تیک‌تاک فلج می‌‎شود: اولین ترکش محدودیت صادرات هوش‌ مصنوعی چین!

تیک‌تاک یکی از معتبرترین شرکت‌های چینی است که به نظر قرار است به دلیل درگیری تجاری چین و آمریکا محتمل ضررهای زیادی شود.

تیک‌تاک فلج می‌‎شود: اولین ترکش محدودیت صادرات هوش‌ مصنوعی چین!

طبق گزارش وال‎‌استریت ژورنال، چین به تازگی محدودیت‌های مربوط به صادرات تکنولوژی هوش مصنوعی اعمال کرده است و این موضوع ممکن است بیش از همه به ضرر تیک تاک شود. طبق قوانین جدید صادرات تکنولوژی‌هایی مانند پیشنهاد محتوا، تحلیل متن و سیستم های تشخیص صدا ممنوع است و تیک تاک‌هم از برخی از این تکنولوژی‌ها بهره می‌برد.

فعلاً دولت چین تذکری نه‌چندان جدی به ByteDance، شرکتی که به مادر تیک تاک مشهور است، داده و شاید به زودی نوبت خود تیک تاک هم برسد. کوی فن، مشاور دولت، در گفتگویی با خبرگزاری چینی ژینهووا، اعلام کرده که ByteDance باید به طور جدی فروش محصولاتش به تیک تاک را متوقف کند. به نظر او حتی اگر این شرکت دیگر سهامدار تیک تاک هم نباشد، باز هم با هم مبادلات تکنولوژیکی دارند که می‌تواند بر خلاف قانون باشد.

تیک تاک

وزارت تجارت چین مدعی شده لیست صادرات این کشور برای اولین بار بعد از سال ۲۰۰۸ است که در حال تغییر کردن است. این وزارتخانه معتقد است زمان سرعت‎بخشیدن به پیشرفت‌های تکنولوژیکی کشور چین است و خروجی این تکنولوژی برای آن کشور باید رقابتی و گسترده باشد.

البته که هنوز هیچ اشاره دقیقی به این قانون و محدودیت‌ها نشده است. اما گفته می‎شود به دلیل تنش‌های اخیر بین چین و آمریکا بوده که دولت کشور چین این محدودیت‌ها را اعمال کرده است. این دو کشور در سال‌های اخیر درگیر جنگی تجاری بودند و پیش از این هم آمریکا برای شرکت‌هایی مانند هوآوی و زد‌تی‌ای، تحریم‌هایی اعمال کرده بود. فشار به تیک‌تاک برای جدایی از ByteDance هم در نتیجه همین رقابت‌های تجاری است. به همین دلیل است که اقدام چین برای اعمال تحریم‌ها علیه آمریکا و ممنوعیت برخی صادرات، اصلاً عجیب نیست. طبق برآورد چینی‌ها قرار است این اقدامات به آمریکا فشار بیاورد تا به چین امتیازاتی بدهد و اجازه دسترسی گسترده‌تر به تکنولوژی چین را صادر کند.

منبع: هوشیو

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها