امروز، سالروز جنگ ایران و یمن در سال ۵۷۰ میلادی است؛

سردار ایرانی با ۸۰۰ سرباز یمن را فتح کرد/ چگونه خسرو انوشیروان جانشینان فیل سوار ابرهه را شکست داد؟

در سال ۵۷۰، حدود ۸۰۰ سرباز ایران ساسانی با کمک قبایل یمنی با سپاهیان حبشی جنگیده و بعد از شکست آنها، سیف بن ذی یزن، از اشراف زادگان یمنی را بر این کشور حاکم نمودند.

سردار ایرانی با ۸۰۰ سرباز یمن را فتح کرد/ چگونه خسرو انوشیروان جانشینان فیل سوار ابرهه را شکست داد؟

به گزارش خبر فوری، امروز به روایت بسیاری از مورخان، سالروز جنگ ایران و یمن در سال ۵۷۰ میلادی است. در این جنگ حدود ۸۰۰ سرباز ایران ساسانی با کمک قبایل یمنی با سپاهیان حبشی جنگیده و بعد از شکست آنها، سیف بن ذی یزن، از اشراف زادگان یمنی را بر این کشور حاکم نمودند و عملا یمن را به یکی از دست‌نشاندگان حکومت خسرو اول (انوشیروان) تبدیل کردند.

ابرهه و اشغال یمن توسط امپراتوری حبشه

1218072_301

ماجرای اشغال یمن به دست نیروهای حبشی به سال‌های ۵۶۰ الی ۵۶۸ میلادی باز می گردد. در این سال‌ها نیروهای امپراتوری حبشه، بزرگترین امپراتوری مسیحی آفریقا به تحریک امپراتوری روم به یمن، جنوبی ترین منطقه شبه جزیره عربستان حمله کرده و آن را اشغال نمودند. در سپاه حبشه صدها هزار سرباز حبشی و زنگی حضور داشتند. همچنین این لشگر مجهز به ده ها فیل، ارابه و منجنیق بود. ابرهه، همان شخصی که در سال ۵۶۹ یا ۵۶۸ (عام الفیل) به مکه حمله کرد اما در این هجوم شکست خورد، فرمانده یکی از دو سپاهی بود که حاکم حبشه به یمن فرستاد تا آن را تصرف کنند. بر سپاه دیگر فردی به نام اریاط فرماندهی می‌کرد. بر اساس برخی گزارش ها پس از فتح یمن به دست سپاه حبشه میان اریاط و ابرهه جنگ درگرفت و ابرهه، اریاط را کشت و خود به تنهایی حاکم یمن گردید.

بعد از آغاز حکومت ابرهه بر یمن، امپراتوری روم که به واسطه کیش مسیحیت به حبشی ها نزدیک بود، سعی کرد ابرهه را به جنگ با ایران وادارد. در آن سالها، رومی ها مشغول جنگ با ایرانیان بودند و امپراتور روم، روی کمک ابرهه حساب ویژه ای باز می کرد. ابرهه بر خلاف درخواست امپراتور روم، اعلام بی طرفی کرد و حاضر نشد در جنگ شرکت کند. با این حال، با گذشت یک سال از جنگ و فشار روزافزون قسطنطنیه بر یمن، ابرهه با لشکری به سمت عراق پیش رفت اما بعد از غارت چند کاروان تجاری و شاید (بنا به نقل یکی دو مورخ) شکست در مکه به یمن بازگشت.

جنگ اول یمن؛ تاکتیک هوشمندانه سردار ایرانی و شکست جانشین ابرهه

همین چند اقدام کوچک حبشی ها کافی بود که خسرو انوشیروان به فکر نابودی آنها بیفتد. در سال ۵۷۰ اشراف زاده ای یمنی به نام سیف بن ذی یزن به تیسفون پناهنده شد. او از پادشاه ایران تقاضای کمک کرد. خسرو انوشیروان در آن زمان گمان نمی کرد در جنگ پیروز شود اما درخواست سیف را هم زمین نگذاشت. او فرمانده ای دیلمی به نام وهرز را به دربار فراخواند و به او ماموریت داد که به یمن رفته به سیف کمک کند. خسرو البته اعلام کرد که قدرت زیادی در تامین تجهیزات و سربازان وهرز ندارد. سردار دیلمی پیشنهاد داد ۸۰۰ زندانی مزدور و محکوم به مرگ را به جای سرباز به او بدهند. شاه ایران پذیرفت و وهرز به همراه سیف و ۸۰۰ زندانی خطرناک و مزدور با چند کشتی به یمن سفر کرد.

بعد از رسیدن به خاک یمن، وهرز که از شورش زندانیان و طغیانشان می ترسید به تاکتیکی روی آورد که سالها بعد کورتس در جنگ علیه بومیان آمریکا از آن استفاده کرد. وهرز تمام کشتی ها را به آتش کشید تا دیگر هیچ سربازی امید به بازگشت نداشته و با تمام قدرت با حبشی ها بجنگد.

erjzsk5vmumo

حبشی ها در ابتدا به سربازان ایرانی توجه زیادی نداشتند؛ چرا که تعداد آنها کمتر از میزانی بود که قابل توجه باشند. با این حال، پس از چند ماه، با کمک سیف ده ها قبیله با شاه ساسانی و سردارش، وهرز بیعت کرده و سردار ایرانی بیش از ۵۰ هزار سرباز به دست آورد.

مورخان معتقدند در جنگ نهایی، تعداد سربازان وهرز ۵۰ هزار و تعداد سربازان حبشی بیش از ۲۰۰ هزار بوده است. با این حال، وهرز با کمک سواران یمنی توانست سپاه حبشی را شکست داده و آنها را از یمن بیرون کند.

در آن زمان، ابرهه از دنیا رفته بود و پسرش مسروق بر یمن حکومت می کرد. مسروق در جنگ با وهرز شکست خورد و به دست سردار ایرانی کشته شد.

بعد از اخراج حبشی ها، وهرز به ایران بازگشت و حکومت یمن به سیف بن ذی یزن رسید و او نیز پذیرفت دست نشانده ایران بوده و به پادشاه ایران خراج بدهد. به این ترتیب، ایران توانست یمن را از نفوذ رومی ها خارج کرده و با ۸۰۰ سرباز آن را به یکی از خراج گزاران تیسفون بدل کند.

جنگ دوم یمن و حکومت رسمی ایران

سیف بن ذی یزن در حکومت خود جانب احتیاط را پیش‌ نگرفت. او از طرفی شروع به دور کردن قبایل یمنی از خود کرد و از طرف دیگر چند ده جنگجوی زبردست حبشی را در اطراف خود جمع کرده و به محافظان شخصی اش بدل نمود. بعد از مدت کوتاهی، این حبشی ها به فکر انتقام افتادند و در شکارگاهی سیف را کشتند. بعد از قتل سیف، مجددا آشوب یمن را فراگرفت و حبشی ها و قبایل یمن بار دیگر به جنگ علیه هم پرداختند.

خسرو انوشیروان که اکنون از جنگ با روم فارغ شده بود، بار دیگر وهرز را فراخواند و این بار چند ده هزار سرباز به او داد و سردار دیلمی را راهی یمن کرد. وهرز شورش ها را سرکوب کرد و سپس به فرمان شاه ایران، خود حاکم یمن شد.

بعد از این، یمن تا زمان ظهور اسلام، به یکی از ایالات ایران بدل گردید و رسما توسط حکام و امرای ساسانی اداره می شد.

حاکمان ایرانی یمن و اسلام

طبق روایت برخی مورخان مانند حمزه اصفهانی، تا زمان اسلام آوردن یمنی ها، ۷ حاکم ساسانی بر این کشور حکم راندند. به جز وهرز، ولیسجان، حرزادان، نوشجان، مرزبان، خرخسرو و باذان (بادان) مدتی حاکم یمن بوده اند. باذان آخرین حاکم ایرانی یمن است. در زمان او، امام علی (ع) به نمایندگی از پیامبر (ص) راهی یمن شد و به تبلیغ اسلام پرداخت.

باذان در ابتدا با مسلمانان مخالفت ورزید اما بعد از مدتی خود و همراهان ایرانی اش مسلمان شدند. باذان که از سوی خسرو پرویز بر یمن فرمان می‌راند، پس از اسلام آوردن، از سوی پیامبر در همین سمت ابقا شد. وی در سال ۱۰ هجری کشته شد و پسرش از سوی پیامبر در همان سمت ابقا گردید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    14

    ایران بعد از ساسانیان دیگه ایران نشد

    نظرات شما -
    • تبریز
      28

      عجب تخیلی!!!!!

  • ناشناس
    11

    درمورد منشور کوروش هم مطلبی بنویسید واینکه چطور آزادی ادیان و اندیشه براش مهم بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      هرچی بدبختی میکشیم از همین کورش بود که آزادی ادیان را اجرا کرد و باعث شد جنگهای مذهبی تشدید شود وهرکی برای خودش یک فرقه ای ویک ادعایی درست کنه و جنگ راه بیندازد. جالبه این افرادی که امروز از دین اسلام بیزارند. تبلیغ کورش که مذهبی بود را می کنند چون کورش طرفدار یهودیان که به شدت مذهبی بودن را داشت. گذشته ها گذشته و باید از آنها درس گرفت و اشتباهات آنها را تکرار نکنیم و نباید جنگهای بی پایان را ادامه دهیم. غربیها در منطقه خاورمیانه جنگ راه میندازند تا سلاح بفروشند و معادن آنها را چپاول کنند. غربیها از احمق بودن مردم خاور میانه سو استفاده می کنند و پول زیادی به دست می آورند.

    • ناشناس
      10

      باید بدونی خود ایرانیها پدر یمنی ها هستن که اکثر اعراب مسلمان از اونا بودن

    • محمد
      1

      جناب ناشناس قطعا عربزاده هستی که اینطور مخالف هویت ایرانی هستی البته از امثال شما در کشور زیاد داریم

    • ناشناس
      0

      ۱۰:۲۳:۳۵
      خود ایرانیها پدر یمنی‌ها هستن ولی شوربختانه خود ایرانیها پدر اعراب نجد و حجاز و تهامه و یمامه نیستند! یعنی همون اعراب نجد و حجاز و تهامه و یمامه که بخاطر تصرف یمن و کساد شدن بازرگانی‌شون و مختل شدن زندگی‌شون مستاصل و عاصی شدند و به امید فرج و گشایشی در معیشت‌شون به ایران و شام و مصر و سایر نقاط ریختند و با زنان این مناطق درآمیختند😅😅😅
      🙂

  • ناشناس
    4

    فیلم سینمایی شد برای خودش. داش وهرز چکار کرد! دمش گرم.

  • متین
    3

    خبر فوری خوب گذاشتن از این حرفا بزنی . دولت ما هر صحبتی مبنی بر شکست یمن و ... که ایران حامیشونه چه در زمان حال و گذشته رو تکذیب می کنه

  • ناشناس
    14

    ساسانیان چرا یمن را گرفتند؟ برای اینکه مسیر تجارت روم با هند از طریق یمن را مسدود کنند. نتیجه چه شد؟ اعراب حجاز که در کار ترانزیت کالا از یمن به شام بودند بیکار و ورشکسته و گرسنه شدند. پس برای رفع این مشکل، جانشان را کف دست گرفتند و همچون مور و ملخ به خارج از حجاز سرازیر شدند، و بعد از فتح ایران، با زنان ایرانی آمیزش کردند و نیاکان ایرانیان امروزین شدند🙂🙂🙂

  • ناشناس
    0

    مشکل نمئروهای مشکوک فوق انقلابی در ایران است اصل چراغ خاموش کار کردن رعایت نمی کنند!
    از ژاپن تا چین با چراغ خاموش انتقام ظلمهای امپرالیست غربی گرفتند با با ابرقدرت شدن اقتصادی، اکنون امریکا و غرب توسط خاور دوری آسیایی فتح شده با اقتصاد، چون مثل فوق انقلابی ظاهری ج.ا دهان گشاد نبودند و کشورشان صاحب داشت و بیخودی از دیوار سفارت بالا نمی رفتند، آنها از دیوار اقتصاد جهانی بالا رفتن و امریکا به زانو در آوردن، البته این چیزها در اذهان کوچک کوته فکر فوق انقلابی اصول گرایان نمی گنجد

  • ناشناس
    2

    و دیگران نیز
    دارند جزایر و قشم و چابهار و کیش و دریای خزر و منابعش و
    و ....ها را
    به دیگر کشورها براحتی کرایه داده
    و بعهدها هم میفروشند

  • ناشناس
    7

    بسیار نکته تاریخی وجالب را نوشته اید که یمن در زوان ساسانیان در اختیار ایران بود .اگر این روش را شما با ملاطفت وهوشیار در یمن اجرا میکردید و با تمام یمنیها راشامل میشد الان یمن در اختیار ایران بود ولی سیاستون در یمن با شکست روبرو شد عین مثل کشورهای افریقایی و سوریه .ومیدانید هم چرا رویه و سیاستتون هم در کل دنیا و داخل به مشکل برخورد چون از بدنه مردم جدا شدید وبا مردم بدبرخورد داشتید اویل انقلاب مردم خودشان را فدای انقلاب میکردند ولی الان بیخیال کشور شدند ...ای مدیران ایران خدا وکیلی تغییر رویه بدهید ومردم را از خود بدونید اقتصاد کشور را درست کنید ومردم را از خود نرانید که اخر و عاقبتی ندارد دشمن منتظر این لحظه هاست به اسم حجاب و دین وبه اسم اسلام مردم را نرنجانید.ایران را متلاشی نکنید هم به نفعتونه و هم مردم.....

    نظرات شما -
    • امیرحسین
      14

      والا الان در سوریه یمن ایران پیروز شد الان پایتخت یمن دست متحد ایرانه سوریه ها ۷۰ درصدش دست بشار اسد

  • تیغ اره
    26

    این چرت و پرتا چیه ‌‌بلغورکردی آخه ابرهه تو جریان حمله به مکه کشته شد اصلا له شد . چرا یه عده برا اثبات رخدادهای تاریخی دست به تحریف وقایع میزنند؟ نفی کلام وحی کفره مسئولیت داره فردای قیامت باید جواب بدید. بدون مطالعه دست به قلم میبرید توهمات به خورد مخاطب میدین که چی رو ثابت کنین؟ تنها ایرانی کنار پیامبر ص سلمان بود که در زمان خلیفه دوم حاکم مدائن شد نام همه ی امرایی که پیامبر ص منصوب فرموده انددر اسناد و مدارک موجود است این اسامی اجق وجق رو از کجا پیدا میکنید؟
    عده ای کذاب شعوبی در ادوار مختلف تاریخ پس از اسلام روایات دروغین رواج دادند حالا امروز عده ای به جای تحقیق در صحت روایات میمون وار اونا رو به خورد عوام میدن این که نشد گزارش

  • حسین
    24

    تخیلات و توهمات ایرانشهری.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      تو به فکر همون عربشهر خودت باش

  • مخاطب
    11

    روحت شاااااااااادرضااااااااشاااااااه

  • ناشناس
    9

    توقیف نشید از این‌چیزا مینویسد

  • متین
    7

    متاسفانه از وقتی اعراب ایران را به دست گرفتند هویت ایران و ایرانی نابود شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها