جرم فرار از ‌صحنه تصادف‌

جرم فرار از ‌صحنه تصادفی که منجر به جرح یا فوت شود، بر اساس قانون در زمره جرائم شبه عمدی قرار می‌گیرد.

جرم فرار از ‌صحنه تصادف‌

دلایلی که منجر به تصادفات می‌شود را قانونگذار در قانون مجازات اسلامی ذکر کرده است. به‌طور کلی از مواردی که باعث تصادفات رانندگی می‌شوند مطابق قانون می‌توان به بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی و مهارت‌نداشتن راننده نام برد که قانونگذار براساس این موارد، شخصی را که مرتکب جرم شده است مستوجب مجازات می‌داند.

اگر حین رانندگی با یک عابر پیاده برخورد کنید و شخص مصدوم شود و شما از صحنه تصادف متواری شوید از نظر قانونی مجازات سنگین‌تری برایتان درنظر گرفته خواهد شد. مطابق ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی: «هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته باشد و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأموران انتظامی از این کار خودداری کند و دچار جرم فرار از صحنه تصادف یا به‌منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند، به بیش از دوسوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و۷۱۶ همین قانون محکوم خواهد شد.» مطابق این ماده، دادگاه نمی‌تواند در این مورد در مجازات فرد، تخفیفی را قائل شود.

براساس همین ۳ماده قانونی که پیش‌تر به آن اشاره شده، ‌فرد متخلف به ۶ ماه تا ۳ سال حبس و نیز به پرداخت دیه درصورت مطالبه از طرف اولیای دم محکوم می‌شود. البته در ماده ۷۱۹، قانون مجازات اسلامی دارای ۲تبصره است.

براساس تبصره اول:‌ راننده درصورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رساندن به‌مصدوم راه دیگری امکان‌پذیر نباشد.

تبصره دوم: در تمام موارد مذکور هر گاه راننده، مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مامورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به‌هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند دادگاه مقررات تخفیف را درباره او رعایت می‌کند.

رانندگی بدون گواهینامه

اگر در زمان روی‌دادن تصادف رانندگی یکی از طرفین فاقد گواهینامه باشد و یا اعتبار گواهینامه منقضی شده باشد، این امر که شخص گواهینامه ندارد یا تاریخ گواهینامه او منقضی شده باشد، موجب مقصر شناخته‌شدن او نخواهد شد و مقصر حادثه مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی توسط افسر مشخص می‌شود اما نکته قابل توجه اینجاست که با فردی که گواهینامه ندارد مطابق قانون برخورد می‎شود.

اگر فردی با رانندگی بدون گواهینامه مقصر حادثه‌ای شود و یا بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم‌رعایت نظامات دولتی یا عدم‌مهارت وی علت تصادفی باشد که منجر به صدمات بدنی شود، دادگاه مکلف است مجازات او را تشدید کند و می‌تواند وی را برای مدت یک تا ۵سال از حق رانندگی محروم کند.

همچنین درصورتی‌که راننده فاقد گواهینامه مقصر حادثه باشد اگر راننده بیمه شخص ثالث داشته باشد، شرکت بیمه قطعا خسارت جانی و مالی راننده فاقد گواهینامه را پرداخت نمی‌کند ولی خسارت جانی و مالی اشخاص ثالث را در راستای حمایت از حقوق افراد پرداخت می‌کند و متعاقبا شرکت بیمه این حق را خواهد داشت بابت مبالغ پرداختی به راننده فاقدگواهینامه مراجعه کند.

مطابق ماده۱۵ قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، در موارد زیر بیمه‌گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به قائم‌مقامی زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند:

الف ـ اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضایی

ب ـ رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد‌مخدر یا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه که به تأیید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.

پ ـ درصورتی که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد.

ت ـ درصورتی که راننده مسبب، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه‌بودن آن، آگاه باشد.

در نهایت آنکه درصورت وقوع حادثه، به شرح فوق خسارات جبران خواهد شد و سایر مسئولیت‌های کیفری راننده متخلف به قوت خود باقی خواهد بود.

منبع: شهرخوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها