راز دور ماندن حزب حاکم چین از چرخه انحطاط و سقوط/ حزب کمونیست از سال ۱۹۴۹ در قدرت بوده است

حزب کمونیست، از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، 73 سال متوالی حزب حاکم در این کشور بوده است که این، طولانی ترین زمان در تاریخ جهان مدرن محسوب می شود.

راز دور ماندن حزب حاکم چین از چرخه انحطاط و سقوط/ حزب کمونیست از سال ۱۹۴۹ در قدرت بوده است

خرد سیاسی منحصر به فرد و توانایی حزب کمونیست چین، توجه جهانیان را به سمت خود جلب کرده است. برای بسیاری از مردم این سؤال مطرح است که حزب کمونیست چین چگونه توانسته در تمام این سال ها بدون انحطاط به حکومت درازمدت خود ادامه دهد و از هرج و مرج و سقوط به دور بماند؟!

«مائو تسه دونگ»، رهبر مرحوم نسل اول حزب کمونیست چین، پیش از تاسیس جمهوری خلق چین، در اولین پاسخ به این سؤال به نظارت مردمی اشاره کرد؛ در پاسخ دوم به سؤال فوق می توان به انقلاب درونی حزب کمونیست چین، پس از یک قرن مبارزه و به ویژه عملکردهای جدیدی که در 10 سال گذشته داشته است، اشاره داشت.

در ژوئیه ۱۹۴۵، گفتگویی معروف بین «مائو تسه دونگ» و« هوانگ یان‌پی» دموکرات میهن پرست در غار «یانان» برگزار شد. «مائو تسه دونگ» در پاسخ به سؤال «هوانگ» در مورد اینکه چگونه حزب کمونیست چین می تواند به دور از قانون چرخه تاریخی شکوفایی و سقوط سلسله های پی در پی در تاریخ چین به دور بماند، با قاطعیت اینطور پاسخ داد: «ما راه جدیدی پیدا کرده ایم و می توانیم از این قانون چرخه تاریخی دور بمانیم.  این مسیر جدید دموکراسی است. تنها با وجود نظارت مردمی است که دولت جسارت تنبلی در کار و ارائه خدمات را نخواهد داشت».

مائو تسه دونگ در حالی چنین پاسخی را مطرح کرد که چهل سال تا زمان تاسیس جمهوری خلق چین زمان باقی مانده بود و گروه «چانگ کای شک» از حزب «کومینتانگ» در راس قدرت قرار داشت و یک دیکتاتوری استبدادی را اجرا می کرد که نتیجه آن، فساد گسترده و معیشت ضعیف مردم بود. در مقایسه با آن ، در مناطق آزاد شده به دست رهبری حزب کمونیست چین بود که مسیر جدیدی از دموکراسی پیدا شد و توده های کارگران و دهقانان به اربابان زمین تبدیل شدند و حکومت مردمی به رهبری حزب کمونیست چین پی در پی  تحکیم و توسعه یافت  و در نهایت جمهوری خلق چین تأسیس گشت. 

بیش از ۷۰ سال از تأسیس چین جدید می گذرد آن هم در حالی که حزب کمونیست، مردم چین را به سوی کاوش و غنی سازی مداوم اشکال عملی دموکراسی مردمی هدایت کرده است. دموکراسی چین یک دموکراسی مردمی در کل فرآیند محسوب می شود که هدف از اجرای آن، حل مشکلات مردمی است. دموکراسی چین یک دموکراسی فرمالیته نیست که صرفا زمان رای گیری حرف از آن به میان آید و پس از رای گیری مجددا به خواب برود.

«جان میلر-وایت»، رئیس اجرایی بنیاد همکاری آمریکا و چین، چندی پیش مقاله ای در روزنامه «چاینا دیلی» منتشر کرده و نوشته است که چین با موفقیت دموکراسی مردمی که نوعی دموکراسی با ویژگی هایی منحصر به فرد است را به اجرا در آورده که هدف از آن، غلبه بر برخی مشکلات و نقص های موجود در دیگر تئوری ها و اشکالات دموکراتیک است. چین با پایبندی و توسعه دموکراسی سوسیالیستی با ویژگی های چینی، پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی بی نظیری کسب کرده است که از نظر سرعت، مقیاس و نفوذ جهانی بی نظیرند.

«شی جین پینگ»، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در گزارش بیستم کنگره ملی این حزب تاکید کرد که این حزب از طریق تلاش های خستگی ناپذیر، پاسخ دوم به چرایی عدم انحطاط حزب را از طریق انقلابی درونی داد تا این اطمینان حاصل شود که این حزب هرگز کیفیت، رنگ یا ماهیت خود را تغییر نخواهد داد. 

«برونو گیگ»، دانشمند سیاسی فرانسوی در مصاحبه ای با روزنامه  «چینا مینوتس» اعلام کرده است که فراخوان برای انتقاد از خود و خود اصلاحی، یکی از نوآوری هایی است که گروه رهبری کنونی حزب کمونیست چین به حکمرانی این کشور در آورده است.

«فساد قدرت» و «فساد پول» دو مشکل اساسی است که حاکمان هر کشوری در جهان باید آنها را حل کنند. خطر فساد در قدرت وجود دارد و همیشه هستند مسئولان حاکمی که نمی توانند از آزمون فساد سربلند بیرون بیایند و ذهنیتی بوروکراتیک و ممتازی داشته باشند و حتی برعکس، پدیده های منفی و فسادهای جدی را به وجود آورده اند.

بر همین اساس است که برخی احزب بزرگ و قدیمی و حاکم در جهان، حاکمیت خود را از دست داده و از بین رفته اند.

حزب کمونیست چین درستکاری در سیاست و مبارزه با فساد را امری محوری می داند که با زندگی و مرگ حزب و کشور مرتبط هستند. کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با نقش محوری شی جین پینگ در طول 10 سال گذشته، بدنبال مایوس نکردن جمعیت یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری اش بوده و در این راستا، مبارزه ای بی سابقه علیه فساد به راه انداخته است تا خطرات پنهانی اما جدی دورن حزب، دولت و ارتش را از بین ببرد و به این اطمینان خاطر برسد که قدرتی که مردم به حزب داده اند همواره در مسیر جستجوی رفاه و سعادت برای همین مردم به کار گرفته می شود. 

«نظارت مردمی» و « انقلاب درونی» در عصر جدید، در حقیقت ماهیت یکسانی را منعکس می کنند مبنی بر اینکه آینده و سرنوشت یک حزب سیاسی و یا حکومتی سیاسی، نهایتا به خواسته مردم بستگی دارد.

حزب کمونیست چین همواره در کنار مردم ایستاده و برای مردم کار کرده است و آگاهانه نظارت مردمی را پذیرفته و بطور مداوم انقلاب درونی را ترویج می کند.

با این اوصاف جای تعجبی ندارد که حزب کمونیست چین توانسته است از احتمال انحطاط به دور بماند و به هدف حکومت درازمدت خود دست یابد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها