روزنامه گردی ۱۶ خرداد ۱۳۵۸؛

سازمان آزادیبخش فلسطین: شاه ایران را ربوده و تحویل دادگاه های انقلاب اسلامی می دهیم/ اخطار شدید امام به روشنفکران/ فریدون هویدا: برادرم سپر بلای شاه و رژیم بود

کیهان روز چهارشنبه ۱۶ خرداد سال ۱۳۵۸ یک تیتر بزرگ از سخنرانی امام خمینی در مدرسه فیضیه قم را برای صفحه اول خود انتخاب کرده است‌: اخطار شدید امام به روشنفکران.

سازمان آزادیبخش فلسطین: شاه ایران را ربوده و تحویل دادگاه های انقلاب اسلامی می دهیم/ اخطار شدید امام به روشنفکران/ فریدون هویدا: برادرم سپر بلای شاه و رژیم بود

امام خمینی که این سخنرانی را در سالروز ۱۵ خرداد در مدرسه فیضیه ایراد کرده اند گفته اند؛ خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته شود و من استفاده اش را ببرم به شما نصیحت میکنم که به اسلام وفادار باشید و آنها که در خارج صف بودند هیچ حقی در این نهضت ندارند. و اینکه من شاه را نصیحت کردم و گفتم کاری نکن که ملت تو را بیرون کند، نشنید و کاری کرد که ملت بیرونش کرد.

از جمله خبرهای دیگر این شماره کیهان می توان به تیرباران ۹ تن از عاملان کشتار مردم در تهران و شهرستانها، اعلام سازمان آزادیبخش فلسطین مبنی بر اینکه شاه ایران را ربوده و تحویل دادگاههای انقلاب اسلامی می‌دهیم و اعتراض رسمی ایران به دولت عراق در پی بمباران مرزهای ایران توسط هواپیماهای عراقی و استخدام ۱۱۰ هزار معلم در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.

photo_2023-06-06_07-09-18

اما مصاحبه فریدون هویدا برادر امیرعباس هویدا با  روزنامه لوماتن فرانسه درباره برادرش در صفحه نخست روزنامه به چشم می آید که متن خبر فوق به شرح زیر می باشد؛

برادر امیرعباس هویدا نخست وزیر سابق ایران که تیرباران گردید در مصاحبه ای که امروز منتشر شد اظهار داشت؛ شاه ایران با تمام کسانی که در زمان حکومت او خدمت می کردند به نحو غیرقابل باوری ناجوانمردانه رفتار نمود.

فریدون هویدا نماینده سابق ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه ای که با روزنامه فرانسوی لوماتن داشت گفت؛ شاه می توانست وقتی که ایران را ترک می کند همه آنها را با خود ببرد.

از فریدون هویدا درباره این گزارشات که برادر وی پیشنهاد شاه را برای ترک ایران به همراه او رد کرده بود سوال شد هویدا پاسخ داد من از این موضوع به خوبی اطلاع دارم زیرا روزی که شاه تهران را ترک کرد من‌می توانستم به برادرم در زندان تلفن کنم نه تنها به او پیشنهادی نشد بلکه او را تنها گذاردند.

فریدون هویدا گفت:

IMG_20230606_065236_366علیرغم قول قبلی، گارد ویژه ای که از برادرش در زندان حفاظت می کردند پیش از خروج شاه ناگهان از بین رفت. هویدا به لوماتن اظهار داشت برادرش سپر بلای شاه و رژیم او بود. هویدا افزود؛ برادرش هنگامیکه نخست وزیر بود در موارد بسیاری به جانبداری از زندانیان سیاسی دخالتهایی نموده بود زیرا نمی خواست اختناق نامعقولی را که تنها می توانست به یک فاجعه منجر گردد متوقف نماید.

فریدون هویدا گفت؛ در حال حاضر وی در نیویورک زندگی می کند و مشغول نوشتن کتابی در مورد ماه های آخر رژیم شاه می باشد که در پاییز آینده منتشر خواهد شد.

منبع: دیده بان ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها