ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان

افزایش شمار جانباختگان به ۱۴ نفر/ بازداشت ۱۱ نفر از متخلفان پروژه/ مالک ‎متروپل آبادان کجاست؟/ وزیر کشور: زمان اتمام آواربرداری مشخص نیست/ بخشی از سازه متروپل فرو ریخت

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از افزایش تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۱۰ نفر خبر داد.

افزایش شمار جانباختگان به ۱۴ نفر/ بازداشت  ۱۱ نفر از متخلفان پروژه/ مالک ‎متروپل آبادان کجاست؟/ وزیر کشور: زمان اتمام آواربرداری مشخص نیست/ بخشی از سازه متروپل فرو ریخت

مهدی ولیپور درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به حادثه دیدگان ساختمان متروپل در آبادان گفت: اجساد سه نفر دیگر از افرادی که در زیر آوار ساختمان متروپل آبادان مدفون شده بودند با تلاش امدادگران حاضر در محل کشف شده و به این ترتیب متاسفانه تاکنون شمار کشته شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است.

خروج همه مفقودان حادثه آبادان از زیر آوار

در همین حال فرماندار آبادان اعلام کرد: همه مفقودان حادثه ریزش ساختمان در آبادان از زیر آوار بیرون آورده شدند.

۱۰ نفر از متخلفان پروژه و مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل دستگیر شدند/ ادامه عملیات آوار برداری

صادق جعفری چگنی درمورد جزییات ریزش ساختمان ۱۰ طبقه اداری -تجاری متروپل آبادان اظهار کرد : بازداشت شدگان این حادثه ۱۰ نفر شامل شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران این پروژه هستند و در جهت برخورد با سایر متخلفان، دستور بازداشت تعداد دیگری نیز صادر شده است.

وی افزود: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که از متهمان بوده و دستور بازداشت وی نیز صادر شده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت در جریان این حادثه جان خود را از دست داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خوزستان بیان کرد: همه اجساد جهت تعیین هویت، به پزشکی قانونی منتقل شده‌اند.

جعفری چگنی تصریح کرد: با دستور دادستان کل کشور مبنی بر نظارت مستقیم بر موضوع، بلافاصله در محل حاضر و اکنون به همراه دادستان شهرستان آبادان در محل حاضر هستیم.

وی افزود: عملیات آواربرداری از ساختمان ادامه دارد و امنیت عمومی جهت حفاظت از اموال مردم در محل و فروشگاه‌های اطراف تامین شده است.

عکسی از مالک متروپل

حسین عبدالباقی، (سمت راست) مالک و سازنده ساختمان متروپل آبادان که فرو ریخت، پیشتر لوح تقدیر «خیر امنیت‌ساز» دریافت کرده و سال ۹۷ به عنوان «کارآفرین برتر منطقه آزاد اروند» و «چهره ماندگار صنعت ساختمان» از طرف وزارت صنعت انتخاب شده بود.

photo_2022-05-24_09-16-56

اجرای دهانه‌های ۱۶ متری بدون ستون در ‎متروپل!

پس از حادثه فروریختن برج متروپل آبادان توجهات به مالک این برج افزایش یافته است.

از جمله در بررسى پیج رسمی حسین ‎عبدالباقی مالک ‎متروپل آبادان این مطلب دیده شد:

اجرای دهانه‌های ۱۶ متری در کنار هم و به طول ۹۰ متری، بدون ستون در برج متروپل! اولین‌بار در خوزستان!

مالک ‎متروپل آبادان کجاست؟

در حالی که از دیروز نام حسین عبدالباقی و هولدینگ عبدالباقی به عنوان مالک و سازنده برج متروپل خیابان امیر کبیر آبادان مطرح شده است اما با اعلام اسامی مصدومان و فوت شدگان ریزش ساختمان در ردیف سی و نهم، اسم با عنوان حسن عبدالباقی دیده می شود.

این شرایط و وجود نام ‎حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل آبادان در بین فوت‌شدگان ساختمان متروپل در حالی است که پیش از این و روز گذشته ادعای بازداشت مالک ساختمان مطرح شده بود.

هم چنین اسکان نیوز در خبری مدعی شده است که برخی از منابع محلی مدعی‌اند او متواری شده است و در عین حال برخی دیگر از منابع از بازداشت وی خبر می دهند.

جلسه ویژه با حضور فرماندهان حادثه پلاسکو برگزار شد

جلسه ویژه بررسی متروپل با حضور فرماندهان حادثه پلاسکو برگزار شد
جلسه ویژه استاندار خوزستان با رئیس هلال‌احمر کشور و چندین نفر از فرماندهان حادثه پلاسکو امروز سه‌شنبه ٣ خرداد ماه در ادامه ستاد عملیات امداد و نجات حادثه متروپل آبادان برگزار شد.

آمار جانباختگان متروپل به ۱۱ نفر رسید

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش تعداد جان‌باختگان متروپل آبادان به ۱۱ نفر خبر داد و گفت: حدس می‌زنیم تعداد بیشتری گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.

حبس ۵۰ نفر در زیر آوار/ تعداد مصدومان حادثه متروپل آبادان به ۳۳ نفر رسید

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور با تشریح آخرین وضعیت مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گفت: تاکنون 33 نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه ‌طبق مشاهدات عینی همچنان 50 نفر زیر آوار گرفتار‌ند که تلاش برای نجات آنها ادامه دارد، افزود: 50 دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه مستقر هستند و یک فروند بالگرد نیز در فرودگاه آبادان برای اعزام فوری مصدومان مستقر است.

خالدی با بیان اینکه با توجه به مهیا بودن امکانات لازم پزشکی در آبادان تاکنون مصدومی به مرکز استان اعزام نشده است، گفت: با دستور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همه امکانات برای خدمات رسانی به مصدوم فراهم شده و یک هواپیما در تهران برای انتقال بیماران در صورت نیاز آماده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به تخریب بخش دیگری از ساختمان متروپل گفت : نیروهای امدادی در محل رج متروپل آبادان در حال آوار برداری هستند و شهروندان از حضور در محل و منطقه به دلیل خطرات احتمالی خودداری کنند.

‌خالدی ‌اظهار داشت: به دلیل تخریب بخشی از ساختمان متروپل و سست بودن ستون های آن احتمال ریزش بخشی دیگر از این ساختمان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان از حضور در محل حادثه اجتناب کنند گفت:حضور شهروندان آبادانی در محل باعث تجمع و مانع از امداد رسانی خواهد شد.

وی از مردم خواست به دلیل خطرات احتمالی نسبت به ریزش بخش دیگری از این ساختمان ،محل حادثه را ترک کنند و به جز نیروهای امداد رسان هیچ فرد دیگری در محل حاضر نباشد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور خاطر نشان کرد: آوار برداری از ساختمان متروپل به سرعت در حال انجام است. 

وزیر کشور: زمان اتمام آواربرداری مشخص نیست

احمد وحیدی با اشاره به وضعیت فعلی امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه متروپل اظهار کرد: این واقعه تلخ را به مردم شریف آبادان به ویژه خانواده درگذشتگان تسلیت عرض می‌کنیم. بلافاصله پس از وقوع حادثه، همه مسئولان استانی و محلی ظرفیت خود را جمع کردند تا بتوانند این واقعه را مهار کنند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در وهله اول نجات دادن افراد زیر آوار مهم بود که تعداد قابل توجهی از هم‌وطنان نجات پیدا کردند اما آواربرداری همچنان ادامه دارد. از روز گذشته همه دستگاه‌ها از جمله استانداری، فرمانداری، هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، نیروهای انتظامی و نظامی و ظرفیت پالایشگاه آبادان فعال بوده‌اند.

وزیر کشور گفت: مشکلی وجود دارد و آن هم سازه ناپایداری است که در کنار سازه فروریخته است و این، کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند و باید با احتیاط کامل حرکت کرد زیرا هر لحظه ممکن است این سازه ناپایدار فرو بریزد و به این دلیل، کار حساسیت و ریسک‌پذیری بالایی دارد و باید کاملا دقت شود.

وی ضمن درخواست از مردم آبادان برای دور ماندن از محل حادثه عنوان کرد: از همه مردم عزیز آبادان که صبوری می‌کنند درخواست می‌کنیم در این محل حضور پیدا نکنند زیرا منطقه خطرناکی است و حضور آن‌ها کار را برای مجریان سخت می‌کند بنابراین باید خارج از منطقه باقی بمانند.

وحیدی گفت: به دلیل حساسیت موجود و سازه ناپایدار، طبیعتا کار باید با دقت پیش برود. دقیقا نمی‌توان گفت آواربرداری متروپل کی تمام شود اما همه تلاش بر این است که هرچه زودتر بتوانیم عزیزانی را که احتمالا در برخی طبقات محبوس شده‌اند، پیدا کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: تاکنون 10 نفر از شهروندان در حادثه متروپل جان باخته‌اند و 32 نفر نیز زخمی شده‌اند که وضع مساعدی دارند. امیدواریم که با تلاشی که صوت می‌گیرد بتوانیم با سرعت‌بخشی بیشتر به آواربرداری، کار را سریعتر انجام دهیم.

وحیدی در پایان با اشاره به وضعیت امکانات گفت: خوشبختانه کمبوی نداریم و امکانات به اندازه کافی در منطقه وجود دارد اما با توجه به محدودیت محیطی و وجود سازه‌ها، روند کار را باید با حساسیت دنبال کرد.

مدیرعامل هلال احمر خوزستان خبر داد: بخشی از سازه متروپل فرو ریخت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: با توجه به شرایط ناپایدار سازه، متاسفانه حدود یک ساعت پیش بخشی از سازه، حین عملیات آواربرداری فرو ریخت.

شعبانی با اشاره به ریزش بخشی از سازه متروپل و زخمی شدن سه امدادگر، بیان کرد: با توجه به شرایط ناپایدار سازه، متاسفانه حدود یک ساعت پیش بخشی از سازه حین عملیات آواربرداری فرو ریخت و سه نفر از عوامل امدادی دچار جراحت شدند.

وی افزود: شرایط برای امداد مقداری سخت است و حضور مردم هم کار را برای ما سخت‌تر می‌کند.

دستگیری تاکنون ۱۱ نفر در ارتباط با متروپل / مالک متوفی پروژه، جزو متهمان بود

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: بعد از حادثه تلخی که روز گذشته در آبادان به وقوع پیوست، با توجه به تاکید دادستان کل کشور در برخورد با متخلفین پروژه ساختمان، تاکنون ۱۱ نفر را به عنوان مسببین و متخلفین دستگیر کرده‌ایم که با قرار تامین مناسب، تحت بازداشت هستند و تحقیقات در حال انجام است.

وی در خصوص فوت یا بازداشت مالک و سازنده پروژه متروپل ادامه داد: مالک و پیمانکار متروپل یکی از متهمان بود که روز گذشته تحقیقات اولیه در این خصوص انجام شده بود؛ امروز صبح جسد وی از زیر آوار خارج شد و هویت وی نیز کاملا مورد تایید اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی قرار گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: از مردم خواهش دارم اخبار و اطلاعات را از مراجع رسمی دریافت کنند و به شایعات توجه نکنند.

وزیر کشور: تعداد جانباختگان متروپل به ۱۴ نفر رسید / آواربرداری تا صبح یکسره ادامه دارد

احمد وحیدی در خصوص روند آواربرداری از ساختمان فروریخته متروپل، اظهار کرد: امداد و نجات و آواربرداری همچنان با قوت در حال انجام است؛ چند نفر دیگر از عزیزان از زیر آوار خارج شدند که متاسفانه فوت کرده بودند. تلاش می شود که به زیرزمینی که احتمال داده می‌شود بخشی از افراد در آن محبوس شده باشند راهیابی شود و احتمالا تا ساعات آینده بتوانند به این نقطه برسند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: همچنان محدودیت ما سازه‌های ناپایداری است که در این مجموعه وجود دارد که هم حساسیت کار را بالا می‌برد و هم در بطن خود خطرات جدید و مهمی دارد لذا ناچار هستند که با دقت زیاد حرکت کنند و به هر حال به انتها رساندن کار آواربرداری طول می‌کشد.

وزیر کشور بیان کرد: از مردم عزیز تقاضا می‌کنیم که در محل حادثه حضور پیدا نکنند و اجازه دهند که امدادگران از سازمان‌های مربوطه به ویژه در آتش‌نشانی بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند. عملیات آواربرداری تا صبح یکسره ادامه خواهد داشت. 

وحیدی با اشاره به آمار جانباختگان و مصدومان عنوان کرد: تا این لحظه در مجموع ۱۴ فوت شده داریم، ۳۲ مصدوم نیز داشتیم که ۲۹ نفر ترخیص شدند و سه نفر دیگر همچنان در بیمارستان‌ها هستند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آواربرداری چقدر طول می‌کشد؟ گفت: درباره آواربرداری اکنون نمی‌توان زمان دقیق را مشخص کرد زیرا عملیات باید با حساسیت و دقت انجام شود و ریزش سازه‌های ناپایدار یکی از خطرات منطقه است. از طرفی به دلیل محدودیت مکانی که وجود دارد، بیش از تعداد ماشین‌آلاتی که در حال حاضر استفاده می‌شود، نمی‌توان از ماشین‌آلات بیشتری استفاده کرد اگر چه تجهیزات به اندازه کافی در منطقه وجود دارد. بنابراین نمی‌توان زمان دقیق مشخص کرد.

ظهر روز گذشته ساختمان متروپل در آبادان فروریخت.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • خوزی
    1

    ریشه فساد خوزستان در تهران است.

  • ناشناس
    0

    غریبه نیستند

  • ناشناس
    1

    اجیل فروشی که برج ساز شد و تا کنون طی دوسال گذشته دو تا از برج هاش فرو ریخته و کسی کاریش نداره یعنی به بچه های بالا وصله.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها