رمز موفقیت حزب 100 ساله کمونیست چین با نزدیک به 100 میلیون عضو!

امروز (اول ژوئیه) صد و دومین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین است. احزاب سیاسی با قدمت بیش از صدساله در جهان کم نیستند، اما حزب سیاسی مانند حزب کمونیست چین که بیش از 70 سال قدرت را در دست دارد و میزان رضایت مردم در مدت طولانی از آن بیش از 90 درصد است، بسیار کمیاب است.

رمز موفقیت حزب 100 ساله کمونیست چین با نزدیک به 100 میلیون عضو!

 لوئو لایی آن، تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار چین نوشت: ملت چین تحت رهبری حزب کمونیست چین به یک جهش تاریخی از «ایستادن»، «ثروتمند شدن» و سپس «قوی شدن» دست یافته‌اند. حزب کمونیست چین در حالی که «دو معجزه» توسعه سریع اقتصادی و ثبات اجتماعی درازمدت را ایجاد کرده، به رشد و توسعه خود ادامه داد، از تنها 50 عضو در ابتدا به بیش از 98 میلیون عضو رسیده و به این ترتیب به حزبی سیاسی با بیشترین اعضا در جهان تبدیل شده است.

بسیاری از کشورها تجربه‌های موفقیت‌آمیز حزب کمونیست چین در مدیریت کشور را مطالعه می‌کنند و برخی از ابعاد آن به طور گسترده‌ای شناخته شده است. برای مثال، یکی از مزیت‌های مهم این حزب، داشتن سیستم سازمانی کامل و سخت‌گیرانه‌اش است؛ این باعث شده است  که چین  در هنگام مواجهه با چالش‌های شدیدی مانند همه‌گیری کرونا بتواند به «دانشجوی برتر» تبدیل شود. حزب کمونیست چین در نوآوری تئوری ماهر است و مدام نوسازی مارکسیسم را در چین ترویج می‌کند. این حزب اصرار دارد که چاقوی خود را به سمت داخل بچرخاند و جرأت می‌کند انقلاب درونی را انجام دهد تا ماهیت پیشرفته و خلوص حزب را برای همیشه حفظ کند...

جنبه دیگری وجود دارد که امروز می‌خواهم روی آن تمرکز کنم سیستم استعدادیابی و انتصاب مقامات حزب کمونیست چین است. حزب کمونیست چین وارث و مدافع وفادار فرهنگ سنتی عالی چین است. «انتصاب افراد بر اساس شایستگی‌هایشان» و «معرفی استعدادها و توانمندسازی آنها» یک مفهوم و معیار برای انتخاب و به کارگیری استعدادها در سراسر جامعه چین باستان بوده و مدت‌هاست که در ژن‌های فرهنگ چینی ادغام شده است. حزب کمونیست چین اهمیت زیادی به تغذیه از فرهنگ عالی سنتی چین می‌دهد. از نظر حکمرانی، مفهوم «انتصاب افراد بر اساس شایستگی‌های آنها» دارای ارزش و اهمیت ویژه‌ای در دوره های مختلف بوده است.

در اوایل تأسیس حزب، به دلیل ضعف قدرت حزب، کار استعدادیابی حزب عمدتاً بر جذب کارگران، به ویژه کارگران با آگاهی متمرکز بود. با افزایش تقاضا، مهمترین راه حزب برای جذب، تاسیس مدارس و تربیت استعدادها با تکیه بر خود بود.

در سال 1938، «مائو تسه تونگ»، رهبر وقت حزب کمونیست چین، رویکرد مهم «انتصاب افراد بر اساس شایستگی‌های‌شان» را مطرح کرد. معیار کادرهای خوب مطرح شده در این دوره تاریخی «وفاداری به حزب، شجاعت  در جنگ، و نه ترس از فداکاری» است که تجسم واضح مفهوم «انتصاب افراد بر اساس شایستگی» است.

در دوره اصلاحات و گشایش و نوسازی سوسیالیستی، «دنگ شیائوپینگ»، معمار کل اصلاحات و گشایش، الزامات «چهار نوسازی» یعنی انقلابی، جوان، تحصیل کرده و حرفه‌ای بودن را برای کادرها مطرح کرد. این استاندارد بعدا در منشور حزب نوشته شد و به معیاری برای ارزیابی کادرهای خوب در دوره اصلاحات و گشایش تبدیل گشت.

از زمانی که «شی جین پینگ» دبیر کلی حزب کمونیست چین را در سال 2012  برعهده گرفته، بارها تاکید کرده که کلید انجام خوب امور چین در حزب، در مردم و در استعدادها نهفته است. شی جین پینگ از مقامات در همه سطوح می‌خواهد که این ایده را قویاً تثبیت کنند که استعدادها اولین منبع، اولین سرمایه و اولین نیروی محرکه از منظر حکمرانی و جوان‌سازی کشور هستند. وی یک سیستم انتخاب و انتصاب مبنی بر آن که اخلاق را در اولویت قرار دهد، افراد را بر اساس شایستگی‌های آنها منصوب کند و برای آن سمت مناسب باشد، مطرح کرد. تحت هدایت مجموعه‌ای از روایت‌های مهم شی جین پینگ، تیم استعدادهای حزب سرشار از نشاط است و تعداد زیادی از استعدادهای برجسته ظاهر شده‌اند که نقش الگو و پیشرو در همه جنبه‌های زندگی ایفا می‌کنند.

استعدادها منابع استراتژیک برای دستیابی به جوان سازی ملی و کسب ابتکار عمل در رقابت‌های بین‌المللی هستند. حزب کمونیست چین نزدیک به 100 میلیون عضو دارد که این تعداد از جمعیت بسیاری از کشورهای متوسط از جمله ایران فراتر رفته است و محکم‌ترین شالوده برای جوان سازی ملی را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این، حزب کمونیست چین به پرورش و استفاده از استعدادهای غیرحزبی نیز اهمیت زیادی می‌دهد. این یک سنت خوب حزب کمونیست چین است که استعدادها را از سراسر جهان جمع آوری کرده و از آنها استفاده کند و همچنین یک تجربه ارزشمند در امور روشنفکران است که برای ایجاد محیط احترام به دانش و استعدادها در سراسر جامعه و گسترش پایه اجتماعی و مردمی حزب حاکم اهمیت دارد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    دین جدا سیاست جدا به همین سادگی موفق شدن البته که کلا دین ندارن

  • ناشناس
    0

    وقتی یک وعده غذا میخورن اینجوری موفق میشن

  • ناشناس
    0

    کودین؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها