به مناسبت سالروز شهادت امیرکبیر

انقلاب تقی خانی؛ از کاهش حقوق علما و شاه تا تنظیم بودجه برای اولین بار/ امیرکبیر چگونه با فساد اقتصادی مبارزه کرد؟

امیرکبیر برای جبران کسری بودجه شروع به تنظیم حقوق ها و درآمدها کرد. او حتی حقوق شاه را کم کرد و مقدار آن‌را به ماهی ۲ هزار تومان و سالانه ۱۵ هزار تومان رساند. امیر همچنین، حقوق و عایدی بیش از حد شاهزادگان، علما، شعرا و نزدیکان شاه را قطع کرد

انقلاب تقی خانی؛ از کاهش حقوق علما و شاه تا تنظیم بودجه برای اولین بار/ امیرکبیر  چگونه با فساد اقتصادی مبارزه کرد؟

به گزارش خبر فوری، امروز سالروز شهادت امیرکبیر است. شاگرد خلف مکتب سیاسی تبریز و بزرگترین معمار توسعه در ایران که پس از سه سال از کار برکنار شد و میراثش برای حدود ۱۰۰ سال در گنجه فراموشی قرار گرفت.

مقالات و کتاب های زیادی درباره میراث سیاسی امیرکبیر و اقداماتش نوشته شده است. آرزوی امیرکبیر اجرای نظم و قانون در ارکان مختلف کشور بود.‌ او چند دهه قبل از اولین روشنفکران ایرانی از "قانون" سخن گفت. او به درستی می دانست آنچه باعث پیشرفت غرب شده اجرای دقیق قانون بوده به همین دلیل، کمر به احیای نظم در کشوری زد که هنوز ساختاری قبیله ای داشت و رشوه، فساد، بی نظمی و دزدی در آن موج می زد.

امیرکبیر معتقد بود اولین و مهم ترین اقدام دولت باید سر و سامان دادن به وضعیت مالیات کشور و مبارزه با فساد اقتصادی باشد. به گفته فریدون آدمیت، اولین اقدام امیر پس از رسیدن به مقام صدارت، اصلاح نظام مالی و مبارزه با فساد ساختاری‌ بود که در حکومت قاجار وجود داشت، کاری که در بدو امر، برای امیر دشمن‌ های زیادی ایجاد کرد به طوری که در حدود سه چهار ماهه اول حکومتش، علیه جان او توطئه شد که در نهایت با تعطیلی بازار و دفاع جانانه مردم از امیر، او از این توطئه ترور، جان سالم به در برد.

فسادناپذیری که به جنگ هیولای فساد رفت

میراثی که محمد شاه و حاج میرزا آقاسی به جای گذاشته بودند فاجعه بار بود. تقریبا در تمام ارکان کشور رشوه رواج داشت. رسم زشت رشوه گیری از زمان های قدیم در ایران رایج بود. این مساله به حدی حاد بود که در گزارش بیشتر جهانگردان خارجی یافت می شود. جالب است که یکی از این جهانگردان از رشوه گرفتن یکی از شاهان خبر داده و تعجب کرده است که چرا فردی که کل ایران را در اختیار دارد به گرفتن رشوه تمایل دارد.

رابرت واتسون، وقایع نگار مشهور در خصوص این ویژگی ایرانیان می‌ نویسد: از مجموع خصیصه‌هایی که در خوی ایرانیان نمو یافته بعد از غرور توخالی زیادی که دارند، شوق دائمی آنان به سودجویی نامشروع است. لفظ مداخل... به گوش ایرانیان بس دلپذیر است و لطف آن را کمتر اروپایی درمی‌یابد. مداخل اطلاق می‌شود به هر چه که بتوان به رشوه، فریب، زورستانی و از هر راه نادرست دیگری به‌دست آورد و آنچه مردم ایران به‌دنبالش می‌روند، همان مداخل است نه مواجب. مواجب سرراست میدان تجلی استعدادهای ایرانی نیست. آن استعدادهای فراوان در ریاکاری، تقلب، اجحاف، تملق‌گویی و فروتنی چاپلوسانه ظهور دارند. از این‌رو شغلی که فقط حقوق خوبی داشته باشد و مجال مداخل را ندهد، حرفه‌ای بی‌مقدار است.

امیرکبیر  ‌کمر همت بست که با این هیولای دیوصفت که به جان ایران افتاده بود، مبارزه کند. اولین قدم او برای از بین بردن این خصیصه در کشور، اصلاح خود بود. طبق گفته دوست و دشمن، امیرکبیر  یکی از فسادناپذیرترین رجال سیاسی کشور ایران به حساب می آمد. «واتسون» در این رابطه می‌ نویسد: امیرنظام به‌کلی مافوق آن بود که کسی بتواند او را به رشوه بفریبد. مصمم گشت آن نظام رشوه‌خواری را که از شش جهت احاطه‌اش کرده بود، براندازد. از نظر ایرانیان فوق‌العاده‌ترین و حتی شگفت‌انگیزترین جنبه اخلاقی امیر همان فسادناپذیری مطلق وی بود. ‌ یاکوب پولاک، مدرس خارجی دارالفنون تعبیر جالبی از این خصیصه امیر دارد. او می‌ نویسد: پولی که امیرنظام حاضر نبود بگیرد در راه برانداختن او خرج شد.

اقدامات مهم امیرکبیر در زمینه اصلاحات مالی و اداری

امیرکبیر از همان ابتدای ورود به تهران شروع به براندازی نظام مالی قدیم و درانداختن طرحی نو کرد. او قدرت و اختیارات لازم را داشت. شاه به او اختیار تام داده بود. ناصرالدین شاه که به امیر اعتماد کامل داشت، به امیر می‌گوید: «جناب امیرنظام، ما تمام امور ایران را به دست شما سپردیم و شما را مسئول هر خوب و بدی که اتفاق می‌افتد می‌دانیم. همین امروز شما را شخص اول ایران کردیم و به عدالت و حسن رفتار شما با مردم کمال اعتماد و وثوق داریم و به جز شما به هیچ شخص دیگری چنین اعتقادی نداریم و به همین جهت این دستخط را نوشتیم.»

این سخن خود امیر است که «پیش از هرچیز به اصلاح نظام مالیه خواهم پرداخت. میزان خرج دولت یک میلیون تومان (۵۰۰هزار لیره) بیشتر از عایدی آن است. باید از مواجب و مستمری کاست؛ به علاوه ۱۰ درصد بر مالیات افزود؛ گمرکات که تاکنون در اجاره افراد بوده باید تحت اداره دولت بیاید؛ هر ولایتی باید پیشکار مالیه داشته باشد که مسئول دیوان استیفا باشد و مستقل از حکومت آنجا؛ و ۶۰۰ هزار تومان مستمری که حاج میرزا آقاسی در حق دوستان ماکوئی خود برقرار نموده باید یکسره قطع شود.»

امیر برای اصلاح امور مالی و اداری شروع به بروز رسانی اطلاعات مالی و مالیاتی خود کرد. او به دفاتر مالیاتی موجود از زمان کریم خان زند دست یافت و بر اساس اطلاعات آنها و مطالب دریافت شده جدید شروع به تنظیم مالیات استان ها، ولایات و کسبه مختلف کرد. امیر برخی از مستمری‌ ها را قطع کرد و برخی را کاهش داد. براتهای معوقه را به قیمت پایین‌ تر نقد کرد و دستور داد دیگر چنین برات‌ های بی‌اعتباری صادر نشود. با اقدامات امیرکبیر، تقریبا همه ولایات ممالک محروسه مالیات خود را پرداخت کردند. وزیر مختار انگلیس در زمان صدارت میرزا تقی خان می‌ نویسد: منطقه فارس هیچ‌وقت مثل حالا تحت فرمان دولت مرکزی نبوده است و از زمانی که در خاطر است خوانین محلی آنجا مالیاتی به دولت نمی‌دادند، اما اکنون از آنان مالیات گرفته می‌ شود.

امیر برای تعدیل دخل و خرج کشور برای اولین بار شروع به تنظیم بودجه کشور کرد. او هیاتی از مستوفیان را تحت نظر میرزا یوسف مستوفی الممالک گماشت که صورت درستی از بودجه مملکت را تنظیم کنند. امیر برای جبران کسری بودجه شروع به تنظیم حقوق ها و درآمدها کرد. او حتی حقوق شاه را کم کرد و مقدار آن‌را به ماهی ۲ هزار تومان و سالانه ۱۵ هزار تومان رساند، درحالیکه حقوق محمدشاه بیش از ۶۰ هزار تومان بود. امیرکبیر همچنین، حقوق و عایدی بیش از حد شاهزادگان، علما، شعرا و نزدیکان شاه را قطع کرد. مشهور است که به دستور امیرکبیر درآمد سالیانه قاآنی، ملک الشعرای دربار قطع شد. امیر به قاآنی پیشنهاد داد به جای سرودن اشعار تملق‌گونه کتاب های علمی مختلفی را از فرانسه به فارسی ترجمه کند تا حقوقش را بازگرداند. امیر حقوق جمیع علما را کسر کرد و به نصف رساند. عایدی بسیاری از شاهزادگان قطع شد. حال همه کس یکسان بود. او حتی عایدی افرادی را که به فرمان شاه حقوق دریافت کرده یا مالیات می گرفتند، قطع کرد.

امیر برای جلوگیری از فساد مالی که آن را نابود کننده ملک و دولت می دانست آنقدر وسواس داشت که حتی وزرا و ماموران را از دریافت هدیه و ارمغان منع کرد. او رسم مژدگانی و انعام دادن را منسوخ کرد. امیر به یکی از تجاری که ظرف آب‌پاشی برای او فرستاده بود، می‌ نویسد: این چیزها مایه خرسندی و خشنودی این‌جانب نمی‌شود .‌.. نه این‌جانب و نه خدام اعتاب علیه پادشاهی هیچ‌کدام به جز ظهور خدمتگزاری توقع دیگر نداریم. ‌

به جز این اقدامات، امیرکبیر گام های دیگری را هم برای از بین بردن فساد اقتصادی و ارتشاء برداشت. در آن زمان رسم بود مأمورین دولتی و سربازان لشکری هنگام عبور از نواحی مختلف، آذوقه خود را از مردم مطالبه می‌ کردند. این رسم که طلب سیورسات نامیده می‌شود توسط امیر لغو شد. به دستور امیر مأموریت‌ های دولتی باید به حکم دولت انجام می‌ شد و دولت هزینه انجام مأموریت را به مأمور می‌ پرداخت و مأمور هم موظف بود آذوقه اش را در طول مسیر خریداری کند. امیر همچنین قراردادهای بی حساب و کتاب دولت قبل با خارجی ها را لغو کرد. حذف مالیات از برخی مشاغل مولد، عزل ماموران و وزرایی که رشوه می گرفتند، تنظیم تیول، نظارت بر ماموران دریافت مالیات و... از جمله اقدامات دیگر امیرکبیر برای اصلاح ساختار مالی ایران بود.

بازگشت به خانه اول؛ نظم تقی خانی گذشت!

اقدامات انقلابی امیرکبیر  در طول کمتر از سه سال باعث افزایش درآمد ایران، تنظیم بودجه و بیشتر شدن رفاه اقتصادی عموم مردم شد. با این حال، بعد از عزل امیر به سرعت برق و باد همه چیز به نقطه اول بازگشت. نظم امیرکبیر از بین رفت، فساد زیاد شد، اشراف شروع به دریافت مواجب اضافی کردند و کشور منظم میرزا تقی خان در طول چند ماه به ویرانه بدل شد. امیرکبیر که ثمره سه سال فعالیت خود را بربادرفته می دید در یکی از آخرین نامه هایش به شاه از داغ دل و جگر آتش گرفته خود خبر داد. او نوشت: مردم بی سر و پا را با رشوه می‌ خواهند صاحب منصب کنند. این غلام نمی‌ تواند نظم دهد. بی نظم کارها پیش نمی‌ رود. فرمان دیروز باید باطل شود وگرنه همه مردم به خیالات خواهند افتاد. این درد غلام را می‌ کشد که مردم بگویند آن نظم میرزا تقی خانی گذشت. [با شنیدن چنین مطلبی] مرگ را بر خود گواراتر می دانم.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • مردم
    3

    واقعا ایران به یک امیر کبیر نیاز دارد تا دست دزدان و فریبکاران را کوتاه کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فعلا که از امیر کبیر صفتان در زمان ما به دشمنی یاد میشه , کیه که وجود داشته باشه تغییری در حال بد این کشور ایجاد کنه؟

  • ناشناس
    52

    تاریخ را فقط برای احمقها میشه تحریف کرد.کم کردن حقوق علما!حمایت بازاریان از امیر!لابد این بازاریان یا مغزخر خورده بودند!که حقوق علما و...کم وفروش وسود کمتر داشته باشند یا انگلیس صحنه گردان بود وضرر وزیان را میداد

    نظرات شما -
    • 1

      وقتی سواد نداری مجبور نیستی ادای باسوادها رو دربیاری و حرفهایی بزنی که هیچ اطلاعاتی راجع بهشان نداری...ندانستن اشکال نداره و ادم باشعور راجع به چیزی که نمی دانه صحبت نمی کنه و سعی میکنه با گوش کردن و خواندن یاد بگیره...اما جاهل بودن و ادا درآوردن کار آدمهای ابله هست

    • زمان
      28

      امير كبير وقتي به مقام رسيد زنش را طلاق داد وبا خوهر شاه ازدواج كرد!!

    • ناشناس
      31

      اگر زنش رو طلاق داده و زن جدید گرفته پس لیاقت تعریف نداره
      تف بر هر چی مرده هوسرانه

    • به زمان
      3

      زنشو طلاق داد؟؟؟
      کجا خوندی اینو عزیز؟😅
      کلا یه زن گرفت امیر کبیر و اونم ملک النسا خواهر ناصر الدین شاه بود
      چرا فحش میخری واسه بزرگترین مرد دویست سال گذشته ایران:|

    • زمان
      11

      تو برو تاريخ بخوان با دختر عمويش ازدواج كرده بود

    • زمان
      9

      امير كبير قبل از صدارت با دختر عمويش به نام جان جان خانم ازدواج كرده بود واز اوسه دختر داشت بعد از صدارت زنش را طلاق داد وبا خواهر شا ازدواج نمود

    • ناشناس
      4

      هنوزخون میجوشدازفواره های باغ فین،به یاداعدام امیر،باحیله وفتوای دین

    • 4

      هنوزخون میجوشدازفواره های باغ فین،به یاداعدام امیر،باحیله وفتوای دین

    • ناشناس
      15

      مردی که در حق زنش نامردی کرده سزایش بوده ترور شود 😂😂😂

    • ناشناس
      2

      نظرات خنده آوره. بعضی شل مغزها بجای اصل موضوع دنبال زن امیرکبیر میگردن.

    • 0

      خوب این مقاله رو برای رییس جمهور و معاونش بفرست بلکه اثری کند

    • 0

      اینقدر سهمیه ای وارد دستگاه اداری کردن که جا برای نفس کشیدن نیست. هزینه های ادارات سرسام آورشده.

    • 0

      لینچان

  • ناشناس
    13

    میدان تجلی استعدادهای ایرانی : استعدادهای فراوان در ریاکاری، تقلب، اجحاف، تملق‌گویی و فروتنی چاپلوسانه ظهور دارند. یا بقول شاعر : ما ملت ایران همه باوش و زرنگیم ؛؛؛ افسوس که چون بوقلمون رنگ به رنگیم
    هنوز مشکلات همین است ایرانیان سه هزار سال به جای حمله نکردن ولی بیاری رفتن که منفعت داشته مثل سوریه فعلی یا زمان قدیم عمان ...
    حال تنها راه پیشرفت قدرتمند و تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی که ساده بگوئیم و بس تنها راه مدارا ؛ خیر امور اوسط ها / راه مدارا یعنی یک طرف ترازو شرق طرف دیگر غرب یعنی تخم مرغ در دو سبد در دو مکان یا بقول قدیمی ها هم ی پول داخل یک جیب نزار در چند جیب بگذار . الان حکومت رئیسی یک دست در سیاست مرموز بعد از فوت بزرگ مرد دوستدار ایران که این ترازو را کالیبره می کرد حضرت ایت الله رفسنجانی خدا بیاموز و یار و یاور رهبری ایران و ملت بود / رفت جایش شیران نیستند بلکه تندروایی که حتی سوریه ویران با 50درصد آواره جنگی بشیم بی خیال هستند ولی هرگز نباید این ملتی که وصفش را دادن نترسید ملتی که یک شب خوب را بد نشان می دهد و بر عکس / راه امام ره باید رفت یعنی روحانیون عین متخصص قلب کارش را بکنند و مدارا و میانه را چون دستور پیامبر ص انجام داد تا ایران بماند نشود سوریه ویران یمن بدبخت و عراق |( یادمان باشد عراق عرب بودن و اعراب خلیج فارس کمک کردن میلیاردها دلار دادن ایران جنگ شود حتی یک کشور کمک نمی کند ))

  • ناشناس
    0

    حقوق وزیران و نمایندگان و مدیران و علما را کم کنید و جلوی دزدی و پولشویی را بگیرید اون وقت اگر شد حتما 😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  • ناشناس
    0

    کسی مثل امیر کبیر ها زیاد داریم ،،،،اما بی سوادان واختلاس گران و‌دزدان بیت المال نمی گذارند سر کار بیایند ‌آنها را با انگ وتهمت اخراج می کنند

    نظرات شما -
    • ظرفیت
      0

      سه سال پیش به ظریف لغب امیرکبیردادند آقایان اصلاح طلب الان هم به امیر عبدالله هیان می گویند امیرکبیر

  • ناشناس
    1

    صد میلیارد افسوس و حیف برای این مرد شجاع با سواد قدرتمند لایق کم نظیر با کفایت انقلابی دلاور مردم دار فهمیده مدیر و مدبر و قاطع و نترس عابد و زاهد صد میلیارد لعنت بر جهالت ناصرخان بی شرف کودن

  • ناشناس
    0

    عوامل اصلی شهادت امیرکبیر عبارت بودند از درباریان، روحانیون بلندپایه و زمیندار، خانهای بزرگ، شاهزادگان قاجار، نمایندگان دولت‌های انگلستان و روسیه و کارگزاران بلندپایه دولتی که با اصلاحات امیرکبیر و مبارزه با فسادی‌ که راه انداخته بود دیگر قادر به سواستفاده از منابع کشور به نفع خود نبودند و دستشان از انجام فساد کوتاه شده بود. ناصرالدین شاه فقط نقش ماشین امضا و حلقه آخر این جنایت خبیثانه بود آنهم در حالت مستی...

  • فرشید فراهانی
    1

    خدا بیامرزه امیرکبیر رو
    مَــرد به معنای واقعی بود و اینجاست که شعور یه پادشاه خوب مشخص میشه که نظام و بدست شخصی درست میسپاره تا دزدی ها ریشه کن بشه
    ایران دیگه فردی مثل امیرکبیر رو نمیبینه چون به ساعت نمیکشه گردن کلفت ها سرشو زیر آب میکنن
    خانه از پایبست ویران است

  • ناشناس
    0

    الان هم اگر همین کار ها را بکنید کشور درست می شود.فقط اسامی عوض شده. مشکل همانه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0


      دقیقن...اگر یه امیرکبیر پیدا شه سه سوته سرش رو زیر آب می کنند...وضع همونه

    • 3

      یه آقایی بود لقب امیرکبیر زمان داشت اما همین روزها سالگرد مرگ( به شهادت فرزندانش) مشکوکش هست

  • ناشناس
    27

    تا دیر نشده باید کاری کنیم انقلاب اسلامی زنده بماند ؛ منظور امیر کبیر کوچک کردن نظم و علم روز کشورداری و دولت بود یعنی دخل و خرج بجای کارها و حقوق جاری بسمت عمرانی پیش برود . الان مشکل دولت بزرگی و حقوق بگیرانی هستند که حتی بعضی ها دولتی نیستند یا محل درآمد ندارند یا تبلیغات رشد فرهنگ اسلامی را ساده و روان بیان نمی کنند خیلی از ایرانیان متاسفانه از روی نداشتن علم و تحقیق از دیگر کشورها و ادیان غرب را گلستان می دانند با ساد ترین شکل در مدارس می توان فهماند اسلام زیباترین کامل ترین شادترین و در یک کلام اسلام مادر ادیان است . ولی هنوز قوره نشدیم مویز شدیم ما باید کم کم در همه ی زمینه ها رشد می کردیم همین برجام که مخالفین زیادی در دولت دارد چند ماه دیگر زمینه صادرات موشک فراهم می کند و حتی خرید ادوات نظامی بطور بهترین حالت ما می شویم قدرت نظامی هسته ای مثل کره شمالی با یک فرق کره شمالی همسایه و هم کمونیست خلق چین و روسیه است ایران دین زیبای اسلام دارد کره شمالی در یک طرح صلح درست شد ایران نه یعنی کره شمالی سهم شرق کره جنوبی سهم غرب شد . ما الان هنوز امید هست برجام زنده شود هر ماه بالای 20درصد قدرت خرید از دست می دهیم اصولاً فرهنگ ایرانی اسلامی بسیار پرهیزها حتی در خوراکی دارد زمین تا آسمان با کره شمالی همه چیز خور فرق دارد . راه و جای پای کمونیست کره شمالی با اسلام زیبا بسیار فاصله دارد گویا هنوز نمی خواهیم متوجه بشیم به روسیه تکیه زدیم با صدهزار نیرو نتوانست شرق اکراین بگیرد و کشور روسیه اقتصادش ویران شد مثال از 18 خودرو سازی روز جهان الان فقط دو خودرو سازی کم و بیش تولید دارد که استاندارد 70 سال قبل سال 1960 رعایت می کنند حتی کمربند ندارند پس حال چرا رئیس مجلس و دولت نیروشان گذاشتن کره شمالی بشیم با 90میلیون جمعیت اسلامی نمی دانیم فکر می کنند غرب با امتیاز هسته ای شدن ایران موافقت می کند هرگز غرب با یک مموری فلش خالی به عراق صدام حمله کرد چند روزه گرفت چه بخوایم چه نخواهیم با تحریم سازمان ملل و کشیدن ماشه برجام ما به وضعیت بسیار بدی که هستیم وضعیت فعلی چند سال بعد آرزوی ایرانیان می شود. ن تند نه کند استفاده از تجربه دخالت روس ها در سوریه اکراین کره شمالی می توانیم در تله روس ها نیافتیم ولی گویا حاضریم ملت فقیرانه زیست کنند چند هواپیمای سوخو 35 داشته باشیم ما آتش هم بشیم در برابر غرب که 65درصد اقتصاد جهان دست خودش و اروپا و دوستانش هست بازم هیچیم . یعنی پیکان تولید کنار گذاشتیم پراید ساختیم بازم فهمیدیم اشتباه بزرگ بوده ارابه مرگ اگر ال نود ک سال قبل 7 تا تولید شد میلیونی کنیم بازم خودروهای ژاپن کره غرب نمی شد یعنی باید با فهم تکنولوژی و علم و عمل و ارزش پول ملی ک همگی به صادرات نفت و گاز ایران ربط دارد تا 5تا10میلیون بشکه نفت و گاز برابر قطر صادر نکنیم و پولش خرج صنعت معدن و تجارت و مسکن و راه سازی نکنیم نمی توانیم کشوری داشته باشیم تا تحریم شدیم قشر متوسط حذف شد. تحریم از صد تا جنگ بیشتر ضربه زده و مطمئن با مرگ برجام زاران برابر ضربه کاری می زند اعراب خلیج فارس در بهشت ایرانیان در فکر تک نانی تا زنده بمانند فقر دشمن ایمان است ایرانیان بسیار دل شکسته شدن لطفاً مانند 177 کشور جهان کار کنیم ممنون

  • خسروپرویز
    1

    پیشنهاد من مطالعه کتاب " جامعه شناسی نخبه کشی " به همه عزیزان است .

    زنده و جاودان باد امیرکبیر ، قائم مقام ، مصدق
    مرده باد اجنبی های دزد ، قاتل ، متحجر و عقب مانده فاسد و .....

  • هوتن
    1

    امیر کبیر هم اگر در این زمان زندگی میکرد جرات نمیکرد از دسته این اقازاده های اختلاسگر کاری بکنه قطعا وا میدادش

  • ااااقاااا
    3

    اورین....اورین....

  • ناشناس
    35

    اگر کار امیر کبیر درست بود که به این صورت به قتل نمی رسید طبق منابع تاریخی متعدد که مطالعه کردم امیر کبیر در زمان خود چهره منفوری بود در واقع به خاطر همین ظلم بی حد به همین طبقه افراد قدرتمند و ثروتمند و بازاریان در زمان صدارت خود بی پناه ماند به گونه ای که توسط چند مامور حکومتی در حمام فین مورد تهاجم قرارگرفت ...در واقع شهرت امیر کبیر به زمان پهلوی میرسد آن هم به خاطر تحقیر سلسله قاجار...

    نظرات شما -
    • گربه نره
      0

      خداحافظ
      با این دیسلایگها یه خونه تکونی به مخت بده🤣

  • 26

    علت نفرت و خشم امیر کبیر از شاهزاده ها و قطع اضافات عایدی و حقوق انها مبارزه با فساد نبوده است و طبق کتب تاریخی به علت تجاوز شاهزادگان به مادر ایشان که خدمتکار دربار بوده اند و تولد ایشان به واسطه آن بوده است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      میره.

  • ياور
    1

    پيشنهاد ميكنم مثل قطار دودي شهيدمطهري بزرگوار رايكبار ديگر گوش كنيد تا حقيقت روشن شود.

  • سوییچ آب زیر ساخت سنتر
    2

    حقوق رییس پیرمرد ۳۶ سال سابقه پارتی دار شرکت ما هر روز نجومی تر میشود تا وقتی بازنشست شد فول حقوق و فول پاداش و فول خرید مرخصی بگیرد ، پس یعنی ما امیر کبیری نیستیم ؟؟؟؟

  • رامین
    0

    امیرکبیرم آرزوست...

  • میشوبالا
    0

    خداوند ملت ایران را از خواب بیدارکند

    نظرات شما -
    • 4

      متاسفم برا ملتی که خدمات امیرکبیر را فراموش کردن وگیرمیدن به اینکه با کی ازدواج کرده وچرا با این حرفهای انحرافی افکار مردم را منحرف میکنن درود بر امیر کبیر

    • گرگري
      0

      كسي كه دلسوز خانواده نباشه چطور دلسوز وطن ميشه مردي كه در٤٥سالگي زنش را طلاق ميده وبا خواهر شاه وصلت ميكنه واي بر او

  • ...
    2

    امیر کبیر واقعا یک وطن پرست بود وبرای کشور ایران کارهای زیر بنایی فراوانی انجام داده است ولی امروز که روز ویاد او بود صدا وسیما بهش اهمیت نداده و زیاد مانور ندادن تا مردم بفهمن چه ابر مردی بوده وچه خدماتی برای ایران کرده است من متاسفم اگر یه روضه خون بود یا ... چند روز صدا وسیما تبلیغ کارهای او را میکرد ولی امیرکبیر چه ناجوانمردانه مرد وچه نامردانه ازش یاد نمیشود درود بر چنین مردان تاریخ ساز ایران

  • ناشناس
    3

    جقدر مردم سطحی نگری داریم که این همه خدمات امیر کبیر رو نمیبینن و گیر دادن به ازدواج ایشون

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4


      ازدواج مهم‌تر از سیاست است اگر خواستی کسی رو درست بشناسی به شیوه ازدواج کردنش بنگر
      خداشناسی، مردانگی ، وفاداری ، حیا ، انسانیت و کرامت و تمام صفات خوب انسانی در نوع نگاه یک انسان به ازدواج آشکار می‌شود

  • ناشناس
    0

    صدتا امیر کبیر هم کمه اون یکی هم که بود ترور شد یه داوینچی کم داریم

  • علیرضا محمدی
    0

    هرمسئول ودست اندرکاری که به این آیه توجه کندکه :میدانیداوشمارامی بیند.پس اگرهمه وجودخداوندوحس کنندوناظربودن اورابرانجام تمام اعمال وکردارقبول داشته باشیم فکرنکنم هیچ مشگلی پیش بیاید

  • ناشناس
    2

    اولا منظور از علما همان عمای درباری بوده که درخدمت ناصرالدین شاه بودند و دوم اینکه ما نمیدونیم چرا از همسر اولش جداشده(خب به ماچه) بهتر ازناصرالدین شاه با چندین زن...

  • اللهم عجل لولیک الفرج
    2

    امیرکبیر کلامی دارد: اول فکر میکردم مملکت شاه دانا میخواهد بعد فکرکردم مملکت وزیر دانا میخواهد بعد وزیر شدنش گفت حالا میفهم که مملکت مردم دانا میخواهد.
    برای ظهور نیاز به مردم دانا داریم

  • ناشناس
    1

    آقا یاور عزیز
    مطهری خودش از قماش اینا بود و سطحی نگر و .....

  • گلی
    1

    حقوقهای نجومی رانت واختلاص کشور رو ب این روز انداخته...بنظرتون همه کارکنای دولت که حقوق نجومی دارن اجازه میدن همچین کسی سر کار بیاد...الان یه کارمند ساده دولت ماهی ۳۰ ملیون حقوقشه..چه برسه ب اون بالا دستیها.

  • ناشناس
    3

    انرژی اروپا را تامین کنید از صلح حرف بزنید از مهربانی های ملت بزرگ ایران بگویید از مهربانی پیامبر اسلام بگویید که چگونه قاتل عمویش را بخشید به جهان اعلام کنید که ما ملت صلح وطرفدار شادی در جهان هستیم تاریخ ما پر از مردی و مردانگی است ما در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی کنیم بلکه ما فقط به منفعت ملت بزرگ ایران می اندیشیم ما با جهان بدون استثنا طالب صلح هستیم ما بشریت را دوست داریم وبرای رشد و بالندگی اش با جهان تعامل می کنیم ما به فکر نابودی هیچ قوم وملتی نیستیم درود بر صلح ودرود بر زندگی مرگ بر جهل وتاسف بیش از اندازه و تاریکی نتیجه ای که می گیرید بهتر از صدارت امیر کبیر خواهد بود ما طرفدار زندگان هستیم نه حامی مردگان

  • ناشناس
    1

    وقتی یاد امیرکبیر میافتم حمام فین و استخر فرح نکات مشترکی داشتند...

    نظرات شما -
    • $
      0

      آره
      منتهی تو استخر کوسه نمیاندازن

      الان تن میرزا تقی خان از این تشبیهت لرزه ۸ ریشتری گرفته.

  • ناشناس
    1

    به عدالت و حسن رفتار شما با مردم کمال اعتماد و وثوق داریم .حتی اون شاه قجر هم رفتار خوب با ملت را مد نظر داشته !!

  • ناشناس
    0

    واقعا چقد حمام و اسخر به هم نزدیکند

  • فرزاد خزائی
    0

    امیر کبیر یا محمد تقی خان نصف بیشتر نظمی که داده بود درست بوده فقط باید دستی روی نظمش کشید و دوباره توی مملکت اجرا کرد، به نظر من دیگه خیلی از حقوق شاه و اطرافیان که ذکر کرده بودید کم کرده بود و همین هم موجب شکستش شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها