مجازات زورگیری در ملاء‌عام چیست؟

قانون مجازات اسلامی مجازات‌ های مختلفی از زندان تا شلاق و حتی در مواردی خاص اعدام برای زورگیران در نظر گرفته است؛ البته صدور حکم اعدام به شرایط زیادی بستگی دارد.

مجازات زورگیری در ملاء‌عام چیست؟

زورگیری سه مرد مسلح از زنی جوان در شهریار به موضوعی داغ تبدیل شده و فیلم آن در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است، اما زورگیری از نظر قانون چیست و چه مجازاتی دارد؟

در قانون مجازات اسلامی جرمی مستقل تحت عنوان زورگیری تعریف نشده، اما ماده ۶۱۷ این قانون تصریح کرده است: هرکس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگری تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محاربه نباشد، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

این مجازات فقط در شرایطی است که زورگیر آسیبی به طعمه خود نرسانده باشد، اما اگر جرم او همراه با آزار و ضرب و جرح باشد، نوع مجازات تغییر خواهد کرد. ماده ۶۵۲ قانون مجازات اسلامی در این خصوص پیش‌بینی کرده است اگر اخاذی همراه با آزار جسمی باشد، متهم به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

استفاده از سلاح، به ویژه سلاح گرم، موضوع را کمی حساس‌تر می‌کند و حتی این احتمال وجود دارد که بحث محاربه به میان آید.

ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، جرم محاربه را تعریف کرده و متذکر شده محاربه کشیدن سلاح به ‌قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ترساندن آنهاست؛ به ‌نحوی که موجب ناامنی در محیط شود.

چنانچه عمل فرد زورگیر مصداق محاربه تشخیص داده شود، می‌تواند مجازات اعدام برای او به‌ دنبال داشته باشد؛ اما نکته مهم این است که محاربه در شرایطی مصداق پیدا می‌کند که عمل متهم موجب ناامنی جامعه شده باشد و هر نوع زورگیری و استفاده از سلاح را نمی‌توان محاربه قلمداد کرد.

پیش از این در سال 91 دو متهم که اقدام به زورگیری در خیابان خردمند تهران کرده بودند، محارب شناخته و اعدام شدند. علیرضا و محمدعلی دو زورگیر بودند که در خیابان خردمند به مردی حمله کردند، ضمن تهدید او با چاقو، وی را مورد ضرب و جرح قرار دادند و بعد از سرقت متواری شدند.

فیلم این زورگیری از سوی یک شهروند تهیه و منتشر شد و این خبر خیلی زود در همه جا پیچید. پلیس در ماموریتی ویژه متهمان را دستگیر کرد و سپس این دو نفر محاکمه و عمل آنها مصداق محاربه تشخیص داده شد و آنها اعدام شدند.

صدور حکم اعدام بری این دو زروگیر بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد و برخی حقوقدانان از تشخیص محاربه برای این جرم انتقاد کردند. بعد از آن چند فیلم دیگر نیز از زورگیران منتشر شد، اما متهمان آن پرونده‌ها با چنین مجازات سنگینی مواجه نشدند. اکنون انتشار فیلم زورگیری در شهریار بار دیگر افکار عمومی را درگیر جرمی کرده است که هرازگاهی به اشکال و روش‌های مختلف در گوشه‌وکنار شهرها به وقوع می‌پیوندد.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • دومان
    4

    برام سوال حق مردم خوری چپاول بیت المال و غارت هر چی هست و نیست حکمش چی؟؟؟؟ م...یکی یکی ....سران رژیم رو .....

  • ناشناس
    2

    اگر حمله با سلاح گرم به مردم و دزدی خشونت بار مایملکشون محاربه با خدا نیست پس اسلام دین دزدی و شرارت و اختلاس و تروریستی و چپاول و غارت هست که خارجی ها همیشه به این نام آن را می شناسند

    نظرات شما -
    • 0

      یکم دیر فهمیدی

  • ناشناس
    1

    فقر گرسنگی بیکاری جوانان بیداد میکند شما مسولین در قبال فقیر شدند مردم باید پاسخ گوباشید کسانیکه اختلاس وزمین خواری خشک کردند وروخانها دریاچه و تخریب محیط زیست وچنگل خواری جرم آن چیست ایا عدالت برای مردم ایران و سرزمین هستش نه خواهش می کنم پاسخ دهید

  • ناشناس
    0

    تشکر خلایق هر چه لایق

  • احمدی
    1

    با گرانی های افسار گریخته شاهد زور گیریهای بیشتری خواهیم شد .ضمنا این سه مرد را گرفتن یا نه ؟

  • علی
    0

    البته هرزگاهی اتفاق نمیافتد هر روز در همه جای کشور در حال اتفاق هست این موضوع و برای کمتر کسی هست که زورگیری یا حداقل کیف و گوشی قاپی پیش نیومده باشه

  • دروغ
    0

    بیخیال بابا :-)!!بعد از دستگیری از آقایا زور گیر ،میپرسند آیا شما مورد ضرب و شتم هم قرار گرفته اید ،؟؟!!تا ضارب را مجازات کنیم ،،!!برایم پیش آمده ،،،دزد را با کمک همسایه ها داخل ماشینم گرفتیم توسط 110بردیم کلانتری ،از ما هیچ سوالی نکردند ،ولی از جناب دزد محترم پرسیدند حین دسگیری آیا مورد ضرب و شتم قرار گرفتی یا نه ؟؟!!

  • پدر
    0

    بهتر نيست عوامل فقر و فساد بعد از 43 سال توسط اساتيد دانشگاهي بررسي و دلائل آن اعلام شود ؟ زورگيري و فساد گسترده يكي از هزاران دليل فقر و بي عدالتي در جامعه است . و انواع مختلفي دارد زورگيري افراد شرور و بيكار و زورگيري اصناف و بنگاه هاي اقتصادي دولتي ..... يك گروه با ضرب و شتم و صلاح در روز روشن جيب مردم را لخت مي كنند و گروه ديگر با رانت و افزايش بي رويه اجناس و همه دليل بر بي صاحب شدن مملكت دارد . حكومت توان اداره كشور را ندارد و كشور روز به روز وضعيت بدتري خواهد داشت . واي بر مردم بيچاره و بي پول

  • ناشناس
    0

    فاتحه این جامعه رو باید خوند...جوانمردی و شرافت در بین جوانان ازبین رفته آخه این خانم محجبه وسن وسال دار باید سه نفری وبا اسلحه ازش سرقت بشه؟؟ تف به شرف مسئولین بی غیرت با این کشوری که ساختن

  • اردلان
    5

    فقط اعدام یا قطه عضو میتواند این عناصر پلید رو از صفحه روزگار پاک کنه
    قطع دو دست از کتف قطع دو پا از بالای زانو
    فرقی نمیکنه سه هزار میلیارد باشه یا 5 میلیون تومان
    دزد دزده ، باکراوات بی کراوات ، وزیر یا عامه مردم

  • ناشناس
    2

    اینها قطاع الطریق یا همان راهزن هستند و حکمشان مرگ است دولت و قوه قضاییه باید در مواردی که این انگل ها به دست مردم کشته یا زخمی میشوند به مردم جایزه هم بدهد

  • ناشناس
    1

    پس خیلی از مقامات ما باید اعدام بشن چون بزور ملتو چپاول میکنن

  • بنده خدا
    4

    فقط اعدام بی قید و شرط در ملا عام و در محل وقوع جرم می تواند التیام دل زخم خورده اجتماع باشد و عامل بازدارنده تکرار چنین وقایع اسفناکی در جامعه بشود .
    در غیر اینصورت دفاع از کیان و شرف ملت مسلمان و مملکت اسلامی در هشت سال دفاع مقدس زیر سوال خواهد رفت .

  • سعید
    2

    مشکل ما درست همین جاست که اعمال مجازات های سنگین بستگی به خیلی ازشرایط دارد،درحالی که مجازات سنگین واجرای سریع آن عامل بازدارندگی بیشترازوقوع جرم است،کسی که مبادرت به زورگیری یا خفت گیری می کندتمام جامعه را دچارترس ووحشت خواهدکرداحساس امنیت فردی وعمومی را درکشورکاهش می دهداگرچنین مجرمی را فورا وخارج ازنوبت محاکمه واعدام کننددیگرکمترکسی جرات انجام چنین جرایمی را به خودمی دهداما متاسفانه درکشورمااینطورنیست طرف رگ گردن پلیس رازده الان درزندان مفت می خوردوگردنش کلفت ترمی شود،آن یکی سرهمسرش را بریده وباآن به خیابان آمده هنوزتکلیفش معلوم نیست ازهمه مهمترطرف سرکردگی یک گروه تروریستی را داشته رژه نیروهای مسلح رابه رگبارگلوله بسته اندهی می روددادگاه وبرمی گرددآخرش هم ممکنه یا فرارکنه یا یک کشوری غربی، یک ایرانی بخت برگشته ای را با یک اتهام واهی دستگیربه گروگان بگیردوبگویدآن را آزاد کنیدتا این آزادشوداما اگرهمه اینها ظرف یک ماه تکلیفشان روشن واعدام شوندآنوقت حساب کاردست همه مجرمین وکسانی که قصدایجاد ناامنی درجامعه ویا کل کشوررا دارندخواهدآمد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها