سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان:

جنگ غزه ممکن است باعث «تغییر دولت‌ها» در آینده شود/ اسرائیل می‌خواهد «منابع گازی غزه» را در اختیار خود بگیرد/ هزینه های این جنگ را از آن منبع گازی بر می دارد

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان درباره آینده غزه می گوید: اسرائیل می خواهد منابع گازی غزه را در اختیار خود بگیرد و به سهم خود بیافزایند. این موضوع مساله ای مهم است و اسرائیل به این جنگ به چشم فرصتی نگاه می کند و هزینه های این جنگ را از آن منبع گازی بر می دارد اسرائیل به دنبال افزودن بر ثروت خود است.

جنگ غزه ممکن است باعث «تغییر دولت‌ها» در آینده شود/ اسرائیل می‌خواهد «منابع گازی غزه» را در اختیار خود بگیرد/ هزینه های این جنگ را از آن منبع گازی بر می دارد

 عبدالرضا فرجی راد در پاسخ به این سوال که بنا به اخبار بیش از نیمی از غزه تخریب شده است. برخی از مردم این منطقه کشته و مجروح شده اند یا آواره گشته اند. آیا این وضعیت قابل پیش بینی بود؟ اسرائیل برای آینده این منطقه چه اهدافی دارد؟ آینده این جنگ چیست؟ اظهار داشت: وقتی حمله 7 اکتبر حماس و جهاد اسلامی به درون سرزمین های اشغالی انجام شد پیش بینی می کردند که اسرائیل عمل متقابل جدی انجام دهد چون نیرو وارد اسرائیل شده بود در غیر این صورت چنین اتفاقی نمی افتاد و دو طرف موشک باران انجام می دادند و حملات هوایی اسرائیل فعال می شد. با توجه به وضعیت حمله و نوع جنگ و حجم بالای کشته ها این تصور وجود داشت که اسرائیل این بار با شدت بیشتری مقابله کند. همیشه اسرائیل در درگیری ها غزه را بمباران می کرد و اینبار به نظر می رسید شدت حملات بالا باشد اما چون در داخل اسرائیل و در سطح جهان و در غرب احساس شد که موجودیت اسرائیل به خطر افتاده است و احساسی به وجود آمد که چهار پایه حکومتی که با کمک غرب شکل گرفته است به لرزه افتاده است، حمایت های جدی از اسرائیل آغاز شد.

هدف اسرائیل این است که غزه را کاملا ویران کند

وی افزود: غرب بدون توجه به حقوق بشری که همیشه مدعی اش بود به کمک اسرائیل آمد. این مساله باعث شد اسرائیل حس کند پشتیبانی قوی جهانی دارد و این پشتیبانی به او اجازه می دهد هم غزه را ویران کند و هم چشم بسته انسان ها را بکشد و هم با هدفی غزه را با خاک یکسان کند به طوری که دیگر اهالی غزه نتوانند آنجا زندگی کنند. یکی از وزرای اسرائیل دیروز اعلام کرد: «دنیا اشتباه می کند که به ما فشار می آورد تا بمباران ها را قطع کنیم و مردم کشته نشوند و خانه ها ویران نشود، دنیا باید به سراغ این برود که کشور های میزبان را برای این جمعیت پیدا کند.» یعنی هدف اسرائیل این است که غزه را کاملا ویران کند و جایی برای سکونت وجود نداشته باشد. نتانیاهو گفته است «ما می خواهیم در غزه بمانیم تا امنیت برقرار شود» یعنی منظور در اختیار گرفتن غزه است.

وی تصریح کرد: آمریکا و بایدن با صراحت تاکید می کنند که غزه باید به کرانه غربی وصل شود و حکومت خودگردان آنجا را بگرداند و جوزف بورل روی این موضوع تاکید می کند و فرانسه روی این مساله تاکید می کند و کل اروپا چنین موضوعی را مطرح می کنند و تایید می کنند و حتی اتحادیه عرب هم همین خواسته را دارد، ولی می بینیم اسرائیل همچنان حرف خود را می زند. اسرائیل تصمیم اش را گرفته و می خواهد بر آن اساس کار را پیش ببرد.از سویی مقاومت هایی در برابر اجرای این تصمیم وجود دارد تعداد 13 هزار نفر انسان که فقط 5 هزار نفر از آن ها کودک هستند بی رحمانه کشته شده اند و زیر آوار مانده اند. بیماران کشته می شوند بیمارستان ها ویران شده اند. جامعه جهانی این خطر را احساس کرده است زیرا ویرانی ها و کشتار بیشتری در جریان است.

امکان آتش بس پنج روزه / وقتی تظاهرات سبک تر شد اسرائیل مرکز و جنوب غزه را دوباره بمباران خواهد کرد

فرجی راد با بیان اینکه این جنگ ابعاد گسترده ای دارد و ممکن است به این دلیل دولت ها در دنیا تغییر کنند اظهار داشت: رای آقای بایدن کاسته شده است و احتمالا اعراب آمریکا دیگر به او رای ندهند. لاتین ها و سیاه پوستان نیز رای کمتری به او خواهند داد. این وضعیت بر فرانسه و هلند و انگلیس و اتریش هم تاثیر گذاشته است. دولتمردان کشور هایی در اروپا که به طور جدی از اسرائیل حمایت کرده بودند زیر فشار افکار عمومی خود هستند. به نظر من این فشار ها سبب می شود قدم اول را ببینیم، این قدم می تواند یک آتش بس باشد. اسرائیل زیر بار نمی رفت و نتانیاهو و کابینه اش زیر بار نمی رفتند ولی فشار های جهانی بسیار بالا است. آتش بس و توقف های چند روزه می تواند منجر به رسیدن سوخت به مردم شود. امروز گرسنگی و بهداشت و درمان معضل اصلی در غزه است. فشار ها باعث خواهد شد آتش بس پنج روزه در حدی ناچیز و با وجود برخی موشک باران ها و بمباران ها پذیرفته شود. اسرائیل صددرصد متوقف نمی شود. به نظر من این اتفاقات در روز های آینده رخ خواهد داد. اسرائیل بدش نمی آید که فشار ها را در جامعه جهانی افزایش پیدا کند و شکافی در فضای بین الملل بوجود بیاورد. وقتی تظاهرات سبک تر شد اسرائیل مرکز و جنوب غزه را دوباره بمباران خواهد کرد و مردم را به سمت گذرگاه رفع می فرستد چون مردم در حالت جنگ و مرگ هستند به زور وارد مصر می شوند و اسرائیل تنشی با مصر پیدا می کند، ولی به هدف اش می رسد.

 آمریکا و بایدن با صراحت تاکید می کنند که غزه باید به کرانه غربی وصل شود و حکومت خودگردان آنجا را بگرداند و جوزف بورل روی این موضوع تاکید می کند و فرانسه روی این مساله تاکید می کند و کل اروپا چنین موضوعی را مطرح می کنند

اسرائیل به دنبال افزودن بر ثروت خود است

این کارشناس منطقه تصریح کرد: راه دراز و مشکلی پیش رو است. هر کدام از این اتفاقات عکس العمل جامعه جهانی را به دنبال دارد. باید دید فشار ها بر دولت آمریکا و دولت های اروپایی تا چه میزان بر این جنگ تاثیر خواهد داشت. آنچه که مهم است این است که غرب عقیده دارد این پاکسازی باید انجام شود و حماس و جهاد اسلامی از بین بروند و از آن پس اختلاف اسرائیل و غرب شروع می شود. غرب می گوید باید کشوری فلسطینی تشکیل شود اما اسرائیل نمی خواهد کشور فلسطینی تشکیل شود و نمی خواهد غزه را تحویل فلسطینی ها بدهد. یکی از دلایلی که اسرائیل غزه را می خواهد این است که در سواحل غزه و مدیترانه منابع عظیم گازی پیدا شده است. قرار بر این بود که اسرائیل و لبنان و مصر به طور شراکتی از این منابع سهم ببرند. امروز لبنان توافقی در این خصوص دارد ولی اسرائیل می خواهد منابع گازی غزه را در اختیار خود بگیرد و به سهم خود بیافزایند. این موضوع مساله ای مهم است و اسرائیل به این جنگ به چشم فرصتی نگاه می کند و هزینه های این جنگ را از آن منبع گازی بر می دارد اسرائیل به دنبال افزودن بر ثروت خود است.

وی ادامه داد: اینجا مساله به میزان زمانی بر می گردد که اسرائیل برای پاکسازی غزه صرف خواهد کرد. آمریکا به سمت انتخابات می رود. این ها می خواهند فشار را از روی خود بردارند و کم کنند. یعنی بایدن می خواهد رای از دست داده را از مردم پس بگیرد آمریکا به نوعی عمل می کند که هم خود را حامی اسرائیل نشان بدهد و هم دیدگاه اش در مورد غزه و آینده این منطقه را متفاوت از نظر اسرائیل نشان بدهد. آمریکا در برابر انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و بایدن نمی تواند علیه نتانیاهو که از او نفرت دارد اقدامی بکند زیرا در داخل آمریکا قدرت در دست طرفداران اسرائیل و رقیب بایدن یعنی ترامپ است. شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آمریکا روز به روز بیشتر می شود. ترامپ یکی از دوستداران اصلی اسرائیل است لذا جریانات به نفع فلسطین پیش نمی رود و این به علت نزدیک بودن انتخابات آمریکا است. اگر این اتفاق در زمانی دیگر روی می داد موضوع متفاوت بود یکی دو ماه مانده به انتخابات بایدن به نفع اسرائیل کار خواهد کرد و دیگر از موضوع دو دولت دفاع نخواهد کرد. در چنین وضعیتی شرایط به نفع فلسطینیان نخواهد بود و اسرائیل دست بالا را خواهد داشت. البته شرایط تا حدودی به نوع مقاومت حماس در غزه هم بستگی دراد. اعراب همه سکوت کرده اند و نوعی رضایت از سرکوب و حذف حماس احساس می شود گویی اعراب در هماهنگی کامل با غرب هستند.

غربی ها بحث دو دولت را مطرح می کنند تا در حرف هایشان بالانسی ایجاد شود و برای خود آبرو داری کنند

فرجی راد در مورد اینکه آیا تشکیل دو دولت در اهداف بلند مدت آمریکا است یا این موضوع به رییس جمهور آمریکا و حزبی که از آن برخاسته مرتبط است؟ جنگی که رخ داد نشان داد که هیچ کشور و هیچ گروهی از حماس حمایت کاملی نداشت. اهداف بلند مدت قدرت ها چیست؟ گفت: حماس علاقه داشت مقاومت کند و می خواستند وطن خود را پس بگیرند. تنها ایران به حماس کمک نمی کرد بلکه قطر و ترکیه هم به حماس کمک می کردند و حتی دستگاه های امنیتی مصر چشمانشان را بسته بودند. این هم نوعی کمک است. در آمریکا بستگی دراد چه نوع رییس جمهوری بر سر کار بیاید قطعا ترامپ و روسای جمهور تندرو موافق تشکیل دو دولت نیستند در زمان ترامپ برای اینکه دو دولت تشکیل نشود بحث طرح ابراهیم را مطرح کردند تا رابطه اسرائیل با جهان عرب آنچنان گسترده شود که مساله فلسطین برای همیشه فراموش شود. تقریبا اسرائیل با همین وضعیت پیش رفته بود و فلسطین رو به فراموشی بود. دموکرات ها وقتی دیدند این طرح پیش می رود با اینکه از زمان پیمان اسلو همراه با اروپایی ها طرح دو دولت را دنبال می کردند، جلوی پیشروی این طرح را نگرفتند ولی امروز متوجه شده اند که پیمان ابراهیم کارساز نیست و متوقف شده است از این رو دو دولت را مطرح کردند البته مساله دو دولت از طرف آمریکا برای ایجاد بالانس مطرح شده است. اینکه اسرائیل همه را بزند و بکوبد و نابود کند تا حماس نابود شود و در برابر این وحشیگری فشار جامعه جهانی وجود دارد بحث دو دولت را مطرح می کنند تا بالانسی ایجاد شود و برای خود آبرو داری کنند.

احتمال زیادی وجود دارد دولت در اسرائیل نیز عوض شود

وی در مورد اینکه یعنی آمریکا به دنبال دو دولت نیست؟ تصریح کرد: شاید از نظر دموکرات ها و به ویژه اروپاییان این طرح دو دولت مطلوب باشد ولی برای آن خودکشی نمی کنند و قدرت خود را در آمریکا و اروپا به خاطر اجرای این طرح دو دولت به خطر نمی اندازند ولی جمهوری خواهان آمریکا با تندروهای اسرائیل همراهی دارند. با روند پایانی دوران بایدن رسیدن به دو دولت سخت است اگر دوره ریاست جمهوری بایدن ادامه دار بود می شد این طرح را پیگیری کرد ولی ممکن است بایدن برود. دموکرات ها از نتانیاهو و کابینه اش دل خوشی ندارند احتمال زیادی وجود دارد دولت در اسرائیل نیز عوض شود و جناحی چپ یا کارگر و احزاب مخالف تندروی بر سر کار می آیند و معامله غرب با آن ها ساده تر خواهد بود. در جناح های اسرائیل کسانی هستند که به تشکیل کشور فلسطینی معتقدند ولی بیت المقدس را از دست نخواهند داد.اگر این واقعه در ابتدای دولت بایدن رخ می داد شانس فلسطینی ها بیشتر بود زیرا دولت دموکرات بایدن می توانست مساله را تا پایان دوره اش پیگیری کند و به نتیجه برساند ولی امروز رای بایدن پایین است و ترامپ رقیب او است. شانس ترامپ در آمریکا بالا رفته و در مقابل این بخت فلسطینیان کم رنگ شده است.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    فلسطینیها هم درست مثل خود ایرانیها جزو ملتهای بدبخت و همیشه بازنده در تاریخ هستند

  • شبنم
    0

    از اول هم معلوم بود که این توطئه خود اسرائیلی هاست در اصطلاح کار خودشونه آنها به ابلیس درس می آموزند

    نظرات شما -
    • 0

      اگه از همون اول معلوم بود پس حکایت اون جشن و شیرینی و شربت چی بود؟🤔

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها