همزمان با سالروز تاثیرگذارترین حادثه در تاریخ ایران؛

داستان یزدگرد، آخرین پادشاه ساسانی و سرنوشت فرزندانش/ از حکومت در چین تا پیدا شدن در ایران/ آیا دختر یزدگرد سوم همسر امام حسین (ع) بود؟

یزدگرد سوم بعد از فرار به سمت مرو با نیروهای کمکی چین قصد بازگشت به ایران را داشت اما با خیانت یارانش کشته و جسدش به آب انداخته شد.

داستان یزدگرد، آخرین پادشاه ساسانی و سرنوشت فرزندانش/ از حکومت در چین تا پیدا شدن در ایران/ آیا دختر یزدگرد سوم همسر امام حسین (ع) بود؟

به گزارش خبر فوری، در چنین روزی در سال 642 میلادی بزرگترین و تاثیرگذارترین حادثه در تاریخ ایران روی داد. در روزی مثل این، ارتش یزدگرد سوم، آخرین پادشاه دودمان ساسانی از آخرین نیروی اعزامی اعراب شکست خورد و سلسله ساسانی رسما سقوط کرد و ایران وارد عصر جدیدی از تاریخ خود شد.

سرنوشت آخرین پادشاه ساسانی چه شد؟

یزدگرد 4

نکته مهم و جالب در مورد یزدگرد سوم که کمتر مورد توجه قرار می گیرد این است که او بعد از اشغال ایران همچنان سلطنت می کرد اما نه در داخل مرزهای ایران بلکه در قسمتی از خراسان بزرگ در مرز چین آن روزگار. یزدگرد با اندک سپاهیان و خانواده اش بعد از شکست نهایی به سمت خراسان رفت و در آنجا از خاقان چین کمک خواست. خاقان که امیدی به پیروزی یزدگرد نداشت، سربازان اندکی به شاه داد و یزدگر نیز با همین سربازان قصد حمله مجدد به ایران را داشت اما سربازان که امیدی به پیروزی نداشتند و غالبا ایرانی نیز نبودند، در مسیر علیه یزدگرد شورش کرده و بعد هم او را به قتل رسانده و ثروت او را به غارت بردند و در آخر نیز جسد آخرین شاه ساسانی را به رودخانه انداختند.

در مورد مرگ یزدگرد روایت دیگری نیز وجود دارد. روایت است که یزدگرد در سالهای پایانی در مرو ساکن بود و در آنجا به همراه اندک سربازان چینی و ایرانی خود قصد حمله به ایران را داشت تا آن که در 651 میلادی سربازان ماهوی (ابو براز) مرزبان مرو، که به شاه ساسانی خیانت کرده بود، یزدگرد را در مرو کشته و جسد او را در رودخانه انداختند. در شاهنامه فردوسی چنین روایت شده که یزدگرد از ترس جانش فرار کرد و گرسنه و تشنه به خانه آسیابانی پناه برد. آسیابان به یزدگرد سوم آب و غذا داد و بعد هم آخرین شاه ساسانی در کلبه کوچک آسیابان خوابید. در این لحظه، ماهوی از مکان یزدگرد باخبر شده و به آسیابان وعده داد که اگر سر یزدگرد را ببرد، به او طلا می دهد. آسیابان هم به طمع طلا یزدگرد را در خواب کشت و بعد هم با همکاری ماهوی جسد او را به رودخانه انداخت.

بدین صورت آخرین پادشاه ساسانی نیز به قتل رسید و حکومت آخرین دودمان ایرانی قبل از اسلام پایان یافت.

سرنوشت پسران یزدگرد سوم، رهبری یک سلسله دست نشانده در شرق

یزدگرد 2

اگرچه یزدگرد سوم کشته شد اما خاندانش تا مدت ها در مرز چین مانده و در آنجا حکومت کردند. بنا به روایت چراغعلی سنگسری، فیروز (فرزند بزرگ یزدگرد سوم) که به هنگام قتل پدر در تخارستان بود، بعد از این واقعه خود را پادشاه ایران خواند. مورخان مطالب‌ زیادی از او به جای نگذاشته ‌اند اما در میان منابع چینی اطلاعات مفیدی در رابطه با او وجود دارد. وی که در زمان یزدگرد در محاربه ‌ای با مسلمین در سال 641 میلادی‌ ناکام مانده بود، پس از یزدگرد از خاقان چین یاری خواست و دولت‌ چین او را شاه ایران شناخت اما کمک چندانی به او نکرد. فیروز توانست با شکست گروهی از ترکان و جلب اعتماد خاقان چین قلمرویی را که در گوشه شمال شرقی افغانستان‌ امروزی قرار داشت از آن خود کند. قلمرو حکومت او تا زرنج سیستان می ‌رسید.

با این حال، او در مبارزه با اعراب ناکام بود. با فشار سپاهیان عرب فیروز که تاب مقاومت نداشت، ناچار به‌ تخارستان عقب نشست.

مرگ فیروز به سال 676 میلادی در زمان معاویه به وقوع‌ پیوست. به هنگام مرگ به احتمال زیاد چهل و یک یا چهل و دو سال‌ داشت.

پس از فیروز، پسرش نرسی در 679 میلادی همراه گروهی سرباز برای آزاد ساختن ایرانشهر به غرب رفت و در تخارستان به مدت 30 سال با اعراب جنگید. در 687 میلادی در زمان عبدالملک مروان نیز کوشش‌هایی کرد، اما نافرجام ماند. به این ترتیب در 708 یا 709 میلادی در زمان فرمانروایی چن‌لونگ به دربار چین بازگشت و لقب ژنرال گارد چپ را دریافت کرد.

پشنگ پسر نرسی نیز در 722 میلادی خود را پادشاه ایران نامید و به نظر می‌رسد کوشش‌هایی برای بازپس‌‌گیری ایران انجام داد. از او آگاهی بیشتری در دست نیست.

 فرزندان و نوادگان یزدگرد در چین به صورت خاندانی سلطنتی و سرداران نظامی و با احترام از سوی امپراتوران این کشور پذیرفته شدند. ایشان آتشکده‌های چندی را در این کشور برپا داشتند.

طبق روایت ها گروهی از نوادگان یزدگرد سوم هم از طریق مرز سیستان به پاکستان و سند رفتند و در آنجا حکومت کوچکی تشکیل دادند که تا زمان های دور باقی ماند.

سرنوشت دختران یزدگرد، تاریخی پوشیده از اسطوره و افسانه

یزدگرد

یکی از رموز بزرگ تاریخ ساسانیان سرنوشت دختران یزدگرد سوم است. منابع اسلامی و چینی چیز زیادی در این رابطه برای عرضه ندارد. آنچه مشخص است این است که دو دختر یزدگرد همراه او به مرو رفتند اما از سرنوشت آن دختران اطلاعاتی در دست نیست.

برخی بر آنند که یکی از دختران یزدگرد سوم توسط لشگر اعراب دستگیر شد و به اسارت درآمد اما بعد از اینکه او را به مدینه فرستادند، به دست حضرت علی(ع) آزاد شد و بعد هم به عقد امام حسین(ع) درآمد. این روایت البته از نظر تاریخی مورد بحث است. در میان مورخان، تنها یعقوبی جمله‌ ای دارد به این مضمون که گفته است: مادر علی بن الحسین (ع) {امام سجاد (ع)} «حرار» دختر یزدجرد بود و حسین(ع) نام او را غزاله نهاد. سعید نفیسی در تاریخ اجتماعی ایران اما این روایت را افسانه می داند هرچند در منابع حدیث شیعی این مطلب آمده است.

اگرچه درباره سرنوشت دختران آخرین شاه ساسانی روایات تاریخی معتبر زیادی وجود ندارد، اما سرنوشت این دختران همواره مورد توجه افسانه ها و اسطوره ها بوده است. در طول قرون بعد از سقوط ساسانیان، قبرهای بسیاری در مکان های مختلف پیدا شد که مردم محلی آنها را مزار دختران یزدگرد دانسته و آنجا را تبدیل به عبادتگاه نمودند. در ری و یزد هنوز هم برخی از این مکان ها وجود دارند.

در سرزمین تاریخی یزد که قطب زرتشتیان و عبادتگاه‌ های پیروان این آیین و مذهب نیز به شمار می‌رود، آرامگاه دختران و بانوان مقدسی وجود دارند که امروزه عبادتگاه پیروان این ادیان و از آثار تاریخی یزد محسوب می ‌شوند که در این باره می ‌توان عناوینی مانند پیرهریشت، ستی پیر، پیر سبز یا چک چک، توران پشت، پیر بانو و پیر نارکی را نام برد.

آرمگاه «نیک بانو» از مهمترین آرمگاه‌های زرتشتیان دنیا در یزد است که هر ساله هزاران زرتشتی را برای عبادت به این مکان می ‌کشاند و علاوه بر آن، یکی از مهمترین آثار تاریخی و ارزشمند یزد به شمار می ‌رود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 130
  • سعید
    82

    پیروزی اعراب بر سپاه یزگرد سوم شروع حکمرانی اعراب سوسمار خور بر ایران و کم رنگ شدن دین مقدس زرتشت در ایران شد

    نظرات شما -
    • سعد بن ابی وقاص
      118

      سعید جان چرا نام عربهای سوسمار خور انتخاب کردی نکنه بابات عرب است و از سربازان من ولی مادرت فرس عجمی

    • پاسخ به سعد ابی وقاص
      7

      نکنه خودت از کنیز زاده های اعرابی که اینقدر سنگشون رو به سینه میزنی

    • ناشناس
      3

      ابن وقاص ؛اون موقع موتوری نبوده ؟جنس از موتوری نگیر قاطی داره خخخ

    • ناشناس
      7

      دینی که از طرف خدا باشد نه ارتباط به عرب دارد و نه عجم ..

    • دانیال
      16

      به نام خدا
      هرچی کافر هستش ریخته تو همین صفحه
      البته افراد مومن و خوبی هم برای امر به معروف و نهی از منکر اومدند ولی فایده ای نداره
      ان شاء الله که توبه کنید و نژاد پرستی رو کنار بذارید
      اللهم عجل لولیک الفرج

  • ناشناس
    32

    متاسفانه تاریه وعناوین عربی را بیشتر شنیده ایم تا تاریخ ایران را به گونه ای تعریف کرده اند که ایران فرش قرمزپهن کرده تا اعراب تشریف بیاوران وحکومت کنند لطفٱازاین نوع نوشتاربیشترچاپ کنید

    نظرات شما -
    • سرباز کوروش
      41

      اونها انقدر بدوی و وحشی بودن که گلوی سربازای ایرانی رو میجویدن، وقتی ایران افتاد دست این وحشیا چه جنایت ها که نکردن،.....وگرنه که این تاریخ هزارو چهارصد ساله به سبب سادگی مردم، شیرین نقل شده....

    • سعد بن ابی وقاص
      99

      سرباز جان نگاه کن در نوشتها خودت چند کلمه عربی استفاده کردی بعدا بلبل زبانی کن

    • سرباز کوروش
      10

      اینگونه گفتار شد تا بِدانی،،،،، وگرنه که اون شلواری که پاته، از ما برای چون توئی است،،،، کلاغ

    • ناشناس
      0

      سعد بن ابی وقاص خوبه بدونی خیلی کلمات قران هم ریشه فارسی دارد برو سوادتا زیاد کن بجا ی نوکر صفتی .

  • جلال عامری
    131

    تمدن ایرانی با تمدن شیعی و علوی به خاطر قرابت فراوان پس از اسلام در هم تنیده شده و تمدن عدالتخواه و ظلم ستیز ایرانی-شیعی را بوجود اورد
    ایرانیان به خاطر نزدیکی تمدنی و فرهنگی به ۱۴معصوم از شیعیان شدند و در طول تاریخ مدافع مظلوم و در ستیز با ظالمان بوده اند هستند و خواهند بود.
    علت دشمنی تمدنهای ظلم گرادر سراسر گیتی با تمدن ایرانی- شیعی تقابل این تمدن با انهاست...

    نظرات شما -
    • علی
      36

      مگه اسلام و شیعه تمدن داشته ؟
      کل تمدن اعراب در خوردن و ازدواجهای متعددختم میشه
      همین کاری که الان هم اعراب در اون تبحر دارن
      نه شماو نه هیچکس دیگه حق نداره تمدن و فرهنگ ایران و پارس رو با این به اصطلاح شما تمدن شیعه اسلام مقایسه کنه
      بقول شما مسلمونای شیعه این قیاس قیاس مع الفارقه

    • به علی
      60

      آقایی که اسمت را علی گذاشته ای و لی بنا به قول خود ت مسلمان نیستی، قدری تاریخ بخوان برو لا اقل تاریخ تمدن ویل دورانت ، کارنامه اسلام عبدالحسین زرین کوب و. . . را بخوان قدری در معارف شیعی مطالعه کن و آن را با فرهنگ ایرانی مقایسه کن خواهی فهمید که ملت عظیم ایران خودش انتخاب کرد و درست هم انتخاب کردو حالا اگر برخی بد عمل می کنند به پای اسلام و شیعه و انتخاب مردم ایران ننویسید.

    • ناشناس
      3

      کدوم شیعه فقط تو شناسنامه
      وقتی تعدادی زیادی از مردم بخصوص جوانان نماز نمیخونن بابودایی فرقی ندارن شیعه فقط تو کتاب و رو کاغذهستش بیخودی خوشحال نشین که شیعه علی هستی وهستیم

  • ایمان
    27

    خیلی جالبه تمامی جنگ های صدر اسلام با کلیه جزئیات در کتاب های درسی ما بارها تکرار شده ولی کوچکترین اشاره ای به این موضوعات نمی‌کنند.....هم تمدن پارسی را نابود کردند هم اسلام را گند زدند..

    نظرات شما -
    • 1

      تنها یک دلیل داره

  • ناشناس
    29

    سلسله ساسانی رسما سقوط کرد و ایران وارد عصر جدیدی از تاریخ خود شد
    رسما وارد فاز بدبختی خودش شد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      156

      اتفاقا دوران شکوه و تمدن ایران بعد از ورود اسلام به ایران بود. بیشتر دانشمندان ایرانی بعد از ظهور اسلام، مطرح شدند. ابن سینا، ابوریحان، خواجه نصیر طوسی، غیاث الذین جمشید کاشانی و ....
      کسی که مایل به دانستن حقایق تاریخی است، مطالعه می‌کند و به کتاب تاریخی مدرسه یا این نوشتار بسنده نمیکند. کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری رو فرصت کردید بخونید.

    • مهدی
      25

      در جواب دوستی که فرمودند دانشمندان بعد از اسلام ظهور کردند. خیر عزیزجان اینطور نبوده. بنده استاد تاریخ هستم. اتفاقا قبل اسلام دانشمندان برجسته تر بودند ولی بنا بر مسائل جبری بعد اسلام بسیاری کتب در حمله اعراب سوزانده شد و البته بسیاری هم موجود است.
      هوشتانه

      کیمیاگر (هوشتانه استادِ نوآورِ (مبتکرِ) انگاره (نظریه) اتم، دموکریت یونای بوده است) – دوره هخامنشیان

      هوشتانه یا اوستَن، یک کیمیاگر و فرزانه (فیلسوف) مُغ ایرانی در زمان هخامنشیان بود. نام دیگر هوشتانه، هیوسایتانه به یونانی و هیوستانیوس به زبان مقدونی است.

      او که یکی از کیمیاگران دودمان مغان زرتشت به‌شمار می‌رفت، که در جریان لشکرکشی خشایارشاه به یونان او را همراهی کرد و در آنجا به آموزش کیمیاگری و جادوگری پرداخت.آموزشگاه آموزشی او چنان مورد پذیره (استقبال) قرار گرفت که به گفته پلینی، بسیاری از فرزانگان (فیلسوفان) یونان همچون فیثاغورث، امپدکلس، دموکریت، و افلاطون برای خواندن آن به خارج سفر کردند، و سپس برای آموزش آن بازگشتند

      وی همچنین در یونان، آموزگاری دموکریت (نوآور انگاره اتم) را داشت. وی را نخستین نویسنده در جادوگری یاد می کنند و همواره او را یکی از پایه ای ترین بنمایگان (مراجع) کیمیاگری می دانند و یادواره های (آثار) بسیاری به او نسبت داده می‌شده‌است. مردم باستان کاوش سنگ جادو را از او می‌دانستند.

      سنگ جادو، سنگی که دارنده آن می‌توانست با بهره‌وری از آن، فلزها را به زَر (طلا) تبدیل کند و با دستیابی به انوشگی زندگی دراز داشته باشد.
      آرتاخه (آرتاخایس)

      آگاه به مهندسی سازه (از مدیران آبراهه آتوس) – دوره هخامنشیان.

      آرتاخه یا آرتاخایس مهندس ایرانی زمان هخامنشیان و از سازندگان کانال آتوس بود. وی زمانی پس از پایان کارش، درگذشت.

      آذرباد مَهرَاسپندان

      فرازمند (حکیم)، اندیشمند، ادیب و از کارسازترین (تأثیرگذاترین) نفرها در ادبیات پس از اسلام است که در دوره ساسانیان زندگی می کرده است ...

      آذرباد مَهرَاسپندان (آتورپات مَهرَسپندان، آتورپات مارسپندان، آتورپات امهرسپنت) موبدِ موبدانِ شمان شاپور دوم ساسانی بود. گفته‌اند برای جلب اعتماد مردم حاضر شد که ۹ من روی گداخته، بر سینه وی ریزند. چنین کردند و بدو رنجی نرسید.

      باربُد

      باربُد موسیقی دان بزرگ و از نفرهای کارساز در دانش موسیقی است که در زمان ساسانیان زندگی کرده است. باربد برای هر روزی از روزهای هفته نواهایی ساخته بود که این نواهای هفتگانه به نام طرق الملوکیه مشهور است. همچنین آهنگ‌هایی برای هر سی روز ماه که به نام سی لحن باربدی نام‌دار است. و هم ۳۶۰ لحن به شمارگانِ (تعداد) روزهای سال نوای ویژه (خاص) ساخته بوده‌است.

      بُروزیه پزشکپزشک (پیشوای پزشکان)، اندیشمند، آشنا به زبان‌های گوناگون – دوره ساسانیان ... برزویه، پزشک در دربار انوشیروان با کسب اجازه از شاهنشاه برای بدست آوردن گیاهی که مرده‌ها را زنده می‌کند مسافرتی به هندوستان کرد و در آنجا کوشید تا خواسته ایش را پیدا کند ولی با کامیاب (موفق) نشد.
      ولی دانشمندان هندی به او گفتند که، آن گیاه نَسَک (کتاب) کلیلک و دمنک است و آن نَسَک، نادانان و نابِخرَدان را که به همانند (مثابه) مردگان‌ اند را دانا (عاقل) می‌سازد و بدین سان (ترتیب) به آن‌ها زندگی می‌بخشد.
      برزویه نسک کلیله و دَمَنِه را به ایران آورد و آن را به پارسی میانه (پهلوی ساسانی - پارسیگ) برگرداند (ترجمه کرد). در سده هشتم تَرسایی (میلادی) عبدالله ابن مقفع آن را زیر عنوان کلیله و دمنه از پهلوی به عربی برگرداند و سپس آن نَسَک به زبان‌های گوناگون جهان راه یافت.
      بزرگمهر بختگان
      اندیشمند و وزیر خسرو انوشیروان و نماد خردمندی و کاردانی در دوره پس از اسلام است – دوره ساسانیان.
      همچنین می‌توان از این نفرها (شخص ها) نام برد که بسیار کارساز بوده اند:
      بوبارس/ ﺑﻮﺑﺮﺍﻧﺪﺍ
      از مدیران آبراهه آتوس.
      مانی - فرزانه و هنرمند
      مهرنرسی -وزیر بهرام گور.
      نکیسا - موسیقی دان.
      در نوشتارهای افسانه ای که سویه (جنبه) پیشینه (تاریخی) دارند:
      ثرتیه - از نخستین پزشکان که در اوستا از او یاد شده است.
      ویونگهان - پدر جمشید، نخستین کسی که آشنا به فشردن گیاه هوم شد.
      جاماسپ - فرزانه و وزیر گشتاسب
      ﺟﻬﻦ ﺑﺮﺯﯾﻦ - ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ ﺗﺎﻗﺪﯾﺲ.

    • ایرانی
      21

      احسنت به آقا مهدی، معلم تاریخ

    • ناشناس
      19

      اونوقت ناشناس چرا این اعراب شما در طول تاریخ چه قبل وچه بعد اسلام یک دانشمند خودشون نداشتند؟

    • ناشناس
      11

      علی آقا درود

    • ناشناس
      5

      درود بر آقا مهدی که مستند پاسخ دادید . سرفراز باشید

    • به مهدی
      35

      چه استاد تاریخی هستی که از تاریخ علم کشور خودت اطلاع اندکی داری! برادر جان تردیدی نیست که ایران قبل از اسلام بر خلاف آنچه که ویل دورانت و برخی از تاریخ نویسان غربی می گویند،هم یک تمدن اداری ، نظامی بود وهم فرهنگی و علمی ، وجود دانشگاه گندی شاپور هم نشانه آن است.
      اما منصفانه قضاوت کن دهها برابر دانشمندانی که شما نام بردی که در طول حدود 1300 سال قبل از اسلام ظهور کرده اند، فقط در همان 300 سال بعد از اسلام ظهور کرده اند که برخی از آنها در تاریخ بشر کم نظیر هستند. تمام این دانشمندان را که شما نام بردید،نمی توان با ابوریحان بیرونی، ابوعلی سینا، رازی، جابر بن حیان ابن هیثم و...... مقایسه کرد. البته مشکل نبود چنین دانشمندانی در ایران از خود ملت نبود، بلکه نظام کاستی که آقای نفیسی و ویل دورانت و دیگران برای دوران ساسانی بیان می کنند علت آن بود. اسلام آمد و ملت ایران را از این محدودیت های دست پا گیر رها کرد و اجازه تحصیل به همه ملت ایران داد و این ملت بزرگ و با استعداد و داری ضریب هوشی بالا سریعاً جهش کرد مانند فنری که آزاد شده باشد.

    • حمید
      18

      باید قبول کرد که حکومت ساسانیان به مردم ایران ظلم زیادی کرد و به مردم رسیدگی نمیکرد. در زمان ساسانیان ۶ قیام بزرگ صورت گرفت که همه وحشیانه سرکوب شد. و خدا رو شکر که دنیای امروز نه دست فارس هست و نه دست عرب. دست امریکا هست.

    • 6

      اون عزیزی که میگه دانشمندان بعداز اسلام اومدن ؛کمی مطالعه کن عزیز

    • 6

      میگم این متن یا مقاله تفرقه بندازه خودمون نیست؟ای شیطون

  • وزا
    29

    فارس , عرب, ترک , افغان و ...
    یه مشت نژادپرستیم ! انسان بودن مهمه نه اینکه از کدوم قبیله باشی
    موقعی که هم کشتار چنگیز بد باشه تو ایران هم کشتار نادرشاه افشار تو هند
    موقعی که فتح حکومت بابل توسط پارس بد باشه همینطور فتح حکومت ساسانی توسط اعراب
    موقعی که اهرام مصر , تخت جمشید , کاخ های سابق شاهان چه صفوی و قجری و پهلوی بد باشه چه مرقد خمینی همه یکی اند

    متاسفم برای این خبرگذاری که توهین به اقوام منتشر میکنه و کلا نونش تو پریدن به ترک و اعراب و افغان ها هست
    من یه یزدی و فارس ام اما از تفکر قوم خودم بیزارم!!!

    نظرات شما -
    • محمد
      25

      درود. شما نمیتونی تاریخ خونده باشی ورود کوروش به بابل و ورود متوحشانه اعراب به ایران رو یکی بدونی! شما نمیتونی تاریخ خونده باشی ورود نادر به هند رو با ورود چنگیز به ایران یکی بدونی این دو از نظر شخصیتی و دوز توحش و ترحم خیلی باهم فرق دارند. هیچ کجای دنیا ملتش انقدر با خودش و تاریخش دشمن نیست! اتفاقا خوبه که مردمه ما بدونن ریشه ایدوئولوژیشون از چی نشعت گرفته. پاینده باشید

    • نادر
      28

      بیخودی و بدون تحقیق بمقام اعلیحضرت نادر شاه کبیر بیحرمتی نکن!!!!
      یادت باشه این اسکناسی که باش نون میخوری از صدقه سر اون جنابه .
      استغفار کن و از درگاهش پوزش بخواه!

    • reza
      4

      برو مطالعه کن ببین علت حمله نادرشاه به هند چی بوده افغانها مداوم به شمال ایران حمله میکردن و حقوق بشر و انسانیتی که دم ازش میزنی رو نداشتن

  • فرزند ایران زمین
    4

    به یزدان اگر ما خرد داشتیم
    کجا این سرانجام بد داشتیم

  • شهرام. ر
    23

    یاد تمامی ایرانیانی که به عشق کشورشان با رومی مغول ،ترک، روسی ، اعراب وحشی و بقیه دشمنان کشور ، جنگیدند و تمامی کسانی که در آباد کردن ایران تلاش کرده و میکنند ، گرامی باد. چو ایران نباشد تن من مباد.

  • ناشناس
    73

    در کتاب زندگانی امام حسین نوشته محمد قاضی قید شده یزگرد سوم رادستگیر کردن ویزید درایوان مسجد کوفه دراز کشیده بود وبالشتش یک سنگ بود زمانی پادشاه ایران رو دید دستور قتل رو داد اما امام علی گفت قبل از اجرای قتل یک خواستشو بخواد ویزد گرد در خواست اب نمود وحضرت علی قسم خورد تا اب نخورده سر از تن جدا نشه اما یزد گرد زرنگی نمود کاسه اب رو زمین زد وکاسه شکست واب ریخته شد وبنا به قسم اب خورده نشد ناچار منتقل به زندان شد که زمانی که در زندان بود در واقع شهادت حصرت علی ومعاویه عمر توسط یزدگرد نقشه کشید وسه نفر مامور قتل داد که فقط ابن ملجم توانست نقشه رو اجرا کند دونفر دیگه دراجرای نقشه موفق نشدن

    نظرات شما -
    • محمد
      12

      دروغ بزرگ کتب شیعی. پایگاه شارلاتانیسم

    • p
      6

      باید به این اراجیفت گفت: زاررررررت!!!!!!

    • به ناشناس
      1

      هم دوست عزیز ناشناس مطالب را درست ننوشته است و هم کسانی که مخالت کرده اند بدون مطالعه توهین کرده اند. این فردی که دستگیر شد، هرمزان بود ونه یزدگر! فردی هم که در مسجد دراز کشیده بود عمر خلیفه دوم بود و نه یزید. این مطلب داستان جالبی است که نشانه هوش و ذکاوت ایرانیان است. آنوقت توسط افرادی که سنگ ایرانی بودن را به سینه می زنند الکی و بدون سند رد می شود و توهین می کنند. این نوع رد کردن نشانه تعصب کور است.

  • یکی از مردم
    16

    انگار هر وقت پای چین وسط اومده ایران افتاده دست اعراب! برای همینه که الان هم حاکمیت به چین چسبیده نه؟؟؟!!!

  • ایرانی
    17

    کاش مردم ایران زمین یک روز هم واسه تاریخ باستان نابود شده نیاکانشان از خود تحرک ومطالبه گری نشان بدن

  • صبرخدا
    19

    لعنت براعراب وحشی که باایرانیها چکارکردن.لعنت برخالدبن ولید.ولعنت برتمام کسانی که درآنروز کشورمارا....وبازنانش...چرااین ظلمو نمیگن؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لعنت بر خودمون که عادت کردیم همیشه قصور وبز دلی ونفهمی ووطن فروشی ومزدوری خودمونا به دیگران ربط بدیم .

    • ناشناس
      0

      همون زمان اعراب به قول تو وحشی مثل الان گروه گروه مردم به لشکر اعراب پیوستند وعلیه مملکت ومردم خودشون گوی سبقت از هم ربودند .کور نباش والان نمونه هایش را ببین که مزدوران وطن فروش چه جنایاتی که برای خوش خدمتی وسر سپردگی در حق ملت ومملکت نمی کنند .

  • اصغر
    12

    کتاب دو قرن سکوت حتما بخونید

    نظرات شما -
    • 14

      کتاب کارنامه اسلام را که در ادامه و برای رفع برداشت های غلط توسط خود عبدالحسین زرین کوب نوشته شده است را هم بخوانید.

    • ایران اشغالی
      2

      کتاب ۲ فرن سکوت را زرین‌کوب نوشت اما تندروهای عرب پرست مجبورش کردن کتاب دیگه ای بنویسه و بگه اعراب ودینشون خیلی به ما خدمت کردن!!! دقیقا مثل گالیله که ابتدا گفت زمین می‌چرخه اما با فشار مذهبی ها انکار کرد و گفت حق با کلیسا ست و خورشید می‌چرخه!!!!!!!!

  • ناشناس
    13

    ایا بخت و اقبال ایران عزیز بعد از 14 قرن از خواب بیدار می شود؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خیر چون ما مردم عادت کردیم برا فرار از مسولیت خودمونا بخواب بزنیم .راحت تر وبی دردسر تره .

  • حمید
    29

    ایرانی را همجا بازرتشت میشناسند نه امامه به سرهای سوسمار خور

  • ایران جانم
    14

    نمیدونم با این تفکر که در ما رشد کرده داریم به کجا میریم همش میگیم ما این بودیم ما این بودیم این بودن و نبودن نیست الان چی هستین که حتی درست درس نمیخونید درست از وقت خودتون استفاده نمی‌کنید فقط میگید ما ایرانی ها این بودیم والا بخدا یونانی ها اون بودن سومری ها اون بودن مصری ها اون بودن رومی ها اون بودن مایا ها اون بودن حتی همین اعراب که بنظر تفکری که بهتون وارد شده فلان هستن خواهشا برید بخونید دارای چه تمدنی در گذشته اشون بودن یا همین عراق تا سوریه و مناطق بزرگی که از تمدن سومریان بودن که چقدر شگفت انگیز بودن. میتونید از تمدن مایا بخونید که بفهمید هر جای کره زمین واسه خودشون عجوبه داشتن به حرفای چرت خیلی ها توجه نکنید که ما این هستیم هیچ کسی مثل ما نبوده و نیست. هر تمدن و کشوری مردمانش تفکر درستی داشته باشن به بهترین و والا ترین جایگاه میرسند مثل ژاپن و کره و چین جدید و آمریکای قدیم یا فرانسه خیلی قدیمی تر یا ایتالیا خیلی قدیمی تر. کلمات زیاده ولی وقت و گوش شنوایی نیست

    نظرات شما -
    • محمد رضا مرادی
      13

      افرین باهات خیلی موافقم

    • ملا=آلت دست
      7

      برو مطالعه کن ببین کشوری که ایران را اشغال کرد
      چه فرهنگی داشت
      زنده بگور کردن دختران و ازدواج گروهی و..‌ تنها بخشی از حکایت این قماش هست
      اما متاسفانه عده اي بی غیرت تحت هر شرايط گذشته ایران را قبول ندارن و فقط وفقط عرب پرستن،
      .ذره ای غیرت داشته باشید

  • بهمن
    20

    آفرین بر نویسنده این مقاله تاریخی و مستند که به روش تحقیق و بررسی انجام شده .از بس روایت و حدیث و قصه از عرب های قاتل و خونخوار شنیدیم خسته شدیم .چرا تاریخ پر افتخار خودمان را بررسی نکنیم و از آن فیلم و سریال نسازیم . آخه تاریخ اعراب چه به درد ما میخورد وقتی از گذشته خودمان بی خبریم.

  • ملول از دیو ودد
    12

    هر ملتی هر قومی وهر کشوری که به تاریخ و تمدن خودش به مفاخر و بزرگان خودش،به گذشته خودش پشت کرد ،انها را نادیده گرفت،چیزهای دیگری را جایگزین آن کرد،تاریخ خودشو بنا به هر دلیل غیر موجه ای تحریف نمود،عاقبت محکوم به فنا ونابودیست،ما اگر به تاریخ و تمدن وگذشته خودمون به مفاخرمون ،به آثار و بناهای تمدنی ایران در تاریخ واعصار وقرون گذشته احترام می‌گذاشتیم،به این شاهکارهایی که در جهان بی نظیر یا کم نظیرند،فقط از این رهگذرواز طریق شناختن آنها به جهانیان می توانستیم به اندازه همه ثروت‌های زیر زمینی این کشور درآمد کسب وایران را به کشوری ثروتمند ومردمی بی نیاز از همه چیز تبدیل کنیم

  • ناشناس
    17

    ایران مصر عراق وشام بعد ازحمله اعراب دیگه اون کشورهای سابق نشدن1400ساله

  • جعفر صادق
    12

    تاریخ را فاتحان می نویسن، در حد یک قصه باور کنین نه بیشتر

  • َشیر سردار
    31

    باسلام خدمت همگی یه سوال اگ ساسانیان زرتشت بودند باید به دین زرتشت ع که یکتا پرست بود احترام میگذاشتند مگر خسرو پرویز چون اول نامه پیامبر ص با نام خدا شروع شده بود پاره نکرد وقتی بعد از حضرت زرتشت دین زرتشت کم رنگ میشه بعد شما میخاهید با زور هخامنشیان وساسانیان را متدین معرفی کنید همین که به دین پشت کردن یکی از دلیل شکستشون در مقابل اعرابر مسلمون بود ای کاش خسرو پرویز نامه پیغمبر را پاره نمی کرد با این کارش شعن ایرانی را پاره ولکه دار کرد حالا شما بعد از 1400و اندی سال دنبال وسله کردن اونید

    نظرات شما -
    • ازاد
      28

      چون اون زمان الله اسم یک بت بود و بس،،پرویزهم کارخوبی کرد

    • ناشناس
      0

      یکم شان دوم وصله .واما شکست خسرو پرویز بخاطر پشت کردن به دین نبود .اول انکه اتفاقا بخاطر اینکه به روحانیون زرتشتی میدون زیاد داد واونا پدر ملتا دراوردند پشتیبانی ملیش را از دست داد و عین زمان خودمون مردم از خداشون بود یکی نجاتشون بده (به یاد داشته باش که ما همیشه میخوایم یکی بیاد نجاتمون بدهد که خدا نکرده خودمون خش بر نداریم )دوم اینکه عمده شکستهای ایران در طول تاریخ چه در مقابل اعراب واسکندر وچنگیزومحمود افغان از روی غرور ودست کم شمردن دشمن بوده .مثل الان که میگیم امریکا را سه سوته دود میکنیم میفرستیم هوا .

  • ایرانی
    14

    تمام مورخین تمام کتب تاریخی دال براین است که عربها چه جنایتها که نکردند حتی بدتراز مغولها وافغانها چطورعده ای این مطالب راقبول نمیکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عزیزم دلیلش اینه که در همون زمان قبایل زیادی از اعراب چه دلبخواه چه با سیاست حکام ظفر مند اعراب به ایران کوچ داده شدند وبرا اینکه حکومتشون پا بر جا بموند واینکه از تو بیابانهای برهوت به شهر های ایران می امدند که برایشان حکم همون بهشت را داشت .در ایران سکنا گزیدند و اگر میشد تبار شناسی کرد معلوم میگشت که در صد زیادی از همین مردم بظاهر ایرانی ریشه عربی دارند .به همین خاطرم هست که خیلی از مردممون اینقد شیفته اعرابند .

  • محمد.،،
    8

    کاشمردم ایران به ذات وخرداصل خودبیاندیشندوبازگردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عمدتا ما مردم ذاتمون همینه .اگر در مقاطعی از تاریخ ایران را پیشرفته ومتمدن میبینی از روی شعور عموم نبوده بلکه علتش سلاطین وشاهانی بودند که افکارروشن وبلند داشتند .

  • متفاوت
    27

    همه این مطالبها و نظرها اراجیفی سرکاری بیش نیست.انسانها فقط برای عشقشان علیه جهل وناحقی میجنگند فرقی نمیکند جزوکدام قوم وقبیله یاتمدنی باشند‌.قران رابخوانید تاراه درست و علل نابودی ملتها باتمدنشان را بفهمید و راه درست راازنادرست تشخیص بدهید.والعصران الانسان لفی خسر....غیرازاین هرتمدنی حتی به اسم اسلام هم هم شکل بگیرد از یک جایی توسط شخصی یا تمدنی دیگر محکوم به فناست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از مطالبهات معلومه خیلی اهل مطالعه ای !

  • سید
    8

    اگر شما به اینکه ببی شهربانو همسر امام حسین علیه السلام نیست و یا شک دارید ، به ما ربطی نداره شما برو خودت رو درست کن

  • ناشناس
    10

    لعنت بر یزدگرد سوم بی لیاقت که ایران را بیچاره کرد.

    نظرات شما -
    • بهاری
      0

      یزد گرد تنها و بدون حامی بود مردم ایران ازش بخوبی حمایت نکردن اگه همه ی مردم پشتش بودن واز جون مایه میزاشتن کشور بدست اعراب نمی افتاد..علت نابودی ایران مردمش بودن که شاه کشی کردن وگرنه یزدگرد وفرزندان و نوادگان که تاچندین سال بعدحمله ی اعراب هم جنگیدن ولی چون تعدادشون اندک بود موفق نمیشدن کشور رو نجات بدن

    • ناشناس
      0

      بهاری جان علت عدم حمایت مردمیش چه بود ؟؟

  • ناشناس
    0

    تاریخ کهن و معاصر ایران، تلخ و عبرت آموز ترین تاریخ ملت های جهان، از شکوه و عزت امپراطوری ها تا حضیض ذلت و خواری. سرانجام افراط و تفریط.

  • ناشناس
    1

    لایک کردن هم امنیتی شده

  • ناشناس
    2

    اعراب نه مسلمانان

  • بسیجی وطن فروش عرب پرست بی غیرت
    7

    آخوند چیست؟؟
    موجودیست که علیه بزرگان کشورش در قدیم داستان سرایی می کند و به بی غیرتی نسبت به گذشتگان جایزه وپاداش میدهدو طرفدار سرسخت مردمان کشور بیگانه است که حمله کرده و هزاران نفر را کشته و اسیر کرده اند !!!!!!

    نظرات شما -
    • 3

      ملا ها کافرند که تبلیغ عبادت و ستایش غیر خدا را میکنند خدا فرموده فقط من را ستایش کنید و از من بخواهید نه از حسن و حسین و ابوالفضل این آخوندها احترام و منزلت امام ها را هم از بردند اینها کاسبان از راه امامانهستند که به فکر شکم و زیر شکم هستند

    • ناشناس
      0

      عزیزم خیلی از مردما ما ریشه شون همون اعرابیست که بعد از فتح ایران مهاجرت کردند وبه ایران امدند .پس عرب پرستیشون طبیعیه .

  • ایران وطنم
    7

    کجای دنیا مردم یه کشور برا دشمنانشان که کشورشان را اشغال کرده و هزاران نفر را کشته و اسیر کرده احترام قائل هستن؟؟؟!!!
    حکام کنونی ما میگن پادشاهان ایرانی همه بد هستن اما اعراب اشغالگر خوبن!!!!

    نظرات شما -
    • 22

      راستی کجای دنیا این گونه است؟ آیا حکومت مراسم امام حسین برگزار می کند؟ خوب چشم هایت را باز کن و به ملت توهین نکن! خودت را عقل کل ندان! ملت ایران با هوش سرشار خود اسلام و اهل بیت را از فاتحان کشور خود جدا کرد! در کدام نبرد یکی از اهل بیت حضور داشته اند؟ هیچ ! اهل بیت با قدرت منطق قلب ایرانیان را تسخیر کردند. این عشق پایدار که ملتی را وامی دارد پس از 1400 سال هنوز عاشقانه اهل بیت را دوست بدارد با زور بر این ملت تحمیل نشده! خودش انتخاب کرده! گر تو نمی پسندی تغییر ده قضا را! همان عشقی که فردوسی را وا می دارد تا در مقابل سلطان محمود بایستد!

    • ناشناس
      0

      ادمک جان عقل ومنطق را جایی میتونی بهش وصل بشی که مجوز بحث وسوال وانتقاد را داشته باشی اینکه یه چیزی را با ضرب وزور شمشیر تو کله ات بکنند واجازه هیچگونه بحث وانتقادی راجع بهش نداشته باشی (در واقع اش کشک خاله ات باشد) دلیل بر عشق وعلاقه وحقانیت نمیشه .الان تو میتونی از این حکومت مثلا مسلمون شیعی انتقاد کنی ؟یا باید چشم بسته همه را بپذیری وسیاه را سفید وبد را خوب انگاری ؟

  • کاری نداره
    1

    چرا مساله را کش میدی ، خود امام زین العابدین چی میگه بابت مادرش ایا مادرش فرس بود و حرف زدن عربی بلد بود یا نه

    نظرات شما -
    • ملاهای مزدور بی اختیار
      6

      افرین
      اینا یک مشت قصه وافسانه است برای فریب دادن مردم ایران از طرف ملاها جهت جمع آوری وجوهات شرعی و مفت خوری

  • ناشناس
    5

    سینه دشت مرغاب در پایین دست تخت جمشید مالامال از خاطرات ایران.اینجا نخجیریلان تاریخ ایران و قتلگاه نیاکان ما وسربازان ومردان اسیر شده به دست عربهای تازه مسلمان شده وبه دستورخلیفه مدینه.اینجا مردان ایران اسیر شده به قدری زیاد بود که انها را مثال شتر پابند زده وانهارا سر می بریدند و دختر و زنهای ایران را که قریب به صدها هزار نفر بودند را به مدینه جهت کنیز بردند ..وایا میدانید بعد از حمله عرب به ایران در این کشور پهناور به مدت شانزده سال خانواده ای وجود نداشت ؟چه بر سر ایران پهناور اوردند و می اورند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      لعنت بر کسانی که اعراب را به ایرانی اصیل ترجیح میدهند

    • 30

      آقای ناشناس جنگ در تخت جمشید توسط یونانیان بود نه اعراب ! برو تاریخ بخوان به تاریخ دروغ نبند!

    • ناشناس
      2

      جان دلم. اون جنگ را اسکندر مقدونی با سپاهیان یونانی اش با داریوش سوم در سال334قبل از میلاد اتفاق افتاد بعد از جنگ گوگملا در بابل که سپاهین داریوش سوم شکست خورد از طریق شوش و جنوب ایران وارد استان فارس ومستقیم به سوی پرسپولیس روانه شدند وانجا اشغال وسپس به اتش کشیدند . این اتفاق دشت مرغاب در زمان داریوش سوم وهم در زمان حمله عربهای تازه مسلمان شده ترغیب به غارت وغنائم پیش امد وعربهای مهاجم از ایرانیان زردشتی یا جزیه میخواستند ویا مسلمان بشوند ویا از دیار اباد شده خودشان بروند. خوب اکثر ایرانیان از دیار فیروز اباد فارس (که به گور مشهور بود) مجبور به نقل مکان خودشان به صحرای یزد شدند ودر اطراف یزد شهری به نام فیروز ابادبا نام قبلی شهرشان بنا کردند وهنوز در این شهر زندگی میکنند.در حمله عربها به تیسفون باید به سه شهر وارد شوی وبعد به تیسفون می امدی اول نصیبین دوم جلولا بود که در این شهر قریب بر صد هزار نفربه دست تازیان کشته شدند وغنیمت بسیار به چنگ افتاد چندان غنیمت که پیش از ان نیافته بودند وزنان ودختران بسیار زیادی به اسارت گرفتند (از کتاب دو قرن سکوت)

  • 7

    عرب برای اداره کشوری که گشوده بود(ایران) تا چه اندازه عاجز بود مقامتهای محلی که با عربها می جنگیدند از میان رفت وتازیان با همه درماندگی وناتوانی که داشت مدت زیادی طول کشید تا بر اوضاع مسلط شد واز ان پس محرابها منارها جای اتشکده ها وپرستشگاها را گرفت زبان پهلوی جای خود را به لغت تازی داد گوشهایی که به شنیدن زمزمه های مغانه وسرودهای خسروانی انس گرفته بود بانگ تکبیر وطنین صدای موذن را با حیرت وتاثر شنیدند ترانه های طرب انگیز باربد ونکیسا لذت برده بودند با بانگ شتر مانوس ...سرود جنگ وغارت ونوای رهزنی ومردم کشی بود نه پندی وحکمتی بر زبان قوم جاری ونه شوری ومهری از لبهایشان جاری شعرشان توصیف پشک شترشان و خطبه شان تحری به جنگ .برخلاف ایرانیان که زبانشان سراسر معنی و حکمت اندرز های لطیف وسخنان دلپذیر

    نظرات شما -
    • https://www.khabarfoori.com/
      50

      آنوقت شیپور جنگ های خسرو پرویز و خسرو انوشیروان و شاپور ذوالاکتاف همگی سرود و نوای باربد و نکیسا بودند؟ جنگ هایی که به خاطر حس کشورگشایی خسرو هزاران کشته بر سر دست مردم ایران گذاشت و خزانه را خالی کرد و کمر مردم بی نوا را زیر بار مالیات های سنگین خم کرد؟ زندگی مردم همه در گل و بلبل و ناز ونعمت بود از خواب و خیال شیطانی بیرون بیا و تاریخ کشورت را بخوان که برخی از این شاهان چه بر سر این ملت عظیم و با فرهنگ آوردند و ملتی را که امپراتوری قدرتمند روم را بارها شکست داده بود به وضعی در آورد که نتوانستند با آن همه تجهیزات و فیل های مسلح در مقابل مسلمانانی که با یک شمشیر خالی و بدون سپر و آموزش کافی می جنگیدند،مقاومت کنند و حتی یک پیروزی هم نداشته باشند.

    • 0

      تاریخ.داستان تلخ وشیرین یک ملت نیست.تاریخ.علم است وبرای ماروشن میکند که کژیها وراستی های گذشته ی ملت ها چه بوده است .تاریخ مارا متوجه اهمیت نقش شخصیت ها در شکل دادن به سرنوشت مردم می کند و میاموزد که شخصیت های تاریخی در نیک بختی وذلت مردم چه نقشی ایفا کرده اند.

    • ناشناس
      0

      خبر فوری کام نصف حرفات صیح است وقتیکه جکام به انحطاط افتادند دوران بدبختی وفروپاشی امپراطوری ایران شروع شد .ولی تاریخ را بخوان کوروش با اون همه عظمت وقدرت هیچگاه به مردم وحتی حکومت هاب مغلوب ستم نکرد بلکه اغلب انان را در جای خود ابقا نمود .مگر انکه سر به شورش بر داشته باشند .ازادی یهودیان از اسارت وبودجه برای ساخت کشورشون نمونه ان .

  • ناشناس
    7

    براعراب لعنت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بر ما لعنت که علت والعلل بدبختیمون خودمونیم .

  • اردبیل
    2

    یزد گرد سوم در اردبیل (.....)حکومت کرد.در دوران قاجاریه بر اثر بارندگی زیاد و رانش کوه در منطقه ...جسد مومیایی یزد گرد سوم مشاهده شد و پس از این که فهمیدند جسد متعلق به یزد گرد سوم است ،جسد را حمل کرده ودر داخل اردبیل در ...به خاک سپردند .و قبر خانوادگی وی در ... می باشد.فکر می کنم.اطلاعات من از تاریخ با اطلاعات کتب تاریخی فرق می کند. و

  • جان
    4

    گذشته ها گذشته چرا ما ایرانی ها همش درگیر گذشته ایم چرا به حال واینده نگاه نمی کنیم کی گذشته رو بر گردونده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      آخوندها از ۱۴۰۰ سال پیش اعراب بادیه نشین هزاران افسانه ساختن، اونوقت جنابعالی تاب تحمل دوتا جمله از گذشته ایران را تداری؟،،

  • یه روز خوب میاد...
    2

    قطعا وقتی تاریخ رو مرور کنید متوجه خواهید شد که عربهای وحشی اسلام رو به تک تک مردم و سرزمین پارس تحمیل کردند... اونایی که مخالفت میکردن کشته میشدند و اونایی که جانشان و زن و بچه هاشون رو در خطر میدیدن به ناچار قبول میکردن...کتاب عبدالحسین زرین کوب رو خوب مطالعه کنید البته چاپ اولش رو که مربوط به حمله اعراب به ایران هستش.....بیشترین مقاومت در برابر عربها رو قوم لر داشتن و تا اخرین قطره خونشون مقاومت کردن...در همین کتاب اومده که انقدر از قوم لر کشتن که رودخانه ای از خون به راه افتاد...

  • ناشناس
    1

    بهترین کاریکاتوری که درباره مسلمان شدن مردم ایران دیدم، کاریکاتوری بود مربوط به هحوم لشکر اعراب به ایران
    و مردی ابرانی که به خانوادش میگفت به اسلام رحمانی ایمان بیاریم یا نه ؟ ( در حالیکه اعراب وحشی شمشیر بدست جلوی در خانه مرد ایستاده بودند)

  • ناشناس
    4

    و...عربهاکسانیکه تازه مسلمان شده بودند را بنده خود می خواندند وخود رانجات دهنده انان می دانستند ودائما این را به انها گوشزد می کردند.هر گاه اعرابی به جنازه ای بر خورد میکرد می پرسید او کی بود؟اگر گفته شود از قریش بوده می گفت :اه خویشاوندم مردند.اگر گفته شود از اعراب بوده او می گفت :اه هم شهری ما رفت.اگر گفته شود از موالی(فارسان) است:می گفت باکی نیست جزءاموال الهی است هر چه را می خواهد می برد وهر چه را میخواهد میگذارد. وسعدبن عاص میگفت سراسر عراق وعجم بوستان ما مردم قریش است.هرچه بخواهیم میگیریم وهرچه نخواهیم وا میگذاریم.وگفته شده که این مردمان انبارهای ما هستند اگرهزینه ما زیاد شد از شما می گیریم وگرنه کمتر می گیریم(از کتاب تمدن اسلامی جرجی زیدان )

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      دمت گرم که با سند حرفتان زدی، اما دوست عزیز کسی که خودشا به خواب زده را نمیشه بیدار کرد

  • کوروش
    2

    برده داری درمیان اعراب وامامان شیعه وخلفای راشدین امری عادی ورایج بوده وهمبسترشدن باکنیزان وبردگان بسیارمتداول بوده وحتی دربرخی کتب مسلمانان وقرآن بردگان وزنان درشمارچهارپایان واموال شخصی قرارداده شده اند!
    باهیچ منطق وتفکرجدیدوامروزی نمی توان جنایتهای مسلمانان صدراسلام درحق همسایگان خصوصا ایرانیان راتوجیه کردوبه یقین هرشخصی درپی توجیه برآیدفقط آبروی خویش رابرده است.

  • هیچکس
    18

    توجه کنین که یزگرد رو اعراب نکشتن ،خود ایرانی ها کشتن با خیانتشون،وگرنه عرب در حدی نبود که با ارتش ایران مقابله کنه.
    ایرانیهای خائن،و شهوت پرست و شکم پرست.بیخودی از نژاد اریایی و کشور غیرتی نشین.شماها همونی هستین که در مقابل مغول هم مقاومت نکردین.
    همین 43 سال پیش بازم به شاه خودتون پشت کردین،و اگر میتونستین بازم سرشو میبریدین.
    الانم میخواین به اخوندها خیانت کنین و دوباره کشور رو تقدبم غریبه ها کنین ...خیانت تو ژن شماست.
    حالم بهم میخوره از حس نژاد پرستی و ملی گرایی احمقانه تون چون شماها فقط بنده شکم و زیر شکمین

    نظرات شما -
    • کوروش کبیر
      0

      جناب هیچ کس ساقی شماکیست؟
      هرگزآدرس ساقی محترمتان رارسانه ای نفرمایید.

    • به هیچکس احمق
      0

      دیوانه پول اینترنت میدی که این چرت وپرتها را بنویسی، برو دکتر تا دیر نشده

    • شکم پرست فلان شده🙂😘
      0

      داشم ببخشید حالا ماشکم پرست و فلان فلان شده!🙂ولی تو خودت فازت چیه طرف کی هستی بلخره شاه یا آخوند؟الان خودت ک بیشتر اینور اونور کردی و خیانت کردی با هرجملت

    • بگذریم
      1

      احمقانه ترین کار حرص خوردن برای گذشته هست
      الان رو بسازید دوستان🙂
      کار به ترک و کرد و عرب و پارس نداشته باشیم ما هممون باهم ایران و آدابشو ساختیم مغول هارو شیفته فرهنگمون کردیم و فرهنگ ایرانو غذاهای خوشمزشو از هر طایفه ای ساختیم
      زبانمون بارها تغییر کرد و حالا ترکیبی از فینگلیش و عربی و پارسی و ترکی شده
      اما الان این خاک نیاز به کمک داره نیاز به پیشرفت

    • ناشناس
      0

      هیچکس دوتا مقوله را قاطی کردی .وسط دعوا نرخ بریدی .

  • پاسخ به سعد بن ابی رقاص
    1

    ز شاش شتر خوردن و سوسمار ،غرب را به جایی رسانیده کار که درفش کاویانی آرزو میکند.این شعر فردوسی مورد قبول همه تازیان سوسمار خور است و در این شکی نیست۰

    نظرات شما -
    • فردوسی
      1

      بزرگوار
      عرب نه غرب!

  • نوید
    0

    سلام .اونایی که فکر سربلندی و عزت هستند غرض و مرض ندارند آیا میتوانند انکار کنند که امام خمینی

  • حسن
    0

    اونی که میگی سعد ابی چقالی
    ما ایرانیها از یک پدر و مادریم و مثل شما مادر و خواهر و زنان خودمان را معامله نمیکنیم همانطور که ابا و اجدادت این کار را انجام می داده اند.

  • ناشناس
    3

    لعنت به عربها که چه چیزها وخرافاتی رو به ما تحمیل نکردند

  • ناشناس
    3

    اعراب واسلام کجا تمدن داشتند؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نه عزیزم به اون زاریم که برات گفتند نبوده .اونام برا خودشون یه چیزایی داشتند .اما برااینکه بگویند اسلام اعراب را ادم کرد تا توانستند اعراب قبل از اسلام را تحقیر کردند .مگر خدیجه همسر پیامبر تاجر نبود ؟

  • ناشناس
    0

    غیر از بومیان جنگل های آمازون و امثال آنها اعراب از لحاظ تاریخی آخرین انسانهایی هستتد که به خدای واحد ایمان آوردند ولی جالبه که از آن به بعد همه را کافر میدانستند به جز خودشان.

  • ناشناس
    1

    اقایانی که میخاستن مردم ایران به عرش و دینداری و رفاه برسن با این نظراتی که نوشتن به نظر میاد که با همین فرمون برین جلو تا چندسال دیگه اثری نه دین وقران ومذهب و امام میمونه که یه عده سینه چاک میکنن ما شیعه علی و جعفری هستیم مشت نمونه خروار ربطی هم به ایجاد رفاه واسایش مردم نداره با رفتار ومدیریت غلط تیشه به ریشه دین وفرهنگ و تمدن این مردم زدین که قاجاریه زنباره نزده با طرح صیانت و هر طرح دیگه ای دیگه نمیشه جمعش کرد یه عده زیادی هیچی رو قبول ندارن چراغ خاموش یوش یواش لایک واردذهن و زندگی مردم شده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عزیزم علیرغم همه بدیهایی که این حکومت در این 45 ساله کرد اما یک خدمت خیلی خیلی بزرگ هم کرد واونم این بود که در دیگ را برداشت ومردم جرات کردند توی دیگ نگاهی بیندازند .

  • Asal
    0

    خیلی از دوستان تصور میکنن ک ایرانیا از خدا خواسته چسبیدن به سپاه اسلام!درحالی که اونا اون موقع هم مارو از خودشون پایین تر میدیدن و عجم میگفتن(حالا بماند ک از هرلحاظ ایران بالاتره)بعد کدوم آدمی باشوق میچسبه به گروهی ک میاد اونارو تحقیر میکنه؟
    درضمن همینا که میگن وای حمله اعراب یه موهبت بوده همینا باز معاویه رو با خاندانشو لعنت میکنن درحالی ک اینا حمله کردن!یکی به میخ میکوبن و یکی به نعل اونم طوری ک انگار تو اون تاریخ زندگی میکردن
    هرچند اون تاریخ قبل حمله اعراب ایرانیا اوضاعشون تو کشور بد بوده مثلا سیل و قحطی و بی عدالتی طبقاتی بوده ولی کم کمش تحقیر و چپاول نشده بودن و انقدر پسرفت نکرده بود کشورمون
    از زمان حمله اعراب تا کنون خودتون بگید چه پسرفتایی داشتیم؟

  • ناشناس
    2

    حکومت ساسانی یقینا دچار آشفتگی واز هم پاشیدگی بوده که از مشتی عرب شکست خوردن.حالا ما بیام بگیم که اره ایرانیا از عربا بافرهنگتر ومتمدن تر بودن چیزی رو عوض نمیکنه مهم شکست خفتباری بود که از عربا خوردن وایران بدست اعراب افتاد.درضمن اون نژاد اصیل ایرانی دیگه وجود خارجی نداره ایرانیا مخلوطی از نژاد عرب ومغول ودیگر اقوام هستن نژاد تقریبا خالص ایرانیا شمالی ها کردها ولرها ولکها هستن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یعنی اونجاها سید نداریم !

  • محسن
    1

    ول کنیم چی بودیم دیگران چی بودن الان کجای تمدن ایستادیم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از گذشته ات درس نگیری وندانی صد سال دیگه هم همینجایی .

    • ناشناس
      0

      عیب ما ایرانی ها این بوده وهست که همیشه طرفدار فاتح بودیم نه حق ووطن .ودر دنیا بعید میدونم کشوری پیدا شود که باندازه ایران از طرف مردم خودش بهش خیانت شده باشد .حقیقتم تلخه .

  • 13

    زرتشت کیه زرتشت که نسل هم جنس گرا بوجود آورده بودند زرتشت که آتش را عبادت می‌کرد زرتشت که خودش مشکل خودش نتوانست حل کند زرتشتی که تو از ان دم میزنی اعراب تا آخرین روز بر سر ت با قانون از بزرگان عرب ام ماننده سردار خالد ابن ولید علی ابن عمران عمر خطاب ابوبکر صدیق عثمان نه مختار که اسطورش کردی شغل شریف مختار چه بود چرا ساله های بیشتر عمرش را در زندان سر کرد هر چی می‌گویی فقط نگو دنبال حق نون حلال بود ( راهزن
    وچپال گربود بعد از فرار از زندان فرار کرد به جنگل وچندتا شبیه خودش دید یک گروه کوچکی راه انداخت که باز اون از نام و اوازه ) اعراب استفاده کرد گفت من خط امام حسین را پیش میگیرم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      گردخاک می کنی ای بیخردجولان می دهی وهتاکی میکنی نه احترامی ونه تاملی. اولین پیامبر که کتاب معتبر و مرجع اوستا را اورد.وتا الان از ان به عنوان کتابهای مرجع از ان استفاده شده و میشود. وسه گزیده ان (پندار نیک.گفتار نیک. وکردار نیک )زیر بنای کتابهای مقدس می باشدوبه سه پاس مشهور میباشد از اینجا است که طرف ایرانی همیشه به طرف مقابل سپاسگذاری خودش را اعلام می کند وما مسلمانان باید از ادیان وپیامبران گذشتمان به نیکی یاد کنیم از تمام پیامبران .

    • ..
      0

      ننگت باد ای بی خرد ناپاک نادان جاهل دهن دریده ای و اراجیف میگی اگر زرتشت هم جنس گرا بوده پس حلال زاده ای نه تنها در مسلمانان بلکه در جهان وجود ندارد ای عرب جاهل که نه کتابی خانده‌ای و نه تاریخی میدانی ز شیر شتر خوردن و سوسمار عرب را به جایی رسیدست کار مه تاج کیانی کند آرزو. اگر سوسمار خوردن و تجاوز و وحشی گرایی و خراب بودن افتخار است ایرانی بی هنر ترین و زرتشت بی افتخار ترینند عمر خطاب کسی بود که به دست ابولولو ایرانی به دلیل تجاوز و حمله به نیاکان من کشته شد علی بن ابوطالب کسی است که به دست بهمن جازویه کشته شد به دلیل ظلم بر ایران و ایرانی عثمان به دلیل بی کفایتی به قتل رسید حکومت عباسیان هم از پیشکشی و و قدرت ابومسلم خراسانی بود و خط و زبان و کتاب هر چه که اعراب دارند از افتخار و شکوه و جلال روزبه ایرانی(بن مقنح)و ابو ریحان بیرونی است کران را چه سودی به آوای نی؟

  • ناشناس
    0

    باور کنید این جنگ شیعه و سنی اینقدر داره بد میشه و در غرب هم بسیار زیاد شده . باوجود اینترنت حتا استخدام داعشی ها از کشورهای غربی انجام میشه . باید این مسلمانها راهی واسه کنار گذاشتن دکان شیعه و سنی پیدا کنن . ببینید در پاکستان چند نفر را داعش و طالبان پاکستان کشت همین چندروز پیش . دین را تبدیل به یک چیز عقبمونده و ضد انسانی کردید چه سنی و چه شیعه . دکان کاسبی هم هست

  • صادق
    0

    ننگ به شما با این نوشته!!!
    میگه به ایران حمله کرد!!! خوب بی ریشه، به این نمیگن حمله که، میگن باز پس گیری وطن از دست متجاوز!!!

  • بهرام
    0

    جواب این یارو که میگه پیروزی نداشتن حتی با سپر و شمشیر .شاهپور ذوالکتاف اگه پیروزی نداشته چرا بهش گفتن ذولکتاف چرا فیلپ عرب و والرین پادشاه رو جلوش زانو زدن تو سنگ نگاره ثبتش کردن پل ها و دیگر بنا های باستانی موجود در ایران و عراق و دیگر کشورها همه مال ساسانی یا هخامنش و اکشکانیان وسلسله ماد هست.داریوش بزرگ بزرگترین پادشاه جهان هیچ امپراطوری به اندازه داریوش قلمرو نداشته

  • بهرام
    0

    لغات که فکر می کنی تازی هستن ریشه ایرانی دارن چون صد ها سال ایران بر قلمرو تازی ها حکمرانی می کرده و ناخداگاه کلمات ایرانی تو ریشه زبان تازی جا افتاده . باز با این وجود دستور زبان و روش نگارش درستی نداشتن تا یک ایرانی تازی تبار برای تازیان از روی دستور زبان فارسی برای زبان تازی این روش رو ابداع کرد

  • ناشناس
    0

    .

  • امیر
    0

    .

  • ناشناس
    0

    سلام شخصی که میفرمایید دانشمندان بعد از اسلام در ایران یعنی میخواید بگید اگه اعراب به ایران حمله نمیکردن اینها دانشمند نمیشدن؟؟این دانشمندان چه مسلمان بودن چه زرتشتی و چه بی دین باز شرایط در ایران برای دانشمند شدنشون بود چون همان زمان در ایران شرایط تحصیل و دانشگاه وجود داشت
    اگر اسلام تاثیری در دانشمند شدن داشت چرا پس هیچ عربستانی مسلمان اون زمان دانشمند نشد؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها