سال گذشته اتفاق افتاد

آمارهای نگران کننده اورژانس اجتماعی / هر ساعت 3 کودک آزاری، 2 مورد همسرآزاری!

کودک آزاری،همسرآزاری و فرار از خانه برخی از مسائلی است که اورژانس اجتماعی کشور برای رسیدگی به آنها تلاش می‌کند،اما این نهاد برای رسیدگی به این مشکلات از امکانات کافی برخوردار نیست،چراکه سال گذشته حدود 26 هزار گزارش کودک آزاری، 13هزار 700 موردگزارش همسرآزاری ، حدود 4785 مورد گزارش فرار از منزل و بیش از 5200 مورد گزارش خودکشی به اورژانس اجتماعی اطلاع داده شد. این درحالی است که این نهاد دست کم به 3000 نیروی تازه‌نفس احتیاج دارد.

آمارهای نگران کننده اورژانس اجتماعی / هر ساعت 3 کودک آزاری، 2 مورد همسرآزاری!

اورژانس اجتماعی چاره رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی است،اما این نهاد از امکانات لازم برای رسیدگی به این مسائل برخوردار نیست و هنوز بسیاری از شهروندان در شهرهای بزرگ و کوچک کشور به خدمات اورژانس اجتماعی دسترسی ندارند، براساس آمارها حدود 138 شهرستان وجود دارد که خدمات اورژانس اجتماعی درآنها ارائه نمی شود.

اورژانس اجتماعی و قضا زدایی

هیات دولت آیین نامه اورژانس اجتماعی را حدود 4 سال پیش تصویب کرد و براساس آن باید در تمام شهرستان هایی با جمعیت 50 هزار نفر اورژانس اجتماعی تشکیل شود،اما به نظر می رسد خیلی از مسئولان دغدغه‌های اجتماعی ندارند،چراکه شهرهایی با جمعیت حدود 300هزار نفر نیز در کشور وجود دارد که هنوز خدمات اورژانس اجتماعی در آنها ارائه نمی شود.

بیشتر پرونده‌های اورژانس اجتماعی به کودک آزاری و همسرآزاری مربوط می شود و به این شکل کارشناسان اورژانس اجتماعی سعی می کنند این مسائل قبل از اینکه در محاکم قضایی وانتظامی مطرح شود به آن رسیدگی کنند،زیرا به این شکل قضازدایی نیز انجام می شود و می توان امیدوار بود از سیل پرونده هایی که به دستگاه قضا سرازیر می شود،کاسته شود.

حسین اسدبیگی،‌رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور در گفت وگو با خبر فوری می گوید: سال گذشته تماس های زیادی با اروژانس اجتماعی گرفته شد‌،اما دراین بین 172 هزار 825 مورد تماس مرتبط بود.

کودک آزاری،همسرآزاری

بررسی پرونده های اورژانس اجتماعی نشان می دهد در سال 95 ، حدود 25 هزار900 مورد گزارش کودک آزاری با مراکز مداخله در بحران،خدمات سیار و سامانه 123 اورژانس اجتماعی در میان گذاشته شده است،اسدبیگی دراین باره می گوید:تعداد گزارش ها درباره کودک آزاری به مراکز مداخله در بحران 2700،خدمات سیار بیش از 10 هزار مورد و تماس با سامانه 123،حدود 13 هزار 766 مورد بوده است.

براساس اطلاعات به دست آمده گزارش‌های همسر آزاری نیزقابل توجه است، زیرا حدود 2000 گزارش با این موضوع به مراکز مداخله در بحران،3000 مورد به خدمات سیار و 8200 مورد تماس نیز با سامانه 123 برقرار شده است به همین دلیل می توان گفت در مجموع حدود 13 هزار و 200 مورد گزارش با موضوع همسرآزاری در سال گذشته به اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور ارجاع شده است.

خودکشی و فرار از خانه

آمار پرونده هایی با موضوع خودکشی و فرار از خانه نیز در اورژانس اجتماعی کم نیست،آن طور که ‌رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور درباره گزارش‌ها با موضوع خودکشی توضیح می دهد 886 مورد خودکشی به مراکز مداخله در بحران،بیش از 2000 مورد به خدمات سیار و بیش از 2300 مورد تماس نیز با موضوع خودکشی با سامانه 123 برقرار شده، بنابراین می توان گفت در مجموع سال گذشته بیش از 5200 مورد گزارش خودکشی مطرح شده است.

البته نمی توان گفت چه تعداد از این پرونده ها با خودکشی فرد بسته شده یا به کمک کارشناسان اورژانس اجتماعی ختم به خیر شده است.

به گفته‌رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور گزارش‌ها از این حکایت دارد که سال گذشته درمجموع حدود4785 مورد گزارش فرار از خانه نیز با اورژانس اجتماعی درمیان گذاشته شده است.

با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی و هشدارهای کارشناسان دراین خصوص باید تاکید کرد که خدمات اورژانس اجتماعی باید در کشور فراگیر شود تا تمامی شهروندان بتوانند از خدمات آن استفاده کنند،اما نباید فراموش کرد که اورژانس اجتماعی مساله ای فرابخشی و فراسازمانی است.

بنابراین برای کاهش آسیب های اجتماعی همه دستگاه ها باید با یکدیگر همکاری کنند،تا بتوان با پرورش نیروی متخصص و بکارگیری آنها در اورژانس اجتماعی از آسیب هایی که جامعه را تهدید می کند کم کرد.

مهدی‌آیینی

منبع: خبرفوری

34

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها