاشی، آبیاری، استفاده از کود و نوارهای تیپ می‌تواند در کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد موثر باشد؛ چراکه آموزش درست اولین قدم برای پیشرفت در یک مسئله است.

پیمان با بیان اینکه ترویج کشاورزی و آموزش منابع انسانی، نقش اساسی در تحقق خودکفایی، در محصولات کشاورزی و نقش بی‌بدیلی در توسعه ملی دارد، خاطرنشان کرد: ۳۰ تا ۴۰ مورد از مشکلات خاص را گردآوری کرده‌ایم تا با بازه زمانی مشخص آنها را حل کنیم. اولویت ما اکنون رفع مشکل چالش‌های مسئله محور است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها